ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

9 روش برای نه گفتن به منفی گرایی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مقابله با داشتن شخصیت منفی نگر 9 روش برای نه گفتن به منفی گرایی

در این مقاله از مدیرنو؛ به 9 روش برای نه گفتن و رهایی از منفی گرایی و مقابله با داشتن شخصیت منفی نگر می‌پردازیم. برای رهایی از منفی گرایی از روش‌های ثابت شده برای دیدن جنبه‌های مثبت و یا نیمه پر لیوان و تأثیرگذاری قوی آن بر روح و روانتان استفاده کنید. وقتی معمولاً نیمه خالی لیوان را می‌بینید، شنیدن شعاری مثل «مثبت فکر کن!» می‌تواند احساسی در شما ایجاد کند که گویی به شما که همواره آهسته گام برمی‌دارید، گفته‌ شده فردا دوی ماراتن دارید!

 رهایی از منفی گرایی

قبل از اینکه بتوانید راهبردهای مثبت گرایی را اجرا کنید و مزایای سلامتی، روابط بهتر و شادی بیشتر را به‌دست آورید، باید ابتدا منفی گرایی را کاهش دهید. ما بهترین موارد رهایی از منفی گرایی و  کاهش آن را از منظر روانشناسان، مربیان و مؤلفان جمع آوری کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم که عادات توجه به جنبه‌های منفی را کنار بگذارید و نه گفتن به آن را بیاموزید.

 

1. اهداف معقول و قابل دسترسی تنظیم کنید.

لاوینیا لامزانو، مربی آموزش رهبری و بازاریابی می‌گوید: افراد زیادی هستند که جنبه منفی هر چیزی را می‌بینند و خود را دست‌کم می‌گیرند، زیرا آنها اهداف زیادی دارند که دسترسی به آنها را دشوار می‌دانند. لذا بجای گفتن اینکه می‌خواهم امسال یک کتاب بنویسم هدف اصلی خود را به اهداف کوچک تر تقسیم کنید و با ثبت نام در کلاس نویسندگی یا تکمیل سه صفحه از کتاب شروع کنید. تحقق این اهداف کوچک‌تر، به شما انگیزه حصول هدف بعدی را می‌دهد.

 

2. برای جلوگیری و رهایی از منفی گرایی، «مشکلات» را به «چالش» تبدیل کنید.

کریستی لینگ، مؤلف کتاب «روزتان را قدرتمند سازید: کلیدهایی برای ایجاد شادی، انرژی و موفقیت بیشتر از طریق صبح‌های مثبت» می‌گوید: کلمات بسیار قدرتمند هستند؛ سعی کنید فهرستی از کلمات منفی یا عباراتی بنویسید که اغلب آنها را بکار می‌برید و سپس آنها را با کلمات یا عباراتی مثبت‌تر، جایگزین نمائید. اگر برای مثال، دائماً از مشکلات شکایت می‌کنید، شروع به نام‌گذاری آنها به‌عنوان چالش نمایید.

مشاور رسمی سلامت روان، کارول پترسون، می‌گوید: عبارت «من باید…» را از خودگویی هایتان حذف نمایید و آن را با «می‌توانم تصمیم بگیرم….» جابجا نمایید. «باید» التزام آور است و ترس و رنجش ایجاد می‌کند.

«تصمیم» شما را در جایگاه فرد عامل قرار می‌دهد، به‌طوری‌که می‌توانید بگویید: من می‌خواهم الآن این لباس‌ها را بشویم تا شب راحت باشم به جای اینکه من باید این لباس الان بشویم. درحالی‌که ممکن است جملات ساده‌ای به نظر برسند، اما کلماتی که هر روز در خود گویی هایتان استفاده می‌کنید، می‌تواند اثر واقعی روی نگرشتان داشته باشد.

 

3. اگر درگیر منفی گرایی هستید، جواب‌های پیش‌فرض خود را برای رهایی از منفی گرایی اصلاح نمایید.

افرادی که منفی گرا هستند، معمولاً گرایش دارند که از کلمه نه به‌عنوان اولین پاسخشان به ایده‌ها و تجارب جدید استفاده کنند. تا حدی، آنها این کار را برای خریدن زمان انجام می‌دهند، اما در نهایت از انتخاب «نه» دفاع می‌کنند و حتی وقتی می‌توانند نه نگویند باز هم به آن پایبند می‌مانند. پیشنهاد می کنم از  عبارت «مطمئن نیستم، یک لحظه اجازه دهید» به جای آن عبارت همیشگی خود استفاده کرده و سعی کنید قبل از نه گفتن، دلیل خوبی برای بله گفتن بیابید.

 

4. پاداش

دکتر فرانک ادونیزیو، نائب رییس خدمات مشاوره‌ای بالینی جهانی، می‌گوید: داشتن یادآورهای فیزیکی مثبت در محیط شخص می‌تواند برای رهایی از منفی گرایی بسیار حائز اهمیت باشد. از طریق هر چیزی که شما را به یاد پیشرفت‌های گذشته می‌اندازد (پاداش‌ها، نوشته‌های منتشر شده، کارت تجاری)، روابط رضایت بخش (تصاویر، اثر هنری بچه‌هایتان) یا موارد شخصی مثبت (شاید هدیه یا نامه‌ای از طرف مدیر که برخی استعدادهای شما را مطرح و تحسین کرده).

سخت است که خودتان را در مقابل تأیید واقعی توانایی‌ها و زندگی کاملتان، دست کم بگیرید.

 

5. دستانتان را بالا بگیرید!

به لحاظ تاریخی، انسان‌ها و سایر حیوانات از طریق زبان بدن خود ابراز قدرت می‌کرده اند. به طاووسی فکر کنید که دم خود را بازکرده یا سخنرانی که درحالی‌ مخالفانش نشسته‌اند در برابرشان ایستاده است.
عدم قدرت نیز، از طریق زبان بدن نشان داده می‌شود؛ کودک وحشت زده‌ای را تصور کنید که به حالت جنینی در خود پیچیده است، یا فرد خجالتی که شانه‌هایش افتاده و چشمانش به زمین دوخته‌شده است. راست ایستادن و باز کردن دستانتان می‌تواند شما را بزرگ‌تر و قدرتمندتر جلوه دهد، اما آیا واقعاً نشانه قدرت است؟

در مقاله” ۲۵ اشتباه زبان بدن که در محل کار خود مرتکب می‌شوید” اطلاعات وسیع‌تری در خصوص زبان بدن آورده‌ایم.

تست وضعیت بدنی

در سال 2012 محققان دانشگاه هاروارد از شرکت کنندگان در یک مطالعه خواستند تا برای یک دقیقه یکی از دو وضعیت قدرت (لم دادن روی صندلی با دستانی در پشت سر و پاهای روی میز قرار گرفته) و عدم قدرت (ایستادن با دستان گره خورده در قفسه سینه و زانوهای ضربدری) را اتخاذ کنند.

ضربان قلب و آزمایش‌های خون قبل و بعد از انتخاب یکی از دو وضعیت نشان داد که افرادی که وضعیت قدرتمند را اتخاذ کردند سطوح تستوسترون در بدنشان افزایش یافته (هورمونی که با احساسات و ابراز اطمینان و تسلط مرتبط است) و سطوح  کورتیزول در بدنشان (هورمون استرس) کاهش یافته بود. در مصاحبه‌ها، آن‌ها نشان دادند که احساس قدرتمندی بیشتری دارند و در معرض خطر هستند.. افراد در وضعیت عدم قدرت نتایج معکوسی داشتند.

پس دفعه بعد که نیاز به «تقویت اعتماد به نفس» داشتید، این وضعیت بدنی را اجرا کنید. خیلی ساده است: با پاهای بازبایستید. نفس بکشید و دست هایتان را از عرض شانه بالای سرتان بیاورید. چشمانتان را ببندید و 10 نفس عمیق و طولانی بکشید. در آخرین بازدم، کف دست‌هایتان را پایین آورده و باهم در میانه قفسه سینه‌تان قرار دهید و گوشه‌های دهانتان را به شکل لبخند درآورید. دو یا سه نفس عمیق دیگر بکشید و بازدم را از طریق بینی انجام دهید.

 

6. تفکر انتقادی داشته باشید؛ نه اینکه فردی منتقدباشید.

بعضی از افراد به هر چیزی به‌صورت انتقادی نگریسته و این می‌تواند چیز خوبی باشد چون می توانند از آن به عنوان فرصتی برای پیشرفت استفاده کنند نه برای انتقاد. اگر فرد متفکر انتقادی، تحلیلی هستید، بدانید که احتمالاً در ابتدا تفکر انتقادی خواهید داشت. اما تمرین کنید که این افکار را با پرسش از خود جهت‌دهی مجدد نمایید که: درباره این فرد/موقعیت/تنگنا چه چیز دیگری می تواند صدق کند؟

 

7. از پهلوی راست از تختخواب بیدار شوید! (از دنده چپ بیدار شدن)

وقتی بیدار می‌شوید، فکر کردن درباره تمام کارهایی که باید آن روز انجام دهید یا شکایت درباره اینکه بچه‌ها کل شب شما را بیدار نگه‌داشته‌اند، کار آسانی است. اما به‌جای اینکه به چیزهای منفی فکرکنید، هر صبح از خود سه سؤال بپرسید:

  1. امروز برای انجام چه‌کاری اشتیاق دارم؟
  2. چه کسی را می‌توانم امروز تشویق یا هدایت کنم؟
  3. از چه چیزی خوشحالم؟

تفکر درباره تمام چیزهایی که دارید و از آن برانگیخته‌اید می‌تواند چشم انداز و نگرشتان را در کل روز تغییر دهد و باعث رهایی از منفی گرایی شما شود.

 

8. کاهش اثر خبرهای بد

نمی‌گوییم که در انزوا زندگی کنید یا ادعا نمی‌کنیم که سختی و تراژدی وجود ندارد، اما تا جایی که می‌توانید، منفی گرایی ناشی از اخبار روزانه را نادیده بگیرید. اگر شبکه‌های اجتماعی شمارا عصبی می‌کند، سعی کنید کمتر از آنها استفاده نمایید. در مقابل وسوسه مرور جزئیات وحشتناک آخرین تصادف یا کودک ربایی مقاومت کنید.

9. رها کردن تحریفات رایج ذهنی

چیزهای منفی زیادی در جهان وجود دارد. برخی از افراد منفی اندیش، نسبت به تمرکز بر چیزهای مثبت مشکوک هستند. ما همگی تحریفاتی در ذهن خود داریم که می‌تواند ادراکات ما از واقعیت را تغییر دهد. شاید باعث شود موارد منفی بزرگ تر جلوه کنند.

از جمله تحریفات رایج ذهنی شامل:

  • ذهن خوانی، وقتی‌که فرض می کنید تفکر دیگران را می‌دانید. (مثلاً کسی از شما می‌خواهد که با او نهار بخورید، و شما فرض می‌کنید او احساس بدی نسبت به شما دارد).
  • رمالی (وقتی آینده را به‌طور منفی پیش بینی می‌کنید و به گونه‌ای واکنش نشان می‌دهید که آن پیش بینی حتمی است).
  • تفکر دوگانه (همه فکر می‌کنند من بازنده‌ام و هیچ‌کس نمی‌تواند به من اعتماد کند).

دریابید که تحریف‌هایتان چگونه‌اند و ببینید که آیا می‌توانید شرایط را روشن‌تر ببینید یا خیر.

کلام آخر

همه ما افرادی را می‌شناسیم که، هرگز در مورد چیزی حرف خوبی برای گفتن ندارند. این افراد انرژی ما را تضعیف می‌کنند و می‌توانند در عرض چند دقیقه پس از حضور در جمع، روحیه ما را به شدت کاهش دهند. با این حال، مثبت یا منفی بودن، چیزی است که ما روی آن کنترل داریم و مثبت اندیشی و رهایی از منفی گرایی عادت خوبی برای اتخاذ کردن است. افراد خوش بین سالم تر هستند، عمر طولانی تری دارند و به طور کلی از زندگی خود رضایت بیشتری دارند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی و تست های روانشناسی مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.