ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مهارت های مورد نیاز برای استخدام کدامند؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مهارت های مورد نیاز برای استخدام

در این مقاله از مدیرنو؛ به لیست مهارت های شغلی مورد نیاز برای استخدام می‌پردازیم و به تشریح 5 مورد مهم خواهیم پرداخت. آیا شما دارای مهارت‌های ارتباطی قوی هستید؟ آیا در یک مجموعه تیمی عملکرد خوبی دارید؟ اگر چنین است به‌احتمال‌زیاد شما یکی از کاندیداهای پرطرفدار از سوی کارفرمایان خواهید بود.

احتمالا این ضرب المثل را شنیده‌اید که: «کار را باید به کاردان سپرد»؛ این موضوع برای استخدام هر فردی نیز صادق است. چرا که هر شرکتی با توجه به نیازهای خود، اقدام به جذب نیروهای متخصص و مستعد برای بخش‌های مختلف خود می‌نماید. بنابراین اگر برای یک موقعیت شغلی رزومه ارسال می‌کنید، باید واجد مهارت‌های متناسب با آن شغل نیز باشید.

اما یک سری از مهارت های شغلی وجود دارند که، تقریبا برای استخدام در هر فرصت شغلی و در هر شرکتی کارساز بوده و می‌توانید حساب ویژه‌ای بر روی آنها باز کنید. می توانید این گروه از مهارتها را به عنوان شاه‌کلید مهارت های شغلی مورد نیاز برای باز شدن قفل استخدامی خود ببینید. همان‌طور که شما خودتان را برای جستجوی کار آماده می‌کنید، مهم است که از مهارت های شغلی مورد نیاز که برای استخدام شما مفید است، نیز آگاه باشید.

 

لیست انواع مهارت های شغلی

به طوری کلی، مهارت های شغلی را می‌توان به دو گروه کلی تقسیم بندی کرد:

مهارت‌های نرم

در لیست مهارت‌ های شغلی به آن گروه از مهارت‌هایی که بیشتر به ویژگی‌های فردی کارجو اشاره دارند، مهارت های نرم گفته می شود. ویژگی‌هایی که بخشی از شخصیت کارجو را نیز شکل می‌دهند.

  • توانایی کار تیمی
  • وفاداری و دلسوزی
  • تعهد و مسئولیت‌پذیری
  • قدرت حل مسأله در شرایط سخت
  • نظم و نکته سنجی در انجام امور محوله
  • برخوردار بودن از خلاقیت لازم برای پست مربوطه

هرچند ممکن است در ابتدا  این ویژگی‌ها خصوصیاتی کلی به نظر برسند، اما فراموش نکنید که قطعا تمام مدیران و صاحبان کسب‌وکارها، به دنبال این مهارت‌های نرم در لیست مهارت‌‌های شغلی شما می‌گردند.

مهارت‌های سخت

با اینکه مهارت‌های نرم برای استخدام در هر شرکتی بسیار ضروری و با ارزش هستند، اما به احتمال زیاد نمی‌توانید تنها با مهارت‌های نرم در شغل مورد نظرتان مشغول به کار شوید. گروه دیگری از مهارت‌ها که قطعا برای استخدام شما مورد توجه مدیران قرار خواهند گرفت، مهارت های سخت هستند.

مهارت‌هایی که عموما با گذراندن دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌ها، موسسات و یا در دانشگاه‌ها کسب می‌شوند، مهارت‌های سخت نامیده می‌شوند.

به عنوان مثال: مهارتهای سخت برای فرصت شغلی گرافیست، به شکل زیر است:

  • مهارت کار با نرم افزارهای گرافیک مثل: فوتوشاپ، ایلیوستریتر و ایندیزاین
  • تکنیک های نوشتاری و تنظیم آن (تایپوگرافی)
  • آشنایی با تئوری رنگ

 

مهارت های مورد نیاز برای استخدام

با توجّه به گزارش NACE در نوامبر 2014، رهبری، توانایی کار در یک تیم و مهارت‌های ارتباطی قوی، تعدادی از مهارت‌هایی هستند که کارفرمایان به دنبال آنها در بین کاندیداها هستند.

1- رهبری

کارفرمایان، کارکنانی می‌خواهند که بتوانند تیم‌ها را رهبری کنند، پس رهبری یکی از خصوصیات مهم است که باید حتماً دارا باشید.

باید بتوانید در مسئولیت‌های متفاوت نقش ایفا کرده و توانایی مدیریت همکاران خود را داشته باشید. مهارت‌های رهبری خود را به کارفرمایان از طریق صحبت کردن در مورد موقعیت‌های رهبری که قبلاً تجربه کرده‌اید یا شرایطی که مجبور به هدایت تیم محل کار خود شدید، نشان دهید. مدیران از این طریق متوجّه می‌شوند که شما توانایی رهبری تمام و یا بخشی از شرکتشان را دارید.

2- توانایی کار در یک تیم

توانایی کار تیمی به این معنیست که شما از مهارتهای لازم برای همکاری و کار کردن با دیگران به‌طور موثّر برخوردارید.

به‌عنوان یکی از اعضای تیم، باید توانایی الهام بخشیدن به سایر اعضا و باهم کار کردن برای رسیدن به هدف را داشته باشید. چنین مهارتی از سوی کارفرمایان بسیار باارزش است. به دلیل این‌که آنها به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند نقاط قوّت خود را به تیم منتقل کنند.

 

3- مهارت حل مساله

مهارتی که بسیاری از کارجویان برای تحت تأثیر قرار دادن کارفرمایان مورد نظر و توجه قرار نمی دهند، همین مهارت حل مساله است.

بااین‌حال، این مهارت، یک مهارت مهم برای استخدام شدن است. مهارت‌های حل مساله خود را از طریق تشریح زمانی که شما مجبور به حل یک مشکل بودید و نتیجه‌ای که به‌دست آوردید، نشان دهید.

 

4- ارتباط نوشتاری و کلامی

در دنیای امروز مهارت‌های کلامی و نوشتاری برای دستیابی به موفقیت در محیط‌های کاری ضروری هستند.

خود فرآیند استخدام یک فرصت عالی برای اثبات مهارت‌های ارتباطی به کارفرمایان است. در آغاز بررسی روند درخواستتان، نوشتن یک رزومه به همراه نامه توضیح کتبی مهارت ها و توانمندی ها، برقراری ارتباط سریع با فرد استخدام کننده، میتواند به کارفرمایان نشان دهد که شما به‌راحتی می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. همچنین در هنگام مصاحبه نیز فرصت دارید تا مهارت‌های کلامی خود را نشان دهید.

5- ابتکار عمل

کارفرمایان کسانی را استخدام می‌کنند که افکار محدود و بسته ای ندارند.

به همین دلیل داشتن ابتکار عمل می تواند ویژگی کلیدی دیگری برای برتری شما باشد. این مهارت می تواند باعث شود تا در فرآیند استخدام از سایرین جدا شوید. از طریق بیان موفقیت‌هایتان در زمانی که مجبور بودید پروژه‌ای را تکمیل کنید یا با محدودیت زمانی مواجه بودید، ابتکار عمل خود را به کارفرمایان نشان دهید. به‌عنوان‌مثال، بگویید که مدیر قبلیم از من خواسته بود تا یک گزارش را در آخرین دقایق برای یک ارائه مهم آماده کنم. شما می‌توانید در مورد آنچه که تا قبل از ضرب‌الاجل گزارش انجام دادید، صحبت کنید.

کلام آخر:

همان‌طور که به دنبال کار هستید و برای شغل‌های مختلف درخواست ارسال می‌کنید، این مهارت های مورد نیاز برای استخدام را نیز در ذهن خود داشته باشید. با آموختن این مهارت‌ها، مدیران بیشتری به شما توجّه کرده و به یک شغل مناسب دست خواهید یافت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مصاحبه سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: personal brandin gblog

کلیدواژه ها: مهارت های استخدامی , مهارت های مورد نیاز برای استخدام , لیست مهارت های شغلی

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات