ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مهم ترین عوامل موفقیت در کار و شغل چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
تکنیکهای عوامل موفقیت در کار , عوامل موثر در موفقیت شغلی

در این مقاله از مدیرنو؛ به شناخت عوامل موفقیت در کار و شغل می‌پردازیم. راز موفقیت در کار و عوامل موثر در موفقیت شغلی کدامند؟ یکی از ویژگی‌های اساسی انسان و شاید مهم‌ترین آنها کار است. کار تجلی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ کار تجلی تلاش‌ها، استعدادها و خلاقیت‌های انسانی است.

عدم رضایت شغلی سبب می‌شود که انسان از اساسی‌ترین ویژگی خود، یعنی آفرینندگی و سازندگی، محروم شود. نارضایتی شغلی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع نیز ایجاد اختلال می‌کند.

 

در مقاله راز موفقیت در کار و شغل می خوانید:

  • موفقیت‌شغلی
  • رضایت شغلی
  • برنامه ریزی شغلی
  • پیشرفت‌شغلی
  • ملاک های موفقیت شغلی

 

هنگامی‌که فرد نیاز پیدا می‌کند، در جهت رفع تنش اقدام به رفتار می‌نماید و با برطرف شدن نیاز، تنش نیز مرتفع شده و احساس رضایت کامل حاصل می‌شود. ایجاد رضایت در زندگی حرفه‌ای، بقیه اوقات و موارد زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با کاهش تنش‌ها در بهبود زندگی شخص کمک مؤثری می‌نماید.

موفقیت شغلی و در کار برای هر فردی معنی متفاوتی دارد:

  • به نظر عده‌ای موفقیت‌شغلی، همان پیشرفت‌شغلی و تعالی مهارت‌هاست.
  • عده دیگری موفقیت‌شغلی را کسب درآمد بیشتر می‌دانند.
  • در مشاوره شغلی، موفقیت‌شغلی به سه حالت غیر روانی، روانی و عمومی تعریف‌شده.

عوامل موثر موفقیت شغلی و کار

در دیدگاه غیر روانی

هر فردی که درآمد بیشتری دارد، در شغلش موفق‌تر است.

درحالی‌که جامعه شناسان معتقدند عوامل دیگری از قبیل موقعیت شغلی فرد در جامعه و میزان همکاری و مشارکت فرد با جامعه از طریق اشتغال نیز ازجمله معیارهای موفقیت در کار به شمار می‌رود.

 

در دیدگاه روانی

موفقیت‌شغلی عبارت است از احساس فرد از میزان کارایی و توانایی‌اش در انجام کار محوله می‌باشد. افراد موفق کارشان را بهتر انجام می‌دهند و کمتر در محیط کار غیبت می‌کنند. این عده ضمن کار، خطای کمتری را مرتکب می‌شوند و درنتیجه کمتر دچار حادثه می‌گردند.

 

رضایت شغلی

با توجه به رویکردی اثربخش به نیازهای کارکنان در رفع کمبودها منجر به بهبود کیفی زندگی و ایجاد رضایت کارکنان می‌گردد و رضایت بیشتر، کارایی و تلاش زیادتر و بازده کاری بهتر را در پی خواهد داشت.

می‌توان گفت که کارگر یا کارمندی که تحریک‌شده و دارای انگیزش است، پدر وضعی به سر می‌برد که تنش نام دارد (یعنی بین فرد و محیط او نوعی عدم تعادل، به وجود می‌آید). او برای رهایی از این تنش دست به اقدام می‌زند و تلاش و کوشش می‌کند. هرقدر این تنش بیشتر باشد سطح یا میزان تلاش و کوشش بیشتر خواهد شد. اگر این تلاش یا کوشش به‌صورت موفقیت آمیزی به ارضای نیاز منجر گردد تنش کاهش می‌یابد.

رضایت از شغل یکی از عوامل بسیار مهم موفقیت در کار است که باعث می‌شود افزایش بهره وری و کارایی و نیز احساس رضایت فردی ایجاد گردد، اگر شغل رضایت مطلوب را تأمین نماید فرد از شغلش راضی می‌باشد و اگر رضایت و لذت مطلوب را تأمین ننماید شخص شروع به مذمت شغل خودکرده و درصدد تغییر آن برمی‌آید.

رضایت شغلی کارکنان به‌شدت با عوامل روانی ارتباط دارد؛

به‌بیان‌دیگر، این گروه، رضایت شغلی را در درجه‌ی نخست از دیدگاه روانی و خصوصیات فردی توجیه می‌کنند.

در رضایت شغلی، فرد به شغلش نوعی احساس مثبت دارد که زاییده‌ی عواملی نظیر: شرایط کار، نظام سازمانی شغل، روابط حاکم بر محیط کار و تأثیر عوامل فرهنگی می‌باشد. لذا،می‌توان نتیجه گرفت که رضایت شغلی احساسی روانی است که از عوامل اجتماعی نیز متأثر است.

 

برنامه‌ریزی شغلی

چون موفقیت هر سازمانی به منابع انسانی بستگی دارد، ویژگی‌های افراد، ادامه کار و رشد سازمان را تعیین می‌کند.

انسان‌ها برای پپیشرفت‌شغلی خود از برنامه‌ریزی استفاده می‌کنند. برنامه‌ریزی شغلی ازآن‌جهت اهمیت دارد که موفقیت یا شکست ارتباط نزدیکی با خویشتن پنداری، هویت و رضایت هر فرد از کار و زندگی‌اش دارد.

برنامه‌ریزی شغلی فرآیندی است که هر فرد جویای کار آن را انتخاب می‌کند و اهداف شغلی‌اش را تنظیم می‌کند و برای به‌دست آوردن آن ابزاری را تعیین می‌کند. البته برنامه‌ریزی شغلی ضرورتاٌ فقط بر روی فرصت‌های ارتقا و پیشرفت متمرکز نمی‌شود زیرا مفهوم موفقیت‌شغلی و نگرش فرد به شغلش در طول سال‌ها به میزان زیادی تغییر کرده است و به آن سادگی که در گذشته بوده نیست و نه تنها به فرد بلکه به عوامل دیگری بستگی دارد.

 

پیشرفت شغلی

مدیریت سرمایه انسانی، اجتماعی و عاطفی با رویکردی اثربخش در موفقیت‌شغلی حاکی از اینست که تاکنون اکثر گفتمان‌های تاریخی درباره موفقیت و پیشرفت بر مبنای این موضوع بوده است که سازمان‌ها چه کاری می‌توانند برای پیشرفت کارکنانشان انجام دهند. اما با توجه به تغییر و تحولات عصر حاضر، ادبیات یپیشرفت‌شغلی نیز تغییر نموده و اینکه افراد برای موفقیت‌شغلی چه کاری می‌توانند انجام دهند، مورد توجه قرارگرفته است.

در این راستا سال‌هاست که موضوع سرمایه انسانی به‌عنوان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار برای موفقیت شغلی و اخیراً نیز سرمایه اجتماعی و عاطفی به‌عنوان عوامل دیگر موفقیت در کار شناسایی‌شده.

 

راز موفقیت در کار چیست ؟

برای برخی، موفقیت در کار دست نیافتنی به نظر میرسد. اما تحقیقات VitalSmarts تأیید میکند که ما میتوانیم آرزوی موفقیت را متوقف کنیم و شروع به ایجاد آن کنیم. بر اساس مطالعه‌ای که روی بیش از 1800 کارمند انجام شد، مهم ترین عاملی که منجر به موفقیت حرفه ای می‌شود شانس، استعداد طبیعی یا حتی تصمیمات شما نیست، بلکه عادت‌ها هستند. وقتی صحبت از راز موفقیت در کار به میان می آید، رفتارهای روزمره شما بر همه چیز غلبه دارد. در واقع، پاسخ دهندگان نزدیک به 46 درصد از موفقیت خود را در کار به داشتن عادات صحیح نسبت می‌دهند. حتی شگفت‌انگیزتر این است که بسیاری از روتین‌هایی که افراد به موفقیت خود نسبت می‌دهند، بسیار ساده هستند. برخی از این عادات عبارتند از:

  1. منظم بودن
  2. تحمل شرایط سخت کار
  3. آرام بودن
  4. بلند پرواز بودن
  5. مردم آمیزی و همراه تیم بودن
  6. قابل اعتماد بودن و به همکاران اعتماد داشتن
  7. جسارت در اظهار نظر داشتن
  8. شاد و بشاش بودن
  9. رسیدن به هدف‌های شغلی
  10. میزان درآمد خوب
  11. میزان شنوندگی زیاد
  12. حد و حدود و مرز قائل شدن در ارتباطات
  13. انتخاب مسیر شغلی درست
  14. یک یادگیرنده دائمی
  15. مسئولیت پذیر
  16. مثبت اندیش و امیدوار
  17. دارای مدیریت زمان
  18. هدفمند و با پشتکار
  19. متعهد و اخلاق مدار
  20. تعادل بین کار و زندگی

ابتکار عمل داشته باشید ارزیاب خود باشید آماده یادگیری باشید نیازها را پیش بینی کنید خوب ارتباط برقرار کن برای رسیدن به اهداف تعیین کنید نشون بده، نگو اعتماد به دست آورید راه حل ایجاد کنید مهربان باش

 

نتیجه‌گیری

انسان باید از هر نوع مهارت و قابلیت‌هایی که برای موفقیتش نقش کلیدی را دارد در سطح عالی بیاموزد تا بتواند آنها را در شغل خود به کار گیرد.

در اینکه یک کارمند در سازمان دولتی یا شرکت خصوصی فعالیت می‌کند، یا فردی که شغل آزاد دارد تفاوتی نیست، بلکه باید به مسئولیت شغلی که دارند متعهد باشند. هنگامی افراد در شغل خود موفق هستند که به هدف‌های شغلی‌شان دست یابند، کاری که ارائه می‌دهند با آگاهی و علاقه باشد و به رشد شخصیت فرد منجر شود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

برچسب ها: راز موفقیت در کار , عوامل موفقیت در کار , عوامل موثر در موفقیت شغلی

عضویت
اطلاع از
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات