ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

12 راهکار مهم رهبران در انگیزه بخشی به کارکنان و کارمندان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

دارد

پادکست:

ندارد
رهبر کارکنان باشید - 6 راهکار مهم رهبران در انگیزه بخشی به افراد

در این مقاله به اینکه چگونه رهبر کارکنان باشیم و 6 راهکار مهم رهبران در انگیزه بخشی به کارکنان و کارمندان می‌پردازیم. آیا می‌خواهید فعالیت‌هایتان به‌عنوان رهبر، باعث القای انگیزه، اعتماد و اطمینان به اعضای تیم شود و در مواقع بحرانی، ترس و شک و تردیدهای کارکنان را از بین ببرید؟

در طول فرایند تغییر، هیچ‌چیزی به‌اندازه ایجاد ارتباط با کارکنان مؤثر نیست. هنگامی‌که رهبر چشم انداز و اهداف سازمانی را با اعضای تیم در میان می‌گذارد، داشتن انگیزه و تعهد آنها تضمین خواهد شد. به گفته جان گوردون (نویسنده و سخنران در حوزه رهبری)، 6 راهکار مهم در انگیزه بخشی به کارکنان و کارمندان وجود دارد که در این مقاله به آنها پرداخته‌ایم:

 

راهکارهای انگیزه بخشی به کارکنان و کارمندان

متأسفانه در همه حوزه‌های مربوط به کسب و کار حرکت‌های سینوسی باعث عدم دستیابی به حداکثر پتانسیل کاری می‌شوند و این مقوله در حوزه انگیزه بخشی به همکاران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به‌عنوان‌مثال، مدیران زمانی که شرایط کسب و کار مطلوب نبوده و مهره‌های کلیدی در حال ترک سازمان باشند، تمام تلاش خود را برای حفظ و بالا بردن انگیزه در آنها می‌کنند. اما دقیقا همین مدیران، زمانی که شرایط کسب و کار به ثبات برسد و جای خالی پرسنلشان به‌راحتی پر شود، تلاش‌های خود را به حداقل می‌رسانند و یا کاری می‌کنند که پرسنل به‌راحتی از مجموعه جدا شوند. در هر شرایطی باید ایجاد انگیزه به وظیفه همیشگی کسب و کار شما  بدل شود. تا در روزهای سخت بازار بتوانید روی پرسنل خود حساب بازکنید.

یکی از مشکلات اصلی حوزه کسب و کار در سال‌های اخیر، کاهش وفاداری نیروی کار به دلیل حجم بالای اخراج‌ها، کاهش حجم کار و تغییر ساختارها بوده است. در گام اول باید وضعیت کسب و کارتان را در این مورد بررسی نمایید تا بتوانید راهکارهای بهینه‌ای جهت ارتقا سطح انگیزه همکاران و در نتیجه ثبات و ارتقا سودآوری مجموعه خود داشته باشید.

1. به‌عنوان رهبر به‌صورت روزانه با کارکنان ارتباط برقرارکنید.

ارتباط یک ابزار قدرتمند است که رهبران می‌توانند از آن در جهت انگیزش کارکنان به نحو احسن بهره ببرند. ارتباط، اطلاعات را برای رهبر فراهم می‌کند. کارکنان احساس مهم بودن و شناخته شدن می‌کنند. ارتباط مؤثر بین رهبر و کارکنان، مسیر ارتباط و اتصال کارمندان با سازمان را هموار می‌کند.

برای برقراری ارتباط مؤثر به نکات زیر توجه نمایید:

  • –  به‌عنوان رهبر امور کاری را با وضوح و شفافیت برای کارکنان تشریح نموده تا بتوانند منظور دقیق شمارا متوجه شوند. شفافیت در گفتار، اعتبار شمارا به دنبال دارد.
  • – به‌عنوان رهبر سعی کنید به‌طور منظم جلسات صبحگاهی با کارکنان برگزارکنید.
  • – به‌عنوان رهبر ناهار را با کارکنان خود صرف نمایید. از این طریق صمیمیت را در محیط کاری رواج دهید.
  • – به‌عنوان رهبر صحبت با کارکنان را در اولویت امور قرار دهید. حتی اگر سرتان شلوغ باشد، بهتر است وقتی برای کارکنان خالی کنید. با این کار به آن‌ها حس مهم بودن القا می‌کنید.

 

2. خوش‌بینی را به کارکنان انتقال دهید.

به‌عنوان یک رهبر، مهم‌ترین سلاح شما در مقابل بدبینی، انتقال خوش بینی و چشم انداز روشن به کارکنان می‌باشد. از این طریق، دیگران را وادار به فکر و عمل در مسیری می‌کنید که نتایج مطلوب و موفقیت را به دنبال داشته باشد.

رهبری انتقال باور است. رهبران بزرگ، بهترین الهام بخشان هستند. برای کارکنانتان الهام بخشِ موفقیت باشید تا موفقیت را به ببینید. به‌عنوان یک رهبر، شما فقط هدایت کننده افراد نیستید، بلکه باید باورهای آنها را هم رهبری و مدیریت کنید.

شما باید از هر فرصتی برای انتقال خوش‌بینی و انرژی مثبت استفاده کنید. از طریق ایمیل‌های روزانه، مکالمات رودررو، جلسات هفتگی و … . خوش‌بینی یک مزیت رقابتی است. شما باید در همه‌ی آنچه می‌گویید و عمل می‌کنید، از این مزیت بهره ببرید.

هنری فورد به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نوآوران آمریکایی، می‌گوید: فکرکنید که می‌توانید یا فکرکنید که نمی‌توانید؛ در هر دو حالت درست فکر می‌کنید!

3. چشم اندازتان را با کارکنان به اشتراک بگذارید.

به توصیه‌ی گوردون، برای انگیزه بخشی به کارکنان و کارمندان، شما باید چشم انداز شرکتتان را با آنها به اشتراک بگذارید. صِرف خوش بین بودن کافی نیست، بلکه باید آینده را واضح و شفاف تصویر سازی کرده و آن را برای الهام گرفتن به کارکنان خودتان منتقل نمایید.

در مورد جایی که بودید، جایی که هستید و جایی که خواهید بود، تصویر واضح و روشنی برای افراد تیم بسازید. طرح خودرا برای آینده‌ی روش و شفاف به اشتراک بگذارید. درباره‌ی اقداماتی که باید انجام دهید، صحبت نمایید. توضیح دهید و مداماً دلایل موفقیتتان را تکرارکنید.

انگیزه بخشی به پرسنل

4. ایجاد روابط محکم با کارکنان

روابط، انگیزه‌ی واقعی ایجاد می‌کند. انگیزش کسانی که شما آن‌ها را می‌شناسید و آن‌ها نیز متقابلاً شمارا می‌شناسند، آسان‌تر است. اگر برای شناخت کسانی که برای شما کار می‌کنند، وقت نگذارید، پس چطور می‌خواهید به آن‌ها انگیزه بدهید؟ چگونه می‌خواهید بهترین مربی و موثرترین رهبر برای آن‌ها باشید؟ چطور می‌توان انتظار داشت که آن‌ها به شما اعتماد کنند و از شما پیروی کنند؟

گوردون عقیده دارد”روابط، پایه و اساس برنده شدن تیم و سازمان شماست. من به مدیران و رهبران توصیه می‌کنم، برقراری رابطه با کارکنان را در اولویت قرار دهند. ”

تجربه ثابت کرده است که بهترین رهبران، کسانی هستند که روابط معنی‌دار با اعضای تیم خود دارند.

 

5. ایجاد آرمان برای تیم

به توصیه‌ی گوردون انگیزه‌ی واقعی توسط آرمان و با هدف ایجاد یک تفاوت به وجود می‌آید. در حقیقت مردم از نیروی اهداف آرمانی‌تر، انرژی بیشتری می‌گیرند. وقتی‌که افراد حس می‌کنند کاری انجام داده‌اند که در مسیر تعالی سازمان نقش پررنگ‌تری داشته، انگیزه‌ی بیشتری برای ادامه‌ی مسیر می‌گیرند.

6. پشتیبانی از تک‌تک افراد تیم پشتیبانی

گوردون: هر کارمند در سازمان می‌خواهد بداند که آیا برای سازمان مهم است یا نه؟ آیا می‌تواند به سازمان اعتماد کند یا نه؟

اگر این پاسخ مثبت باشد، بیشتر احتمال دارد که کارمندان در کنار شما بمانند و کار کنند. کارکنانی که با احترام و افتخار با آن‌ها برخورد می‌شود، از حداکثر توانایی خود استفاده می‌کنند.

تحقیق موسسه گالوپ نشان می‌دهد کارمندانی که مورداحترام مدیر و مافوق خودند، کارآمدتر و وفادارتر از سایر کارمندان هستند. اگر شما کارمندان را محترم بشمارید و برای آن‌ها وقت بگذارید، آن‌ها نیز با بهره وری، خلاقیت و وفاداری بیشتری برای شما کار می‌کنند. اگر کارکنان شما بدانند که به آن‌ها اهمیت می‌دهید، آن‌ها همواره می‌خواهند کار خوبی برای شما انجام دهند. این بزرگ‌ترین انگیزه است.

طبق نتیجه گیری گوردون: فرمول ساده‌ی زیر را به خاطر بسپارید: اعتقاد + اقدام = نتایج

7- ایجاد محیط کاری مثبت

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین عوامل در بالا بردن انگیزه پرسنل، فرهنگ سازمان شماست.

به خاطر داشته باشید سازمان شما محل مناسبی برای فعالیت هر شخصی با هر نوع ویژگی شخصیتی و رفتاری نیست، به همین دلیل انتخاب همکاران جدید بر اساس پارامترهای فرهنگی کسب و کار شما کمک شایانی در وفاداری آنان خواهد داشت.

اینکه چه نوع ارتباطی در کسب و کارتان جاری است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار میباشد. به این معنی که، همکاران باید باعث ترقی یکدیگر شوند نه اینکه باعث رکود و سقوط یکدیگر!

از طرفی همکاران باید احساس ارزشمند بودن در حوزه کاری خود داشته باشند که این ارزشمندی می‌تواند با اعتماد به آنها از جانب شما شروع شود. اما داشتن یک محیط و رابطه کاری خوب چیزی بیشتر از نشان دادن اعتماد، طراحی و تنظیم یک محیط کاری دوستانه است، بلکه باید به هر فرد به‌عنوان فردی ارزشمند در کسب و کار شما بها داده و تفاوت‌های شخصیتی‌شان را نیز به رسمیت بشناسید.

به خاطر داشته باشید اگر همکارانتان نتوانند در بیرون از محیط کار به‌کارهایی که به آن علاقه‌مندند برسند و یا حتی نتوانند زمانشان را با خانواده‌شان بگذرانند، در محیط کاری شما نیز خوشحال نخواهند بود.

بر همین اساس ایجاد توازن و هماهنگی بین محیط کاری و محیط خانوادگی از وظایف اصلی مدیران بوده و همین امر نشان‌دهنده لزوم مراقبت همکاران خارج از محیط کار را نیز گوشزد می‌کند.

8- بالا بردن انگیزه پرسنل با ایجاد مسیرهای ارتباطی باز

بهترین استراتژی‌ها و تغییرات در کسب و کار زمانی به خوبی اجرا می‌شوند که همکارانتان با شما همراه و همگام باشند. این همگام‌سازی از طریق ارتباطات باز در سازمان نشأت می‌گیرد.

ارتباط یک گفتگوی ۲ طرفه بوده و شما به‌عنوان مدیر باید نقش خود را به خوبی ایفا کنید. این انتظار که بتوانید عقب بنشینید و تنها با تماشا کردن ارتباطات خوبی در سازمان ایجاد کنید، کاملاً اشتباه است. به‌عنوان مدیر باید نسبت به رضایتمندی، تلنگر زدن به همکاران و کمک کردن برای درس گرفتن همکاران از موفقیت‌ها و شکست‌ها حساس بوده و اقدامات لازم را انجام دهید.

در مقاله ” ارتباطات چه نقشی در زندگی ما دارند؟ ” از مدیران نواندیش، به بررسی 5 عامل مهم در روابط با دیگران می پردازیم تا شما راحت تر بتوانید روابطتان با دیگران را مدیریت کنید.

 

9- بالا بردن انگیزه پرسنل با ایجاد فرصت پیشرفت برای آنها

انجام کارهای روتین می‌تواند هر شخص باانگیزه را بی‌حوصله و خسته نموده و نتیجه این فرآیند چیزی جز خروج پرسنل نخواهد بود. یکی از ابزارهای آماده سازی شرایط پیشرفت در کسب و کار تبدیل مدیریت میکرو به مدیریت ماکرو میباشد.

بدین معنی که به‌جای ریزبینی و دقت در تمامی فرآیندهای جزئی با مشخص کردن اهداف کلان و ارزیابی‌های مدون، آزادی عمل بیشتری به پرسنل خود در جهت دستیابی به خواسته‌هایتان را بدهید.

 

10- ایجاد سیستم پرداخت حقوق عادلانه

پول به‌تنهایی نمی‌تواند باعث انگیزه بخشی و حفظ همکاران و پرسنل خسته و بی‌انگیزه‌تان در شرکت شود، اما نقش مهمی در خوشحال نگه‌داشتن آنان دارد. به خاطر داشته باشید، همکاری که سودای رفتن از کسب و کار شما را به هر دلیلی دارد را نمی‌توانید و به صلاح نیست که با پرداخت بیشتر حقوق و مزایا در شرکتتان حفظ کنید. چون درصد افزایش حقوق پیشنهادی بعد از بازه‌ای کم و بی‌اثر شده و شما یا مجبور به افزایش مجدد حقوق و مزایا و یا قطع همکاری خواهید شد. حقوق منصفانه و در حد متعارف می‌تواند باعث کاهش درصد قابل‌توجهی از نارضایتی‌های همکارانتان باشد.

11- ایجاد سیستم پاداش برای بالا بردن انگیزه در پرسنل

وجود سیستم پاداش در سازمان ضروری است. دانستن این که چه چیزهایی آنها را به‌صورت فردی یا گروهی تشویق می‌کند، یکی از الزامات مدیریتی شماست. مدیر خوب کاری می‌کند که همکارش احساس ارزشمند بودن نماید.

 

12- ایجاد و ترویج کار گروهی

شرکتها از چند گروه مجزا اما با اهداف مشترک تشکیل‌شده اند. وظیفه شما به‌عنوان مدیر این است که کار گروهی را در سازمان تقویت کنید. یکی از اهرم‌های تقویت کار گروهی تبیین پاداش‌های گروهی در سازمان میباشد. تا پرسنل برای اهداف مشترک تلاش بیشتری نمایند.

اگر شما اعتقاد نداشته باشید که تیمتان می‌تواند کارهای بزرگ انجام دهد؛ آنها نمی‌توانند کار بزرگی انجام دهد. آن‌ها باور شمارا نیز باور خواهند کرد. این باور شماست که در آن‌ها شوق اقدام یا سست ارادگی ایجاد می‌کند. نتایجی که به دنبال آن هستید، از باور شما نشأت می‌گیرد.

در سازمان‌های عصر حاضر، این شش اقدام رهبری در انگیزه بخشی به کارکنان و کارمندان بسیار مهم است. رهبر باید تلاش کند بهترین کارهایی را که کارکنان باید ارائه دهند را به‌صورت انگیزه‌ی درونی به  آن‌ها القا کند. با نقش فعال رهبری در سازمان‌ها از طریق این شش اقدام مهم، انگیزه و تعهد کارکنان تضمین می‌شود.

کلام آخر در رابطه با انگیزه بخشی به کارکنان

در انتها باید یادآور شوم در صورت رعایت همه موارد بالا باید خود شما نیز از انگیزه بالایی برخوردار باشید، چون شما منبع قدرت کسب‌وکارتان هستید و خالی شدن شما به معنی خالی شدن کل مجموعه از انگیزه و روحیه جنگندگی است. بنابراین این انگیزه شماست که باعث بالا بردن انگیزه در پرسنل می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

منابع: liveabout و هیات تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات