ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی با کیفیت

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

پادکست:

افزایش حقوق و مزایا و شنیده شدن در جذب و حفظ نیرو انسانی

در این مقاله و پادکست از مدیرنو به عوامل موثر بر نگهداشت نیروی انسانی با کیفیت خواهیم پرداخت. مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی با کیفیت یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حال حاضر کسب و کارهای ایرانی است. این‌که من برای یک پست بخوام یک نیروی انسانی با کیفیت جذب کنم باید ماه‌ها صبر کنم. برای جذب نیروی انسانی با کیفیت باید بارها مصاحبه کنم و درنهایت مدیریت حفظ و نگهداری نیروی انسانی با کیفیت در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امروز مدیران هست.

بنر میان مقاله منابع انسانی

برای حفظ نیروی انسانی با کیفیت خودتون چه کار می کنید؟

در این ویدئو و پادکست می‌خواهیم در رابطه با پنج دلیل خروج نیروی انسانی با کیفیت از سازمان‌ها صحبت کنیم، پنج موردی که از عوامل موثر بر نگهداشت نیروی انسانی هست و اگه جلوشو بگیرید، حداقل باعث حفظ نیروی انسانی با کیفیت خودتون میشید و اونارو مفت از دست نمی‌دید.

 

عوامل موثر بر نگهداشت نیروی انسانی

1- ارتباطات کاری

یکی از اصلی‌ترین دلایل خروج نیروی انسانی با کیفیت بحث ارتباطات هست. کیفیت ارتباطات تو سازمان تضمین‌کننده بقا و ماندگاری پرسنل خوب در سازمان شماست. پس برای حفظ نیروی انسانی باکیفیت روی کیفیت ارتباطاتتون باید کارکنید. در خیلی از سازمان‌ها ارتباط، ارتباط یک طرفه ست و ارتباط کیفیت لازم رو نداره. فقط در سطح مدیر و کارمندی، سرپرست و پرسنلی داره پیش می‌ره. درصورتی‌که یکی از پارامترهایی که باید روش کارکنید و در موردش برنامه داشته باشید بالا بردن کیفیت ارتباطی در سازمانه. این بالا رفتن کیفیت ارتباطی باعث تعلق خاطر میشه.

وقتی پرسنل به سازمان شما تعلق‌خاطر داشته باشه ماندگاریش تو سیستم بیشتر میشه و می تونید به حفظ نیروی انسانی با کیفیت خودتون امیدوارتر بشید.

2- تغییر مسیر کسب و کار

نکته بعدی در نگهداشت نیروی انسانی ، تغییرات آنی در مسیر بعضی از کسب و کارهاست.

اجازه بدید یه مثال خیلی ساده بزنم: برای اعلام این‌که مثلاً فردا تعطیل هست یا نه، یا بین دو تا تعطیلی وقتی یک روز کاری وجود داره آیا اون روز رو طرف باید بیاد سر کار یا نه، گاها و بارها این اتفاق افتاده که مدیر تا دقیقه نود این اعلام رو انجام نداده یعنی تا دوازده شب قبل از اون روز تعطیلی هیچ‌چیزی در رابطه با اون روز بین تعطیلی نگفته یا در رابطه با تعطیلی‌های اضطراری صحبتی نمیشه.

این تغییرات لحظه اخری یا تغییر جهت‌هایی که تا دوازده شب اعلام نمیشه یا دوازده شب به پرسنل اعلام میشه، میتونه ریتم پرسنل رو به هم بزنه. پرسنل رو وارد یک آمپاس روحی کنه. استرس بیخود و بی‌جهتی رو به پرسنل وارد کنه. همین عامل هم میتونه باعث ارتباطات ضعیف توی سازمان بشه پرسنل رو از شما جدا میکنه.

 

3- تاثیر افزایش حقوق و مزایا در حفظ نیروی انسانی

از هر چه بگذریم سخن دوست خوش‌تر است. سومین پارامتر، بحث حقوق و مزایا در حفظ نیروی انسانی هست. در سازمان‌های مختلفی دیدیم که هنوز سیستم حقوق و مزایا سنتیه. یعنی پرداختی بر اساس حقوق پایه کار و یه ریتم ثابت و همیشگیه. یا اگه بر اساس پورسانت و پرداختی‌های متنوع است عادلانه و بر اساس شایستگی‌های افراد نیست. پس شما باید یک ساختار و یک سیستم حقوق و مزایای مدون و با کیفیت داشته باشید.

تأثیر افزایش مناسب حقوق و مزایا در حفظ نیروی انسانی بسیار زیاده. این اتفاق در بلند مدت چسبندگی رو برای سازمان شما به همراه داره.

سیستمی که به جوانب مختلف کاری‌تان توجه کنه. به شایستگی‌ها توجه کنه. به طبقه‌بندی مشاغل توجه کنه. به کیفیت عملکرد ماهانه افراد نه فقط از بعد مالی و فروش، از بعد کارگروهی، از بعد رفتاری و ادارکی پرسنل هم توجه کنه. چنین پارامترهایی باعث میشه که افراد برای بالا بردن کیفیت عملکرد خودشون هم بیشتر تلاش کنن.

برای بررسی نقاط قوت و ضعف و عملکرد کارکنان می توانید از سیستم ارزیابی عملکرد استفاده کنید.

4- عدم انعطاف پذیری در رسیدن به اهداف

چهارمین عامل در مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی ، عدم انعطاف پذیری در رسیدن به اهدافه.

در خیلی از سازمان‌ها وقتی هدفی گذاشته میشه و میگیم ما میخوایم به فروش مثلاً سه میلیاردی در ماه برسیم. وقتی این عدد مشخص شد حالا میگیم برای اینکه به این سه میلیارد برسیم باید از این ابزارها استفاده کنیم. گاها دیده‌شده که به افراد و به پرسنل اجازه خلاقیت و تغییر در این ابزارها در مسیر رسیدن به اهداف رو نمیدن.

ما وقتی نگاهمون به پرسنل نگاهِ ماشینی و صفر و یکی باشه، چنین نگاهی باعث میشه به پرسنلتون فقط به عنوان یک ماشین نگاه کنین. این نگاه میتونه پرسنلتون رو دلسرد کنه. شما باید از دستاوردها و قدرت فکری پرسنلتون هم توی تصمیم گیری هاتون استفاده کنید.

کم‌ترین مزیتی که دخیل کردن پرسنل در کارها داره، باعث میشه که، اون افراد برای اجرای اون ابزارها و رویه‌ها و استراتژی‌ها بیشتر مایه بذارن.همچنین مقاومت کم‌تری هم برای سازمانتون رقم میخوره. در بلند مدت هم چسبندگی و تعهد به سازمان رقم میخوره.

5- شنیده نشدن پرسنل

آخرین مورد از عوامل موثر بر نگهداشت نیروی انسانی در بحثه شنیده نشدنه.

برای حفظ نیروی انسانی با کیفیت باید صدای اونها رو بشنوید. اگر پرسنلی در رابطه با مشتری حرف زد، اگر پرسنلی در رابطه با اشتباهی در پروسه‌ها حرف زد، اگه پرسنلی در رابطه با اشتباهی در هدف گذاری حرف زد و در رابطه با اشتباهه ساختاری حرف زد، لطفاً بشنوید.

کانال‌های ارتباطی بین بخشی سازمانتون باید خوب کار کنه. این کانال‌ها میتونه آدم های با کیفیت باشه. یا میتونه ابزارهایی باشه که باعث بشه پیام توی طبقات مختلف سازمانی گیر نکنه و فیلتر نشه. اگر فرهنگ سازمانی شما فرهنگ خوبی نباشه، طبقات سازمانی اخبار بد رو سانسور میکنه و در خودش هضم میکنه.

وقتی این هضم اتفاق بیوفته و وقتی سانسور بشید شما دید واضح و دقیقی نسبت به ایرادات، نقص‌ها و اشکالات نخواهید داشت. اشکالاتی که شاید در کوتاه مدت خیلی اختلال ایجاد نکنه. اما در بلند مدت حتماً یقه سازمانتون رو میگیره و مجاری تنفسی سازمانتون رو تنگ میکنه.

پس شنیده شدن آدم هایی که توی سازمانتون دارن کار میکنن یکی از عوامل موثر بر نگهداشت نیروی انسانی است.

یکی دیگه از دلایل خروج پرسنل با کیفیت همینه. پرسنل با کیفیت هرچقدر فریاد میزنه که بابا این عامل اشتباهه، این راه به بیراهه می‌ره، اینجا داریم هزینه بیخود می‌کنیم، وقتی طرف زیاد میگه و کسی نمیشنوه اول به سکوت سازمانی میرسه و بعد نهایتاً در بلندمدت از سازمان شما خارج میشه.

پیشنهاد مطالعه: چگونه با هدف گذاری و برنامه ریزی برای کارکنان جلوی خروجشان بگیریم؟

 

پیشنهاد آخر

در بازار فعلی، مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی با کیفیت خیلی سخته. بیشتر از اینکه تو فکر این باشید که حقوق و مزایا رو هر روز بالاتر ببرید، باید بتونید آدم های جدید و با کیفیتی رو جذب کنید. بیاید ترتیبی بدید که افراد خوب و با کیفیت تو سازمانتون حفظ بشن. ترتیبی بدین که آدم‌ها نسبت به سازمان شما تعلق خاطر داشته باشند. ترتیبی بدین که پرسنل وقتی نیستید رگ گردنشون برای شما و سازمان شما بیرون بزنه.

اگر کسی در غیاب شما و بیرون از سازمان شما، برای برند و سازمان و مدیریت شما جنگید، قاعدتاً شما یک سازمان موفق دارید. در غیر این صورت شما هزینه‌های زیادی رو برای راهبری سازمان و پرسنلتون پرداخت می‌کنید. این هزینه‌های زیاد در بلند مدت میتونه باعث شکست کسب و کارتون هم بشه. پس هوشمندانه عمل کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان و آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

منبع :هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: حفظ نیروی انسانی – نیروی انسانی با کیفیت – حفظ نیروی انسانی با کیفیت – حفظ نیروی با کیفیت – حقوق و مزایا در حفظ نیروی انسانی – افزایش حقوق و مزایا در حفظ نیروی انسانی , مقاله عوامل موثر بر نگهداشت نیروی انسانی , مدیریت حفظ و نگهداری منابع انسانی , چالش های انگیزش و نگهداشت منابع انسانی

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات