ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مزایای برندینگ یا برندسازی چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مزایای برندینگ یا برندسازی و برند سازی

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه مزایای برندینگ یا برندسازی چیست می‌پردازیم. آیا می دانید برندینگ و برند سازی چه مزایایی به همراه دارد؟ در مقالات قبلی برند با عنوان‌های «مبانی اولیه بازاریابی و برندینگ به زبان ساده » و «از تفاوت‌های بازاریابی و برندینگ چه می‌دانید؟ »؛ در مورد تفاوت‌های بازاریابی و برندینگ، اولویت‌ها و همچنین دلایل اهمیت برند صحبت شد. در ادامه به مباحث مربوطه‌ی برند و بایدها و نبایدهای برندینگ و برند سازی خواهیم پرداخت.

بنر میان مقاله فروش

مزایای برندینگ یا برندسازی چیست؟

همان‌طور که در مقاله قبل نیز ذکر شد، برند همان تفاوت‌های شما با رقباست. درواقع همان حسی است که مصرف‌کننده از محصول و خدمات شما خواهد داشت. هرچقدر مصرف‌کننده مزیت‌ها و تفاوت‌های محصول یا خدمت شمارا بیشتر حس کند و از خرید و مصرف محصول حس رضایت بیشتری دریافت کند، احتمال ادامه و استمرار خرید و همچنین وفاداری او به برند بیشتر خواهد شد.

هرچقدر برند در کسب و کارهای (B2C) دارای اهمیت هستند، در کسب و کارهای (B2B) از اهمیت و نقش به‌مراتب بالاتری برخوردارند.

برندها می‌توانند ابزار قدرتمندی در کاهش ریسک این نوع کسب و کارها باشند. زیرا ریسک‌هایی که در این نوع کسب و کارها وجود دارند اغلب می‌توانند عمیق و ماندگار باشند. خریداران در خریدهای خود به برندها توجه و علاقه بیشتری نشان خواهند داد.

با توجه به اینکه روند زندگی افراد هر روزه به سمت پیچیدگی و سرعت بیشتری در حرکت است، توانمندی برندها در ساده سازی فرآیند تصمیم گیری و کاهش ریسک‌های انتخابی آنان ارزشمندتر و پررنگ‌تر خواهد بود.

مزایای برندینگ یا برندسازی و برند سازی

کارکرد ارزشمند برای شرکت

یکی از مزایای برندسازی ارزشمند کردن شرکت شماست.

فارغ از آنچه تاکنون در مورد برند و مصرف کنندگان آن ذکر کردیم، برندها می‌توانند فراهم آورنده کارکردهای ارزشمندی برای شرکت‌ها باشند. به‌طورکلی نقش اصلی هر برند، معرفی و متمایز ساختن محصول و تسهیل در فرآیندهای دادوستد برای مشتری‌هاست.

سرمایه گذاری در حوزه برند باعث می‌شود تا تداعیات و برداشت‌های خاصی نسبت به برند ایجاد شود. از طرفی برندها نشانگر سطح خاصی از کیفیت هستند، به‌نحوی‌که خریداران راضی می‌توانند بار دیگر با اطمینان خاطر بیشتری محصول را انتخاب کنند. همچنین وفاداری به برند، موانعی را برای ورود سایر شرکت‌ها به عرصه رقابت به وجود می‌آورند.

در ارزش گذاری‌های کسب و کار حدود 70 درصد از دارایی‌های نامشهود به برند هر مجموعه اختصاص پیدا می‌کند.

فرآیندهای تولید و عرضه محصول می‌تواند به‌راحتی و با سرعت بالایی کپی‌برداری شود. اما تصویر و تأثیر پابرجایی که در ذهن افراد و مصرف کنندگان بر اساس چندین سال فعالیت بازاریابی و تجربه‌ی محصولات برجای‌مانده، به‌سادگی قابل جایگزین شدن و کپی برداری نیست. به عبارتی ساده‌تر همه‌چیز در کسب و کارتان کپی برداری ست جز سطح و چگونگی روابط شما با مشتریان.

 

برای ایجاد برند چه کاری باید انجام داد؟

برای ایجاد برند برای یک محصول لازم است تا به مصرف کنندگان بیاموزیم که محصول ما “کیست” و چه شخصیتی دارد.

با استفاده از نام منحصربه‌فرد و سایر عناصر برندینگ و برند سازی هویت برندمان را برای آنان مشخص کنیم. از طرفی باید مشتریان محصول خود را معرفی کرده و بگوییم که محصول ما چه‌کاری انجام می‌دهد و چرا مشتریان باید به این محصول توجه نموده و آن را از سایر رقبا متمایز بدانند.

این دقیقاً همان مرحله‌ای است که عمده کسب و کارهای ایرانی خصوصاً حوزه‌های فنی با مشکل مواجه هستند. این قبیل کسب و کارها با توجه به سطح بالای علم و دانش فنی، در ارائه محصول و چرایی انتخاب آن به مصرف کنندگان دچار مشکل هستند. متأسفانه غالب این دست افراد اصطلاح قدیمی ” جنس خوب خودش فروش می‌رود ” را تکرار و اجرا می‌کنند. غافل از اینکه این فرمول مدت‌هاست دیگر جوابگو بازار فعلی نیست.

پس به عبارتی ساده

هر زمان که مشتریان در رده محصولات مشابه، شمارا متمایز دانسته و متقاعد شوند که تمامی گزینه‌ها ازلحاظ کمی و کیفی با محصول شما برابر نیستند، مجموعه شما در روندهای برندینگ و برند سازی خود به خوبی عمل نموده است.

در برخی از محصولات و رده‌های صنفی تنها دلیل انتخاب مصرف کنندگان تصویر ذهنی مثبت و پرستیژی است که محصول از آن برخوردار است.

یکی از این صنوف، صنف آب معدنی ست. در این صنف تمایز بین رقبا بسیار اندک و ناملموس است. (می‌توانید این سطح از محصولات و دلایل انتخاب آنها را در بازار و در بین مصرف کنندگان جویا شوید).

یکی دیگر از بخش‌هایی که با همین چالش ناملموس بودن تفاوت‌ها مواجه است، بخش خدمات است. کیفیت بخش خدمات می‌تواند با تغییر مسئولین ارائه آن دستخوش تغییر شود. به همین دلیل استفاده از برند و قرارگیری در حوزه برندینگ و برند سازی جزء بایدهای انکارناپذیر است.

مخلص کلام درصورتی‌که تمایل دارید حاشیه قیمت بالاتری برای محصولات ایجاد کنید، حجم فروش را بالابرده و همچنین سودآوری را افزایش دهید، باید پروسه برندینگ را با دقت و تعهد بالایی به اجرا درآورید.

 

برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های بازاریابی برند

همان‌طور که در مقالات قبل عنوان شد، دو مقوله بازاریابی و برندینگ، دو جزء جدایی ناپذیر هستند. به عبارتی هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند تأثیرگذار و راه گشای کسب و کار باشند. به همین دلیل، دستیابی به ارزش افزوده برند، نیازمند ایجاد برندیست که مشتریان به‌اندازه کافی از آن آگاه بوده و بتوانند با آن رابطه‌ای عمیق، مثبت و منحصربه‌فرد برقرار کنند.

 

به‌طورکلی فرآیند آشنایی بیشتر مصرف کنندگان با برند به سه فاکتور وابسته است:

  1. انتخاب عناصر اصلی تشکیل‌دهنده برند و چگونگی آمیختگی آنها باهم
  2. یکپارچه سازی عناصر برند با بهره گیری از فعالیت‌های بازاریابی و پیشبرد فروش
  3. سایر عوامل ایجادکننده‌ی برداشت‌های ذهنی فرعی که به‌طور غیرمستقیم و در نتیجه‌ی ایجاد ارتباط با سایر موجودیت‌ها (مانند کشور سازنده، شبکه توزیع قدرتمند و…) تصویر برند را در ذهن مصرف کننده ایجاد یا بهبود می‌دهند.

یکی از مزایای برندسازی تاثیر گذاشتن روی ذهنیت مشتری است.

آن چیزی که باعث اقدام به خرید در خریداران می‌شود، رابطه مستقیمی با ذهنیت و نگرش مشتریان از برند دارد. به همین دلیل هست که لباس‌های به‌اصطلاح مارک دار زیباتر و خوش دوخت تر به نظر می‌رسند. خودروی برخوردار از مارک گران قیمت، سریع‌تر و راحت‌تر به نظر می‌رسد و حتی مدت زمان انتظار در یک بانک خوش‌نام و برند به نظر بی‌اهمیت و کوتاه‌تر است. (این نمونه در بانک‌های مختلف قابل‌مشاهده است)

سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه برندینگ و برند سازی ، سرمایه گذاری‌هایی از جنس بلند مدت و برای آینده سازمان است. همچنین کیفیت سرمایه گذاری در این مبحث به مراتب مهم‌تر و کلیدی‌تر از کمیت آن خواهد بود.

 

اصولاً هر فعالیتی که در سازمان انجام می‌شود از دو حال خارج نیست:

  1. به سازمان در تعالی و رشد برند کمک می‌کند.
  2. باعث توقف رشد و توسعه برند و حتی افت جایگاه آن خواهد شد.

بازاریابان با استفاده از مزایای برند باید بتوانند تفاوت های برند خود را با رقبا به مشتریانشان نشان داده و آنان را متقاعد به خرید کنند. یعنی باید قادر باشند نقاط قوت برند خود را به‌صورت محسوس به نمایش گذاشته تا بتوانند به سهم موردقبول خود در بازار هدف و همچنین توسعه جایگاه محصولات خود دست یابند.

فرآیند برندینگ و برند سازی در محصولات و شرکت‌ها به میزان سطح آگاهی مشتریان از برند کمک خواهد نمود.

بر همین اساس آگاهی از برند شامل عملکرد برند بر اساس دو شاخصه شناسایی برند و یادآوری برند است. که در آن شناسایی برند به این معنی است که زمانی که مشتری به فروشگاه می‌رود. آیا قادر است برندی را که قبلاً با آن مواجه شده را مجدداً به خاطر آورد و بشناسد؟ یادآوری برند می‌تواند در فروشگاه، خانه و یا هرجایی که مصرف کننده به فکر نیاز خود می‌افتد آن برند در ذهنش تداعی شود. مثلاً زمانی که تشنه می‌شویم به یاد کدام‌یک از برندهای آب معدنی می‌افتیم؟

یادآوری برند در سازمان‌هایی که در حوزه خدمات اینترنتی فعالیت می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. تمام تلاش این‌گونه مؤسسات باید افزایش سطح یادآوری برندشان در ذهن مصرف کنندگان و خریداران باشد.

کمترین مزیت آگاهی از برند را می‌توان ” ثبت برند در ذهن مصرف کننده ” نام برد.

از طرفی بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده، این نکته ثابت‌شده که مصرف کنندگان در بسیاری از تصمیمات خرید، فقط برندهای آشنا و معتبر را موردبررسی قرار می‌دهند. همین امر باعث می‌شود که شرکت‌ها و مؤسسات غیر آشنا و ضعیف ازلحاظ برندینگ، به سبد خریداران راه پیدا نکنند.

 

ایجاد آگاهی از برند

یکی از مزایای برندسازی ایجاد آگاهی است.

ایجاد آگاهی از برند به مفهوم افزایش آگاهی مصرف کنندگان از برند از طریق تکرار مواجهه و تماس با آنست. به عبارتی ساده‌تر هرچقدر بر تجربیات مصرف کننده از یک برند با “دیدن، شنیدن یا فکر کردن” افزوده شود، احتمال ثبت آن در حافظه مشتریان افزایش می‌یابد.

متأسفانه برخی از شرکت‌ها و برندها با این تصور اشتباه که ” تکرار نام برند ” می‌تواند میزان آگاهی از برند را به‌تنهایی افزایش دهد، هزینه‌های زیادی را صرف تبلیغات خود می‌کنند. تکرار تنها قابلیت شناسایی را برای مشتری‌ها افزایش می‌دهد، اما بهبود یادآوری برند نیازمند ایجاد و پیوند میان برند ما، محصولات مرتبط با آن و سایر جزئیات مربوط به مصرف یا خرید در حافظه مصرف کننده است.

نکته پایانی این‌که می‌توانیم آگاهی از برند را با افزایش میزان آشنایی مشتریان از برند خود (از طریق افزایش مواجهه آن) و شکل دادن به تداعیات قوی از محصول یا سایر جزئیات مرتبط با خرید یا مصرف آن بهبود بخشیم. در مقاله بعد به مباحث تصویر ذهنی از برند و منحصربه‌فرد بودن آن و همچنین بایدهای ایجاد برند قدرتمند خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به مشاوره برندینگ در صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

برچسب ها: برندینگ و برند سازی , آموزش برندینگ و برند سازی

عضویت
اطلاع از
2 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات