ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

10 راهکار مهم برای افزایش انگیزه کارکنان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
10 راهکار افزایش انگیزه کارکنان

در این مقاله از مدیران نواندیش به موضوع افزایش انگیزه کارکنان خواهیم پرداخت. چگونه انگیزه کارکنان را افزایش دهیم؟ در ادامه 10 راهکار ساده در افزایش انگیزه کارکنان را به شما خواهیم گفت. هر کسی می‌تواند دچار کمبود انگیزه شود و باید گفت که افزایش انگیزه کارکنان در محل کار می‌تواند بسیار سخت و چالش‌برانگیز باشد.

به همین دلیل برخی از نکات و راهنمایی‌های مهمی را جمع آوری کرده‌ایم تا شما بتوانید انگیزه‌ی بالای خود و تیمتان را حفظ کنید. این راهنمایی‌ها مخصوص یک صنعت خاص نیستند و بسیاری از آنها بدون صرف هزینه و یا هزینه کم‌اند. این راهنمایی‌ها را می‌توان برای کسب و کارهای کوچک و کسب و کارهای تازه تأسیس به‌کار برد.

بنر میان مقاله منابع انسانی

راهکار های افزایش انگیزه کارکنان

1- تشخیص کارهای بزرگ و خیلی خوب

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار برای افزایش انگیزه کارکنان میزان تشخیص و به رسمیت شناخته شدن تلاش‌های آنهاست. یک کارمند به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد تا بتواند به نتایج استثنایی دست یابد و اگر این تلاش‌ها به رسمیت شناخته نشود، نباید انتظار داشته باشید که ادامه یابند. مهم این نیست که یک کار عالی و خوب را به رسمیت بشناسید. اینکه همکاری و مشارکت تیم خود را به رسمیت بشناسید، می‌تواند تأثیر فراوانی در پی داشته باشد. در بسیاری از مواقع مشوق مالی مناسب هست، اما تنها محرک موجود نیست. با کارمندان طوری رفتار کنید که گویی اعضای باارزش تیم هستند.

 

2- تعیین اهداف کوچک و قابل سنجش

کار کردن روی پروژه‌ای که تمام‌شدنی نیست، می‌تواند روحیه را به‌شدت تضعیف کند. پیشرفت‌های قابل‌مشاهده نه تنها احساس خوبی را القا می‌کنند، بلکه نشان می‌دهند که کار ما تفاوت‌هایی را ایجاد کرده. طرح اهدافی واضح و قابل‌دستیابی، و رسیدن به این اهداف باعث افزایش انگیزه کارکنان می‌شود. شما می‌توانید این تأثیرات را با نشان دادن گام بعدی و جشن گرفتن دستاوردهای قبلی افزایش دهید.

 

3- تحسین نتایج

یکی از دلایل اهمیت انتخاب اهداف کوچک و قابل اندازه گیری اینست که با این کار فرصت‌های فراوانی برای تحسین نتایج به‌دست‌آمده در اثر تلاش‌های تیمتان به‌دست می‌آید. البته منظور این نیست که شما باید تمام کارکنانی را که به‌موقع بر سرکار حاضرشده‌اند را نیز مورد ستایش قرار دهید، اما این امر بسیار اهمیت دارد و به دیگران نشان می‌دهد که همکاری آنها چقدر در پیشرفت و رشد سازمان مؤثر میباشد.

سعی کنید تشویق‌هایتان خاص باشد. به گفتن “کارت خوب بود” و یا “کارَت عالی بود” بسنده نکنید، موفقیت هر فرد را به خوبی تشویق کنید، و پس‌ازآن، آنها را به تصویر و هدفی بزرگ‌تر متصل کنید.

 

4- مثبت اندیش باشید

هیچ‌کس دوست ندارد درباره اینکه چقدر عملکردش ضعیف بوده، بشنود. درست است که نمی‌توان انتظار داشت تمام‌روز حرف‌های قشنگ شنید و تحسین شد و این امر کمی غیرواقعی می‌باشد، اما باید بدانید که محکم‌ترین افراد هم آستانه تحملی برای شنیدن سخنان منفی دارند.

راهنمایی و ارائه مسیر با استفاده از تقویت مثبت بسیار راحت‌تر و ساده‌تر می‌باشد. بجای اینکه به هم‌تیمی و همکار خود بگویید که اشتباه کرده، بر روی چیزهایی تمرکز کنید که درست انجام داده. یک تغییر ساده به‌سوی مثبت اندیشی و خوشحالی تأثیر فراوانی بر روی تجربه کاری و روابط کاری شما می‌گذارد.

 

5- سعی کنید انرژی کافی داشته باشید.

وقتی انرژی کمی دارید، نمی‌توانید تمرکز و تحرک کافی داشته باشید و به همین دلیل برای همه بسیار اهمیت دارد که انرژی کافی داشته باشند. متأسفانه کارکنان عادت دارند در زمان‌هایی که سرشان شلوغ است، در کار خود غرق شوند تا حدی که خوردن صبحانه و حتی نهار را نیز فراموش می‌کنند. این موضوع بر روی سلامتی و حتی بر روی بهره وری آنها تأثیر سوء دارد.

 

حال چطور باید این مشکل را حل کنیم؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای اینکه مطمئن شوید تیم شما در طول روز از انرژی کافی برخوردار می‌باشد اینست که در محل کار تنقلات سالم تهیه کنید. هزینه فراهم کردن این چیزها، احتمالاً با افزایش بهره وری تیم جبران می‌شود.

 

6- زمان‌های استراحت منظمی داشته باشید.

شما نباید انتظار داشته باشید وقتی‌که همه خسته‌اند بتوان انگیزه محیط کار را حفظ کرد – و به همین دلیل هست که استراحت‌ها و وقفه‌های منظم از اهمیت زیادی برخوردار هستند. چند لحظه استراحت کردن، آرام شدن و سنجش دوباره‌کارها نه تنها برای حفظ انگیزه کارکنان مؤثر است، بلکه برای سلامتی هم بسیار مهم است.

اینکه تمام‌روز بر روی صندلی بنشینید و یا بی‌وقفه کارکنید، اصلاً برای شما خوب نیست. حتی یک وقت استراحت 5 دقیقه‌ای در هر ساعت نیز می‌تواند تأثیر مفیدی بر روی ذهن و بدن شما داشته باشد. وقتی‌که واقعاً در فضای یک کار یا پروژه قرار می‌گیرید، ایده‌ها جاری می‌شوند و شما احساس بسیار خوبی دارید. اما این موقعیت همیشگی نیست – اگر کمی از آن نقطه بهره وری دور شوید دیگر نمی‌توانید تمرکز کنید، از آن وضعیت خارج‌شده و یا حتی عصبی و زودرنج می‌شوید.

 

7- سالم بمانید.

هیچ‌چیزی بدتر از کارمندی نیست که بااینکه مریض هست، خود را مجبور کرده به سر کار بیاید و همه را مریض کرده! وقتی حتی سر خودتان را به‌زور بالا نگه می‌دارید، احتمال اینکه بتوانید کار خود را به خوبی انجام دهید بسیارکم هست. مطمئن شوید سیاست‌ها و قوانینی که وضع می‌کنید، سلامتی افراد را به خطر نمی‌اندازد و آن‌قدر وقت آنها را نمی‌گیرد که نتوانند به فکر سلامتی خود باشند.

در مورد نحوه برخورد و مواجهه با مرخصی کارمندان فکر کنید. رها کردن تعهدات و فقدان انگیزه باعث می‌شود که شرکت‌های جهان سالانه میلیاردها دلار ضرر کنند. سیاست مرخصی سخاوتمندانه شاید پرهزینه به نظر بیاید، اما درواقع باعث جلوگیری از هزینه‌های وارده به دلیل کاهش بهره وری، حضور ضعیف و عدم مشارکت کارکنان می‌گردد.

در مقاله “ایجاد انگیزه در کارکنان چه مشکلاتی را حل می‌کند؟” به مشکلاتی که در اثر نبود انگیزه در سازمان ایجاد می‌شوند، پرداخته و راه حل‌های آنها را ارائه می‌دهد.

8- هدف و تصویر بزرگ را ببینید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

بخش بزرگی از درک هدف، دیدن این نکته هست که چقدر این هدف با تصویر بزرگ شرکت سازگار میباشد. شما می‌توانید به تیم خود کمک کنید تا درک کنند که چطور تلاش‌های آنها بر اهداف بزرگ‌تر سازمان شما تأثیر می‌گذارد و با این کار نقش مهمی در افزایش انگیزه کارکنان ایفا می‌کنید. تکمیل و اتمام یک کار باعث ایجاد حس موفقیت و در پی آن افزایش انگیزه کارکنان می‌گردد. اما اینکه ببینید که چطور این کار شما به رشد شرکت کمک می‌کند، تأثیر به‌مراتب بیشتری در پی دارد.

 

9- شفاف باشید.

تمام روابط، ازجمله روابط کاری بر مبنای اعتماد بناشده. رعایت شفافیت و داشتن صداقت یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق کارکنان و ایجاد اعتماد در بین اعضای تیمتان است. تیمی که به شما اعتماد داشته باشد، انگیزه بیشتری خواهد داشت.

اعتماد تنها فایده شفافیت نیست. شفافیت باعث می‌شود مطمئن شویم همه اطلاعات یکسانی دارند. با اطلاعات مشابهی کار می‌کنند. که این نکته می‌تواند به سود تیم باشد. بسیار ضروریست که به‌طور مسئولانه و مؤثر اطلاعات را در اختیار کارمندانی قرار دهیم که برای انجام مؤثر کارهایشان نیازمند این اطلاعات هستند.

 

10- واضح و آشکار صحبت کنید.

اگر می‌خواهید انگیزه رسیدن به هدفی را داشته باشید، اول باید آن اهداف را به خوبی درک کنید. بسیاری از کارکنان این درک با شفافیت آغاز شده و با وضوح و آشکار بودن وظایف پایان می‌یابد. بدون وضوح و آشکاری کار، شفافیت اثر و نیروی انگیزشی خود را از دست می‌دهد.

مطمئن شوید کارهای محوله به کارکنان مختصر و کاملاً واضح باشند تا به‌این‌ترتیب انگیزه آنها بالا برود. باید بدانید که نمی‌توان برای انجام کاری که اطلاعات کافی درباره آن ندارند. یا درباره آن سر در گم‌اند، انگیزه داشت.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: blog.bonus.ly

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات