ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

نحوه اخراج کارمندانی که باید اخراج شوند

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
نحوه اخراج کارکنان و یک یا چند پرسنل و کارمند و کارگر میپردازیم. بهترین روش برای اخراج کارمند و کارمندانی که باید اخراج شوند چیست

در این مقاله از مدیرنو؛ به نحوه اخراج کارکنان و یک یا چند پرسنل و کارمند و کارگر میپردازیم. بهترین روش برای اخراج کارمند و کارمندانی که باید اخراج شوند چیست؟ در ادامه به این موضوع که چگونه کاری کنید که کارمند خودش سازمان را ترک کند خواهیم پرداخت. یکی از سخت‌ترین کارها برای تمامی مدیران، مواجهه با کارکنان ناکارآمد است.

درواقع اگر مدیران از مواجهه با کارمندانی که باید اخراج شوند اجتناب کرده و اجازه دهند این موضوع بیش‌ازحد به طول بیانجامد. این کار باعث بروز نارضایتی و ناراحتی در دیگر کارکنان که هم‌راستا یا بالاتر از این فرد هستند و یا کارشان متأثر از کار این فرد است می‌شود. به‌طورکلی عملکرد تیم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگر مدیران به این موضوع توجه نکنند باعث ایجاد فرهنگ غلط بی مسئولیتی و عملکرد نامناسب در سازمان می‌شوند.

افراد احساس می‌کنند که عملکرد خوب و بد تفاوتی در سازمان نداشته و اهمیتی ندارد. درنتیجه همه کارکنان رفته‌رفته افت کرده و بعد از گذشت مدتی عدم توجه به یک نیروی کارآمد کل سازمان را فلج می‌کند.

بنر میان مقاله منابع انسانی

نحوه اخراج کارکنان و کارگر ها از سازمان

  • چرا مدیران با عملکرد ضعیف کارکنان خود مقابله نکرده و واکنشی نشان نمی‌دهد
  • هدایت فرد به خروج از کار خود
  • معایب هدایت افراد به خروج از سازمان

نحوه اخراج کارکنان و یک یا چند پرسنل و کارمند و کارگر میپردازیم. بهترین روش برای اخراج کارمند و کارمندانی که باید اخراج شوند چیست

چرا مدیران با عملکرد ضعیف کارکنان خود مقابله نکرده و واکنشی نشان نمی‌دهد؟

در وهله اول این موضوع مطرح می‌شود که افراد به‌طورکلی تمایلی به‌مواجهه با درگیری‌ها نداشته و از آن اجتناب می‌کنند.

برخورد با تعارضات دشوار است. توجه نکردن به آن ساده‌ترین کار ممکن. جهت آشنایی با تعارضات سازمانی، چرایی و روش‌ها مواجه با آن می‌توانید به مقاله “راهکارهای طلایی مدیریت تعارض در محل کار ” مراجعه کنید. اما حتی اگر مدیران بخواهند اقدامی انجام بدهند علاقه‌ای به اخراج کارمند ناکارآمد ندارند. چراکه نمی‌خواهند با کوهی از فرم‌ها و فرآیندهای بخش منابع انسانی مواجه شوند. یا شاید از دعوا و یا مواجهه با تهدیدهای احتمالی می‌ترسند. حتی شاید از اینکه در مقابل دیگران فردی نامهربان شناخته‌شده و متهم به آزار و اذیت شوند وحشت داشته باشند.

در حقیقت اجازه دادن به اینکه کارمند با عملکرد ضعیف در شغل بماند، بدترین کار ممکن در حق آنهاست.

چراکه علاوه بر این که شخص تا حدودی از عملکرد ضعیف خود آگاه است از طرفی اطرافیان و دیگر کارکنان نیز متوجه این قضیه شده و این موضوع برای او بسیار شرم‌آور و تحقیر آمیز می‌باشد. راه دیگری برای حل مشکل این افراد و نحوه اخراج کارکنان بدون اینکه وارد فرآیند طولانی و ناراحت‌کننده‌ی اخراج کارمند و پرسنل شوید نیز وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

 

نحوه اخراج کارکنان در سازمان

هدایت کارمندانی که باید اخراج شوند به ترک کار یعنی کمک کنید که آنها درک کنند که بهترین گزینه ای که به نفع اوست، ترک داوطلبانه‌ی سازمان میباشد.

یعنی به کارمندانی که باید اخراج شوند حق انتخاب بدهید که یک شغل دیگر در داخل یا خارج از سازمان که بیشتر با مهارت‌هایش سازگار و هماهنگ است پیدا کند. درنتیجه به او فرصتی برای موفقیت بیشتر می‌دهید. لطفاً توجه داشته باشید، منظور از ایجاد شرایط غیرقابل‌تحمل در محیط کار این نیست که شخص مجبور به خروج از سازمان شود!. این عمل یک کار بزدلانه و جزء راه‌حل های کوته‌بینانه است.

اخراج کارکنان همیشه بهترین گزینه نیست. به عنوان مثال زمانی که فرد کاری مغایر با سیاست‌های سازمان انجام می‌دهد یا عملی ناشایست و غیرمعقول از او سر میزند و یا تعهد کافی به‌کار ندارد، نباید از این روش به‌جای اخراج مستقیم کارمند استفاده شود.

 

نحوه و روش های اخراج کارکنان در سازمان

1- آماده سازی کارمند

مراحل هدایت کارمندانی که باید اخراج شوند بسیار شبیه مراحل یک گفتگوی انضباطیست. مدیر باید شواهد و مدارک لازم مبنی بر عملکرد ضعیف فرد را آماده داشته باشد. موارد بسیار قوی که فرد را مجاب به خروج از سازمان کند.

 

2- گفتگو با بخش منابع انسانی

هدایت کارمندانی که باید اخراج شوند به معنی عدم صحبت کردن با بخش منابع انسانی نمی‌باشد.

یک مدیر منابع انسانی آگاهانه شرایط را درک و از شما پشتیبانی می‌کند. این به معنی اجازه گرفتن از مدیر منابع انسانی نیست. بلکه به معنی راهنمایی خواستن از او میباشد. بنابراین بهترین روش برای اخراج پرسنل گفتگو با بخش منابع انسانی می باشد.

علاوه بر این اگر شما نتوانید فرد را مجاب به خروج از سازمان کنید. درنهایت لازم است فرآیند اخراج پرسنل را از طریق واحد منابع انسانی پیگیری کنید. پس بهتر هست از قبل آماده سازی های لازم صورت گیرد.

 

3- تشریح انتظارات و عملکردها

یکی از بهترین روش ها برای اخراج کارمند اینست که گفتگویی را با کارکنان برای بیان انتظارات خود و عملکردهای استاندارد سازمان شروع نمایید و توضیح دهید که چگونه انها عملکردی پایین‌تر از سطح انتظارات سازمان دارند. در بسیاری از موارد شخص خود از این موضوع آگاه هست. در این روش قبل از اخراج پرسنل یا کارگر ، مدیر می‌تواند از او بخواهد که عملکرد خود را ارزیابی کند.

با استفاده از سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان، عملکرد آنها را بسنجید.

 

4- ارائه پیشنهادات و گزینه هایی به کارکنان

توجه داشته باشید که اگر اولین دفعه است که درباره‌ی این موضوع با فرد صحبت می‌کنید. خیلی زود است که بخواهید او را به خروج از سازمان هدایت کنید. بلکه یکی از بهترین روش ها برای اخراج کارمند اینست که در وهله اول باید همراه او به‌کار مشغول شده، مشکلات را شناسایی و برای حل آن برنامه ریزی کنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه با هدف گذاری و برنامه ریزی برای کارکنان جلوی خروجشان بگیریم؟

 

اما در صورت تکرار این موضوع می‌توانید به کارمند سه گزینه ارائه بدهید:

  1. گزینه اول: خودش می‌تواند از امروز تا چند روز آینده استعفا بدهد.
  2. گزینه دوم: می تواند دنبال شغل دیگری در خارج یا داخل از سازمان باشد. مقدار زمانی که برای تصمیم گیری به فرد می‌دهید بسته به عواملی مثل نگرش، قدمت و یا روابط فرد متفاوت است. ضروریست که برای هر تصمیمی که می‌گیرید حتماً یک مهلت مشخص تعیین کنید. مثلاً می‌توانید بگویید: شما چهار هفته برای پیدا کردن موقعیت شغلی جدید و مناسب با مهارت‌های خود در داخل یا خارج از سازمان فرصت دارید. بااین‌حال، اگر در پایان زمان تعیین‌شده موقعیتی را پیدا نکنید، من باید روند رسمی خروج شما که منجر به خاتمه همکاری می‌شود را آغاز کنم.
  3. گزینه سوم: اگر فرد قبول نکند که استعفا بدهد و یا برای شغل جدیدی جستجو نکند، حتماً متذکر شوید که مجبور هستید فرآیندهای اداری برای اخراج کارمند را شروع کنید.

 

معایب هدایت افراد به خروج از سازمان

یکی از معایب این روش افزایش زمان اخراج کارمند و کارگر می‌باشد.

ولی این کار یکی از بهترین روش برای اخراج کارمند است که به فرد اجازه می‌دهید به‌آرامی شرایط جدید را پذیرفته و از مواجه‌شدن با قوانین اداری اجتناب می‌کنید. از کجا معلوم! شاید روزی کارکنان شما بابت اهمیت و فرصتی که برای خروج از وضعیت موجود و یافتن شغلی بهتر در اختیار آنها قراردادید از شما تشکر کنند. یک راه دیگر برای هدایت کارمندانی که باید اخراج شوند ، بدون درگیری مستقیم با آنها، استفاده از مشاوران و متخصصان این حوزه است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید. با ما در ارتباط باشید.

منبع: liveabout

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات