ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

روش های تقدیر از کارکنان (13 روش خلاقانه)

در این مقاله میخوانید

سطح:

عمومی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
روش های تقدیر از کارکنان (13 روش خلاقانه )

در این مقاله از مدیرنو به پاسخ به این سوال که؛ چگونه از کارکنان تقدیر کنیم و روش های تقدیر و قدردانی از کارکنان خواهیم پرداخت. قدردانی از کارمندان می‌تواند مشارکت، ماندگاری، بهره‌وری و روحیه کارکنان را بهبود بخشد. روش های دیگری برای تقدیر از کارکنان خود شامل ملزومات، جوایز، برنامه‌های کارمند نمونه، کارت‌های هدیه، عضویت در باشگاههای ورزشی، مرخصی با حقوق و تمجیدهای رسانه‌های اجتماعی می‌باشد.

چگونه از کارکنان تقدیر کنیم؟

برای راه اندازی و ادامه فعالیت یک کسب و کار به تیم با کیفیتی نیاز است و صاحبان مشاغلی با استعدادترین کارمندان بیشترین موفقیت را دارند. اما یافتن و حفظ استعداد مناسب بیشتر از شانس، به برنامه‌ریزی و اقدام‌های اجرایی مناسب نیاز دارد. یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ کارمندانتان این است که به آنها نشان دهید برایشان ارزش قائل هستید. یکی از مقالات مفید در این زمینه کارکنان متعهد و وفادار چگونه ساخته می شوند؟ است ، پیشنهاد می شود مطالعه شود .

بنر میان مقاله فروش

روش های تقدیر از کارکنان

ایجاد احساس ارزشمندی در کارمندان برای تمام کارهایی که انجام می‌دهند کار دشواری نیست و می‌تواند به میزان زیادی هم نتیجه‌بخش باشد. این 18 نکته ایده‌های خلاقانه‌ای را برای قدردانی از تیمتان ارائه می‌کند تا بهترین عملکرد آنها را حفظ کرده، روحیه‌شان را تقویت کنید و بهره‌وری را بهبود بخشید.

تقدیر از کارمندان

1. پیشنهاد افزایش حقوق و پاداش

یکی از رایج‌ترین روش های تقدیر از کارکنان این است که برای کار خوبی که انجام می‌دهند، حقوق و مزایای آنها را افزایش داده و یا به آنها پاداش بدهید. افزایش حقوق، روشی بسیار موثر برای حفظ بهترین کارمندان و راضی نگه داشتن آنها و افزایش بهره‌وری است. همچنین می‌توان پاداش‌هایی را برای کارمندان یا تیم‌های با عملکرد بالا تعریف کرد تا انگیزه‌ای برای تلاش مداوم آنها باشد.

طبق مطالعه‌ای که توسط Payscale انجام شد، کارمندانی که از کارفرمایان خود رضایت بیشتری دارند، معمولاً کارمندانی هستند که قبل از اینکه درخواست افزایش حقوق از کارفرما داشته باشند، افزایش حقوق رقم می‌خورد و یا کسانی هستند که به اندازه کافی افزایش حقوق داشته و از حقوق خود راضی هستند. به ترتیب، 65 درصد و 72 درصد از این کارمندان گزارش دادند که از کارفرمایان خود راضی بودند. تنها 39 درصد و 35 درصد از این کارمندان به ترتیب برای جستجوی شغل جدید برنامه ریزی کردند.

حقوق کافی و افزایش‌های پیشگیرانه به بهبود رضایت کارکنان و نرخ حفظ آنها کمک می‌کند. به کارمندان خود حقوق رقابتی بپردازید و از پیشنهاد افزایش حقوق به کارمندان برتر قبل از درخواست آنها، نترسید.

2. از سیستم گیمیفیکیشن استفاده کنید.

سیستم‌های گیمیفیکیشن از طریق تخصیص امتیاز برای تکمیل وظایف یا دستاوردهای خاص کارکنان امکان‌پذیر است. کارمندان می‌توانند از این امتیازها برای انتخاب طیفی از جوایز انتخاب شده توسط کارفرما استفاده کنند. (از پاداش‌های کوچک مانند بلندگوهای بلوتوث تا پاداش‌های بزرگ‌تر مانند زمان استراحت اضافی). کارفرمایان می‌توانند با خلاقیت در این سیستم‌ها پاداش‌های قانع‌کننده‌ای را متناسب با ترجیحات کارمندان خود ارائه کنند.

جاش براتن، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Brandata، گفت: «هر کارمند می‌تواند پس از تکمیل هر وظیفه مشخص شده در این سیستم، امتیازات مربوطه را دریافت کند. این امتیازها را می‌توان توسط کارکنان در پورتال پاداش‌های شرکتی برای هر چیزی از تعطیلات اضافی و روزهای کاری از خانه تا آموزش مداوم با حقوق شرکت صرف کرد.»

سیستم‌های گیمیفیکیشن، کارکنان را قادر می‌سازد تا مناسب‌ترین پاداش‌ها را با علایق یا نیازهای خود انتخاب کنند. گیمیفیکیشن و پاداش به کارفرمایان این توانایی را می‌دهد که برای سخت کوشی و فداکاری کارمندان،پاداش داده و در عین حال به کارمندان اجازه می‌دهد تا دقیقاً بهترین پاداش را انتخاب کنند.

براتن گفت: «تقدیر از کارمندان به روشی که برای شما منطقی است یک چیز کاملا متفاوت است. اما پلتفرم گیمیفیکیشنی که ما استفاده کردیم، این امکان را فراهم می‌کند که از کارکنان به گونه‌ای قدردانی شود که برای هر فرد معنادار باشد».

روش های خلاقانه تقدیر از کارکنان

3. اجازه دهید کارمندان «هدیه» بدهند و دریافت کنند.

قدردانی و به رسمیت شناختن همیشه هم نباید به شکل پاداش یا افزایش حقوق مزایا باشد. همچنین می‌تواند به سادگی تقدیر عمومی از اعضای تیم باشد که کار بزرگی را انجام دادند. یکی دیگر از روش های افزایش میزان تقدیر از کارکنان، ایجاد انجمنی برای اعضای تیم و مدیران است تا از یکدیگر تشکر کنند.

“در Badger Maps، ما دوست داریم به طور منظم از کارکنان قدردانی کنیم. استیون بنسون، بنیانگذار و مدیر عامل Badger Maps، گفت: روشی که ما این کار را انجام می‌دهیم این است که همه ما در پایان هر هفته زمانی را برای ارائه هدایا در «جلسه TGIF» اختصاص می‌دهیم. هرکسی در تیم می‌تواند به هرکس دیگری در تیم «هدیه» بدهد، که فضایی از قدردانی، احترام و کار گروهی را ایجاد می‌کند. در این جلسات از همکاران به خاطر دستاوردها و مشارکت‌هایشان در آن هفته در مقابل گروه قدردانی می‌کنیم و به آن‌ها به خاطر سخت کوشی و انجام کارهای بزرگ احترام می‌گذاریم.»

پیشنهاد مطالعه :

 

چگونه از کارمند خود تقدیر کنیم ؟

4. کارکنان را به صرف غذا مهمان کنید.

همه عاشق یک میان وعده یا غذایی خوب هستند و غذا دادن به کارمندان می‌تواند راهی عالی برای نشان دادن قدردانی شما باشد. در کنار این که یخچال شرکت را با تنقلات پر میکنید یا گهگاهی در محل کارتان سفارش ناهار میدهید، پذیرایی از کارمندانتان با برخی از غذاهای مورد علاقه‌شان می‌تواند رضایت بخش باشد.

تایلر باتلر، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت مشاوره Eleven، گفت: “در شرکت یک مهمانی به صرف پیتزا، بستنی و یا حتی شیرینی داشته باشید.” این نوع پاداش نه تنها کارکنان دفتر شما را گرد هم می‌‌آورد، بلکه روابط بین فردی آنها را تقویت کرده و به آنها احساس قدردانی می‌دهد.

5. سپاسگزاری خود را در شبکه‌های اجتماعی ابراز کنید.

برخی از کارمندان ممکن است واقعاً عاشق قدردانی عمومی باشند و اعلان دستاوردها و مشارکت‌های با کیفیت آنها در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند از روش های عالی برای تقدیر از کارکنان باشد. اگر کارمندانی دارید که از قدردانی در مقابل همه فالوورهایتان خوششان می‌آید، این قدردانی‌ها را در برنامه تقدیر از کارکنان خود قرار دهید.

میشل کاردین، مدیر حساب کاربری در اپسیلون گفت: ما کارمندان خود را در روز تولد و سالگرد ورودشان در کانال‌های اجتماعی خود معرفی می‌کنیم. “هر پست شامل یک عکس و چیزی است که سهم آن کارمند در اهداف سازمان یا یک واقعیت جالب را نشان می‌دهد که ممکن است همکاران و دیگران درباره آنها ندانند.”

با این حال، قبل از اینکه کارمندان خود را در یک پلت فرم عمومی معرفی کنید، مطمئن شوید که آنها با چنین اقدامی راحتند. همه نمی‌خواهند چهره‌شان در رسانه‌های اجتماعی شرکت منتشر شود.

همیشه ابتدا اعضای تیم خود و ترجیحات آنها را بشناسید.

هدیه دادن به کارکنان

6. فرصت‌هایی برای باشگاه فراهم کنید.

رفتن به باشگاه برای بسیاری از کارمندان به دلیل رفت و آمد و هزینه‌هایش در اولویت نیست. در صورتیکه فضای فیزیکی سازمان این اجازه را به شما بدهد، می‌توانید فضایی را برای ورزش و حتی بازی اختصاص دهید.

جیسون تریس، رئیس و مدیرعامل Jasco گفت: «از زمانی که فضای ورزشی در شرکت افتتاح شد، بسیاری از اعضای تیم گام‌های جدی‌تری جهت تغییر سبک زندگی خود برداشتند. یکی از اعضای تیم در کمتر از یک سال بیش از 140 پوند وزن کم کرد.

 

بنر دوره مدیریت و رهبری اثربخش

7. به کارمندان مرخصی اضافی بدهید.

کارمندان برای استراحت نیاز به مرخصی دارند و اختصاص کمی زمان اضافی برای کارکنان می‌تواند عاملی انگیزه بخش باشد.

مارک والنتی، رئیس و مدیر عامل گروه Sextant می‌گوید: « مرخصی زمانی که غیرمنتظره باشد بیشترین ارزش را خلق می‌کند.»

8. از بازخورد استقبال کنید.

گوش دادن ساده به کارمندان می‌تواند باعث شود که آنها احساس قدردانی کنند، به خصوص اگر مایل به دریافت بازخورد سازنده از آنها باشید. برای جمع‌آوری بازخورد، نظرسنجی‌هایی را به صورت دوره‌ای از کارکنان انجام داده و سپس به طور جدی به برخی از بازخوردهایی که دریافت می‌کنید، عمل کنید.

بازخورد در هر شکلی امکان رشد مجموعه را فراهم می کند و یکی از مهم ترین روش های گسترش فرهنگ سازمانی صحیح است و پیشنهاد می شود سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان را در سازمان خودتان به کار ببرید .

تقدیر از کارکنان

9. میزبان رویدادهایی برای کل شرکت باشید.

میزبانی از رویدادهای سرگرم کننده مانند دورهمی‌های شرکت یا گردش‌های تیمی می‌تواند یکی دیگر از روش های عالی برای تقدیر از کارکنان و همچنین ایجاد روابط عمیق‌تر بین اعضای تیم باشد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که با همکاران خود دوست هستند در محل کار شادتر بوده و احتمال بیشتری وجود دارد که به روش‌های سازنده همکاری کنند. رویدادهای شرکت می‌تواند زمینه مناسبی برای ایجاد چنین روابطی باشد. یکی از این روش ها رویداد های آموزشی ، علمی و عملی است که آموزش مدیریت منابع انسانی در دسته بندی های مختلف یکی از این رویداد ها می تواند باشد .

10. تولدها، سالگردها و نقاط عطف را جشن بگیرید.

با به رسمیت شناختن دستاوردها و روزهای خاص، به کارکنان خود برای فداکاری و وفاداری آنها به سازمان، پاداش دهید. برای سالگرد شروع به کار هر کارمند، یک اعلامیه در سطح شرکت ایجاد کنید و از آنها به خاطر تلاش‌های مستمرشان برای سازمانتان تشکر کنید. میز کارمند را با چند مورد از چیزهای مورد علاقه آنها تزئین کرده تا به آنها یادآوری کنید که به آنها اهمیت می‌دهید.

11. کارت هدیه تهیه کنید.

کارت‌های هدیه می‌توانند یکی دیگر از روش های تقدیر از کارکنان و انگیزه‌ای برای رسیدن به اهداف آنها باشند. برخلاف برخی روش‌های دیگر برای شناسایی کارمندان، کارت‌های هدیه به آن‌ها این امکان را می‌دهند که انتخاب کنند با وجوه دریافتی چه کاری انجام دهند.

12. فرصت‌های آموزشی مناسبی را برنامه‌ریزی کنید.

بسیاری از کارمندان به دنبال شرکتی هستند که بتوانند با آن رشد کنند، بنابراین آموزش مهارت‌ها و فرصت‌های توسعه شغلی می‌تواند انگیزه‌های قدرتمندی باشد.

ناتالی ویکهام، معاون بازاریابی در Quantum Workplace می‌گوید: “کارمندان خود را به یک کنفرانس بفرستید، آنها را در یک دوره آنلاین ثبت نام کنید، امکان تقسیط در بازپرداخت شهریه بدهید یا به آنها فرصتی بدهید تا با سایر همکاران خود برای توسعه مهارت‌های جدید آموزش ببینند.”

چگونه از کارکنان تقدیر کنیم

13. یک برنامه سالانه برنامه‌ریزی کنید.

اگر از چنین امکانی برخوردارید، برای اعضا شرکت خود یک دوره استراحت یا تعطیلات سالانه برنامه ریزی کنید. از کارمندان بپرسید که دوست دارند کجا بروند یا در چه نوع فعالیت‌هایی در خلال زمان استراحت شرکت کنند. اگر چنین طرحی موفقیت آمیز بود، آن را به یک رویداد دائمی سالانه تبدیل کرده تا همه منتظر آن باشند.

اهمیت استفاده از روش های مختلف تقدیر از کارکنان

نشان دادن اینکه از کارکنان قدردانی می‌شود می‌تواند به بهبود محل کار و کسب و کار شما کمک کند. در ادامه برخی از مزایای قدردانی از کارمندان و نشان دادن قدردانی خود برای کاری که انجام می‌دهند آورده شده است:

اعتماد ایجاد می کند:

اگر کارمندان نتوانند به شما اعتماد کنند، کسب و کار شما به راحتی کار نخواهد کرد. کارمندان می‌خواهند روسایشان آنها را به عنوان یک انسان بینند و بهترین منافع را برای آنها در ذهن دارند.

بهره وری را افزایش می دهد:

اگر کارکنان احساس کنند که برایشان اهمیت قائل هستید، متوجه خواهید شد که چقدر بهتر کار می‌کنند. کارمندانی که از آنها قدردانی می‌شود، احساس می‌کنند در موفقیت یک شرکت سرمایه گذاری کرده و تلاش حساب شده‌تری هم می‌کنند.

 

خروج نیروی انسانی را کاهش می‌دهد:

همه ما خوب می‌دانیم که استخدام یک کارمند جدید وقت‌گیر و پرهزینه است. از آنجایی که شناخت کارمندان می‌تواند روحیه آنها را بهبود بخشد، ممکن است بتوانید با قدردانی از کارکنان، نرخ خروج کارکنان خود را کاهش دهید . اگر شما نیز با خروج نیروی انسانی درگیر هستید مقاله عوامل خروج کارکنان از کسب و کار را مطالعه کنید.

شهرت برند را بهبود می‌بخشد:

در دنیای آنلاین و رسانه‌های اجتماعی امروز، اگر با کارمندان خود بد رفتاری کنید، مردم متوجه خواهند شد. شما نمی‌خواهید به عنوان سازمانی که با نیروی خود بد رفتاری می‌کند شناخته شوید. بعلاوه، مصرف کنندگان دوست دارند از کسب و کارهایی حمایت کنند که با کارکنان خود به خوبی رفتار می‌کنند.

تقدیر از کارکنان کلید خلق محل کار شاد است

برخی از راه‌های نشان دادن قدردانی که در بالا ذکر شد ممکن است ساده به نظر برسند، اما می‌تواند برای کارکنانتان مثمر ثمر باشد. قدردانی از کارکنان می‌تواند به افزایش روحیه و نرخ حفظ آنها کمک کرده و در نهایت با کاهش جابجایی مکرر کارکنان و افزایش توانایی‌های آنها، در هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی کند. وقتی کارمندان شما راضی باشند، همه دستاوردهای خوب را به ارمغان خواهد آورد.

برای برنامه‌ریزی و اجرای تغییرات لازم در فرهنگ سازمانی خود می‌توانید با کارشناسان واحد مشاوره تماس بگیرید.

منابع: businessnewsdaily ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات