ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

تشکیل تیم های مؤثر

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چگونه در سازمان تیم های مؤثر تشکیل دهیم؟

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه چگونه در سازمان تیم‌ مؤثر تشکیل دهیم می‌پردازیم. در بعضی از پروژه‌های سازمانی ضروریست که شما به‌عنوان مدیر، تیم مؤثر تشکیل دهید.

این تیم‌ها معمولاً متشکل از افرادی‌اند که به‌تنهایی کار می‌کنند. هرچه تیم خودتان را بهتر مدیریت کنید و شرایط مناسبی ایجاد نمایید، افراد تشویق می‌شوند که ایده‌هایشان را به اشتراک گذاشته و باهم بهتر همکاری کنند. هرچه اعضای تیم صمیمانه‌تر کار کنند پروژه سریع‌تر و باکیفیت بالاتر و مؤثر انجام خواهد شد.

چگونه در سازمان تیم های مؤثر تشکیل دهیم؟

1- توضیح خلاصه از ارزش‌ها و نگرش شرکت
2- تعیین اهداف روشن
3- ایجاد انسجام
4- افزایش اعتماد برای ایجاد تیم مؤثر اعتماد
5- تشویق و ارزش قائل شدن برای افراد تیم

 

بدون احساس اتحاد، پیشرفت گروه با مشکل مواجه خواهد شد. نکات سازنده در مدیریت تیم که در ادامه‌ی مقاله آمده به شما کمک می‌کند که احساس تعهد بیشتری نسبت به مأموریت سازمانی در اعضای تیم ایجاد نمایید.

 

1- توضیح خلاصه از ارزش‌ها و نگرش شرکت

توضیح نگرش و ارزش‌های اصلی به افراد کمک خواهد کرد تا با مأموریت و راهبرد کلی سازمان سازگار شوند. شما باید فرهنگی را خلق کنید که در آن، تیم‌ها اصول، ارزش‌ها و نگرش گروهی بزرگ‌تر را بپذیرند. به قول کارآفرین معروف اَندرو کارنگی: کار تیمی، توانایی کار به همراه یکدیگر و هدایت دستاوردهای تیمی در راستای یک نگرش و اهداف سازمانی مشترک است.

کار تیمی یک نوع انرژیست که به افراد معمولی اجازه می‌دهد تا به نتایج غیرمعمولی دست پیدا کنند. هدف مشترک یا نگرش به اشتراک گذاشته‌شده‌ای که آن‌ها برای آن تلاش می‌کنند، همان چیزیست که تیم را به‌عنوان یک بخش واحد کنار هم قرار می‌دهد. مدیر سازمان باید تلاش کند تا تصویری از آینده و اهداف سازمان را پیش چشم کارمندان ترسیم کند. محیطی فراهم نماید تا آنان باانگیزه و متمرکز باقی بمانند.

 

2- تعیین اهداف روشن

با تعریف اهداف روشن و شفاف، کارمندان متوجه خواهند شد که چگونه به‌عنوان یک فرد و گروه به موفقیت پروژه کمک کنند. این توافق و تعهد برای کار تیمی مؤثر موردنیاز است. مادامی‌که تیم یک هدف کلی دارد، تقسیم آن هدف به وظایف کوچک‌تر و تعیین نقطه‌ی عطفی برای ضرب العجل‌هایشان مهم و اساسی است. ایجاد نقاط عطف مختلف به تیم کمک خواهد کرد تا به وظیفه‌ی خود پایبند بمانند. متوجه شوند که می‌توانند به‌عنوان یک واحد منسجم و تیم مؤثر به موفقیت بیشتری دست یابند.

هر زمان که افراد و اعضای تیم به هدفی می‌رسند و نتایج آن هدف را در سازمان درک می‌کنند، هدف چالش‌برانگیزتری را تعیین می‌کنند. درنتیجه تیم تشویق می‌شود تا رشد کند و به‌تدریج به موفقیت برسد.

3- ایجاد انسجام

مادامی‌که اعضای تیم افرادی با نقاط قوت، دانش، و تجربه‌ی مخصوص به خود هستند، هدف از ایجاد تیم، بهره‌برداری از نقاط قوت و توانایی آنهاست. این امر اعضای تیم را ملزم می‌دارد تا یک احساس قوی از تعلق به گروه و احساس تعهد به تصمیمات و اقدامات آن داشته باشند.

انسجام زمانی کامل شده که تیم از یک دستورالعمل استاندارد برای حل تعارضات استفاده نماید. تیم را تشویق کنید تا به‌صورت مستمر به سنجش و ارزیابی خود بپردازد و شیوه‌ها و تعاملاتش را بهبود بخشد. درعین‌حال هرگونه مانعی را که شاید مانع توانایی اعضای تیم برای حرکت به جلو شود را حذف کنید. در خصوص تلاش‌ها و استعدادهای تیم سرمایه‌گذاری نمایید.

روش‌های حل مشکلات به حذف تعارضات شخصیتی و جلوگیری از تفرقه میان اعضا کمک خواهد نمود. این روش‌ها قوانین دو جانبه ای را ترویج خواهند داد و به تیم در اتخاذ تصمیم به همراه یکدیگر کمک می‌نماید. تعیین قوانین می‌تواند تعارضات را حل کند، اهداف را به انجام برساند، و تعهد در تیم را ایجاد کند.

هم‌چنین باید تلاش کنید که اعضای تیم از نقاط قوت و مهارت‌های هم‌تیمی‌های خود آگاه باشند. این امر به هر فرد کمک می‌کند تا علاوه بر این‌که نقش خود را درک کرده، از نقش اعضای دیگر آگاه شده و بداند که چگونه افراد تیم برای ایجاد کارایی بیشتر مکمل هم هستند.

هنری فورد: “کنار هم قرار گرفتن یک شروع، کنار هم ماندن یک پیشرفت و باهم کار کردن یک موفقیت است”.

 4- افزایش اعتماد برای ایجاد تیم مؤثر اعتماد

پاتریک لسیونی که یک نویسنده‌ی تجاریست بیان کرده: “به خاطر داشته باشید که کار تیمی با اعتمادسازی شروع می‌شود”.

درصورتی‌که اعتماد میان تیم وجود داشته باشد، توانایی افراد تیم نیز بیشتر می‌شود. زیرا افراد انسجام و اتحاد بیشتری باهم پیدا می‌کنند. درنتیجه رسیدن به اهداف تیمی اولویت بیشتری برای افراد خواهد داشت. بنابراین سؤال مهم اینست که شما به‌عنوان مدیر تیم، چگونه می‌توانید اعتماد را درون تیم تزریق کنید؟

ایجاد اعتماد از طریق خلق و حفظ خطوط باز و صادقانه‌ی ارتباطی انجام می‌شود. که منجر به تسریع در انجام امور شده و بازخورد را ارتقا می‌دهد. درنتیجه همه‌ی اعضای تیم احساس تعلق می‌کنند. این کار اعضای تیم را تشویق می‌کند تا به‌صورت آزادانه‌ای دیدگاه‌ها و نظرات خود را با یک شیوه‌ی سازنده بیان کرده و مبنایی از اعتماد و احترام متقابل را ایجاد کنند.

 

5- تشویق و ارزش قائل شدن برای افراد تیم

در محیط‌های کاری، ایجاد یک تیم قوی که برای دستیابی به یک رویکرد، پروژه، یا هدف مشترک فعالیت می‌کند، یک مزیت قویست. همان‌طور که هلن کلر بیان کرده، ” وقتی‌که ما تنهاییم کار کمی از دستمان بر می‌آید، وقتی باهم باشیم می‌توانیم کارهای زیادی انجام دهیم”.

انگیزه‌مند نگه‌داشتن تیم مهم هست. به‌طور مداوم بر این حقیقت تأکید نمایید که وقتی اعضای گروه باهم‌اند بیشتر از زمانی‌که به‌صورت فردی کار می‌کنند به موفقیت دست می‌یابند. سیستم‌های حمایتی‌ای را به وجود آورید که تیم‌هایی را که به اهداف خاص می‌رسند شناسایی نموده و به آن‌ها پاداش می‌دهند. امکان دارد اگر افراد به‌وضوح نبینند که یک وظیفه یا پروژه چطور به‌صورت مستقیم به آن‌ها سود می‌رساند نسبت به انجام آن بی‌میل باشند. هر وقت که امکان پذیره از افراد تیم خود تعریف و تمجید نمایید. درنتیجه همه احساس می‌کنند که زحمات و تلاش‌هایشان مورد قدردانی قرارگرفته.

تشکر و قدردانی انگیزه‌ی کارمند را افزایش داده و احساس بهتری در مورد عضو یک تیم بودن را برای او فراهم می‌کند. وقتی‌که کارمندان به اهداف مهم می‌رسند به‌پاس عملکرد آن‌ها جشنی به پا دارید.

منبع: Business

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی و مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات