ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مهم ترین اشتباه های فرد جویای کار کدامند؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
اشتباه های فرد و افراد جویای کار

در این مقاله از مدیرنو؛ به نکات مهم در انتخاب شغل و مشکلات آن می‌پردازیم و به 10 اشتباه فرد جویای کار در استخدام اشاره خواهیم کرد. مسلماً فرد جویای کار با مشکلات فراوانی روبه‌روست. اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی آنها، روند استخدامی بسیار طولانی و بی‌پایان در اکثر شرکت‌های بزرگ و متوسط است. سیستم استخدامی ناکارآمد نیز بر مشکلات آنها افزوده و پیدا کردن یک کار خوب را مشکل‌تر کرده است.

آگهی‌های کاریابی نیز در بعضی موارد مبهم هستند و وقتی‌که درخواست استخدامی را به‌صورت آنلاین ارسال می‌کنید تا رسیدن جواب درخواستتان چند سال پیرتر می‌شوید! شاید بهتر باشد که حضوری و به‌طور مستقیم با مدیر استخدامی خود ارتباط برقرار کنید تا اینکه به پرتال‌های کاریابی نامطمئن امید داشته باشید.

درصورتی که مدیر منابع انسانی هستید و در جذب نیرو دچار مشکل شده اید، به صفحه مشاوره جذب نیروی انسانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

انتخاب شغل و مشکلات آن

باز کردن مسیر خود در بین استعدادهای فراوان موجود بسیار سخت است و به همین دلیل بسیار مهم است که با هر درخواست استخدامی که می‌دهید یک قدم به جلو حرکت کنید. یک کارجوی ناامید ممکن است تصمیم بگیرد قبل از مصاحبه شغلی وقتش را برای تحقیق درباره کارفرما هدر ندهد و یا اینکه رزومه خود را قبل از ارسال سفارشی و شخصی‌سازی نکند و هرکسی می‌تواند با چنین فردی همدردی کند – اما این کارها اشتباه محض هستند که ممکن است به از دست رفتن فرصت‌های شغلی بیانجامند.

 

نحوه انتخاب شغل

اگر می‌خواهید وقت و انرژی خود را صرف پیدا کردن و انتخاب شغل مناسب کنید، بهتر است این کار را درست انجام دهید. شما با شرکت در « آزمون های روانشناسی فردی و شغلی » میتونید به شناخت بهتری از خود و استعدادهای شغلی تون برسین و تصمیم درست‌تری برای روند کاری خودتون بگیرین.

 

10 اشتباهی که 90% شما افراد جویای کار مرتکب می‌شوید:

  1. برندینگ شخصی را در مورد خودتان رعایت نمی‌کنید.
  2. بدون آنکه بدانید چقدر برای کارفرما ارزش دارید، به دنبال کار می‌گردید.
  3. برای پیدا کردن کار از روش‌های بی‌فایده استفاده می‌کنید.
  4. روابط خود را نادیده می‌گیرید.
  5. فراموش می‌کنید که برای فرصت‌های کاری مختلف باید رزومه خود را شخصی‌سازی کنید.
  6. قبل از مصاحبه کاری درباره کارفرما تحقیق نمی‌کنید.
  7. مدت‌های طولانی در صف‌های استخدامی‌ای می‌مانید که هیچ نتیجه‌ای در بر ندارد.
  8. به‌جای اینکه مسیر خود را مشخص کنید، اجازه می‌دهید کارفرما تعیین کند به دنبال چه‌کارهایی باشید.
  9. اولین پیشنهادی که به شما شود را قبول می‌کنید، حال هرچقدر هم که بد و ناامیدکننده باشد – و تا زمانی که آن کار را از دست نداده‌اید دیگر به دنبال کار نمی‌گردید.
  10. فراموش می‌کنید که هر کارفرمایی استحقاق استعداد شمارا ندارد.

نکات مهم در انتخاب شغل و مشکلات آن - اشتباه های فرد و افراد جویای کار

ما در عصر جدید هستیم. هرکدام از ما حرفه خود را دنبال می‌کنیم! حرفه شما کسب و کار شما محسوب می‌شود. خوب به این موضوع فکر کنید: حرفه شما سود و درآمد زیادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

کسب یک حرفه به‌صرف وقت زیاد و استفاده بیش‌ازحد از سلول‌های مغزی و قلبی شما نیاز دارد و نباید کار کردن در حرفه خود را به شانس و اقبال بسپارید.

یکی از نکات مهم در انتخاب شغل اینست که شما باید حرفه خود را کنترل کنید چراکه اگر شما نتوانید این کار را انجام دهید، فرد دیگری هم نمی‌تواند به شما کمک کند! سال‌ها قبل که افراد برای یک کارفرما کار می‌کردند، کارفرماها اصولاً حرفه‌شان را مدیریت می‌کردند. آن دوران به‌پایان رسیده و حال همه‌چیز به خود شما بستگی دارد.

 

نکات مهم در انتخاب شغل و رفع مشکلات آن

اشتباه شماره 1: نحوه معرفی خود

یکی از اشتباهات انتخاب شغل و مشکلات آن زمانی است که شما نتوانید خود را به‌عنوان برند معرفی کنید.

رزومه و پروفایل لینکدین (LinkedIn) شما فقط بازگوکننده کارهای قبلی شما نیستند، بلکه به‌نوعی برند شما محسوب می‌شوند. برند شما بیان می‌کند شما که هستید، تاکنون کجا بوده‌اید و به کجا می‌خواهید برسید. باید در مورد مشاغل دلخواه خود تصمیم بگیرید، و سپس خودتان را برای آن نقش‌ها و کارها برند سازی کنید.

از پروفایل لینکدین خود، مخصوصاً از قسمت تیتر و خلاصه آن، استفاده کنید و به دیگران نشان دهید که چرا این نوع کارها را انجام داده و یا اینکه قصد انجام آنها را دارید. از صدای خود در پروفایل لینکدین استفاده کنید و همچنین رزومه خود را نیز با صدای خودتان بازخوانی کنید تا شخصیت بیشتری را به رزومه‌تان ببخشید.

بارها و بارها شنیده‌اید که می‌گویند برای ایجاد تأثیر مثبت اولیه فقط یک بار فرصت دارید. این قضیه علی‌الخصوص در مورد مصاحبه‌های کاری کاملاً صادق است.

اشتباه شماره 2: شناخت ارزش خود

یکی از اشتباهات انتخاب شغل و مشکلات آن اینست که بدون دانستن ارزش خود به دنبال کار می‌گردید.

از حقوق و درآمد خود استفاده کنید تا نشان دهید مهارت‌های شما در میان استعدادهای موجود در بازار چه ارزشی دارند. اگر یک یا دو استخدام‌کننده را می‌شناسید از آنها بپرسید که یک کارفرما به کسی با مهارت‌ها و سابقه شما چقدر حقوق می‌دهد. می‌توانید از دوستان خود هم سؤال کنید. اکثر کارجویان خود را دست‌کم می‌گیرند. آنها درک نمی‌کنند که واجد شرایط چندین کار مختلف هستند.

برای پیدا کردن کار باید مقداری خلاقیت داشت.

از فرصتی که به‌وسیله جستجوی کار برای شما فراهم‌شده استفاده کنید و مسیر و هدف جدیدی برای خود در نظر بگیرید و برای استعدادهای خود ارزش قائل شوید!

 

اشتباه شماره 3: بررسی یک کانال استخدام

در هنگام جستجوی کار فقط به درخواست‌های استخدام آنلاین اتکا می‌کنید.

بسیاری از افراد آموزش دیده‌اند درخواست استخدام خود را به‌صورت آنلاین ارائه دهند و سپس مدت‌ها منتظر بمانند تا کارفرما نتیجه را به آنها اعلام کند، اما این سیستم کارایی چندانی ندارد. فکر کنید و راهکارهایی برای رفع مشکلات کارفرمایان ارائه دهید و آن را برای مسئول استخدام خود بفرستید تا به این وسیله توجه او را جلب کنید.

 

اشتباه شماره 4: نادیده گرفتن روابط

روابط و شبکه ارتباطی‌تان را نادیده میگیرید.

آیا هنگامی‌که به دنبال کار هستید با افرادی که قبلاً می‌شناختید قطع ارتباط می‌کنید؟ این کار اصلاً درست نیست. با دوستان قدیمی و جدید خود قهوه بنوشید، نهار، صبحانه یا شام بخورید، یا اینکه با آنها قدم بزنید و از این طریق ارتباطتان را با آنها حفظ کنید.

بسیاری از کارجوها خودشان را بیش‌ازحد تنها می‌کنند. آنها پشت کامپیوتر خود می‌نشینند و به‌طور مداوم تایپ می‌کنند، اما باید بدانید که برای پیدا کردن کار نیازمند داشتن تماس و ارتباط با افراد هستید.

استخدام صحیح افراد بیش از هر چیز دیگر، سرنوشت کاری شمارا تعیین می‌کند. بهترین‌ها را انتخاب کنید که تحت نظارت و افکار شما قرار می‌گیرند و به هدف‌هایتان جامه عمل می‌پوشانند. از “7سؤال مصاحبه برای استخدام برترین‌ها” استفاده کنید.

 

اشتباه شماره 5: مشکل رزومه

فراموش می‌کنید که رزومه خود را شخصی‌سازی کنید.

باید بدانید که شخصی‌سازی رزومه می‌تواند راهی مناسب برای نشان داده سابقه و مهارت شما در کاری باشد که به دنبال آن هستید. دو قسمت اصلی از رزومه شما که باید حتماً شخصی‌سازی شود قسمت خلاصه در بالای رزومه و توصیف دو یا سه موقعیت اخیر شما است. تأکید بیشتری به پروژه‌ها و مسئولیت‌هایی داشته باشید که به‌کار درخواستی شما مربوط می‌شود.

پیشنهاد مطالعه :

اشتباه شماره 6: عدم تحقیق در مورد کارفرما

قبل از مصاحبه کاری در مورد کارفرما هیچ‌گونه تحقیقی نمیکنید.

شما نمی‌توانید بدون داشتن هیچ نوع اطلاعاتی به‌جز آنهایی که در اطلاعیه استخدامی آمده به مصاحبه بروید! وارد وب‌سایت کارفرمای خود شده و درباره آنها اطلاعات کسب کنید. کار آنها چیست، در چه زمینه‌هایی فعالیت دارند، چه چیزهایی را به مشتریانشان می‌فروشند؟ از چه راهکارهایی می‌توانند برای افزایش فروش و پیشرفت کسب و کار استفاده کنند؟ به اهداف مسئول استخدام و چالش‌های پیش رو فکر کنید.

اگر شما مدیر استخدام بودید، به چه چیزهایی توجه می‌کردید؟ مشاوره جذب نیروی انسانی به مدیران برای استخدام بهترین ها کمک خواهد کرد.

اشتباه شماره 7:  فرایند استخدامی بی نتیجه

باقی ماندن بیش‌ازاندازه در فرایندهای استخدامی‌ای که هیچ فایده‌ای ندارد.

برخی نشانه‌ها و علائم هستند که به شما نشان می‌دهند چه زمانی باید از فرایند استخدامی‌ای که برای شما بی‌نتیجه و بی‌فایده است، خارج شوید. به‌محض دیدن این نشانه‌ها از آن فرایند بیرون آمده و به پشت سرخود هم نگاه نکنید!

 

اشتباه شماره 8: اجازه کنترل کارفرما

به کارفرما اجازه می‌دهید جستجوی کاری شمارا کنترل و هدایت کند.

یکی از نکات مهم در انتخاب شغل اینست که با انرژی کامل به دنبال موقعیت دلخواه و کارفرمای موردنظر خود بروید و تا زمانی که کار جدید خود را شروع نکرده‌اید، متوقف نشوید. تا آن زمان نباید فکر کنید که «یکی از این فرصت‌ها قطعاً به من خواهد رسید». به‌هیچ‌عنوان متوقف نشوید و به تلاش خود ادامه دهید. با این کار هیچ‌وقت بیش‌ازاندازه به یک کارفرما وابسته نخواهید شد.

 

اشتباه شماره 9: پذیرفتن اولین پیشنهاد

اولین پیشنهاد کاری که به شما می‌شود را قبول می‌کنید.

یکی از اشتباهات در انتخاب شغل و مشکلات آن اینست که گاهی اوقات اولین پیشنهاد کاری که به شما می‌شود، پیشنهاد بسیار خوبی است اما در بیشتر مواقع این‌طور نیست. چراکه هرچقدر به‌دست آوردن یک کار خاص آسان‌تر باشد، احتمالاً شغل خوبی نبوده و شرایط چندان خوبی ندارد. هنگامی‌که درآمدی ندارید، رد کردن یک کار می‌تواند سخت باشد اما اینکه کاری را قبول کنید و از آن متنفر شوید بدتر است.

اشتباه شماره 10: فراموشی

گاهی اوقات فراموش می‌کنید که هر کارفرمایی شایستگی و استحقاق شمارا ندارد.

شما کاندیدای خوبی برای بسیاری از کارها هستید، اما هر کارفرمایی این شایستگی را ندارد که شما برای او کارکنید! باید برای خودتان ارزش قائل شوید تا دیگران هم به شما اهمیت دهند. شما باهوش و توانمند هستید و این چیزها ربطی به کارمند بودن یا بیکار بودن شما ندارد. کار مناسب در انتظار شما است و زمانی که آن را پیدا کردید متوجه این موضوع می‌شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مصاحبه استخدامی مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

منبع: forbes

برچسب ها: نکات مهم در انتخاب شغل , انتخاب شغل و مشکلات آن
عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات