ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

نقش کارفرما در ایجاد انگیزه کارکنان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
نقش کارفرما در ایجاد انگیزه کارکنان

در این مقاله از مدیرنو؛ به نقش مدیران و کارفرما ها در ایجاد انگیزه کارکنان می‌پردازیم. کارفرمایان چه نقشی در انگیزه کارکنان دارند؟ انگیزه عبارتست از اشتیاق ذاتی کارکنان و بهره‌گیری از آن برای انجام فعالیت‌های مربوط به کار. انگیزه یک نیرو و اشتیاق درونی است که موجب تصمیم‌گیری فرد برای اقدام به عمل می‌شود. هر فردی انگیزه دارد. هر کارمندی فعالیت‌ها، رویدادها، افراد و اهدافی در زندگی خود دارد که به او انگیزه می‌دهند.

انگیزه فردی تحت تأثیر عوامل بیولوژیکی، فکری، اجتماعی و عاطفی است. همچنین، انگیزه یک نیروی محرک ذاتی است که می‌تواند تحت تأثیر عوامل خارجی قرار بگیرد.

بنر میان مقاله منابع انسانی

کارفرما چه نقشی در ایجاد انگیزه کارکنان دارد

چگونه انگیزه کارکنان را تشویق کنیم؟

مهم‌ترین وظیفه مدیران و کارفرمایان ایجاد انگیزه در کارکنان در محل کار است. برای ایجاد یک محیط کار که کارمند در مورد کار خود باانگیزه است، نیازمند عوامل ذاتی رضایتمندی و عوامل تشویقی بیرونی هستید.

اغلب سازمان‌ها به نقش مدیران در ایجاد انگیزه کارکنان و روابط کارکنان، ارتباطات، شناخت و مسائل مربوط به مشارکت که برای افراد بااهمیت است، توجهی نمی‌کنند.

کارفرمایان درک می‌کنند که باید یک محیط کار که باعث انگیزش در افراد می‌شود، ایجاد نمایند. اما بسیاری از کارفرمایان نمی‌توانند درکی در مورد اهمیت انگیزه جهت انجام مأموریت و چشم‌انداز شرکت داشته باشند. حتی زمانی که به اهمیت انگیزه پی می‌برند، آن‌ها از مهارت و دانش لازم برای ایجاد انگیزه در محل کار برخوردار نیستند.

در محیط‌های کاری مدرن و امروزی، چیدمان نیروی انسانی و نقش آن در موفقیت و شکست کسب و کار، جایگاهی به‌مراتب متفاوت‌تر از گذشته به خود گرفته و این باعث شده تا نگاه دقیق‌تری به فرآیند مدیریت در عصر حاضر بیندازیم. در مقاله “چرا باید در کارکنان خود انگیزه ایجاد کنیم؟ ” این موضوع را بررسی نموده‌ایم.

 

چرا باید در کارکنان خود انگیزه ایجاد کنیم؟

10 عامل برای ایجاد انگیزه

  1. انجام اقدامات مدیریتی و رهبری که به کارکنان قدرت و اختیار دهد.
  2. داشتن ارتباط شفاف و منظم با کارکنان در مورد موضوعات مهم موردنظرشان
  3. داشتن برخورد احترام‌آمیز با کارکنان
  4. مشارکت کارکنان در تصمیم‌گیری در مورد موضوعات مرتبط با کار و شغل خود
  5. کم کردن تعداد قوانین و سیاست‌های محیط کار به جهت نشان دادن اعتماد به کارکنان
  6. شناسایی کارکنان منظم
  7. دریافت بازخورد از مدیران و رهبران
  8. بالا بردن متوسط میزان مزایا و جبران خدمات در صنعت
  9. در نظر گرفتن مزایا برای کارکنان و فعالیت‌های شرکت
  10. مدیریت کارکنان از طریق ایجاد یک چارچوب برای اهداف، روش‌های اندازه‌گیری و انتظارات موردنظر

اینها بعضی از عواملی هستند که در بسیاری از محیط‌ها در کارکنان ایجاد انگیزه می‌کنند.

کم کردن قوانین و سیاست ها

اولین گام برای ایجاد یک محیط کار انگیزشی، متوقف کردن اقداماتی است که موجب بی‌انگیزگی در افراد می‌شود. کارهایی که باعث ایجاد انگیزه می‌شوند را شناسایی کرده و به‌کار بگیرید.

کارفرمایان باید خط‌مشی‌ای بین نیازهای سازمان و مشتریان و نیازهای کارکنان داخلی خود اتخاذ کند. هر دو را به خوبی انجام دهند تا باعث پیشرفت کار شوند.

نظرسنجی انجام‌شده توسط گالوپ پول که در مجله وال استریت منتشرشده، نشان داده که 19% از 1000 نفر شرکت‌کننده در محل کار خود بی‌انگیزه هستند. این کارگران شکایت دارند به اینکه ابزارهای موردنیاز برای انجام کارشان در اختیارشان نیست، نمی‌دانند که چه انتظاری از آن‌ها دارند و رئیسشان به صحبت‌های آن‌ها گوش نمی‌دهد.

بر اساس این مصاحبه‌ها و داده‌های نظرسنجی به‌دست آمده از فعالیت‌های مشاوره‌ای، گالوپ می‌گوید کارگران بی‌انگیزه برای کارفرمایان هزینه‌ای از 292 تا 355 میلیارد دلار در سال دارند. علاوه بر این، گالوپ نتیجه‌گیری کرده که این کارگران غیبت بیشتری در سال داشته و وفاداری کمتری به کارفرمایان دارند. با توجه به این موارد، ایجاد تعادل در انگیزه کارکنان برای سازمان ضروری است.

 

دستورالعمل های لازم برای تقویت نقش مدیران در ایجاد انگیزه کارکنان

  • تعداد قوانین و سیاست‌های موردنیاز برای محافظت از سازمان به‌طور قانونی را به حداقل برسانید و نظم را در محل کار برقرار کنید.
  • قوانین و سیاست‌ها را منتشر کنید و به همه‌ی کارکنان آموزش دهید.
  • با مشارکت اکثر کارکنان، ارزش‌های سازمانی را شناسایی کنید، عبارات با ارزش و نمونه رفتارهای حرفه‌ای را یادداشت کنید.
  • رهنمودهایی برای مدیران آماده و به آن‌ها در مورد به‌کارگیری بی‌طرفانه و پایدار قوانین و سیاست‌ها آموزش دهید.
  • رفتارهای ناکارآمد افراد را بر اساس نیاز به مشاوره، نظم و برنامه‌های بهبود عملکرد شناسایی کنید.
  • به‌طور واضح انتظارات رفتاری در محل کار و دستورالعمل‌های رفتار حرفه‌ای را مشخص کنید.

 

نکات مفید در مورد سیاست ها و نقش مدیران در ایجاد انگیزه کارکنان

  • بازخورد کارکنان را در مورد سیاست‌های بالقوه و حوزه‌هایی که به قوانین نیازمندند، بررسی کنید. (هیچ گاه از طریق اعلان زدن به دیوار، یک سیاست جدید را اعلام نکنید)
  • اگر تصمیم گرفته‌اید که کارکنان خود را حفظ و برای سیاست‌های موجود متقاعد کنید، آن‌ها را تعقیب نکنید. اگر در گذشته کارکنان مجبور به اجرای سیاست‌ها نبودند، با آن‌ها ملاقات کنید و سیاست‌ها، قصد از اجرای آن‌ها، چرا سیاست لازم است و چرا در گذشته مجبور به اجرای آن نبودند را توضیح دهید. سپس، به همه افراد بگویید پس‌ازاین جلسه، هر شخصی باید برای پیروی از سیاست‌ها پاسخگو باشد.

نقش مدیران در ایجاد انگیزه کارکنان اینست که محیطی باثبات ایجاد کنند. اگر محیطی را ایجاد کنید که به‌صورت عادلانه و باثبات به نظر برسد، افراد کمتری مخالف شما خواهند بود. فضایی را ایجاد کنید که در آن مردم بر روی فعالیت‌های مشارکتی و تولیدی بیشتر تمرکز داشته باشند تا شایعات، ناآرامی و ناراحتی. شما کدام محل کار را انتخاب می‌کنید؟

 

مشارکت افراد

اکثر افراد می‌خواهند در مورد تصمیماتی که بر کارشان تأثیرگذارند، شرکت داشته باشند. به چه دلیل؟

  • آیا افراد برای تصمیماتی که در گذشته اتخاذ کرده‌اند، مجازات شده‌اند؟
  • آیا رهبران سازمان زمان، ابزار و اطلاعات موردنیاز برای اتخاذ تصمیم درست را ارائه می‌دهند؟ آیا شما مدیری را دیده‌اید که به تصمیمات کارکنان خود اهمیت دهد؟
  • آیا انتظارات روشنی برای مشارکت کارکنان در محل کار شما وجود دارد؟ آیا افرادی که در تصمیم‌گیری با شما همکاری می‌کنند مورد حمایت قرار می‌گیرند؟ اگر شما علاقه‌مند به مشارکت و انگیزش کارکنان هستید، این‌ها پرسش‌هایی حیاتی هستند.

 

راهنمای تقویت نقش مدیران در ایجاد انگیزه کارکنان

از این راهنمایی‌ها برای ایجاد یک محیط کار با انگیزه با استفاده از مشارکت کارکنان استفاده نمایید

  • انتظارات خود را توضیح دهید تا افراد تصمیماتی اتخاذ کنند که موجب پیشرفت در کارشان شود.
  • افرادی که با تصمیمات خود موجب پیشرفت در کار می‌شوند را شناسایی کرده و همانند قهرمانان از آنان تجلیل کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان از مأموریت، چشم‌انداز، ارزش‌ها، اهداف و دستورالعمل‌های سازمان مطلع و آگاه هستند تا بتوانند در جهت مناسبی مشارکت داشته باشند و درگیر مسائل شوند. آموزش، ارتباطات، اندازه‌گیری، بازخورد و مربیگری، مشارکت کارکنان را از ابتدا به همراه دارد.
  • یک تصمیم متفکرانه را هرگز مجازات نکنید. شما نقش مشاور و مربی را دارید و می‌توانید آموزش و اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری را برای آن‌ها فراهم کنید. اعتمادبه‌نفس کارکنان را تضعیف نکنید تا حمایت آن‌ها را به‌دست آورید.
  • اگر شما یک سرپرست هستید و افراد به‌طور مستمر برای کسب اجازه و دریافت دستورالعمل‌ها برای کار خود به شما مراجعه می‌کنند، این سؤال را از خودتان بپرسید. من چه کاری انجام می‌دهم که باعث شده برای اتخاذ هر تصمیم یا کسب مجوزی به من مراجعه کنند. شما احتمالاً پیام خود را به‌درستی منتقل نکرده‌اید و افراد را در مورد هدف واقعی‌تان دچار سردرگمی شده‌اند. برای تقویت مهارت خود به صفحه آموزش مدیران و سرپرستان مراجعه کنید.
  • هنگامی‌که یک کارمند به‌سوی شما می‌آید، از او بپرسید که در این موقعیت باید چه کاری انجام دهد. فرض بر اینست که پاسخ او منطقی است. به او بگویید که رویکردش درست است و نیازی به مشاوره در مورد این تصمیم در آینده نیست. اگر می‌توانید به کارمند در یافتن راه‌حل بهتر کمک کنید، به‌عنوان یک مشاور این کار انجام دهید. شما باور او را در زمینه توانایی برای تصمیم‌گیری تقویت خواهید کرد. شما همچنین این اعتقاد را در او تقویت می‌کنید که شما واقعاً به شایستگی او ایمان‌دارید.
  • اگر یک کارمند در حال انجام کاریست که می‌دانید خراب می‌شود یا برای مشتری مشکل ایجاد می‌کند به‌عنوان یک مربی مداخله کنید. سؤالاتی را مطرح کنید تا به او کمک کند تا رویکرد بهتری را پیدا کند.

در این مقاله از مدیرنو؛ نقش مدیران در ایجاد انگیزه کارکنان را شرح دادیم. مدیران برای ایجاد انگیزه در کارکنان و تشویق آنها نیاز به اطلاعات تحلیلی از میزان عملکرد آنها دارند.

برای اینکه نقاط قوت و صعف پرسنل خود را بدانید و بر اساس این اطلاعات به کارکنان خود انگیزه بدهید، به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

کلیدواژه ها: نقش کارفرما, نقش مدیران, نقش مدیران در ایجاد انگیزه, نقش مدیران در ایجاد انگیزه کارکنان .

منبع: liveabout

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات