ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

9 نشانه و بهانه برای استعفا از کار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

پادکست:

چه زمانی از کارم استعفا دهم ؟

در این مقاله از مدیرنو به نشانه های ترک محل کار و پاسخ به این سوال که، چه موقع باید از کارم استعفا دهم ؟خواهیم پرداخت. در حالی که دلایل خروج از سازمان می‌تواند برای هر شخص متفاوت باشد، اما با شناخت بهتر نشانه‌های خروج از سازمان می‌توانید در بهترین زمان ممکن از سازمانتان خارج شوید تا کمترین آسیب روحی و جسمی را متحمل شوید.

با اینکه هر کاری و هر سازمانی چالشهای خاص خودش را دارد، اما برخی معایب و چالشها ارزش هیچ توجیهی ندارند. اگر آرامش روانی شما به خطر بیافتد، رشد و حتی سلامت روحی و جسمی شما با مشکل مواجه می‌شود.

 

قبل از اعلام استعفا، علائم خروج از سازمان را بررسی کنید چون، بعد از استعفا راه برگشتی وجود ندارد.

چه موقع باید از کارم استعفا دهم ؟

نشانه‌های زمان ترک شغل(استعفا)

1-احساس فرسودگی و خستگی می کنید

اگر شغلتان باعث می شود احساس فرسودگی و خستگی کنید و زمان یا انرژی برای انجام کار دیگری پیدا نمی‌کنید، وقت آن است که استعفا دهید.

آمار زیپیا در سال 2023 بیان می کند که 77 درصد از کارکنان در شغل فعلی خود احساس فرسودگی را تجربه کردند.

مطمئن شوید که دلایل فرسودگی شغلی یا فرسودگی به سلامتی فیزیکی و روحی شخصی شما یا هر عامل دیگری مربوط نمی‌شود. فهرستی از تمام عواملی که می‌توانند در خستگی شما نقش داشته باشند تهیه کنید و سپس بررسی کنید که آیا شغل شما بزرگترین عامل است یا خیر؟

2-هیچ رشدی وجود ندارد.

در صورتیکه سازمان، هیچ فرصتی برای تقویت مهارت‌های شما فراهم نمی‌کند، باید در مورد ادامه فعالیت خود در آن شرکت تجدید نظر کنید. شما باید در جایی کار کنید که به شما اجازه کار روی پروژه‌های جدید را داده تا همین عامل در نهایت باعث ارتقا شما شود.

با این حال، قبل از انجام هر اقدام مشخصی از صحبت کردن با مدیران خود دریغ نکنید. چون گاهی اوقات بزرگترین موانع را می‌توانید با گفتگوهای صادقانه حل کنید.

شغل شما قرار است مجموعه مهارت‌های شما را برای رشد حرفه‌ای افزایش دهد.

بنر میان مقاله منابع انسانی

3- محل کار شما سمی است.

چه موقع باید از کارم استعفا دهم ؟ محل کار سمی جایی است که در آن کلیشه‌های بی مورد، شایعات مضر و تبعیض به وفور وجود دارد.

نشانه‌های محل کار سمی می‌تواند شامل: بی تفاوتی مدیریت ارشد نسبت به نیازهای کارکنان، وجود بی اعتمادی در بین همکاران، خروج زیاد کارکنان و عدم مدیریت درست سازمان باشد.

شما باید این نشانه ها را بدانید تا در بهترین زمان ممکن از سازمان خارج شوید.

نکته قابل توجه اینست که؛ در صورتی که سمی بودن محیط از یک فرد نشات می‌گیرد، هنوز امیدی برای نجات وضعیت وجود دارد. اما اگر آن محیط سمی ریشه در DNA سازمان داشته و مدیران رکن اساسی ایجاد و تداوم چنین محیطی هستند، احتمالا خیلی دیر شده و بهینه سازی محیط توسط کارکنان امکان پذیر نیست.

4- شرکت شما آینده ای ندارد

اگر شرکت شما برای مدت طولانی ضعیف شده و هیچ نشانه‌ای دال بر بهبود وجود ندارد، بدانید که آینده شما نیز در خطر است. اگر مشاهده می‌کنید که شرکت شما هر از گاهی کارکنان خود را اخراج می‌کند، ممکن است شما نفر بعدی باشید. قبل از اینکه شرایط وخیم‌تر شود، بایداستعفای شغلی دهید و فرصت جدیدی پیدا کنید.

 

5- شما فرصت بهتری پیدا کردید

فرصت بهتر الزاما به معنای پول بیشتر نیست. باید مطمئن شوید که فرصت جدیدی که به شما پیشنهاد شده چیزی را ارائه دهد که شغل قبلی نتوانسته است. هنگامی که مزایا و معایب شغل جدید و اینکه آیا از شغل قبلی بهتر است یا نه را سنجیدید، می‌توانید استعفای خود را اعلام کنید.

عجولانه تصمیم نگیرید و رفتار غیرحرفه ای از خود نشان ندهید و برای این کار باید بدانید که چگونه به صورت حرفه ای شغل خود را ترک کنید.

 

6- عدم تعادل بین کار و زندگی

چه موقع باید از کارم استعفا دهم ؟اگر کار شما تمام زمان مفید روزانه شما را می‌گیرد و انرژی برای انجام کار دیگری ندارید، می‌تواند از دلایل ترک شغل باشد.

شغل شما باید بخشی از زندگی شما باشد نه کل زندگیتان. اگر در روزهای تعطیل کار می‌کنید، مرخصی ندارید و اغلب عزیزانتان از عدم حضورتان شکایت می‌کنند، باید بدانید زمان تغییر شرایط فرا رسیده است.

 

7- وجود حس سوء استفاده در محیط کار

هرگونه تنش‌های روحی که ممکن است به صورت بلندمدت و عامدانه در محل کار اتفاق بیفتد، می‌تواند به روح و جسم شما آسیب بزند. اگر با سوء استفاده یا آزار و اذیت مواجه و یا شاهد هر گونه رفتار غیرقانونی هستید ، وقت آن رسیده است که کار خود را ترک کنید.

اگر محیط کاری شما فضای امنی را برای شما فراهم نمی‌کند، باید در کار برای آن سازمان تجدید نظر کنید.

 

8- مدیر شما غیرقابل تحمل است

اگر مدیرتان نمی‌تواند شما را تحمل کند و برعکس، بعید است شرایط تغییر کند.

یک محیط کاری سالم باید به شما انگیزه ارائه بهترین رفتار را به شما بدهد. اگر مدیرتاناز شما حمایت نمی‌کند، باید از آن سازمان خارج شوید.

9- ارزشهای شما به خطر افتاده است

چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه ای، عزت نفس شما مهمتر از هر چیز دیگریست. اگر کارفرما یا همکارانتان باعث می‌شوند ارزشهای خود را زیر سوال ببرید، باید آن را یکی از نشانه‌های ترک شغلتان در نظر بگیرید.

انجام کاری که ارزشهای شما را زیر سوال ببرد، فقط آرامش روانی شما را مختل می‌کند و باید در شرکتی کار کنید که بر ارزشهای شما بیفزاید، نه اینکه مجبور شوید روی ارزشها و چهارچوبهای خود پا بگذارید.

 

محل کار شما باید نقطه رشد و حس امنیت را برایتان فراهم کند. اگر دستاوردهای شما با رفتاری که با شما می‌شود هماهنگ نیست، با خیال راحت آن شغل را ترک کنید.

 

منابع: hiration ، هیئت تحریریه مدیرنو

 

عضویت
اطلاع از
3 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

نشانه هایی برای استعفا از کار عالی بود .

باعث خرسندی ماست که مورد رضایت شما قرار گرفته .

بعضی از محیط های کار واقعا جای موندن نیست و باید هر چه زودتر از اونا بیرون اومد