ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه بیانیه ماموریت و چشم انداز بنویسیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
طریقه نوشتن بیانیه مأموریت و چشم انداز

در این مقاله از مدیرنو به اینکه چگونه یک بیانیه ماموریت و چشم انداز قانع‌کننده برای کسب و کار و سازمان بنویسیم و به همراه نمونه هایی از چشم انداز و ماموریت سازمانهای بزرگ می‌پردازیم. تفاوت ماموریت و چشم انداز چیست ؟ در نگاه اوّل، شاید نوشتن بیانیه ماموریت (mission statement) و چشم انداز (vision statement) قانع کننده، آسان به نظر برسد. درواقع، حتّی یک جمله ضعیف می‌تواند شانس شمارا برای حفظ استعدادهای جدید نابود کند و باعث آشفتگی در محل کار شود. بیانیه‌های قدرتمند برای موفقیت حال حاضر تا آینده کسب و کار ضروری هستند. این بیانات مهم‌تر از ابزارهای بازاریابی می‌باشند.

بنر میان مقاله منابع انسانی

بیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه ماموریت توضیح می‌دهد که چرا یک شرکت وجود دارد، اهداف آینده آن چیست و چه تغییری که قصد دارد در جهان ایجاد کند. این تنها رویای شرکت است که همه کارمندان و در حالت ایده آل سهامداران را متحد کرده و الهام می‌بخشد. بیانیه ماموریت باید آرمانی باشد. اگرچه یک شرکت ممکن است هرگز به طور کامل به ماموریت خود دست پیدا نکند، اما متعهد است که هر روز هر کاری که می‌تواند برای رسیدن به آن انجام دهد. هر کاری که یک شرکت انجام می‌دهد، چه بزرگ و چه کوچک باید به تحقق ماموریت آن کمک کند.

به عنوان مثال، بیانیه ماموریت برند سونی، این است: “برای تکثیر احساسات در جهان، از طریق قدرت خلاقیت.” این دقیقاً با آنچه ما در مورد سونی می‌دانیم مطابقت دارد، شرکتی که محصولاتی را تولید می‌کند که زیبایی‌شناسی و کیفیت را سرلوحه کار خود قرار داده و تمرکز و اولویت اولش بر طراحی ممتاز است تا مشخصات فنی.

یک شرکت در طی دوران رشد ممکن است به اهداف خود برسد و به نوبه خود تغییر کنند. بنابراین، بیانیه‌های ماموریت باید در صورت نیاز بازنگری شده تا فرهنگ جدید کسب‌وکار را با تحقق اهداف قبلی منعکس کند.

یک بیانیه ماموریت خوب چیست؟

بهترین برندها عناصر فیزیکی، احساسی و منطقی را در تجربه استثنایی مشتری (و کارمند) ترکیب می‌کنند. یک بیانیه ماموریت خوب نه تنها هدف برند شما را توضیح می‌دهد، بلکه ارتباط با مشتریان را نیز تقویت می‌کند.

وقتی نام تجاری شما ارتباط واقعی را با مشتریان و کارمندان ایجاد می‌کند، آنها به شرکت شما وفادار می‌مانند و در نتیجه سودآوری کلی شما را افزایش می‌دهند.

بیانیه ماموریت همچنین به شما کمک می‌کند تا در بازار متمایز شوید و برند شما را از رقبا متمایز کند.

3 بخش یک بیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه ماموریت شما باید به وضوح بیان کند که برند شما چه کاری انجام می‌دهد، چگونه آن را انجام می‌دهد و چرا برند آن را انجام می‌دهد. شما می‌توانید به سرعت این را در بیانیه ماموریت خود با ارائه موارد زیر خلاصه کنید:

هدف برند: محصول یا خدمات شما چه کاری انجام می‌دهد یا هدف ارائه آن چیست و برای چه کسی است؟

ارزش های برند: شرکت شما روی چه اولویت‌هایی متمرکز است؟ به عنوان مثال، آیا شما دغدغه محیط زیست دارید و راه حل پایدارتری برای حل یک مشکل ارائه می‌دهید؟ ارزش‌ها هستند که شرکت شما را منحصر به فرد می‌کنند.

اهداف برند: شرکت شما چه دستاوردهایی برای مشتریان دارد؟ چرا باید به جای سایر رقبا از شما خرید کنند؟

با استفاده از این سه جزء، می‌توانید ماموریتی را ایجاد کنید که منحصر به برند شما بوده و با مشتریان بالقوه طنین انداز شود. در مرحله بعد، ما شما را گام به گام راهنمایی می‌کنیم که چگونه یک بیانیه مأموریت مناسب بنویسید تا با تکامل شرکت خود، آن را بسازید.

 

نحوه نوشتن بیانیه ماموریت

1. ارائه محصول یا خدمات شرکت خود را توضیح دهید.

شما می‌خواهید مشتریان بالقوه بفهمند که شرکت شما به معنای واقعی چه می‌کند. این به این معنی است که پیشنهاد خود را با عبارات اساسی و واضح توضیح دهید. توضیح شما باید به اساسی ترین سوالاتی مانند:

  • چه محصول یا خدماتی را می‌فروشید؟
  • چرا باید مشتریان آن را بخرند؟
  • پیشنهاد شما چطور مشکل مشتری را حل می‌کند؟

پاسخ‌های خود را ثبت کرده و بر این تمرکز کنید که چگونه محصول یا خدمات شما برای شخصیت‌های خریدار شما ارزش می‌آفریند؟

2. ارزش های اصلی شرکت را شناسایی کنید.

اینجاست که می‌توانید بزرگ‌تر فکر کنید. شما فقط یک محصول یا خدمات را به صورت تصادفی ارائه نمی‌کنید، به احتمال زیاد انگیزه و هدف شما توسط مجموعه‌ای از ارزش‌های اصلی شکل گرفته است.

ارزش‌های اصلی اصولی عمیقاً ریشه‌دار هستند که اقدامات یک شرکت را هدایت می‌کنند. برای مثال:

  • فروتن
  • همدل
  • سازگار
  • قابل توجه
  • شفاف

اینها اصولی هستند که نه تنها کارکنان شرکت به آنها احترام می‌گذارند، بلکه اصولی هستند که مشتریان ما نیز از آنها قدردانی می‌کنند. با شناسایی ارزش‌های اصلی که هم در سطوح شخصی و هم سازمانی معنی دارند، مجموعه جذابی برای اضافه کردن به بیانیه ماموریت خود خواهید داشت.

3. پیشنهادات شرکت را به ارزش‌های شما وصل کنید.

چگونه پیشنهاد شرکت می‌تواند به ارزش‌های اصلی شما خدمت کند؟ شما باید ارتباطی بین این دو به گونه‌ای ایجاد کنید که برای عموم منطقی باشد.

برای مثال، اگر یکی از ارزش‌های اصلی شما بر نوآوری متمرکز است، می‌خواهید محصول یا خدمات خود را فراتر از مرزهای روتین تعریف کنید و توضیح دهید که محصول چگونه به مشتریان کمک می‌کند تا در زندگی یا شیوه‌های تجاری خود نوآوری خلق کنند. اساساً، شما از مزایای واقعی پیشنهادتان استفاده کرده و آن را برای خدمت به هدفی بالاتر و عمیق‌تر گسترش می‌دهید.

4. این عبارات را در یک جمله خلاصه کنید.

یک بیانیه ماموریت می‌تواند به کوتاهی یک جمله یا به اندازه یک پاراگراف باشد، اما باید خلاصه‌ای کوتاه از هدف شرکت شما باشد. شما باید چه چیزی، چه کسی و چرایی شرکت خود را بیان کنید:

چه چیزی: ویژگی‌های محصول یا خدمت
چه کسی: به چه کسی می‌فروشید
چرایی: ارزش‌های اصلی کسب و کارتان

هنگامی که پیام خود را با موفقیت منتقل کردید، زمان آن است که بیانیه خود را اصلاح و کامل کنید.

5. مطمئن شوید که واضح، مختصر و بدون ابهام است.

مهمتر از همه، بیانیه ماموریت شما یک دارایی بازاریابی است که باید واضح، مختصر و بدون ابهام باشد. باید به وضوح هدف شرکت شما را مشخص کرده و اهداف مشترکی را که شرکت برای رسیدن به آنها تلاش می‌کند نشان دهد. همچنین باید از سایر اعضای تیم یا مشاوران بخواهید که بیانیه ماموریت را خوانده و در صورت نیاز طبق توصیه آنها تغییراتی را اعمال کنید.

 

بیانیه چشم انداز سازمان

چشم انداز، برنامه یا آرزوی برند شما را برای آینده و تأثیر بالقوه بر جهان بیان می‌کند. بیانیه چشم انداز کسب و کار اغلب به عنوان راهنمای اهداف آینده یک برند عمل کرده و توضیح می‌دهد که چرا مشتریان و کارمندان باید برای مدت طولانی در کنار هم باشند.

یک بیانیه چشم انداز خوب چیست؟

یک بیانیه چشم انداز خوب کسب و کار، باید جسورانه و بلندپروازانه باشد. چون قرار است بیانیه‌ای الهام بخش و تصویر بزرگی از آنچه شرکت شما در آینده می‌خواهد باشد. بیانیه چشم انداز سازمان دید خوبی به مشتریان برای مسیر شرکت شما ارائه کرده و با ایجاد وفاداری مشتری به آنها اجازه می‌دهند حمایت خود را با چشم‌انداز شما هماهنگ کنند، زیرا آنها به آینده برند شما نیز اعتقاد دارند.

3 بخش یک بیانیه چشم انداز کسب و کار چیست؟

چشم انداز شرکت شما باید الهام‌بخش بوده و در عین حال با ماموریت شرکت همسو باشد. بیانیه چشم انداز سازمان باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

آرمان‌خواه و جاه‌طلب: چشم‌اندازی عالی برای آنچه می‌خواهید کسب‌ و کارتان به دست آورد؟ بیانیه چشم انداز شما باید آرزومند بوده و نشان دهد که چگونه تجارت شما در آینده رشد خواهد کرد.

عملی و دست یافتنی: در حالی که بیانیه شما باید جاه طلبانه باشد، نباید غیرممکن باشد. هدفی را تعیین کنید که هم چالش برانگیز و هم کاربردی باشد.

کلی: چشم انداز شما باید به اندازه کافی گسترده باشد تا تمام اهداف کلی برند شما را در برگیرد. آن را به عنوان چتری برای بیانیه ماموریت و اهداف شرکت خود در نظر بگیرید.

هر دو بیانیه ماموریت و چشم انداز اغلب در یک “بیانیه ماموریت” جامع ترکیب می‌شوند تا دلیل سازمان برای وجود و چشم انداز آن برای مخاطبان داخلی و خارجی، مانند کارمندان، شرکا، اعضای هیئت مدیره، مشتریان و سهامداران تعریف شود.

تفاوت بیانیه ماموریت و چشم انداز

بیانیه ماموریت چرایی حضور خود را تشریح می‌کند، اینکه از چه کسانی حمایت می‌کند و چرا حمایت می‌کند. از سوی دیگر، بیانیه چشم انداز توضیح می دهد که شرکت می‌خواهد به چه جایگاهی برسد. بنابراین، بیانیه ماموریت نقشه راه بیانیه چشم انداز شرکت است.

بیانیه ماموریت یک نقل قول تحت اللفظی است که نشان می‌دهد یک برند یا شرکت قصد انجام چه کاری را دارد. این برای مردم شفاف می‌کند که محصول و خدماتی را که ارائه می‌کند، برای چه کسانی می‌سازد و چرا این کار را انجام می‌دهد. بیانیه چشم انداز، برندی است که به آینده نگاه می‌کند و آنچه را که امیدوار است از طریق بیانیه ماموریت خود به دست آورد، بیان می‌کند. به عبارتی، نگاهی اجمالی به آنچه که نام تجاری می‌تواند در چشم مصرف کننده تبدیل شده و ارزشی که به ارمغان می‌آورد.

به طور خلاصه، تفاوت های اصلی بین بیانیه ماموریت و چشم انداز سازمان عبارتند از:

بیانیه ماموریت چرایی ذاتی سازمان را توصیف می‌کند. چرایی عملکرد شرکت، مخاطبان هدف و تصمیمات کلیدی سازمان را ذکر می‌کند.

بیانیه های چشم انداز نگاهی به آینده یک شرکت یا دستاوردهای کلی آن دارد. همان عناصر بیانیه ماموریت را می‌توان در بیانیه چشم انداز نیز گنجاند.

نمونه هایی از بیانیه ماموریت و چشم انداز سازمان

نمونه بیانیه ماموریت:

life is good: برای گسترش قدرت خوش بینی.
Sweetgreen: برای الهام بخشیدن به جوامع سالم‌تر با اتصال مردم به غذای واقعی.
پاتاگونیا: ما در حال نجات سیاره خود هستیم.
امریکن اکسپرس: با ارائه محصولات و خدمات متمایز به مشتریان خود برای کمک به آنها در دستیابی به آرزوهایشان.
Warby Parker: برای ارائه عینک‌های طراحی شده با قیمتی انقلابی و در عین حال پیشرو در کسب و کارهای اجتماعی.
Honest tea: برای ایجاد و ترویج نوشیدنی‌های ارگانیک، سالم و با طعم عالی.
IKEA: برای ایجاد یک زندگی روزمره بهتر برای بسیاری از مردم.
Nordstrom: برای ارائه قانع کننده‌ترین تجربه خرید ممکن به مشتریان.
Universal Health Services, Inc.: برای ارائه خدمات مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت برتر.
JetBlue: برای الهام بخشیدن به بشریت، هم در هوا و هم در زمین.
Work day: قرار دادن افراد در مرکز نرم افزارهای سازمانی.
Prezi: برای اشتراک بهتر دانش، داستان سرایی و الهام بخشی به مخاطبان.
Tesla: برای تسریع انتقال جهان به انرژی پایدار.
Invisible Children: برای پایان دادن به خشونت و استثماری که منزوی‌ترین و آسیب پذیرترین جوامع جهان با آن مواجه هستند.
TED: ایده‌ها را گسترش دهید.

نمونه بیانیه چشم انداز کسب و کار

انجمن آلزایمر: جهانی بدون بیماری آلزایمر.

Teach for America: یک روز، همه کودکان این کشور این فرصت را خواهند داشت که به تحصیلات عالی دست یابند.

Creative Commons: تحقق پتانسیل کامل اینترنت، دسترسی همگانی به تحقیق و آموزش، مشارکت کامل در فرهنگ، برای پیشبرد دوره جدیدی از توسعه، رشد و بهره‌وری.

مایکروسافت: ما در تلاش هستیم تا فرصت رشد و تأثیر محلی را در هر کشوری در سراسر جهان ایجاد کنیم.

وزارت بهداشت استرالیا: سلامت و رفاه بهتر برای همه استرالیایی‌ها، اکنون و نسل‌های آینده.

لینکدین: ایجاد فرصت اقتصادی برای هر عضو نیروی کار در جهان.

دیزنی: یکی از تولیدکنندگان و ارائه دهندگان پیشرو سرگرمی و اطلاعات در جهان باشد.

متا: به مردم این قدرت را بدهید که جامعه بسازند و دنیا را به هم نزدیکتر کنند.

Southwest: محبوب ترین، کارآمدترین و سودآورترین شرکت هواپیمایی جهان.

Dunkin’: تبدیل شدن به مکانی مورد نظر برای نوشیدنی‌های قهوه عالی و دونات‌ها و محصولات نانوایی مکمل خوشمزه و لذت بردن با خانواده و دوستان.

 

از طریق ارزش های برند الهام بگیرید

ارزش های برند نقش بسیار مهمی در وفاداری مشتری بازی می‌کند. نشان دادن اینکه کسب و کار شما مخاطبان خود را درک می‌کند و می‌تواند آنها را در سطح احساسی جذب کند، می‌تواند نقطه‌ای برای تصمیم‌گیری خرید بعدی مشتری باشد. امیدواریم در این مقاله بینشی پیدا کرده باشید که بتوانید چشم انداز الهام بخش و بیانیه های ماموریت را برای کسب و کارتان تدوین کنید.

سوالات متداول

  1. بیانیه ماموریت چیست؟
    بیانیه ماموریت توضیح می‌دهد که چرا یک شرکت وجود دارد، اهداف آینده آن چیست و چه تغییری که قصد دارد در جهان ایجاد کند.
  2. یک بیانیه چشم انداز خوب چیست؟
    یک بیانیه چشم انداز خوب کسب و کار، باید جسورانه و بلندپروازانه باشد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

منابع: hubspot ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات