ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

8 راه حل برای همکاری با همکار آزاردهنده

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
همکار بد

در این مقاله از مدیرنو؛ به 8 راه حل برای همکاری با همکار آزاردهنده می پردازیم. احتمالا تابه‌حال در محیط کار با همکار بد و آزاردهنده برخورد کردین. در این مقاله راه حل رفتار با همکار بد و آزاردهنده رو بیان میکنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مسلماً اگه بتونین همیشه با افرادی که دوست دارین کار کنین، محیط کار لذت‌بخش میشه. در تعامل با همکار خوب، نه تنها در محیط کار بهشون احترام بذارین! بلکه خوشحال میشین، اگه خارج از محل کار هم باهاشون معاشرت کنین. همه می‌خوان یه محل کار خوب برای کار کردن داشته باشن، که البته محل کار مستقیماً به افراد شاغل و فرهنگ‌سازمانی اونجا وابسته ست.

متاسفانه خبر بد آینه که، شما نمیتونین همیشه همکارتون رو انتخاب کنین، به همین دلیل ممکنه مجبور بشید گاهی با افرادی کار کنین که نه تنها نمیتونین باهاشون ارتباط صمیمانه داشته باشین بلکه ازشون متنفر هم هستین!

8 راه حل برای همکاری با همکار آزاردهنده

چطور از این وضعیت خودمون رو نجات بدیم؟

البته که راحت‌ترین راه در مواجهه با همکار آزاردهنده، ترک محیط کار فعلی و پیدا کردن کار جدیده. اما خیلی بی‌معنی و بده! که کار و سازمان موردعلاقه تون رو، به خاطر وجود یه همکاری که دوسش ندارین، کنار بزارین! حالا شاید سوالتون این باشه که، به‌جای ترک شغل چه‌کاری میشه انجام داد؟

آیا مشکل من هستم؟

گاهی دلیل اینکه شما همکارتون رو دوست ندارین اینه که اون فرد همون عادتهای بدی رو داره که شما هم دارین!! و وقتی این فرد همون رفتارهایی رو منعکس میکنه که ازش بدتون میاد، مسلما اون فرد و اون رفتار رو دوست ندارید. عموما دلیل اینکه یه همکار رو دوست ندارین، اینه که اون فرد همیشه از شما انتقاد میکنه و بهتون میگه که چه کاری بکنید و چه کاری نه!

قبل از هر چیز، از خودتون بپرسین که شکایت‌های همکار آزاردهنده معتبره یا نه. مثلاً وقتی همکارتون میگه که “میتونین اون گزارش رو سروقت تموم کنین؟” قصدش آینه که به شما ضربه بزنه و یا اینکه شما چون سابقه دیرکرد در تکمیل و ارائه گزارش دارید، این سؤال رو پرسیده؟ اگه مشکل مورد دومه، شما میتونین با بهبود عملکردتون، ارتباط رو اصلاح کنین و چنین درخواستی رو هم شخصی برداشت نکنید چون اون فرد به دنبال انجام شدن بهتر کارهاست.

8 راه حل برای همکاری با همکار آزاردهنده

8 راه حل برای همکاری با همکار آزاردهنده

نحوه ارتباط و رفتار با همکار مزاحم و آزاردهنده

در این مقاله 8 راهکار برای تعامل بهتر با همکار آزاردهنده رو بهتون ارائه میدیم، پس تا آخرش با ما همراه باشید.

  1. سعی کنید همکاری که دوستش ندارین رو بیشتر بشناسین.
  2. سعی کنید مثل یک بزرگسال رفتار کنین.
  3. هیچ وقت پشت سر همکاری که دوسش ندارین، صحبت نکنین.
  4. از مدیرتون کمک بگیرین.
  5. یادتون باشه این عادیه که بعضی افراد رو دوست نداشته باشین.
  6. یادتون باشه که حس کردن چیزی و رفتار بر مبنای اون حس، دو چیز متفاوته.
  7. وقتی همکارتون شما رو عصبی می کنه حتما ریشه ای در خودتون هم داره.
  8. یادتون باشه همه افراد میخوان که دوست داشته بشن.

 

1- سعی کنید همکاری که دوستش ندارین رو بیشتر بشناسین.

قانون آینه که، آدمی به افرادی که آشنایی بیشتری باهاشون داره، اهمیت بیشتری می‌ده. وقتی متوجه بشید که همکار شما ممکنه چه مشکلاتی داشته باشه، راحت‌تر میتونین درکش کنین. مثلاً همکاری که مدت زیادی عصبیه، ممکنه به‌تازگی جدایی رو تجربه کرده باشه و حتی بچه هاش هم دیگه باهاش زندگی نمیکنن. این باید براتون قابل‌درک باشه که چرا رفتار خوبی نداره. همه‌چیز امکان پذیره اما شما باید یاد بگیرین که همکاری که ازش متنفرین رو از راه شناخت بهتر دوست داشته باشین.

8 راه حل برای همکاری با همکار آزاردهنده

اعضای یه محیط کار در سازمان به‌عنوان یک تیم متشکل از افرادی متفاوت و باشخصیت گوناگونِ. هرچقدر که شناخت بیشتری نسبت به این شخصیت‌ها داشته باشین، میتونین ارتباط بهتری باهاشون برقرار کنین. پیشنهاد می‌کنم مقاله ” 11 مدل مختلف کارمندان ” رو حتما بخونین.

2- سعی کنید مثل یک بزرگسال رفتار کنین.

یادتونه زمان مدرسه، معلم‌ها از بچه‌ها می‌خواستن که با همه همکلاسی هاشون تعامل خوبی داشته باشن و توی کارهای درسی و غیردرسی همراه هم باشن. اگه در سن 7 سالگی میتونستین این کار رو انجام بدین چرا الان در دهه بیست، سی و حتی چهل سالگی زندگی تون نمی تونین این کار رو انجام بدین؟

لازم نیست با کسایی که مود علاقه تون نیستن ارتباط صمیمانه داشته باشین و رفیق گرمابه و گلستان هم باشید، فقط کافیه که باهاشون مؤدبانه برخورد کنین، بهشون کمک کنین و باهاشون بدرفتاری نکنین و یادتون باشه که اگه حرفه‌ای عمل کنین این رفتارتون میتونه مسری باشه و روی همکار موردنظر هم اثر بذاره.8 راه حل برای همکاری با همکار آزاردهنده

3- هیچ وقت پشت سر همکاری که دوسش ندارین، صحبت نکنین.

بارها ممکنه وسوسه بشین و در مورد همکار مشکل‌ساز و آزاردهنده تون با بقیه صحبت کنین، خصوصاً اونجایی که به مرز انفجار رسیدید. ممکنه جالب باشه با دیگران در مورد رفتارهای خاص اون همکار صحبت کنین، یا حتی باعث بشه تخلیه بشین، اما از خودتون بپرسین که با این کار چه چیزی بدست میارین؟ آیا میتونه به رابطه شما کمک کنه؟ بهتون کمک میکنه که بخش شما بهتر کار کنه و پیشرفت کنین؟

البته که اینطور نیست!! پس پشت سر همکارتون صحبت و شکایت نکنین، چون کارساز که نیست ممکنه حتی وضع بدتر هم بشه. چرا؟ احتمال یک کلاغ چهل کلاغ شدن گفته شما وجود داره.

پس بهتره فقط با اون همکارتون رفتار احترام‌آمیز و حرفه‌ای داشته باشین و از اونا در مورد اشتیاق شون، پروژه هاشون و رویاهاشون سؤال کنین. سعی کنین خودتون رو به‌عنوان فردی مثبت و الهام‌بخش نشون بدین.

 

از اونجایی که افراد با هوش هیجانی بالا به چالش های کمتری در محل کارشان برخورد می کنن، پیشنهاد می کنم حتما مهارت هوش هیجانی خودتون رو تقویت کنید.

4- از مدیرتون کمک بگیرین.

اگر همکارتون مشکلات واقعی و مداومی براتون ایجاد میکنه، با مدیرتون صحبت کنین و ازش راهنمایی بگیرین که چطور باید با اون همکار رفتار کنین. وظیفه مدیر اینِ که کمک کنه تا مشکل حل بشه و نیازی نیست شما مستقیماً با اون فرد مقابله‌به‌مثل کنین. (تنش و مقابله‌به‌مثل آخرین گزینه ست نه اولین) یادتون باشه این امکان که شما همه‌چیزهای مربوط به محل کارتون رو دوست داشته باشین خیلی کمه یا بهتره بگم نادره.

5- یادتون باشه این عادیه که بعضی افراد رو دوست نداشته باشین.

بعضیا از اینکه حس منفی نسبت به کسی داشته باشن احساس گناه میکنن. طبیعیه که شخصیت بعضی از افراد مورد پسندتون نباشه. از طرفی ممکنه اون همکار آزاردهنده هم از شما خوشش نیاد!

6- یادتون باشه که حس کردن چیزی و رفتار بر مبنای اون حس، دو چیز متفاوته.

اگه با یه همکار در محل کار مسئله‌ای وجود داره. علاقه به همکارتون ندارین و بااین‌وجود، با موضوع کنار اومدین، مشکلی وجود نداره. مشکل از جایی شروع میشه که، شما بر اساس احساساتتون واکنش نشون میدین. متاسفانه همین احساسی عمل کردن، باعث میشه همیشه کار به‌جاهای باریک بکشه.

8 راه حل برای همکاری با همکار آزاردهنده

7- وقتی همکارتون شما رو عصبی می کنه حتما ریشه ای در خودتون هم داره.

وقتی از کسی بدتون میاد، ممکنه به خاطر این باشه که با چنین رفتاری قبلاً کسی به شما آسیب‌زده. یا تجربه یا خاطره بدی رو یادآوری کنه. شاید همکار آزاردهنده شما، مرتباً حرفتون رو قطع میکنه. ممکنه این کارش، شما رو یاد مادرتون میندازه که الان هم این کار رو انجام می‌ده. یا در جلسات دونفره، به‌صورت خاصی با شما رفتار میکنه. اما در جلسات گروهی که مدیر حضور داره، رفتارش رو تغییر می‌ده. این شما رو یاد یکی از دوستانتون میندازه که همیشه میخواد بی‌عیب و نقص به نظر برسه.

اگه کسی به شما حس ناامیدی منتقل میکنه و این حس بیشتر از 15 ثانیه طول میکشه. این یه نشونه ست که چیزی از گذشته شما به موقعیت فعلی مرتبطه. احتمالاً هنوز براتون حل‌نشده. برای خلاصی از این مشکل، سعی کنین خودتون رو بهتر بشناسین. سعی کنید کسی که به شما صدمه زده رو هم ببخشین.

8- یادتون باشه همه افراد میخوان که دوست داشته بشن.

در همه انسان‌ها میل به دوست داشته شدن وجود داره و مدیر و همکار شما هم مستثنی نیستن. اگه همکارتون میخاد که در مرکز توجهات باشه، ممکنه از خانواده ناامنی اومده باشه. او این محبت و توجه رو میخاد از محل کارش جبران کنه. در هر شرایطی سعی کنین در محل کار دلسوز بمونین و بهترین خودتون رو ارائه بدین. اشکالی نداره اگه شما از کسی خوشتون نمیاد و برعکس. هیچ کدوم از شما اشتباه نمیکنین. شما فقط افراد متفاوتی هستین، با اولویت‌ها و مهارت‌های مختلف و باید این‌رو قبول کنین. کلام آخر: نیازی نیست با همکاری که باهاش مشکل دارید، دوست نزدیک بشید. همین که یاد بگیرید چطور تعامل بهتری داشته باشید و همکار بهتری برای هم باشید کافیه.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: themuse

 

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات