ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

9 راه قطعی برای رشد کسب و کار شما

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
راه های رشد و توسعه کسب و کار

در این مقاله از مدیرنو؛ به 9 راه قطعی برای رشد کسب و کار شما می‌پردازیم. یادگیری چگونگی رشد کسب و کار و توسعه بازار جدید فقط یک هدف ارزشمند برای رسیدن به آن نیست بلکه رشد کسب و کار شما برای بقای فعالیت تجاری و بهبود وضعیت اقتصادی‌تان یک ضرورت است. اما چه‌کارهایی را باید برای رشد کسب و کارتان انجام دهید؟ برای داشتن درآمد عالی که در انتظارات و تصورات شماست، چه‌کاری باید انجام داد؟

بنر میان مقاله فروش

راه های رشد کسب و کار

به یک یا دو استراتژی که در این مقاله اشاره می‌کنیم، و به خوبی در تجارت و کسب کار دیگران جواب داده است عمل کنید تا ببینید که با برنامه ریزی و کمی خلاقیت برای شما نیز موفقیت آمیز خواهد بود:

1- در بازاری که به آن تعلق دارید نفوذ کرده و آن را بشناسید:

زمانی که در مورد چگونگی رشد کسب و کار خود می‌اندیشید، اولین چیزی که احتمالاً به ذهن خطور می‌کند، داشتن مشتریان جدید است. اما مشتریان فعلی بهترین گزینه‌های شما برای افزایش فروشتان است. جذب افرادی که در حال حاضر از شما خرید کرده‌اند، نسبت به جذب مشتری‌های جدید و متقاعد کردن آنها به خرید، مقرون‌به‌صرفه و آسان‌تر است.

برای انتخاب صحیح مشتریان هدفتان، پیشنهاد ما این است که مقاله “چگونه بخش بندی مشتریان کسب و کار را انجام دهیم؟” را مطالعه نمایید.

 

2- به دنبال یافتن مشتریان جدید از مشتریان فعلی خود باشید.

این مورد به معنای این نیست که جذب مشتریان جدید رویکرد بدی است. یکی از آسان‌ترین روش‌های عملی کردن این موضوع این است که از مشتریان فعلی خود درخواست مشتری ارجاعی کنید. اما به روش انجام این کار توجه داشته باشید. داشتن اجناس و کالای خوب، خدمات مشتریان عالی و تصور اینکه مشتریان شما در مورد این ویژگی‌ها با افراد دیگر هم‌صحبت می‌کنند، برای افزایش میزان مشتریان شما کار چندانی انجام نمی‌دهد!

باید به شکلی فعال مشتریان ارجاعی جذب کنید. در حین ارائه‌ی هر خدمتی و یا خریدی از مشتریانی که از ارائه خدمات و خرید اجناس شما راضی هستند، بخواهید که افراد علاقه‌مند به محصول و یا خدمات شمارا معرفی کنند.

 

3- برای رشد کسب و کار نوآوری در محصول و یا خدمات داشته باشید

کشف و تبلیغ موارد مصرف جدید محصولات و یا خدمات شما، راه بسیار مناسبی هم برای ترغیب مشتریان فعلی جهت خرید و هم جذب مشتری‌های جدید است.

 

4- توسعه بازار جدید

راه‌های زیادی برای رشد و توسعه بازار جدید از طریق فراهم کردن محصول و یا خدمات برای قشر جدیدی از مشتریان وجود دارد. مانند ایجاد فروشگاه‌ها در مکان‌ها و شهرهای جدید. ضمن اینکه این فروشگاه‌های جدید می‌تواند مجازی هم باشند. مانند یک فروشگاه آنلاین. راه دیگر استفاده از تبلیغات است. زمانی که بازار هدفی شناسایی شد بایستی از ابزار تبلیغاتی که آن بازار را بهتر هدف گیری می‌کند استفاده کرد. مثلاً اگر بازار جدید شما بیشتر متشکل از جوانان است می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنید.

 

5- شرکت در نمایشگاه تجاری

به دلیل اینکه نمایشگاه‌های تجاری افراد علاقه‌مند به محصول و یا خدماتی که شما عرضه می‌کنید را جذب می‌کند. ازاین‌رو می‌توانند در توسعه بازار و شناسایی مشتریان جدید بسیار مؤثر باشند. اما نکته مهم این است که نمایشگاه مناسبی با کسب و کار و بازار هدف خودتان انتخاب کنید.

 

6- استفاده از بازاریابی گوشه

مطابق تعریف، گوشه بازار (niche market) به بخشی از بازار قابل هدف گیری و متمرکزشده گفته می‌شود. دراین‌باره می‌توان از قیاس ماهی بزرگ و استخر کوچک استفاده کرد. اساساً به همین روال این استراتژی برای تجارت و کسب و کار شما عمل خواهد کرد. گوشه بازار همان استخر است و شما باید گروهی از مشتریان را در آن به‌دقت تعریف کنید. آنها را به‌عنوان یک زیر مجموعه‌ای از افرادی که نیازهای آنها شناسایی نشده در نظر بگیرید و بر روی یافتن این نیازها تمرکز کنید.

برای مثال یک گلخانه در پرورش گل رز متخصص باشد. درحالی‌که یک طراح ساختمان در بخش پنجره‌ی ساختمانی متمرکز بوده باشد.

 

7- متنوع کردن محصولات و خدمات

کلید رسیدن به رشد موفقیت آمیز از طریق ایجاد تنوع، اصل همانندی است. شما می‌خواهید که بر روی نیازهای مرتبط با بازاری که در حال حاضر در دست دارید. یا بخش‌های دیگر بازار با همان مشخصات و نیازهای مشابه متمرکز شوید. برای مثال یک هنرمند ممکن است فروش انواع قاب و قاب گیری تصاویر را هم انجام دهد. یا یک شرکت اجاره‌ی دوچرخه‌ی کوهستان امکان دارد در فصل زمستان به کرایه‌ی لوازم اسکی و کفش‌های زمستانی روی بیاورد.

 

8- برای رشد و توسعه بازار فرنچایز دهید

داستان‌ها و ماجراهای کارآفرینانی که به‌وسیله ی فرنچایز کردن (دادن حق امتیاز) کسب و کار کوچک خود به شهرت و ثروت قابل‌توجهی رسیدند، زیاد و درعین‌حال حقیقت محض است. اگر دارای تجارت و کسب و کار موفقی هستید و می‌توانید سیستمی را راه اندازی کنید که دیگران نیز از موفقیت شما نسخه برداری کنند، اعطای فرنچایز می‌تواند بهترین میانبر برای رشد کسب و کار شما باشد.

 

9- برای رشد کسب و کار صادرات انجام دهید

بسط یافتن به بازارهای بین المللی نیز می‌تواند یک تأثیر فوق‌العاده قوی و سریع در جابجا کردن مرزها و حدود تجارت شما داشته باشد. همانند بحث فرنچایز، این مورد نیازمند یک تعهد زمانی و منابع است که بازدهی فوق‌العاده‌ای دارد.

بعد از خواندن این مقاله با روش‌های گسترش و رشد کسب و کار خود آشنا شدید. یک یا دو مورد از این ایده‌ها که با کسب و کار و شرایط شما مشابه‌اند را انتخاب کنید. و به‌مرور زمان و با مداومت در انجام این ایده‌ها، نتایج مؤثری را خواهید دید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

 

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات