ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه با مدیری که قبلاً همکارتان بوده رفتار می‌کنید؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چگونه با مدیری که قبلاً همکارتان بوده رفتار می کنید؟

همکار شما ترفیع گرفته و به جای اینکه از نظر شغلی با شما همتراز باشد، مدیرتان است. آیا با مدیر شدن همکار رابطه شما نیاز به تغییر دارد؟ آیا باید رفتار متفاوتی با او داشته باشید یا انتظاردارید او در مدیریت همکاران به گونه‌ای متفاوت نسبت به بقیه با شما رفتار کند؟ به عبارت دیگر، چگونه باید با کسی که دوست و همکار شما بوده و الان مدیر شماست، رفتار کنید؟ در این مقاله از مدیرنو؛ به نحوه ارتباط با مدیر جدید که قبلا همکار ما بوده می‌پردازیم.

کارشناسان در مورد مدیر شدن همکار چه نظری دارند؟

مدیر شدن همکار یک وضعیت عجیب و جدید برای هر دو طرف رابطه است.

دو ریسک ابتدایی در این زمان وجود دارد: اولین ریسک اینست همکار قبلی شما نمی‌تواند به طور کامل نقش جدید خود را بپذیرد و وانمود می‌کند که هیچ چیز بین شما تغییر نخواهد کرد و همچنان دوستتان خواهد بود که این وضعیت برای شما خوشایند است اما برای دیگر اعضای گروه نخواهد بود.

دومین مشکل مدیر شدن همکار اینست که او دارای قدرت می‌شود، زیاد صحبت می‌کند، به دیگران دستور می‌دهد و به صحبت‌های دیگران گوش نمی‌دهد. خبر خوب این است که شما می‌توانید به کم شدن این ریسک‌ها کمک کنید. باید با او مانند مدیری که برای اولین بار ملاقات می‌کنید، رفتار کنید. به این معنی که باید بررسی کنید که چطور می‌توانید با هم کار کنید، انتظارات را مشخص و به او در دستیابی به موفقیت کمک نمایید. اما شما نمی‌توانید ارتباطات قبلی را نادیده بگیرید. برای مدیریت این شرایط موارد زیر را باید در نظر بگیرید:

1-بپذیرید که همه چیز تغییر خواهد کرد.

شما می‌توانید یک رابطه گرم و محترمانه با مدیر جدید خود داشته باشید اما این انتظار را نداشته باشید که هنوز بتوانید با او بیرون بروید و وقت بگذرانید. مدیر شما به دنبال پذیرش نقش جدید خود و ایجاد فاصله اجتماعی است تا به طور کارآمد بتواند به مدیریت همکاران بپردازد که این موضوع برای شما ناراحت کننده خواهد بود، خصوصاً اگر دوستان صمیمی‌باشید. اما به ندرت یک دوست می‌تواند به درستی شما را ارزیابی کند. این تغییرات را شخصی در نظر نگیرید. این بهترین راهکار برای شرایط کاری و شخصی شماست.

2-ممکن است از امتیازهایی نسبت به دیگران برخوردار باشید، اما انتظار آن‌ را نداشته باشید.

مدیر شدن همکار و اینکه همکار سابقتان مدیر شماست، برایتان یک امتیاز است. چون او را می‌شناسید و با اخلاقیات او آشنا هستید.

اگر یک رابطه دوستانه و صمیمی‌با هم داشته باشید، در موقعیتی قرار خواهید گرفت که از حمایت او برخوردار شوید. در شرایط جدید راحت‌تر می‌توانید تأیید پروژه‌های خود را بگیرید یا ایده‌ای را با مدیرتان در میان بگذارید اما هیچکدام از این مزایا را در نظر نگیرید. یکی از بزرگترین اشتباهات افراد اینست که به دنبال امتیاز‌هایی بر پایه روابط گذشته خود هستند یا طوری رفتار می‌کنند که هنوز می‌توانند بر روی همکار سابق خود نفوذ و تأثیر داشته باشند. مدیر شما احتمالاً می‌خواهد نشان دهد که او توجه یکسانی به همه کارمندان حتی همکاران سابق خود دارد.

3-رابطه جدید خود را مشخص کنید.

بطور ایده‌آل، مدیر جدید در این مورد که چطور می‌توانید در کنار هم کار کنید تا پیشرفت داشته باشید با شما صحبت خواهد کرد. بگویید که درک می‌کنید که اکنون همه چیز نسبت به قبل متفاوت است و شما به دنبال پیدا کردن راه جدید برای کارکردن در کنار هم هستید. به او بگویید شما اکنون مدیر من هستید و تصمیمات را شما اتخاذ می‌کنید اما ممکن است من با همه‌ی آن‌ها موافق نباشم ولی دستورات را اجرا خواهم کرد. هدف شما از این گفتگو اینست به او کمک کنید تا مقام و اختیارات جدید خود را نسبت به شما بپذیرد و نشان دهید که در انجام کارها و مدیریت همکاران به او اعتماد دارید.

حتی گفتن یک جمله زیرکانه و دقیق مانند”من مشتاقانه منتظر همکاری با شما در مقام جدیدتان می‌باشم”، می‌تواند بسیار مفید باشد. این جمله به مدیرتان کمک می‌کند تا احساس ناراحتی ناشی از تغییر قدرت را در خود کاهش ‌دهد.

4- درباره نحوه کمک کردن به او فکرکنید.

ممکن است از مدیر شدن همکار و اینکه همکار سابقتان ارتقا پیدا کرده ناراحت باشید، اما بسیار مهم است که این موضوع را فراموش کرده و به این نکته توجه کنید که چگونه می‌توانید به او در دستیابی به موفقیت کمک کنید.

مدیریت همکاران و این نقش جدید چالش بزرگی برای او بوده و زمان و انرژی زیادی برای فهمیدن اینکه چگونه می‌تواند در نقش جدید خود موثر باشد، صرف می‌کند. پس با او همدل و همراه بوده و تلاش کنید تا نیازهای او را شناسایی کنید. هرچه بیشتر موقعیتی که مدیرتان با آن مواجه است را درک کنید، موفق‌تر خواهید بود.

هدف شما باید حمایت از مدیر جدید باشد. به او کمک کنید تا در نقش جدید خود رشد کند. شما می‌توانید در سازماندهی و تدوین چشم‌انداز، استراتژی و اهداف او را همراهی کنید. یا به صورت داوطلبانه پروژه‎‌ای را که به او کمک می‌کند در کوتاه مدت تأثیرگذاری خود را نشان دهد، برای او انجام دهید. به یاد داشته باشید که باید صبور باشید. او حتماً عملکردی همانند مدیر قبلی شما را نخواهد داشت چون در حال یادگیری است.

پیشنهاد مطالعه :

5- چاپلوسی نکنید ولی همدم و همراه باشید.

وقتی که فردی مدیر می‌شود دو اتفاق مهم رخ می‌دهد. افراد شروع به چاپلوسی می‌کنند و اخبار بد را به او انتقال نمی‌دهند. شما می‌توانید با انجام ندادن این کارها متفاوت عمل کنید. اول از همه بر روی تعاملاتی که برای شما و کسب‌وکارتان ارزش ایجاد می‌کنند، تمرکز کنید. از او حمایت کرده و اطلاعات در اختیار او بگذارید اما نه بصورتی که این سوال ایجاد شود که شما یک عامل سیاسی و نفوذی هستید!

مطمئن شوید که پیشنهادات شما مرتبط و معتبر هستند. دوم اینکه خود را به عنوان کسی معرفی کنید که می‌خواهد حقایق و نگرانی‌های کارکنان را بازگو کند. کار بسیار سختی است که بازگوکننده حقیقت باشید. اما به عنوان یک همکار سابق، با ارزش‌ترین کاریست که می‌توانید برای او انجام دهید. حتی می‌توانید بازخوردهای شخصی را به او انتقال دهید علی الخصوص اگر این ارتقا او را به فرد مهمی‌مبدل کرده باشد.

 اگر رفتارش متکبرانه یا مخرب باشد می‌توانید با لحن ملایمی‌ به او تذکر دهید. اگر مدیر جدید شما دریابد که می‌تواند به خاطر صراحت کلامتان به شما تکیه کند، او احتمالاً شما را به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره یا مشاور مورد اعتماد خود در نظر خواهد گرفت.

6- وقتی که رابطه شما دوستانه و مستحکم نیست چگونه باید رفتار کنید؟

گاهی اوقات همکاری ارتقا می‌یابد که قبلاً با او رابطه خوبی نداشته‌اید. اما همراه بودن با او در این زمان بسیار مهم است. اگر مدیر جدید کسی است که شما واقعاً علاقه‌ای به او ندارید و حتی با شما رابطه خوبی نداشته، باید دو کار در این رابطه انجام دهید. اول از همه رابطه صمیمانه‌ای با او آغاز کنید. دوم به دنبال جذب حمایت و پشتیبانی دیگران از طریق روابط خود باشید. مشخص کنید کدامیک از متحدان در تیم شما یا خارج از آن می‌تواند مدیر را مجبور کند تا رفتار بهتری با شما داشته باشد. وگرنه برای موقعیت او خوب نخواهد بود. بطورکلی، چه او را دوست داشته باشید یا نداشته باشید، او یکی از مهمترین اشخاص در محل کار شماست.

اصولی که باید در مدیر شدن همکار به یاد داشته باشید:

بایدها:

  1. تبریک مدیریت همکاران : صراحتاً بپذیرید که همکار سابق شما در حال حاضر مدیر شماست و قصد دارید به خوبی با او همکاری داشته باشید و پیام تبریک مدیریت همکاران برای او بفرستید.
  2. خودتان را در جایگاه او در نظر بگیرید و مشخص کنید که چه چیزهایی به او در مدیریت همکاران و کار کمک می‌کند تا در کار خود موفق شود.
  3. اخبار بد و نگرانی‌هایتان را با او در میان بگذارید.

نبایدها:

  1. فرض کنید که نوع رابطه شما با یکدیگر تغییر پیدا نخواهد کرد.
  2. انتظار داشته باشید تا رفتار خاصی با شما داشته باشد به دلیل اینکه قبلاً با هم همکار بوده‌اید.
  3. چاپلوسی نکنید. بسیاری از افراد این کار را انجام می‌دهند اما مدیر شما نسبت به اینگونه رفتارها دقت و حساسیت بیشتری خواهد داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات