ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

دلایل مقاومت کارکنان به تغییرات چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
غلبه بر مقاومت کارکنان به تغییرات در محیط کار

در این مقاله از مدیرنو؛ به دلایل مقاومت کارکنان در برابر تغییر و راه ها و روش های مقابله و غلبه بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر در محیط کار می‌پردازیم. تغییرات در محیط کار یک اصل همیشگی و ثابت در سازمان‌هاست. اما وقتی تغییرات رقم می خورد، به موازات آن مقاومت پرسنل پدیدار شده و به‌سرعت تبدیل به دشمن شماره یک تغییرات می‌شوند.

دلایل مقاومت کارکنان در برابر تغییر می تواند متعدد و متفاوت باشد، اما اصلی‌ترین دلیل آن مدیریت اشتباه در سازمان است. در این مقاله به بیان دلایل پرداخته و پیاده سازی مؤثر تغییرات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بنر میان مقاله منابع انسانی

مقاومت کارکنان در برابر تغییر

مدیران و مشاوران سازمان‌ها وظیفه‌ی پیاده سازی تغییرات را بر عهده داشته و این دقیقاً همان جایی است که مشکلات شروع می‌شوند. زمانی که مدیران فقط مدیر باشند و دانش لازم برای رهبری به‌عنوان یک «عامل تغییر» را نداشته باشند. درنهایت منجر به ارتباطات ضعیف بین رده‌های بالای سازمان و پرسنل و عدم اجرای تغییرات خواهد شد. در مقاله ” 6 گام کلیدی در رهبری کسب و کار ” به بررسی ابزارهای کلیدی در رهبری اثربخش می‌پردازیم.

متأسفانه عموما پرسنل واکنش مورد انتظار و مساعدی به تغییرات از خود نشان نمی‌دهند.

سازمان‌ها باید به این درک برسند که مقاومت، ذات تغییر است. در حقیقت آدمی همیشه ثبات و آرامش را چه در زندگی شخصی و چه حرفه‌ای ترجیح می‌دهد و با زندگی عادی و بدون تغییر راحت است، اما تغییر همیشه اتفاق می‌افتد و همیشه باید برای کنترل آن آماده بود. در طول چند سال گذشته تغییر به یک هنجار در دنیای کسب و کار تبدیل‌شده و تنها سازمان‌هایی که بتوانند تغییرات را به‌آسانی مدیریت کنند، می‌توانند از رقبای خود پیشی بگیرند.

 

دلایل مقاومت کارکنان در برابر تغییرات

اگرچه به‌طورمعمول، تصمیم گیری‌ها در مورد مدیریت تغییر در سطوح ارشد سازمان اتفاق می‌افتد، اما بسیار مهم است که باقی کارکنان نیز آن را پذیرا باشند. داشتن کارکنانی که از ابتدا با این امر مخالف هستند، یک مانع اصلی و بزرگ است که برای موفقیت در مدیریت‌تغییر باید به‌دقت مدیریت شود.

1- ترس از دست دادن شغل

یکی از عمده ترین دلایل، احتمال از دست دادن شغلشان است.

تمام کسب و کارها به‌طور مداوم در حال تغییروحرکت هستند و این امر ممکن است ناشی از نیاز به بهره وری بیشتر، نیاز به زمان بندی بهتر و یا نیاز به کارکنان دقیق‌تر باشد. تمام این تغییرات ممکن است باعث کوچک شدن سازمان‌ها و یا بیشتر شدن کارها شود و این دقیقاً همان نقطه‌ای است که ترس از دست دادن کار برای پرسنل پر رنگ شده و دلیل اصلی مقاومت آنهاست.

 

2- ارتباطات و مشارکت ضعیف

ارتباط با کیفیت می تواند مشکلات سازمان را راحت تر حل کند.

از طرفی، فقدان آن باعث افزایش مشکلات می‌شود و این‌یکی دیگر از دلایل می‌باشد. چگونگی برقراری ارتباطبا کارکنان در این فرآیند، بسیار اهمیت داشته و تعیین‌کننده چگونگی واکنش آنهاست. اگر پرسنل نتوانند با این فرآیند شامل: چه چیزی قرار است عوض شود، چگونه قرار است اتفاق بیفتد و اینکه چه نتایجی به همراه دارد، ارتباط برقرار کنند، باید انتظار مقاومت آنان را داشته باشید.

کارکنان باید چرایی نیاز به تغییر را بدانند، چراکه تصور می‌کنند کاری که برای مدت طولانی در حال انجام آن بودند قرار است به‌طور کامل تغییرکرده و از نو شروع شود. چنین ترسی (خارج شدن از محدوده امن) باعث بروز بسیاری از واکنش‌ها و مقاومت‌ها می‌شود.

 

3- عدم اعتماد

اعتماد یک ابزار حیاتی برای داشتن یک کسب و کار موفق است. در سازمان‌هایی که کارکنان اعتماد زیادی به مدیر خود دارند، مقاومت کمتری به تغییرات وجود دارد. عدم اطمینان متقابل بین مدیریت و کارکنان باعث سقوط سازمان شده و دقیقا به همین دلیل است که؛ اعتماد متقابل یک ضرورت در سازمان محسوب می‌شود.

 

4- ترس از نا شناخته‌ها

اگر سازمان در حال تجربه‌ی دورانی است که آینده برایش نا شناخته و مبهم است نیز، احتمال عدم پاسخ مناسب کارکنان به تغییر را افزایش می‌دهد. زمانی که طرح تغییری جدید مطرح می‌شود، اگر به‌عنوان یک سورپرایز برای کارکنان مطرح شده و اهمیت، چرایی، چگونگی و نتیجه آن توضیح داده نشود، باعث می‌شود که کارکنان نسبت به آن مقاومت کرده و وضعیت بسیار وخیم شود.

 

5-  زمان بندی ضعیف

زمان بندی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش روی مدیریت‌تغییرات است. زمان به‌خودی‌خود باعث ایجادمقاومت نمی‌شود. اما برنامه ریزی و زمان بندی مناسب و چگونگی زمانی ایجادتغییرات، اهمیت زیادی دارد.

 

راه ها و روش های مقابله و غلبه بر مقاومت در برابر تغییر

1- درگیر کردن مؤثر کارکنان با تغییرات

همانطور که پیشتر گفتیم، صرف‌نظر از اینکه سازمان چگونه تغییرات را مدیریت می‌کند، همیشه مقاومت در برابر آن وجود دارد. یکی از راه های غلبه بر مقاومت کارکنان در برابر تغییر ، درگیری هرچه بیشتر مخالفان در این فرآیند است. با انجام این کار این افراد به‌طور مستقیم با نگرانی‌های خود درموردتغییرات روبرو شده و می‌توانند مشکلات را در زمان بروز، مدیریت کنند.

زمانی که به کارکنان اجازه می‌دهید نظرات خود را بیان کنند، حس مشارکت در آنها ایجادشده و احساس می‌کنند بخشی از تیمی هستند که درواقع از کارکنان در مقابل تغییرات محافظت می‌کند.

برقراری ارتباط با کارکنان به‌طور پیاپی و زودهنگام زمانی که تلاش می‌کنید موضوعی را به آنان انتقال دهید ضروری است. باید جلسات پی‌درپی و زودهنگام بین مدیران ارشد و پرسنل معمولی برای انتقال اتفاقات در حال وقوع و نتایج آنها در آینده، برگزار شود.

بهترین توصیه در این زمینه به سازمان‌ها اینست که در رابطه با وقوع تغییرات بزرگ با کارکنان خود صادق و رک باشند. ایمیل‌ها، گروههای آنلاین و اتوماسیون‌های داخلی، ابزارهای خوبی برای کمک به سازمان‌های بزرگ در مسیر اجرای تغییرات هستند. وجود چنین ابزارهایی به کارکنان اجازه می‌دهد به‌سادگی و آزادانه سؤالات خود را پرسیده و از مسائل آگاه شوند.

2- گوش دادن به کارکنان

گوش دادن به ترسها و سوالات کارکنان از مهم‌ترین روش های مقابله با مقاومت در برابر تغییر است.

توصیه‌ی دیگری که سازمان‌ها باید به آن توجه کنند اینست که، باید بازخوردهایی که توسط کارکنان ارائه می‌شود را دریافت کرده و پاسخ دهند. پرسنل شما کسانی هستند که تضمین کننده رضایت مشتریان و انجام دهنده کارها می‌باشند، بنابراین حفظ آنها در چرخه تغییرات حیاتی است.

از پرسنل خود بپرسید که آیا تحولات به‌درستی انجام‌شده است؟ سازمان چه راهکاری برای انجام بهتر کارها می‌تواند پیاده سازی کند؟ آیا سؤال و یا مشکلی در ارتباط با تغییرات دارند؟ اگر پاسخ این سؤالات دریافت و تحلیل شوند، می‌توانند برای تغییربرنامه‌ها و نتایج به دست آمده مفید واقع‌شده و به کارکنان نشان می‌دهند که نظرات، ایده‌ها و نگرانی‌های آنها شنیده‌شده و اهمیت دارد.

زمانی که سعی در درک نگرانی‌ها و نظرات کارکنان دارید، حتماً به این نکته توجه کنید که هیچ دو کارمندی شبیه به هم نیستند. هر کارمند با توجه به نوع شخصیت خود دلایل متفاوتی برای مخالفت دارد. با توجه به این نکته، مدیران می‌توانند راه حل‌های مناسبی برای مشکلات در نظر بگیرند.

3- تغییرات را قدم به قدم و در چند مرحله پیاده سازی کنید

یکی دیگر از روش های مقابله با مقاومت کارکنان در برابر تغییر اینست که اجرای تغییرات یک‌باره و به صورت هیجانی اتفاق نیفتند.

سازمان‌ها در قدم اول باید زیرساخت های لازم را آماده کرده و سپس اقدام به اجرا کرده و برای مدیریت‌تغییرات برنامه ریزی کنند. در قدم سوم از تغییرات حمایت کرده و اطمینان حاصل کنند که همه‌چیز به همان صورت که برنامه ریزی شده، در حال پیشروی است.

 

4- تغییرات را به‌طور مؤثر اطلاع رسانی کنید

یکی از بهترین راه های غلبه بر مقاومت در برابر تغییر اینست که به‌صراحت به کارکنان بگویید چه اتفاقی در حال رقم خوردن است.

استفاده از راه‌های رسمی و غیر رسمی این اطمینان را حاصل می‌کند که تمامی کارمندان از هر طریقی اخبار مربوط به آن را دریافت کرده‌اند. با استفاده از تمامی راه‌های ارتباطی مانند ایمیل، گروههای آنلاین و اتوماسیون داخلی، جلسات عمومی شرکت، جلسات و ملاقات‌های رودررو، به کارکنان در رابطه با اهداف، چرایی، چگونگی و نتایج تغییرات توضیح دهید.

 

کلام آخر

به دلیل رشد صنایع و کسب و کارها، تمامی سازمان‌ها راهی جز تغییروتکامل ندارند. اجرای تغییرات مثلا در ترکیب یا تعداد منابع انسانی، می‌تواند بر کسب و کارها تأثیر گذاشته که لزوماً به این معنا نیست که این تغییر باید منفی باشد. تغییرات باید با روش های مؤثر و مسئولانه اجرا شده و اگر به‌درستی انجام شود می‌تواند در بلندمدت برای سازمان سود و منفعت ایجاد کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه ارزیابی عملکرد مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: paycor

کلیدواژه ها:
“مقاومت در برابر تغییر” , “مقاومت کارکنان در برابر تغییر” , “دلایل مقاومت در برابر تغییر” , “راه های غلبه بر مقاومت در برابر تغییر” , “روش های مقابله با مقاومت در برابر تغییر”

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات