ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مدیریت توسعه پایدار چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

عمومی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مدیریت کسب وکار پایدار

مدیریت کسب و کار پایدار از جمله اهداف مهم جهت بهبود عوامل زیست محیطی و اقتصادی است. با توجه به این اهمیت و نظارت بر اقدامات اجرایی در این زمینه، همچنان برنامه‌ریزی کافی در این خصوص صورت نمی‌گیرد. این درحالی است که پایداری در تجارت آینده به این موضوع نیازمند است.

بسیاری از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران از بینش یا تخصص کافی برای استراتژی‌های کسب و کار پایدار برخوردار نیستند یا خیال صرف هزینه برای این امر ضروری را ندارند، حتی بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند از کجا شروع کنند. درصورتی که مشخص است موفقیت در تجارت امروزی، در گرو دانستن این شیوه و پیاده‌سازی آن است.

ما در خصوص مفهوم مدیریت پایداری کسب‌وکار‌ها، دلایل اهمیت آن و نتایج توسعه در این حوزه بررسی‌هایی انجام داده‌ایم؛ برای دانستن آن با مدیرنو همراه باشید.

بنر میان مقاله منابع انسانی

آشنایی با مفهوم مدیریت کسبو کار پایدار

در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار در سازمان جهانی حفاظت از منابع طبیعی، صحبت از ایجاد تعادل میان توسعه و محیط زیست شد. در ادامه پایداری در منابع طبیعی، عوامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پراهمیت شمرده شد. این امر سبب شد که به مرور، اجرای قوانین برای مدیریت کسب‌وکار پایدار افزایش یابد.

پایداری در کسب‌وکار به مجموعه استراتژی‌های شرکت‌ها و ارگان‌ها برای کاهش تأثیرات مخرب زیست محیطی که در حیطه عملکرد آن‌ها در یک بازار خاص است، می‌گویند. مدیریت تجارت در آن با پیاده‌سازی روش‌های پایداری و با در نظر گرفتن معیار‌های اجتماعی، حاکمیتی و محیطی انجام می‌گیرد.

با تغییرات جبران‌ناپذیر زمین و عوامل تهدید نوسانات آب‌وهوایی، اهمیت و تأیید بر پایداری کسب‌وکار‌ها بیشتر شده است. نقطه هدف در این خصوص بیشتر، در مناطقی که با تخریب محیط زیستی روبرو هستیم است.

اهداف پایداری در کسب‌وکار‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود استفاده از منابع انرژی و مدیریت آن
  • کنترل کربن و کربن‌زدایی
  • حفظ منابع آب
  • کنترل و حذف ضایعات و موارد مخرب
  • تغییر زیرساخت‌ها برای کنترل انتشار گاز‌های گلخانه‌ای
  • پدیداری زنجیره‌های فعال و توانمند اقتصادی
  • ایمن‌سازی و حفاظت از منابع طبیعی
  • توسعه و توانمندسازی پایدار با اجرای مقررات
  • پیاده‌سازی اهداف توسعه اقتصادی

بنر دوره مدیریت و رهبری اثربخش

از دلایل اهمیت مدیریت کسبو کار پایدار بیشتر بدانید

از آنجا که سیستم سیاست تجاری در جوامع مختلف متفاوت است؛ آینده نگری در این زمینه کمتر قابل پیش‌بینی است. عوامل بسیاری می‌توانند نتایج تجاری را تغییر دهند که سازمان‌های خصوصی و دولتی با توجه به آن‌ها باید اهداف خود را پیش ببرند. از جمله این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوسانات آب‌وهوایی
  • تحلیل منابع طبیعی
  • افزایش تقاضا برای تأمین انرژی
  • افزایش نیاز به مواد غذایی
  • تغییرات جوی، محیطی و زمینی

 

بنابراین کسب‌وکار‌هایی که قصد موفقیت در عصر جدید را دارند؛ باید برای مدیریت پایداری انعطاف‌پذیر باشند و این عوامل را در اهداف خود دخیل بدانند. به‌غیر از نیاز کسب‌ و کار‌ها به مدیریت پایداری، عوامل اخلاقی و مالی هم مهر تأییدی بر این استراتژی‌ها می‌زند.

از دیگر عوامل اهمیت مدیریت کسب‌ و کار پایدار می‌توان به جویندگان کار که به دنبال شرکت‌های سازگار با محیط زیست می‌گردند، اشاره کرد. با افزایش بینش جمعی، افراد در صدد هستند آسیب به محیط زیست و زمین را به حداقل برسانند. در پی این قضیه به دنبال مؤسسات و کارفرمایانی با این هدف می‌گردند که خود بر عوامل مالی هم تأثیرگذار است.

با توجه به اقداماتی که دولت‌ها، سرمایه‌گذاران، مشتریان و کارمندان در سطوح مختلف برای مدیریت پایداری و توسعه آن انجام می‌دهند، می‌توان به اهمیت این هدف در کسب‌وکار‌ها پی برد.

همچنین با توجه به خطراتی که به طور کلی سیاره زمین را تهدید می‌کند، اقدامات نظارتی در خصوص کسب‌وکار‌ها برای تأیید سازگاری با محیط زیست افزایش یافته و سرمایه‌گذاران را ملزم برای استراتژی در این زمینه می‌کند.

پایداری کسب و کار

نتایج اجرای مدیریت کسبو کارها پایدار

توجه به اهمیت مدیریت کسب‌ و کار پایدار و تطابق استراتژی‌ها در سازمان‌ها، تأثیرات منفی بر محیط و جامعه را کاهش می‌دهد و می‌تواند اثرگذاری‌های مثبتی بر طبیعت و جوامع بگذارد. در این خصوص شرکت‌ها و مؤسسات خوشنام جهانی می‌توانند نفوذ و الگوی خوبی برای دیگر مجموعه‌ها داشته باشند. متد مصرفی بهینه، روش‌های تولیدی کم‌ضرر، تأثیرات اقتصادی و سیاسی مثبت از نتایج این الگوگیری‌ها است.

پایداری مدیریت در کسب‌وکار‌ها و توسعه آن می‌تواند در طولانی مدت به ذخیره‌سازی منابع طبیعی کمک کند. از روش‌های آلاینده محیط زیستی پیشگیری کند و حداکثر سود اقتصادی را در پی داشته باشد.

همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که در این کسب‌وکار‌ها صورت می‌گیرد، در آینده‌ای نزدیک چاره‌ای جز رعایت الزامات پایداری را ندارند.

هر کسب‌وکاری می‌تواند از شیوه‌های به ظاهر کوچک، برای تغییرات بزرگ شروع کند. اقداماتی همچون پیشگیری و کاهش ضایعات، افزایش بازیافت و اطمینان از ارتباط‌گیری با کسانی که از شیوه‌های پایداری استفاده می‌کند؛ می‌تواند شروع خوبی برای هر تجارتی باشد.

علاوه‌بر این با رعایت پایداری در کسب‌وکار‌ها، سرمایه‌گذاران جایگاه خود را در جامعه بالا می‌برند و این برای رونق تجارت الزامی است. تجار و سرمایه‌داران بر مبنای اصول پایداری با انعکاس نتایج خود می‌توانند رشد درآمدی را در بلند مدت افزایش دهند؛ این کار سبب شهرت و استعدادیابی نیز می‌شود. گسترش اهداف توسعه پایدار باعث رعایت الزامات نظارتی نیز می‌شود و این امر خود به افزایش عمر سرمایه‌گذاری‌ها اضافه می‌کند.

پیشنهاد مطالعه :

آیا به مدیریت کسب و کار پایدار نیازمندیم؟

رعایت مدیریت کسب‌وکار پایدار در شرکت‌ها بسیار مهم و تأثیرگذار است که باعث ایجاد و توسعه آن در تاروپود عملکرد‌های اجرایی مؤسسات می‌شود. این امر سبب می‌شود ارتباط خوبی بین جوامع و محیط زیست ایجاد شود؛ نتایج و اهداف این استراتژی‌ها پیاده‌سازی و الزامات قانونی اجرایی شوند.

این مدل کسب و کار را مدیریت کسب و کار سبز نیز می نامند که دلیل آن سازگار بودن این مشاغل با محیط زیست می باشد مسئله ای که می تواند هم از نظر محیطی و هم از نظر بازاریابی برای مشتریان صنایع و سازمان ها جذاب باشد .

نوآوری‌ها و استعدادیابی، رشد اقتصادی در بلند مدت، آشتی با طبیعت و ذخیره برای آیندگان صورت می‌گیرد و به افزایش مزایای رقابتی نیز کمک می‌کند. شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران می‌توانند با انجام اقداماتی هر چند کوچک، زمینه اجرا و توسعه پایداری در تجارت خود را پیش بگیرند و با انعکاس اهداف خود، الگوی خوبی برای دیگر کسب‌وکار‌ها باشند.

 

اگر سازمان شما نیز قصد دارد تا در مسیر مدیریت کسب و کار پایدار قدم بردارد اما چالش های این حوزه را نمی دانید و نیازمند به کمک هستید تماس با ما  و  ارزیابی سازمان  این مسیر  را برای شما هموار خواهد کرد.

 

منابعtechtaget ، تیم تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات