ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

گام های همکاری مشاور کدامند

در این مقاله میخوانید

سطح:

عمومی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مشاور کسب و کار کیست و مشاوره کسب و کار چیست ؟

در این مبحث از مدیرنو؛ به گام های همکاری مشاور میپردازیم. اهمیت و ضرورت داشتن مشاور کار چیست؟ شاید علاقه‌مند باشید که بدانید مراحل گام های همکاری مشاور با شما کدام است. در ادامه با ما همراه باشید.

با توجه به چندوجهی شدن چالش‌های امروزه و به‌تبع اون سخت‌تر شدن تصمیمات روزمره، روزبه‌روز نقش مشاور در بخش‌های مختلف زندگی کاری و شخصی اهمیت بیشتری پیداکرده. اما در اینجا به‌طور اختصاصی می‌خواهیم درباره مشاور صحبت می‌کنیم.

 

قبل از هر چیز باید بدانید که مشاور‌کسب‌و‌کار چه کمکی به شما در زمینه پیشرفتتان می‌کند؟

دریافت اطلاعات کامل در زمینه مشاور‌ه کسب‌و‌کار

 

گام های همکاری مشاور

  • در گام اول در همکاری مشاور، آنالیزوری هستش که بخش‌های مختلف سازمان رو بررسی و عارضه‌یابی می‌کنه. تو این گام وضعیت موجود سازمان مشخص میشه. بعد از مشخص نمودن وضعیت فعلی سازمان (اینکه سازمان موردنظر در چه جایگاهی قرار داره؟) به گام بعدی یعنی وضعیت ایده آل (جایی که میخوایم بریم) می‌رسیم. تدوین جایگاه موردنظر از حساسیت‌ها و ظرافت‌های خاصی برخورداره. حالا چرا تا این حد این تحلیل‌ها مهمن؟ چون تحلیل‌های اشتباه می تونن آینده سازمان را با خطرهای جدی مواجه کنن.
  •  گام دوم همکاری مشاور، مشخص شدن نقاط ضعف و قوت درونی، فرصت‌ها و تهدیدهای بیرونی سازمانه. این گام برای اینه تا اقدامات و راهبردهای استراتژیک، بر اساس داشته‌ها پایه‌ریزی بشه.
  • در گام سوم در همکاری مشاور، مشاور اهداف سالیانه و همچنین ابزارهای لازم جهت رسیدن به این اهداف مشخص میکنه.  اهداف تعیین‌شده باید بر اساس وضعیت موجود و همچنین در راستای چشم‌انداز سازمان تدوین به شن. یکی از مشکلاتی که معمولاً مشاوران باهاش مواجهن،  عدم تأمین ابزارهای موردنیاز در بازه‌های زمانی مقرره. زمانی که ابزارهای موردنیاز به‌وقتش در اختیار مشاور قرار نگیره، قطعاً سازمان به نتایج موردنظر نمیرسه.
  • آخرین گام قبل از فاز اجرایی، جمع‌بندی و نهایی سازی طرح جامع مجموعه موردنظره. نهایی سازی به معنای بررسی‌های مجدد بر روی طرح موردنظر بوده تا در صورت نیاز اصلاحات لازم قبل از فاز اجرایی اعمال گردد.

مشاور کسب و کار کیست و مشاوره کسب و کار چیست

یک مشاور خوب باید بتونه مقاومت‌های سازمانی خودشو به حداقل برسونه. اما نباید انتظار به صفر رسیدن سطح مقاومت‌هارو هم داشت، چون عملاً شدنی نیست. مشاور در این مرحله باید روی مدت‌زمان مقاومت‌ها هم کار کنه تا سازمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن از این مقاومت‌ها رد بشه. و بیشترین درصد موافقان را در اجرای تغییرات همراه خود داشته باشه.

در مقاله “غلبه بر مقاومت کارکنان به تغییرات در محیط کار” از مدیرنو، به بیان دلایل مقاومت کارکنان در برابر تغییرات پرداخته و پیاده‌سازی مؤثر تغییرات را موردبررسی قرار می‌دهیم.

طراح و استراتژیست

تا این مرحله مشاور، به‌عنوان یک طراح و استراتژیست در مجموعه همکاری میکنه. شخصی که قابلیت آنالیز و تحلیل سیستم‌ها، قدرت تبیین اهداف بلند، میان و کوتاه‌مدت سازمان رو داره. اما در فاز اجرا، کار مشاور نظارت بر روندهای اجرایی، اصلاح و حتی بهبود اونهاست. این کار به این دلیل مهمه که، قطار تغییر از ریل اصلی خودش خارج نشه.

مشاوره و مربیگری

مشاور و مربیگری فرایندهایی هستند که به افراد کمک می‌کنند به پتانسیل کامل خود در رشد دست پیدا کنن. مشاوره و مربی‌گری شباهت‌های فراوانی باهم دارن که در مقاله “مشاوره و مربی‌گری به چه معنا هستند؟” از مدیرنو، به‌طور کامل به توضیح این دو مورد پرداختیم.

وظیفه مهم دیگه مشاور در فاز اجرا، اصلاح و بهبود تغییرات موردنظره. چه بخواید چه نخواید، هر استراتژی و تغییری در فاز اجرایی نیاز به اصلاح و بهبود داره. چون بهترین استراتژیستها هم نمیتونن تمامی موارد محتمل رو تو برنامه‌های خودشون در نظر بگیرن. در آخر مشاور باید نگاهی جامع نسبت به حوزه کسب‌و‌کار، مباحث استراتژیک و همچنین مباحث و ارتباطات درون‌سازمانی داشته باشه تا بتونه به بهترین نتایج دست پیدا کنه.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به مشاوره کسب‌و‌کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات