ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

اعتماد در محل کار : چرایی، اهمیت و بهترین روش ها

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

در این مقاله از مدیرنو، به چرایی اهمیت بالای ایجاد اعتماد در محل کار و بهترین روش‌ها را برای جلب اعتماد کارمندان به اشتراک می‌گذاریم. اعتماد در محل کار به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرتکرارترین موضوعات از ابتدای همه‌گیری کرونا مطرح شده است.

بر اساس تحقیقات Edelman” Trust Barometer” نظرسنجی که از 33000 نفر در 28 کشور انجام شد، از هر سه نفر یک نفر به کارفرمای خود اعتماد ندارد. در تحقیق ادلمن مشخص شد که هرچه از طبقات بالا به پایین‌ترین سطح سازمان پیش می‌رویم اعتماد کمتر می‌شود.

به‌عنوان‌مثال، 64 درصد از مدیران ارشد به سازمان خود اعتماد دارند، درحالی‌که تنها 51 درصد از مدیران میانی و 48 درصد از کارکنان به سازمان خود اعتماد دارند. به‌عبارت‌دیگر، کارمندان به هم‌رده های خود بیشتر از مدیران میانی و مدیران سطح ارشد اعتماد دارند. پس در نتیجه هر چه سطح سازمانی شما بالاتر می‌رود، اعتمادسازی با کسانی که بر آنها نظارت می‌کنید برای شما حیاتی‌تر و البته سخت‌تر است. در این مقاله، درباره اهمیت اعتماد در محل کار و در مورد بهترین شیوه‌ها برای اینکه چگونه اعتماد ایجاد کنیم صحبت خواهیم کرد.

 

دلایل اصلی برای اینکه امروزه اعتماد در محل کار بسیار مهم است

ممکن است برخی از شما قبلاً محل کاری را تجربه کرده باشید که در آن افراد غیرقابل اعتماد، بی‌تفاوت، بی تعهد یا بدون ارتباطات مؤثر بوده باشند. اگر چنین تجربه‌ای داشته باشید، می‌دانید که تلاش و موفقیت در چنین محیط کاری چقدر سخت و طاقت فرساست.

اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

فضای کاری منفی محیطی بسیار پر استرس و نامطلوب را برای همه ایجاد کرده و در چنین سازمان‌هایی، کارکنان استعداد، خلاقیت، انرژی و اشتیاق خود را دریغ می‌کنند. در نتیجه چنین سازمان‌هایی بهره‌وری، قابلیت‌های نوآوری، مزیت رقابتی خود و موارد دیگری را از دست می‌دهند.

اعتماد کار تیمی و همکاری را افزایش می‌دهد

اعتماد در محل کار تأثیر زیادی بر نحوه همکاری کارکنان در یک سازمان دارد. در بیشتر موارد، ارتباطات ضعیف کارکنان با سازمان اصلی‌ترین دلیل همکاری ضعیف آنهاست. اولین گام برای ایجاد محیط‌های کاری قابل اعتماد و مشارکتی، ایجاد ارتباط باز و صادقانه در محل کار است.

اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

پاتریک لنسیونی

اعتماد، همسویی سازمانی را بهبود می‌بخشد

زمانی که کارمندان به کارفرمایان خود اعتماد داشته باشند، احتمال اینکه برای دستیابی به اهداف سازمانی با یکدیگر همکاری بیشتری داشته باشند، وجود دارد.
دستیابی به چنین فرهنگی، به‌ویژه در سازمان‌های بزرگ خیلی هم آسان نیست. برای اینکه همه کارکنان در یک مسیر واحد باشند، سازمان‌ها باید اقدامات پیوسته و ارزشمندتری را انجام داده و ارزش‌ها، مأموریت و چشم‌انداز اصلی شرکت را به کارمندان خود منتقل کنند

اعتماد، کارایی، تعامل و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد

بر اساس تحقیقات، عدم مشارکت برای شرکت‌های آمریکایی سالانه حدود 450 تا 550 میلیارد دلار هزینه دارد. این چه ربطی به اعتماد در محل کار دارد؟ زیاد!
در واقع، 96 درصد از کارکنان متعهد به مدیران خود اعتماد دارند، درحالی‌که تنها 46 درصد از کارکنان غیرمتعهد به مدیران خودشان اعتماد دارند.

اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

منبع: گالوپ

تحقیقات نشان می‌دهد که مکان‌های کاری با اعتماد بالا از محاسن زیر بهره می‌برند:

  • 50 درصد بهره وری بالاتر کارکنان
  • 106 درصد انرژی بیشتر در محل کار
  • 13 درصد روزهای بیماری کمتر
  • 186 درصد عملکرد بهتر به نسبت شرکت‌هایی با سطح اعتماد پایین

 

اعتماد، تصمیم‌گیری را راحت‌تر می‌کند

در محیط‌های کاری با اعتماد بالا، اعتماد دو طرفه است. به این معنا که کارمندان به مدیران خود و مدیران به تیم‌های خود اعتماد دارند.

هنگامی‌که چنین فضا و فرهنگی در سازمان حاکم می‌شود، به‌احتمال‌زیاد مدیران قدرت بیشتری به کارکنان خود می‌دهند تا تصمیمات خود را مستقلاً بگیرند، و کارکنان اعتماد به نفس و شجاعت اتخاذ تصمیمات را نیز به‌دست می‌آورند.

 

اعتماد استرس و فرسودگی شغلی را در محل کار کاهش می‌دهد

براساس تحقیقات صورت گرفته کارمندانی که به مدیران خود اعتماد دارند، 74 درصد استرس کمتر و 40 درصد فرسودگی کمتری را تجربه می‌کنند.

از آنجایی که دو عامل استرس و فرسودگی شغلی تأثیرات منفی زیادی بر انگیزه و بهره‌وری کارکنان دارد، مدیران در تلاش هستند تا راه‌هایی برای حذف چنین چالش‌های نوظهوری در محل کار خود بیابند. برای رسیدن به چنین دستاوردی، مدیران چاره‌ای جز ایجاد اعتماد در محل کار ندارند!

 

ازآنجایی‌که اعتماد از ارتباطات باز شروع می‌شود، مدیران باید راه‌هایی برای ایجاد فرهنگ‌هایی جهت تقویت شفافیت بیابند، و آنها باید مرتباً با نیروی کار خود ارتباط مناسبی برقرار کنند تا سطح استرس درون سازمان را کاهش دهند.

 

اعتماد، وفاداری و حفظ کارمندان را افزایش می‌دهد

نتیجه فرسودگی شغلی کارکنان اغلب جابجایی و خروج آنها از کسب و کار است. علاوه بر این، طبق تحقیقات Accenture، کارمندان فرسوده ۲.۵ برابر بیشتر احتمال دارد کار و سازمان فعلی خود را ترک کنند.

همین تحقیق نشان می‌دهد که 67 درصد از کارگران ایالات متحده “گاهی اوقات، اغلب یا همیشه” احساس فرسودگی می‌کنند و 63 درصد احتمال گرفتن مرخصی بیشتر است. بروز چنین احساساتی اغلب ناشی از ترس و اضطراب در مورد کارشان است.

علاوه بر این، یک سوم از کارمندان اظهار داشتند که اگر مدیران به وعده‌های خود عمل کنند، مدت بیشتری در سازمان می‌مانند و 28 درصد نیز گفتند که در صورت رعایت شفافیت در همه سطوح، همکاری خود را ادامه خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه با هدف گذاری و برنامه ریزی برای کارکنان جلوی خروجشان بگیریم؟

 

اعتماد بر مقاومت در برابر تغییر غلبه می‌کند

در طول همه‌گیری کرونا، بسیاری از کارفرمایان مجبور بودند تغییرات مهمی را در فرآیندهای سازمانی و مدیریت منابع انسانی خود رقم بزنند.

همه گیری کرونا سازمان‌ها را ملزم کرد تا خود را به‌سرعت وفق داده و کل نیروی کار خود را با روندهای جدید هماهنگ کنند. اما ازآنجایی‌که اکثر مردم تغییر را دوست ندارند، جلب مشارکت و همکاری کارکنان برای موفقیت در اجرای تغییر بسیار مهم است.

پیشنهاد مطالعه: چرا شرکت Nationwide یکی از پر مشارکت ترین کمپانی های جهان است

ارتباطات داخلی نقش مهمی در انتقال اهمیت تغییر و هدایت افراد از طریق آن دارد. وقتی ارتباطات مؤثر باشد، اعتماد در محل کار افزایش یافته و باعث می‌شود مردم نسبت به تصمیمات و راهکارهای جدید سازمان مطمئن‌تر شوند.

اعتماد، نوآوری و خلاقیت در محل کار را بهبود می‌بخشد

وقتی کارکنان در برقراری ارتباط احساس آزادی کنند ایده‌های خود را بیان می‌کنند، و وقتی به مدیران خود اعتماد کنند، سریع‌تر دست به نوآوری زده و راه‌حل‌های جدیدی ارائه می‌کنند.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که وقتی اعتماد بیشتری در محل کار وجود داشته باشد، ۲۳ درصد احتمال ارائه ایده‌ها و راه‌حل‌های کارمندان بیشتر است.

اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

منبع: SHRM

به یاد داشته باشید که، ترویج فرهنگ اعتماد به‌جای فرهنگ اجبار و ترس، همکاری را تشویق نموده و محل کاری خلاق ایجاد می‌کند. وقتی کارمندان از اشتباه کردن یا از مجازات شدن می‌ترسند، احتمال کمتری دارد که ابتکار عمل کنند، و ازآنجایی‌که ریسک برای نوآوری ضروری است، در چنین سازمان‌هایی خبری از نوآوری هم نیست.

 

چگونه اعتماد ایجاد کنیم؟

8 روش برای ایجاد اعتماد در محل کار

PwC در نظرسنجی جهانی خود گزارش داد که 55 درصد از مدیران ارشد و میانی فکر می‌کنند که عدم اعتماد پرسنل تهدیدی برای رشد سازمان آنها است. اگرچه اهمیت اعتماد در محیط کار برای اکثر سازمان‌ها بدیهی به نظر می‌رسد، اما بسیاری از سازمان‌ها هنوز برای پیدا کردن راه‌های رسیدن به آن مشکل دارند. از یاد نبرید که، از هر سه نفر نیروی کار یک نفر به مدیر خود اعتماد ندارد.

اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

منبع: تحقیقات ادلمن

بیاید در ادامه نگاهی به این بیندازیم که برای ایجاد یک محل کار قابل اعتماد در دنیای پس از COVID-19 چه کاری می‌توانید انجام دهید.

 

1. مشارکت کارمندان را تشویق کنید

58 درصد از کارمندان معتقدند که خودشان مسئول تضمین داشتن یک شغل موفق هستند. همچنین 63 درصد از کارمندان می‌گویند که مدیران “قدرت و کنترل بیشتری بر زندگی حرفه‌ای و رفاه خود” دارند.

در چنین فضایی که کارمندان احساس می‌کنند کنترل کارشان را در دست ندارند، قاعدتاً نمی‌توانند سطح بالایی از اعتماد را نیز تجربه کنند.

برای رفع چنین مشکلی، مدیران باید به کارمندان فضای سخن گفتن و فرصت‌هایی برای اقدامات مشترک را فراهم کرده و آنها را با اطلاعات مناسب توانمند کنند. اینکه کارمندان احساس کنند می‌توانند در مورد مسائل مهم، نیازها و نگرانی‌های خود بدون عوامل بازدارنده صحبت کنند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

بزرگ‌ترین اشتباهی که مدیران مرتکب می‌شوند، برقراری ارتباط یک طرفه با کارمندانشان است. به این معنی که آنها بدون اینکه به آنها فرصتی برای پیوستن به مکالمه و اشتراک‌گذاری نیازها، دغدغه‌ها و ایده‌هایشان را بدهند، پیام‌ها و فرامینی را برای اطلاع کارمندان خود ارسال می‌کنند.

 

2. ارتباطات باز و شفاف با کارمندان، فرهنگ شرکتی بهتری را ایجاد می‌کند

IBM مطالعه‌ای را روی بیش از 1700 مدیر عامل از 64 کشور و 18 صنعت انجام داد. یکی از یافته‌های اصلی این تحقیق اینست که شرکت‌هایی که عملکرد بهتری از همتایان خود دارند، 30 درصد بیشتر احتمال دارد که ارتباطات باز و شفاف را به‌عنوان اهرم کلیدی در سازمان خود اجرا کرده باشند.

برخلاف سازمان‌هایی با سطوح سلسله مراتبی زیاد و فرهنگی بسته، مدیران موفق امروزی عمداً باز بودن ارتباطات و شفافیت را در فرهنگ‌های محل کار خود وارد می‌کنند.

شفافیت به معنی نشان دادن مسئولیت پذیری از طریق ارتباطات مناسب است. صادق بودن، آسیب پذیر بودن، دادن بازخوردهای مکرر، تعیین انتظارات و آگاه نگه‌داشتن کارکنان و مرتبط نگه‌داشتن آنها همه از انواع شفافیت هستند. بدون وجود شفافیت، ممکن است کارکنان اقدام به گسترش اطلاعات اشتباه در محل کار کنند. که این امر باعث به وجود آمدن احساس ناامیدی و کنار گذاشته شدن سازمان از طرف آنها شود.

 

3. اطلاعات مهم را با کارمندان خود به اشتراک بگذارید

امروزه موضوعات مربوط به اعتماد و شفافیت در محل کار از محبوبیت زیادی برخوردار است، چراکه ما با عدم اطمینان زیادی در مورد شرایط کاری روبرو هستیم. بسیاری از کارمندان همچنان احساس ترس و نگرانی می‌کنند و فقدان اطلاعات مرتبط و مورد نیاز رایج‌ترین دلیل چنین ترسی است.

از طرف دیگر، اطلاعات گسترده‌ای وجود دارد که کارکنان با آن مواجه هستند. وقتی کارمندان اطلاعات درستی به‌دست نمی‌آورند، یا وقتی نمی‌توانند به‌سرعت آن‌ها را بیابند و حتی وقتی مجبورند با اطلاعات نامربوط زیادی مقابله کنند، هم اعتماد و هم بهره‌وری آن‌ها مختل می‌شود.

اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

مدیران باید راه‌های بهتری برای آگاه کردن کارکنان خود در مورد به‌روزرسانی‌های مهم شرکت و همچنین به‌روزرسانی‌های سایر منابع مرتبط و قابل اعتماد پیدا کنند تا اعتماد در محل کار را به‌درستی شکل دهند. بسیاری از مدیران هنوز هم راه‌هایی برای اطلاع‌رسانی به‌موقع کارمندان خود و شخصی‌سازی ارتباطات خود پیدا نکرده‌اند.

 

4. ارتباط همتا به همتا را تقویت کنید

یک تحقیق عالی توسط ادلمن نشان می‌دهد که رایج‌ترین منبع اطلاعات در محل کار، سایر کارمندان (۳۷%) هستند، این یعنی حتی بیشتر از ارتباطات مستقیم و نزدیک مدیر (۳۵%). بنابراین، متصل نگه‌داشتن کارمندان و توانمند ساختن آنها برای برقراری ارتباط مؤثر نه تنها باعث ایجاد اعتماد در بین کارکنان می‌شود، بلکه روابط بهتری ایجاد می‌کند و به اشتراک گذاری دانش در محیط کار را تقویت می‌کند.

بااین‌حال، سیستم‌های ارتباطی کارکنان در بسیاری از سازمان‌ها بسیار پیچیده، کند و غیرمولد هستند. وقتی کارمندان باید با چندین کانال ارتباطی مختلف برخورد کنند و به آنها توجه کنند، احتمال ناامیدی و گم شدن یا تحریف اطلاعات مهم بسیار زیاد است.

در نتیجه، کارمندان شما ممکن است احساس بی‌اطلاعی، گمراهی و سردرگمی کنند. بنابراین، مدیران باید به راه‌حل‌های ارتباطی متمرکزتری با کارمندان خود روی بیاورند که توانایی اتصال چندین راه‌حل ارتباطی را به یک پلتفرم واحد به‌عنوان منبع اطلاعات مرتبط داشته باشد.

 

5. رهبری معتبر و قابل‌دسترس باشید

همان تحقیقات Edelman نشان داد که 71٪ از کارمندان موافق هستند که برای مدیران آنها بسیار مهم است که در زمان‌های چالش برانگیز و موضوعات حساس پاسخگو بوده و در مورد آن صحبت کنند. بنابراین، ایجاد اعتماد با رهبری شروع می‌شود.

اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

مطالعه اخیر هاروارد بیزینس ریویو نشان داد که سه عامل کلیدی باعث اعتماد به رهبری می‌شود: ثبات، قضاوت خوب و روابط مثبت.

از 87000 ارزیابی 360 درجه رهبری، آنهایی که در این سه عامل نمرات 60 یا بالاتر را کسب کرده‌اند، نمره کلی اعتماد آنها حدوداً 80 بوده است. چنین خروجی در نهایت ثابت می‌کند که رهبری با ایجاد ارتباط عاطفی و چشم‌اندازی روشن، بیشتر مورد اعتماد قرار می‌گیرد و از طرف کلیه پرسنل حمایت می‌شود. علاوه بر این، زمانی که سخنان رهبران و اقدامات آنها با هم مغایرت دارند، احتمال کمتری وجود دارد که کارکنان درگیر و متعهد به سازمان باقی بمانند.

 

6. حس هدفمندی ایجاد کنید

ازآنجایی‌که کارمندان در دنیایی نامطمئن به دنبال اطمینان هستند، کسب‌وکارها اکنون این فرصت را دارند که در مورد مسائل موضع مناسبی گرفته و مکالمه‌های آگاهانه‌ای را در مورد آنچه سازمانشان برای آن تلاش می‌کند، هدایت کنند.

تحقیقات ادلمن ثابت کرد که از هر چهار کارمند یک نفر می‌گوید که هرگز برای سازمانی که هدف بزرگ‌تری ندارد یا نمی‌تواند تأثیر اجتماعی معنی‌داری داشته باشد، کار نمی‌کند. 71 درصد از کارمندان به دنبال هدف بزرگ‌تری هستند و 71 درصد از آنها می‌خواهند کار معنادارتری انجام دهند. 42 درصد دیگر از کارمندان می‌گویند که برای کار در سازمانی که اقدامات هدفمندی ندارد، باید دستمزد بسیار بیشتری دریافت کنند.

بدون تلاش‌هایی در جهت اعتمادسازی، مدیران در معرض خطر از دست دادن بهترین استعدادهای خود و آسیب رساندن به فرهنگ کلی محل کار خود هستند.

 

7. کارکنان خود را در مدیریت تغییر و تلاش‌های تحول دیجیتال درگیر کنید

مدیران باید با کارمندان خود در زمینه تغییر شریک شوند. همان‌طور که قبلاً ذکر شد، بسیاری از افراد در برابر تغییر مقاوم هستند. بااین‌حال، به‌جای کنار گذاشتن افراد در هنگام اجرای پروژه‌های تغییر، مدیران باید تا حد امکان کارمندان را درگیر کرده تا اعتماد آنها را جلب کنند.

مدیران باید در مورد جایی که می‌خواهند سازمان را در آینده ببرند شفاف و الهام بخش باشند، باید به نگرانی‌های کارکنان خود رسیدگی کرده و آموزش‌هایی ارائه دهند که کارکنان امروزی را قادر می‌سازد افرادی حاذق برای دنیای فردا باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه آموزش های درون سازمانی مدیرنو مراجعه کنید.

رهبری تحول در محل کار، کار آسانی نیست و ارتباطات مناسب با کارکنان چیزی است که شرکت‌هایی را که تحول موفقی دارند از شرکت‌هایی که چندان موفق نبوده‌اند جدا می‌کند.

بااین‌حال، 38 درصد از کارمندانی که تغییر در محل کار را تجربه کرده‌اند، می‌گویند که مدیر آنها ارتباط مؤثری در مورد تغییرات برقرار کرده و تنها 36 درصد می‌گویند که مدیرانشان در مورد تغییراتی که سازمانشان با آن مواجه می‌شود صادق بوده‌اند.

اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

منبع: تحقیقات ادلمن

8. رویکرد انسان محوری را اتخاذ و توانمندسازی کارکنان را افزایش دهید

در چارچوب تغییر و تحول، عموماً مدیران اطلاعات محدودی را که کارکنان برای ایجاد تغییر نیاز دارند، ارائه می‌کنند.

محیط‌های کاری کارمند محور، مکان‌هایی هستند که سطح اعتماد در آنها بالاست. برای اینکه کارمندانتان به آنچه می‌گویید باور داشته باشند و برای رسیدن به اهداف مشابه با شما همکاری کنند، باید افراد خود را در اولویت اول قرار داده و کاری کنید که آنها احساس قدرت بیشتری کنند.

 

کلام آخر:

تصویر زیر از Trust Barometer نمایش وجود شکاف بزرگی بین انتظارات کارمندان و اطلاعات واقعی کارفرمایان است.

اعتماد در محل کار - چگونه اعتماد ایجاد کنیم

فقط زمانی که این شکاف را برطرف کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید که کارمندانتان به شما و کاری که انجام می‌دهید اعتماد داشته باشند.

کلیدواژه: اعتماد در محل کار – چگونه اعتماد ایجاد کنیم

منبع: haiilo

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات