ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

تاثیر اساسی قدرت ذهن در موفقیت چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
طرز فکر افراد موفق برای کسب موفقیت طرز فکر خود را اصلاح کنید

در این مقاله به اینکه طرز فکر افراد موفق و اینکه تاثیر قدرت ذهن انسانها در موفقیت چیست میپردازیم. در میان افراد موفق دو تیپ شخصیتی و یا بهتر بگوییم دو نوع طرز فکر متمایز دیده می‌شود. گروه اول افرادی که از موفقیت های کوتاه مدت و ناپایدار لذت می‌برند و گروه دوم به دنبال موفقیت بزرگ و پایدار هستند که همه آنچه را از زندگی می‌خواهند تأمین کند.

معمولاً طرز فکر آنهایی که به دنبال موفقیت‌های کوچک‌اند، این‌گونه است: من هرآنچه برای موفقیت نیاز باشد را دارم و می‌دانم. در یک جمله آنها ذهنی بسته برای تغییر و یا رشد خوددارند. شاید این افراد به درجات بالایی دست یابند اما نمی‌توان موفقیت پایدار و همه‌جانبه آنها را تضمین کرد. برای کسب و یا دستیابی به موفقیت پایدار باید موفقیت را با میزان رشد و توسعه خود بسنجید و به این باور برسید که هرچه خود شما بیشتر توسعه یابید، فرصت‌های بیشتری برای موفقیت شما ایجاد خواهد شد. از این رو، از شما می خواهیم در این سفر با ما همراه باشید تا گام به گام توضیح دهیم که چگونه ذهن کلید موفقیت است.

جهت رشد و توسعه مدیریت خود دوره “مدیریت و رهبری اثربخش” را پیشنهاد میکنیم.

قدرت ذهن در موفقیت

بیایید با مغز شروع کنیم. آن را به عنوان یک میدان نیرو در نظر بگیرید که انرژی را منتقل می کند، که افکار است، و دقیقاً همین افکار هستند که در جهان به بیرون فرستاده می شوند تا مانند آن را جذب کنند.

ذهن ما افکار، احساسات و عواطف ما را کنترل می کند، که بر وضعیت فیزیکی، ذهنی و عاطفی ما و نحوه درک و عملکرد ما در جهان تأثیر می گذارد.

چگونه از قدرت ذهن استفاده کنید؟

بیایید با پرسیدن این سوال، این موضوع را یک قدم جلوتر برداریم:

چرا وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوید احساس می‌کنید حال شما بد است، سپس در طول روز متوجه می‌شوید که اوضاع بدتر می‌شود؟

این به این دلیل است که افکار غالب در سر شما منعکس کننده و جذب چنین منفی هستند. حال سوال بعدی این است:

چگونه آن را تغییر دهم؟

پاسخ بسیار ساده است اما گفتن آن آسان تر از انجام دادن است. صبح از خواب بیدار می شوید و احساس می کنید که روحیه مناسبی ندارید یا احتمالا عصبانی هستید. آنچه من به شما توصیه می کنم انجام دهید این است که خود را دقیقاً از آن لحظه آگاه کنید. با این سوال شروع کنید که چرا من حالم بد است؟ اغلب اوقات، مردم نمی توانند پاسخ معتبری برای آن داشته باشند. از این رو، آنچه در این لحظه به دست آورده اید، آگاهی یا همان چیزی است که «آگاهی عاطفی» نامیده می شود. اینجاست که متوجه شدید که دلیل موجهی برای قرار گرفتن در چنین وضعیتی وجود ندارد. بنابراین، قدم بعدی شما این است که با گفتن به خود که اجازه نمی‌دهید یک چیز تصادفی تعیین کند که بقیه روزتان چگونه پیش می‌رود، آن را تغییر دهید. اما اگر دلیل موجهی برای اینگونه بودن داشته باشید چه؟ شاید شب قبل با هم دعوا کرده اید، یا برای رفتن به شغلی که واقعاً دوست ندارید، احساس بی انگیزگی می کنید. سپس، قدم بعدی این است که از خود بپرسید:

آیا این احساس می تواند چیزی را تغییر دهد؟

اگر پاسخ منفی است، متوجه می‌شوید که احساسات منفی معمولاً وضعیت را بدتر می‌کنند. بنابراین، می‌توانید کارهایی را که می‌توانید برای بهبود وضعیت خود انجام دهید فهرست کنید یا برای خود دلیلی برای ادامه دادن، یک هدف نهایی پیدا کنید. در واقع، تکنیک‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید امروز از آنها استفاده کنید تا خودتان را با آنچه می‌خواهید در زندگی به دست آورید هماهنگ کنید. با این حال، هیچ یک از آنها به شما یاد نمی دهند که چگونه مغز خود را در جهت چنین هدف یا دستاوردی تنظیم کنید. اگر احساس می‌کنید از وضعیت فعلی خود ناراضی هستید، به سادگی سعی نکنید آن را طولانی کنید و فکر کنید که این وضعیت به خودی خود از بین می‌رود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که خود را از آن آگاه کنید. پس از انجام این کار، می توانید یک برنامه عملی برای تغییر وضعیت خود برای بهتر شدن وضع کنید. علاوه بر این، اکنون که مفهوم آگاهی عاطفی را متوجه شدید، می‌خواهم به مرحله بعدی این فرآیند بروم، که این است:

چگونه قدرت ذهن را کنترل کنیم و بر آن مسلط شویم؟

ما باید به جای اینکه ذهن خود را واکنشی نشان دهیم، هدف خود را فعال کنیم: شما می خواهید به جای اینکه به ذهن اجازه دهید به چیزها واکنش نشان دهد و اجازه دهید شما را به سمت خود بکشاند، بر نحوه واکنش خود به چیزها کنترل داشته باشید.
ذهن ما مانند یک اسب است: باید کنترل آن را در دست داشته باشیم و آن را به سمتی که می‌خواهیم هدایت کنیم، در غیر این صورت برده آن و مسافری خواهیم بود که به مکانی تصادفی و وحشتناک کشیده می‌شویم.
همانطور که تیم فریس در کتاب پرفروش هفته کاری 4 ساعته خود به خوبی توضیح داد:
“بدون تمرکز بیرونی، ذهن به درون خود می چرخد و مشکلاتی را برای حل کردن ایجاد می کند، حتی اگر مشکلات تعریف نشده یا بی اهمیت باشند. اگر تمرکز پیدا کنید، هدف بلندپروازانه ای که غیرممکن به نظر می رسد و شما را مجبور به رشد می کند، این تردیدها از بین می روند.”
اگر می خواهید استاد ذهن خود شوید، در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می توانید از آنها برای رام کردن ذهن خود و هدایت آن در مسیر درست استفاده کنید:

دوره مدیریت و رهبری اثربخش

استراتژی های کنترل قدرت ذهن

سرسختی قدرت ذهنی را در خود پرورش دهید: اجازه ندهید دنیای بیرون بر شما تأثیر منفی بگذارد: به خودتان اجازه ندهید واکنش نشان دهید و اجازه ندهید محرک های بیرونی روی شما تأثیر بگذارند و بر شما تأثیر بگذارند.
تغییر دهنده حالت (بالا) Uppers: فیزیولوژی ما بر وضعیت روانی ما تأثیر می گذارد و می توانیم از تغییر دهنده های حالت فیزیولوژیکی برای تأثیر مثبت بر ذهن خود استفاده کنیم. دو نوع فعالیت تغییر وضعیت وجود دارد: بالا و پایین. رویه ها چیزهایی هستند که شما را بالا می برند، سیستم عصبی مرکزی شما را فعال می کنند، خلق و خوی شما را بالا می برند و شما را از لرزش کم و انرژی کم بیرون می آورند. برخی از فعالیت های جابجایی بالا عبارتند از:

  • تنفس: تنفس سریع، سریع و کم عمق (تنفس ویم هوف، تومو، نفس آتش، …)
  • سرد و گرم: دوش آب سرد، حمام سرد، سونا
  • فعالیت بدنی: تمرین، تمرین، وزنه برداری و غیره.
  • موسیقی: موسیقی انرژی بخش
  • تکان دادن و رقصیدن: تمرینی که در آن رها می‌کنید و بدن خود را تکان می‌دهید و هر گونه تنش و استرس فیزیکی را که انباشته شده است، رها می‌کنید.
  • فریاد زدن: تمرینی که در آن هر چیزی را که در حال انباشته کردن، سرکوب کردن آن بوده و بر ذهن شما تأثیر منفی گذاشته است، بیرون می‌دهید.
در اینجا چند استراتژی وجود دارد که می توانید از آنها برای تغییر قدرت ذهن خود به روشی ملایم تر استفاده کنید:

جملات تاکیدی: جملات تاکیدی، حقایق و نحوه عملی که می خواهید در جهان روزانه یا حتی چند بار در روز به صورت ذهنی یا کتبی تکرار کنید.

تغییر دهنده حالت (پایین) Downers : Downers چیزهایی هستند که شما را پایین می آورند، برخی از فعالیت های تغییر وضعیت پایین عبارتند از:

  • تنفس: آهسته، عمیق، تنفس آرام بخش شکم
  • سرد و گرم: دوش آب سرد، حمام آب گرم، سونا
  • فعالیت بدنی: حرکت، کشش، یوگا، فعالیت بدنی سبک (دویدن، آهسته دویدن، …)
  • موسیقی: آرامش بخش موسیقی آرام، آرامش بخش، موسیقی مدیتیشن و …
  • حالت جریان: در فعالیت‌هایی شرکت کنید که در آن ذهن شما تغییر می‌کند و ساکت می‌شود.
  • چشم انداز و باور: تصور آنچه می خواهید باشید، داشته باشید و شوید و باور داشته باشید که می توانید به آن دست یابید.
  • پرورش حس شادی، مأموریت، اشتیاق و هدف
  • حق شناسی
  • خنده
  • بازی

ذهن ما بر اساس واقعیت کار نمی کند، بلکه بر اساس درک شما از واقعیت کار می کند – به همین دلیل است که تجربه ما از جهان بسیار ذهنی است و به همین دلیل است که بسیاری از ما زندانی ذهن خود هستیم.

طرز فکر افراد موفق چیست

آنچه در ادامه می‌خوانید طرز فکر اغلب افراد موفق است و 7 راهکار ذهنی است که می‌تواند کسب موفقیت پایدار را تضمین کند.

1- من همیشه به دنبال پیشرفت خودم هستم

کسب موفقیت بر روی توانایی شما برای یادگیری بنا می‌شود.

ذهن خود را این‌گونه تنظیم کنید که، محیط اطراف، همکاران، مشاوران و رئیس خود را به‌عنوان آموزگار ببینید و خود را یک یادگیرنده در نظر بگیرید. وقتی خود را درگیر تعصب کنید و یا به دنبال تأیید دیگران و خودنمایی باشید درواقع پنجره یادگیری را می‌بندید و هرآنچه می‌تواند باعث پیشرفت شما شود را از خود دور می‌کنید. اگر در جایگاهی که هستید احساس راحتی کنید، شما تمایل به ماندن در همان‌جا را خواهید داشت. کسب موفقیت پایدار مبتنی بر توانایی یادگیری و توجه به آنچه نمی‌دانید است.

2- اشتباهات موجب بهبود من می‌شوند

کسب موفقیت یک اتفاق نیست بلکه یک فرایند است.

ذهن خود را برای پذیرش اشتباهات آماده کنید و به اشتباهات خود به‌عنوان تجربیاتی ارزشمند بنگرید. هربار که اشتباه کنید یک مرحله خود را اصلاح‌کرده‌اید و دفعات بعدی مسیر اشتباه را نخواهید رفت. هرچه شکست‌های بزرگ‌تری تجربه کنید چیزهای بیشتری می‌آموزید. پذیرش اشتباهات بر قدرت تغییر و اعتماد به نفس شما می‌افزاید و اهدافتان را آشکارتر می‌کند، و همین‌طور شما را از ترس و افسوس می‌رهاند.

3- محدودیتی برای پیشرفت وجود ندارد

آیا برای ظرفیت‌های خود محدودیت قائل هستید؟

اگر فکر می‌کنید که با داشتن یک ویژگی پررنگ می‌توانید به موفقیت پایدار برسید در اشتباهید. ذهن خود را برای پیشرفت نامحدود و همه‌جانبه آماده کنید، همان‌طور که یادگیری را در خود تقویت می‌کنید خود را محدود به یک مسیر نکنید. فرصت‌های جانبی را ببینید و بشناسید و با مدیریت درست، توسعه خود را در اولویت قرار دهید.

دوره آموزشی مدیریت و رهبری اثربخش

4- چالش‌ها سکوی پرتاب هستند

هرچه چالش‌های بیشتری را تجربه کنید، توانایی‌های خود را بهتر می‌شناسید.

همچنین با شناخت چالش‌ها، نواقص خود را از بین می‌برید و توانایی انعطاف‌پذیری بیشتری در برابر چالش‌های بعدی خواهید داشت. هر چالش شمارا به سطوح بالاتر پرتاب می‌کند و هرآنچه درگذشته برای شما چالش بود حال یک مانع روتین و معمولی خواهد بود.

 

5- دیدگاه و تلاش من آینده‌ام را شکل می‌دهد

اول این ذهنیت را در خود نهادینه کنید که آینده را انتخاب‌ها و در کل دیدگاه‌های شما شکل می‌دهد. دوم تلاش شما برای انتخاب‌هایتان هست که شمارا به موفقیت می‌رساند. هر چه بیشتر در این مسیر کوشش به خرج دهید، در سطوح بالاتری قرار خواهید گرفت. سخت‌کوش‌ترین افراد همیشه جزء موفق‌ترین ها هستند. شاید کارهای شما در دیدگاه دیگران بی‌معنی و بیهوده باشد. اما ویژگی اصلی افراد تغییردهنده، دیدن آنچه است که دیگران نمی‌بینند.

پیشنهاد مطالعه :

6- دیگر افراد موفق کمک‌کننده هستند، نه دشمن

جمله‌ای معروف است که ” اولین قدم موفقیت، تحمل موفقیت دیگران است. “

با این طرز فکر جلو بروید که افراد موفق را کمک‌کننده خود ببینید و با آنها رقابت سالم داشته باشید و نه رابطه دشمنی. آنها می‌توانند اطلاعات و تجربیاتی را به شما درباره مسیری که پشت سر گذاشته‌اند بدهند و شما هم در مقابل می‌توانید به آنها کمک کنید و به این نکته توجه کنید که وجود رقیب موجب تلاش و پیشرفت بیشتر شما می‌شود. کوشش کنید نکات مثبت و خوب آنها را پیدا و در خود تقویت کنید و رابطه‌های مثبت با آنها برقرار کنید.

7- من هیچ‌وقت تسلیم نمی‌شوم

افراد دارای پشتکار هیچ‌وقت شرایط و موقعیت را بهانه نمی‌کنند.

در سفر به‌سوی موفقیت هیچ ابزاری نمی‌تواند جایگزین پشتکار شود. پشتکار باعث ادامه مسیر شده و تسلیم شدن را بی‌معنی می‌کند. چه بسیار کارآفرینان بااستعداد و توانا که در نیمه‌راه مانده‌اند. چه بسیاری دیگر که قابلیت‌های نه چندان قوی داشته‌اند، اما لحظه‌ای در ادامه مسیر شک نکرده‌اند. پشتکار و استمرار در کار ، خود نیازمند امید، اطمینان و آرامش است.

وقتی ذهنی یادگیرنده داشته باشید، پیشرفت خواهید کرد. هیچ اشتباه و شکستی جلودار شما نخواهد بود. چالش‌ها و محدودیت‌ها را کنار بزنید تا آینده خود را شکل دهید. هم رقابتی را رابطه پیش‌فرض با دیگر افراد موفق قرار دهید. مسیر خود را با استمرار و اطمینان طی کنید تا به موفقیتی پایدار برسید.، موفقیتی که سزاوار شماست.

نتیجه درباره قدرت ذهن انسان در موفقیت:

موفقیت فقط به سخت کوشی متکی نیست، نه زمانی که ذهن عامل اصلی هدایت کننده است که به آن شتاب لازم برای پیروزی می‌دهد. به این ترتیب، ما واقعیت خود را خلق می کنیم و کنترل بر قدرت ذهن به معنای دسترسی به توانایی دستیابی به هر چیزی و رسیدن به هر کجای زندگی است. چه خوشبختی، چه ثروت یا موفقیت، همه چیز در دسترس شماست، و اگر باور دارید که واقعاً مال شماست، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را ادعا کنید. در نهایت، امیدوارم هر آنچه قبلا به اشتراک گذاشته شده است، شما را در رسیدن به رویاها و اهدافتان راهنمایی کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با فعالیتهای مجموعه مشاوره مدیرنو به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منابع: speakin و linkedin و هیات تحریریه مدیرنو
عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات