ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چطور در خارج از محل کار به مسائل کاری فکر نکنیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

عمومی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چطور در بیرون از محل کار به کار فکر نکنیم؟

در این مقاله از مدیرنو به اینکه چطور در خارج از محل کار به مسائل کاری فکر نکنیم می‌پردازیم. منظور واقعی از دور بودن از محل کار ، فکر نکردن به مسائل کاری ، نگران نبودن در مورد آن و نداشتن لیست بایدها و نبایدها درون ذهنتان است.

اکثر ما می‌دانیم که مزایا و فوایدی در دور شدن از محل کار وجود دارد و برای شارژ مجدد جهت داشتن تمرکز پایدار، به زمان نیاز داریم. این نکته را میدانیم که اختصاص زمان برای دور شدن از مشکلات پیچیده به ما اجازه می‌دهد که به یک چشم انداز و مسیر فکری تازه و نو برسیم. این موضوع مشخص‌شده که اگر ما به مدت طولانی و پشت سر هم کارکنیم دچار یکنواختی در کار خواهیم شد.

شاید با تمام موارد گفته‌شده موافق باشید، اما در جدا شدن از مسائل و دغدغه‌های شغلتان مشکل داشته باشید. حتی اگر شما بعد از پایان ساعت کاری به خانه بروید ممکن است هنوز آخرین گزارش‌های محل کار در ذهنتان باشد. هنگامی‌که چند روز به مسافرت می‌روید شاید مجبور شوید ایمیل‌هایتان را چک کرده و یا موقعی که شب از خواب بیدار می‌شوید شاید در ذهن خودتان یک لیست بلند بالایی از کارهای عقب مانده داشته باشید.

زمانی که ما نمی‌توانیم از کارمان خارج شویم (حتی زمانی که در محل کارمان نیستیم)، نمی‌توانیم از گذراندن زمان در خارج از محل کار لذت برده و از مزایای آن بهره ببریم. برای جداکردن خودتان از این افکار ناخواسته، می‌توانید عادات و رفتارهای جدید را استفاده کنید.

چطور در خارج از محل کار به مسائل کاری نیاندیشیم؟

در ذیل تمرین‌های مهمی در مورد فکر نکردن به مسائل کاری آورده شده :

بر روی چیزی که انجام خواهید داد تمرکز نمایید:

بسیاری از مردم در تغییر رفتار خود شکست می‌خورند. چون معمولاً آنها به‌جای تمرکز بر اقدام و عملی که می‌خواهند انجام دهند، بر چیزی که قرار است انجام ندهند متمرکز می‌شوند!

 تعیین “کار نکردن” (یا فکر نکردن به کاربه‌عنوان هدف هنگامی‌که دور از محل کار هستید باعث می‌شود که شما هر زمان که شروع به انجام فعالیتی مرتبط با “شغل” خود می‌کنید، انجام آن را متوقف نمایید. شما باید در زمان مناسب به‌جای کار کردن و یا فکرکردن به آن، بر کارهای دیگری که قصد انجامشان را دارید متمرکز شوید. برای زمان‌های دور بودن از کار برنامه ریزی کنید. چه چند ساعت باشد و یا چند روز.

شما به یک برنامه‌ی خاص نیاز دارید. در غیر این صورت به عادات خود برگشته و مجدداً با مسائل شغلی درگیر خواهید شد. این برنامه ریزی باید بر فعالیت‌های جدیدی متمرکز باشد، بر چیزهایی غیر از شغلتان.

برای مثال می‌توانید چند روز در هفته برای خودتان برنامه تمرینی در باشگاه ورزشی داشته باشید. یا به همسرتان بگویید که شما بچه‌ها را از مهد کودک یا مدرسه خواهید آورد و … همچنین می‌توانید برای ارتقای توانمندی‌های شخصی خود دست‌به‌کار شوید. مثلاً در یک کلاس یادگیری زبان خارجه نام نویسی کنید. یا نواختن یک ساز را بیاموزید و یا شروع به نقاشی کنید.

تمام این فعالیت‌ها باعث می‌شود که زمان اختصاص‌یافته به‌کار محدود شده و با اهداف و اقدامات مفید دیگر جایگزین شود.

دو راه برای دست و پنجه نرم کردن با افکار مزاحم وجود دارد:

1) داشتن برنامه‌های متنوع برای مشغول نگه داشتن ذهن:

یک رمان بخوانید. جدول حل کنید. یا با یک دوست تماس بگیرید و صحبت نمایید. هرچند شاید زمان‌هایی وجود داشته باشد که شدیداً در کار تحت فشار هستید. در این مواقع ده دقیقه صرف یادداشت کردن چیزهایی نمایید که شمارا می‌رنجاند. این عمل برای دور نگه داشتن این موارد از خودتان می‌تواند مفید باشد.

در مقاله “۱۱ نقل‌قول که کمک می‌کند شادی را بیابید ” از مدیرنو، به نکات مهم در مورد یافتن شادی و خوشحالی پرداخته‌ایم.

2– محیط اطراف خودرا تغییر دهید تا رفتارها و عادات جدید در شما ایجاد شود.

یک سیگاری زمانی که اطرافش پر از پاکت‌های سیگار باشد، سیگار را ترک نمی‌کندبه‌طور مشابه، کسی که تلاش می‌کند تا زندگی شغلی سالمی داشته باشد، تلفن و رایانه خودرا در همه زمان‌ها با خودش همراه نمی‌کند. در زمان‌هایی که دور از محل کار هستید این ابزارها را ازخود دورکنید. به‌جای آن به مطالعه و یوگا بپردازید.

اگر مشکل شما اینست که به‌طور مداوم ایمیل‌هایتان را چک می‌کنید، یک شب را بدون چک کردن ایمیل سپری نمایید. و به خودتان بگویید که امکان انجام تمام کارهای لازم در صبح هم وجود دارد. سپس مقدار زمان این کار را بالا ببرید. سعی کنید یک روز کامل در آخر هفته را بدون چک کردن بگذرانید سپس کل آخر هفته.

با انجام این کارهای کوچک شما با انرژی بیشتر و ایده‌های بهتر به‌کارتان ادامه خواهید داد. زیرا زمانی را صرف بازیابی روحی و جسمی خودتان کرده‌اید.

منبع: hbr

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات