ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مهارت های مهم برای مدیریت تیم

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مهارت های مهم در مدیریت تیم

در این مقاله از مدیرنو؛ به مهارت‌های مهم برای مدیریت تیم و اصول مدیریت تیم می‌پردازیم. چنانچه وظیفه‌ی جدید خود را به‌عنوان یک مدیر آغاز می‌کنید، به شما تبریک می‌گوییم، اما ممکن است در کنار وظیفه‌ی جدید مدیریت، ایجاد یک تیم جدید نیز بر عهده ی شما باشد. در هر دو مسیر، چه تیم شما آماده و حاضر باشد و چه مسئولیت ایجاد تیم جدید بر دوش شما باشد، برای ادامه  راه چه باید کرد؟

دوره آموزشی

مهارت های مهم در مدیریت تیم و اصول مدیریت تیم

در این مقاله راهکارها و مهارت های ویژه مدیریت تیم و اصول مدیریت تیم به مدیران ارائه می‌شود که با انجام آن‌ها می‌توانند تیم خود را به سمت موفقیت و پیشرفت هدایت کنند؛ در حوزه‌ی انتخاب افراد مناسب و تصمیم گیری، در رابطه با نوع ارتباط برقرار کردن، آموزش دادن و برانگیختن افراد.

 

هدف از تشکیل تیم

گرد هم آمدن شروع کار، کنار هم ماندن پیشرفت و کار با کیفیت با گروه، موفقیت است. “هنری فورد”

هر کارمندی به همکاران دیگر خود وابسته بوده تا با هم کار کنند و به سازمان کمک کنند. هیچ کارمندی نمی‌تواند تمامی وظایف خود را به تنهایی انجام دهد. افراد می‌توانند در انجام کارها به بهترین نحو به یکدیگر کمک کنند. یک تیم از افراد با علایق و تخصص‌های متفاوت و مشابه تشکیل شده است.

 

چرا کار کردن به صورت تیمی مهم است؟

کار تیمی یکی از مهارت های نرم و البته بسیار مهم در اصول مدیریت تیم است. در واقع کار کردن به صورت تیمی باعث می‌شود تا فرد خود را مورد تحلیل و بررسی قرار داده و به عملکرد خود فکر کند. یکی از ثمرات کار گروهی اینست که، فرد را مجبور به تفکر درمورد خود و نهایتا پی بردن به توانایی‌های خود می‌کند. چنین تفکری باعث کشف هر چه بهتر نقاط مثبت و منفی هر فردی می‌شود.

تفاوت مدیریت و رهبری

به‌طور دقیق مدیریت یعنی چه؟ و چه کسی تفاوت آن را با رهبری می‌داند؟

وارن جی بنیس (Warren G Bennis) استاد رهبری و نظریه پرداز معروف تفاوت میان رهبری و مدیریت را اینگونه تشریح می کند:
  • رهبران کارهای درست را انجام می‌دهند؛ مدیران افرادی هستند که به‌درستی کارها را انجام می‌دهند.
  • رهبران درگیر ایجاد یک رؤیای قانع کننده برای آینده، برقراری ارتباط با این رؤیا و هدف، کمک به مردم برای درک آن و متعهد شدن به آن هستند. از سوی دیگر، مسئولیت به اجرا درآوردن این طرح و رؤیا به‌صورت اثربخش و موفقیت آمیز بر عهده‌ی مدیران است.

البته که هردوی این وظایف باهم مرتبط بوده و به‌طور کامل مؤثر هستند و شما به هردوی این نقش‌ها به‌طور کامل نیاز دارید.

بعد از مشخص نمودن هدف، تا زمانی که افراد جدیت رسیدن به هدف را در چهره‌ی شما مشاهده نکنند، هیچ نشانه‌ای از انرژی برای رسیدن به رؤیای شگفت انگیز آینده وجود نخواهد داشت.

اهمیتِ سپردن مسئولیت به اعضا تیم

یکی از وظایف مدیر تیم و کلا اصول مدیریت تیم، سپردن مسئولیت به افراد است. یک تقسیم کار موفق با تطبیق مناسب افراد و وظایف شروع می‌شود، بنابراین شما در ابتدا باید اهداف و وظایف اعضای تیم را به آن‌ها توضیح دهید. این امر نه تنها به شما کمک می‌کند که یک شروع بزرگ را با تیم خودتان داشته باشید، بلکه می‌تواند از منحرف شدن تیم شما جلوگیری کند.

در تقسیم وظایف باید دقت کنید که، به همراه اختصاص وظایف به هر فرد، مسئولیت های وظایف را هم واسپاری کنید. زمانیکه کاری را به شخصی واگذار می کنید اما مسئولیت و اختیاری را به او اعطا نمی کنید، همچنان آن کارمند را درگیر گرفتن تاییدیه ها و تصمیم های غیر روتین از خود می کنید. با این کار نه تفویض شما باعث آزاد سازیتان می شود و نه نیرو می تواند در مسیر اجرای امور شکوفا شده و رشد کند.

 

به تیم خود انگیزه دهید

یکی دیگر از وظایف مدیر تیم، ایجاد انگیزه در اعضای تیم است. تئوری X و تئوری Y (نظریه‌ی انگیزشی داگلاس مک گریگور) هر دو رویکرد متفاوت انگیزش را توضیح می‌دهد. این‌که نحوه‌ی انگیزش افراد بستگی زیادی به طرز نگرش شما در رابطه با افرادی که برایتان کار می‌کنند دارد.

 

نظریه X و Y در تحول نگرش به مدیریت از اهمیت بالایی برخوردار است. این نظریه زمانی مطرح شد که بسیاری از مدیران، مدیریت را یک کار مکانیکی می‌دانستند و با کارمندان و کارگران خود بسیار خشک رفتار می‌کردند. داگلاس مک گرگور باعث شد که نظریه‌پردازان مدیریت به این نکته توجه کنند که «نگاه به کارمند و کارگر نیازمند تحولی اساسی است.»

این نظریه همچنان و هنوز می تواند پاسخ مناسبی به چالشهای بنیادین مدیران ارائه کند. برخی از رایج ترین چالشهای بنیادی شامل: «کدام سبک مدیریتی را انتخاب کنم؟ آیا باید نرم و منعطف باشم؟ چقدر باید دیگران را کنترل کنم؟ چه میزان از سرسختی برای مدیریت لازم است؟» می باشند. و تئوری X و Y اولین تلاش جدی برای پاسخ دادن به این قبیل پرسش‌ها و چالشهاست.

 

اگر شما اعتقاد دارید که افرا ذاتاً تنبل هستند، شما به تئوری X اعتقاد دارید. درحالی‌که اگر معتقد باشید که بیشتر افراد شاد هستند و از کار خود راضی هستند، گرایش شما به سمت تئوری Y است. اطمینان حاصل نمایید که به‌طور کامل این تئوری را درک کرده‌اید. این نگرش شماست که اساساً بر موفقیت شما درزمینه انگیزش افراد تأثیر  می‌گذارد.

این مسئله را در مدیریت تیم در نظر داشته باشید که افراد متفاوت، نیازهای انگیزشی متفاوتی دارند. برخی از افراد به‌طور خودکار انگیزه‌ی بالایی دارند. درحالی‌که عملکرد برخی از افراد دیگر بستگی به میزان شارژ شدن آن‌ها از طرف مدیریت دارد.

تیم خود را توسعه و پرورش دهید.

تیم‌ها متشکل از افرادی هستند که هرکدام نگرش و توانایی‌های متفاوتی دارند. شاید برای برخی از آن‌ها شغلی را که به آن‌ها اختصاص داده‌اید چالش‌برانگیز باشد. اما برخی از آن‌ها در جست‌وجوی فرصتی برای افزایش مهارت‌های خود باشند. در هر دو مورد این مسئولیت شماست که این افراد را  آموزش و پرورش دهید.

مهارت‌های شما در زمینه‌ی مدیریت، زمانی تعریف می‌شوند که شما در بلند مدت یک مدیر موفق باشید. اگر در بهتر انجام دادن وظایف اعضای تیم به آن‌ها کمک می‌کنید، قطعاً افراد اشتیاق بیشتری برای کار کردن با شما خواهند داشت. از طرفی، زمانیکه چنین رویه و نگرشی را برگزیدید شما یک همکار بزرگ و موثر برای سازمانتان خواهید بود.

یکی از مؤثرترین روش‌های توسعه و پرورش افراد تحت نظارت شما اینست که، به‌طور منظم از اعضای تیم خودتان بازخورد بگیرید. بیشتر افراد در رابطه با بازخورد دادن دچار استرس و نگرانی می‌شوند. به‌ویژه زمانی که آن‌ها وظایف خود را به‌درستی انجام نداده باشند. بااین‌حال اگر شما به‌طور منظم خواستار بازخورد باشید، عملکرد تمامی افراد بهتر خواهد شد.

اشتباهات ساده اما شایع در مدیریت تیم

  • یکی از بزرگترین اشتباهات پر تکرار مدیران اینست که، رشد سازمان را صرفا در گرو رشد مهارتهای فنی خود می بینند. غافل از اینکه، هر مدیری علاوه بر مهارتهای فنی به مهارتهای نرم برای ارتباط بهتر با ذینفعان نیازمند است.
  • برخی از مدیران تازه کار برای اثبات خود تلاش می کنند تمام مشکلات را خودشان حل کنند و با مدیران بالا دستی مطرح نکنند.
  • مراجعه های بدون هدف و برنامه هم می تواند جایگاه مدیران میانی و تازه کار را به خطر بیاندازد.
  • شرمنده کردن، غافلگیری و تمرکز بر نقاط ضعف مدیران ارشد
  • بروز اشتباهات و مقاومت های پی در پی و مجبور کردن مدیران ارشد برای طرفداری یا توجیه شما
  • عدم ارتباط و بازخورد گیری با مشتریان داخلی و خارجی
  • اولویت دادن منافع شخصی به منافع سازمان

هرچند ممکن است چنین خطاهایی به ظاهر ساده و پیش و پا افتاده باشند، اما در واقعیت به صورت مکرر در حال وقوع هستند. پس آنها را جدی بگیرید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

کلیدواژه ها: مدیر تیم, مدیریت تیم, ابزار مدیریت تیم, اصول مدیریت تیم, وظایف مدیر تیم
عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات