ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

موفقیت کسب و کار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
5 راهکار موفقیت در مدیریت کسب و کار

در این مقاله از مدیرنو؛ به راهکار های موفقیت در مدیریت کسب و کار می‌پردازیم.  آیا تاکنون راه‌های افزایش کارایی و موفقیت مدیریت کسب و کار خودرا بررسی کرده‌اید؟. آیا تاکنون برنامه‌ای برای افزایش کارایی خود طراحی کرده‌اید؟. مهم‌تر از آن آیا تاکنون برنامه‌ای برای افزایش کارایی خود به‌کار گرفته‌اید؟

 

راهکار موفقیت در مدیریت کسب و کار

در دنیای کاری امروز حتماً باید برنامه‌ای برای پیشرفت خود داشته باشید. برنامه‌ای که در صحنه‌ی رقابت امروزه، شمارا مداوماً در حال ترقی نگه دارد که در برابر رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید.

 

1- مهارت‌های مدیریتی خود را افزایش دهید.

با محول کردن مسئولیت به افرادتان، از مشغله‌های خود بکاهید و وقت را برای افزایش مهارت‌های لازم، به‌کارگیرید. می‌دانید که مدیریت کسب و کار در دنیای امروز، با دانسته‌های قبلی کارایی لازم را ندارد. لذا به طور مستمر یاد بگیرید. باید بدانید برای مقابله با بحران‌های جدید، چگونه عمل کنید. باید بدانید در مقابل عمل‌های رقبا، چه عکس‌العمل‌هایی از خود نشان دهید.
یادگیری باتجربه، بهای سنگینی دارد. باید با آموزش‌های حین خدمت، مهارت‌های جدید مدیریت را یاد بگیرید. حتی می‌توانید دوره‌های کوتاه‌مدت یا سمینارهای مدیریتی برای کارکنان خود تدوین و آن‌ها را برای پیشرفت و ارتقا آماده نمایید. این‌گونه می‌توانید مسئولیت‌های بیشتر و سنگین‌تری به کارکنان آموزش‌دیده‌ی خودتان بسپارید.

در مقاله “مهارت‌های روزمره مدیران کارآفرین”، از مدیران نواندیش،  به 3 مهارت مهم مدیران پرداخته‌ایم.

دوره آموزشی

2- تا ندانید کجا هستید نمی‌دانید به کجا خواهید رفت

اگر به‌تازگی مدیریت کسب و کار بر عهده شما گذاشته‌شده ، در ابتدا  زمانی را به جمع‌آوری اطلاعات بگذرانید. به‌عنوان‌مثال ظاهر فروشگاه را ببینید که آیا موردپسند مشتریان هست یا نه؟ رفتار کارکنان با یکدیگر چگونه است؟ کارکنان مسئولیت‌های محوله را به نحو احسن انجام می‌دهند یا فقط رفع مسئولیت می‌کنند؟ حتی در این مسیر می‌توانید با فردی که قبلاً این پست را داشته، تبادل اطلاعات کرده. نکات مثبت و منفی را از او بپرسید و اطلاعات را آنالیز کنید. این اقدامات به‌نوعی تعیین سطح کسب و کاری است که مدیریت آن به شما محول شده.

 

3- روابط خوب و متعادل با افراد

افراد را دور خودتان جمع کرده و درباره‌ی خودتان و شیوه‌ی مدیریتتان با آن‌ها صحبت کنید. از معیارهایی که از آن‌ها انتظار دارید صحبت نمایید. از همکاری با آن‌ها ابراز خوشحالی کنید و از این طریق با آن‌ها دست دوستی بدهید. شما به همکاری آن‌ها نیاز دارید.

تبعیت آن‌ها از شما، از مهم‌ترین کلیدهای موفقیت مدیریت کسب و کار شماست. مقبولیت شما، ضامن فرمان‌برداری آنهاست. به‌زعم یکی از اندیشمندان مدیریت، علم مدیریت، هنر اداره‌ی امور به‌وسیله‌ی دیگران می‌باشد. لذا نقش افراد سازمان در فرایند مدیریت، امری غیرقابل‌انکار است.

 

4- قوی باش حتی ظاهراً

در برابر مشکلات و یا هر عامل ناخوشایندی عصبانی نشوید؛ حتی اگر خیلی شدید باشد. مشکلات می‌تواند محیطی و مربوط به خارج سازمان، یا داخلی و از داخل سازمان باشند. امکان دارد از سمت کارکنان یا مشتریان باشد. شما به‌عنوان مدیر باید بتوانید در مقابل انواع بحران‌ها، صرف‌نظر از وسعت مشکل، اعتمادبه‌نفس داشته باشید. خانواده‌ای را فرض کنید که با مشکل مالی مواجه شده‌اند و پدر خانواده نمی‌تواند حتی استرس خودرا کنترل کند.

در این هنگام همسر و فرزندان دچار ترسی مضاعف می‌شوند. با وضع موجود، هیچ‌کس نمی‌تواند راه‌حل مناسبی بیندیشد و از شدت مشکل بکاهد. اما هنگامی‌که پدر خانواده، با اعتمادبه‌نفس با مشکلات برخورد کند و به اعضای خانواده این اطمینان را بدهد که از پس مشکل خواهد برآمد، با آرامش و اطمینان خاطری که به اعضا هدیه می‌دهد، حتی شاید راه‌حلی از سوی یکی از اعضای خانواده ارائه شود که بسی کارآمدتر از راه‌حل پدر باشد.
مدیر یک سازمان نقشی همچون پدر خانواده برعهده‌گرفته دارد. تصوری که اعضای سازمان از مسئله یا مشکل موجود دارند، با دیدن حالت روحی و ظاهری مدیر، تعدیل می‌شود. یک مدیر می‌تواند، قدرت و اعتمادبه‌نفس یا ضعف و شکست را در ذهن کارمندان تداعی کند.
در کسب و کارهای نوپا، اعتماد کارمندان به توانایی‌های مدیریت از عوامل موفقیت کسب و کار می‌باشد. چون در ابتدای مسیر رشد کسب و کار، بحران‌های بیشتری ازجمله رقبای قوی، به جران مالی، معرفی محصول و امثالهم پیش می‌آید که نیازمند همکاری همه‌جانبه‌ی مدیریت با کارکنان است. در این مسیر نقش شما به‌عنوان مدیر و رهبر تیم، پررنگ‌تر از سایرین است.

5- افراد مخالف را نادیده نگیرید.

نخست این را بدانید همه افراد برای پذیرش هر پدیده‌ی جدیدی نیاز به زمان‌دارند. کارکنان نیاز دارند باگذشت زمان، با شیوه‌ی مدیریت شما آشنا شده و کارایی روش‌های شمارا بپذیرند. شما نیز باید بپذیرید که کارکنان علی‌الخصوص آنهایی که از تخصص کافی در شغلشان برخوردارند، نیاز دارند صحت روش‌های شمارا بیازمایند.

آن‌ها نمی‌خواهند که روش‌های احتمالی شما، زحمات قبلی آن‌ها را به باد دهد. شما باید با درایت و تدبیر خاص مدیر، با احترام آن‌ها را توجیه نمایید. اما بعضی از مخالفت‌ها و عدم پذیرش‌ها از سوی افرادی با فکرهای اصطلاحاً یخیست. این‌ها افرادی هستند که در مقابل هر تغییری، ساز مخالف می‌زنند.

این افراد را نیز نباید نادیده بگیرید. چون امکان دارد آن‌ها در روابط و گروه‌های غیررسمی نفوذ داشته و به تعداد مخالفان بیفزایند. لذا ضروریست با روش‌های برقراری ارتباط رسمی اما صمیمی، بامهارت خاصی آن‌ها را به سمت خودتان جذب نمایید. می‌توانید با جلسات هفتگی که از رسمیت کمتری برخوردار می‌باشد، با آن‌ها ارتباط نزدیک‌تری برقرارکنید. شما باید بتوانید مخالفت آن‌ها را ریشه‌یابی و دلیل مخالفت آن‌ها را پیداکرده و در صورت منطقی بودن، در جهت رفع آن اقدام نمایید.

6- مدیری پشت در اتاق نباشید.

خودتان را در اتاق مدیریت حبس نکنید. مدیری که فقط از گزارش‌ها، مدارک و اسناد بخواهد مدیریت کند، جایی متوجه اشتباهات می‌شود که امکان دارد جبرانش غیرممکن باشد. شما به‌عنوان مدیریت تا روند تولید خدمات یا کالای سازمان را از نزدیک نبینید، نمی‌توانید بهترین تصمیم‌ها را بگیرید. مدیریت پشت درهای بسته، مثل توضیح رانندگی به‌صورت تئوریست. تا فرمان را در دستان خود نگیرید، نمی‌توانید راهکار عملی ارائه دهید.

صاحب کارخانه‌ای را می‌شناختم که به‌صورت دوره‌ای لباس کار می‌پوشید و در خط تولید قدم می‌زد و با تمام دستگاه‌ها به‌صورت آزمایشی کار می‌کرد تا بهترین پیش‌بینی‌ها و تصمیمات عملی و کاربردی را ارائه دهد. شما نیز باید با روند کار سازمانتان از نزدیک آشنا شوید و حتی گاهی به‌صورت عملی وارد کار شوید.

به‌طور مثال، در سازمانی که خدمات عمومی ارائه می‌دهد، شما به‌عنوان مدیر می‌توانید راه گشای پرونده‌ای شوید که ارباب‌رجوع با کارمندتان به مشکل برخورده. چه اشکالی دارد شما خودتان مستقیماً وارد عمل شوید و آن مشکل را حل کنید؟ با این کار، هم برای کارمندانتان محترم‌تر خواهید شد، هم وجهه‌ی عمومی سازمانتان را نزد ارباب‌رجوع خواهید ساخت. در مواقعی بخصوص مواقعی که کسب و کار جدید است، شما باید در مسیر شناساندن بنگاه و سازمانتان به مشتریان، به‌صورت عملی اقدام کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات