ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه یک تیم کارآفرین را رهبری کنیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
چگونه می‌توانید رهبر یک تیم کارآفرین باشید؟

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه چگونه می‌توانید رهبر یک تیم کارآفرین باشید می‌پردازیم. اصولاً هر کارآفرین موفق رهبر موفقی نیز می‌باشد. هرچند که تعداد افراد تحت امر او بسیارکم باشد. یک مدیر واحد تولیدی یا خدماتی باید در جستجوی فرصت باشد تا بتواند جهت اجرای طرح یا پروژه‌ای که پایه‌ریزی نموده، نسبت به تأمین نیروی انسانی، منابع مالی و امکانات فیزیکی، برنامه‌ریزی و در چهارچوب هدف کلی با توجه به توان و تخصص افراد، تکلیف معین نموده و تا حصول نتیجه، رهبری اجرای طرح را بر عهده گیرد.

 

مهارت های مورد نیاز مدیر و رهبر یک تیم کارآفرین

معیارهای بسیار زیادی برای رهبری یک تیم کارآفرین برشمرده شده است که در این مقاله به بخشی از این معیارها می‌پردازیم.

 

مهار تیم

تیم شما از افراد مافوق و مادون تشکیل می‌شود. به‌عنوان یک کارآفرین باید بتوانید حرف خود را به گونه‌ای رهبرانه به آن‌ها بقبولانید. در ادامه 4 قدم برای اینکه مهار تیم را در دست بگیرید، آورده شده.

 

برنامه داشته باشید

برای ممتاز بودن باید یک برنامه خوب یا یک چشم انداز داشته باشید، یعنی داستانی که در عرض 40 ثانیه یا کمتر آن را نقل کنید. در چشم انداز خود باید بتوانید موارد زیر را بیان کنید:

  • کجا هستید؟
  • به کجا خواهید رفت؟
  • چطور به آنجا خواهید رفت؟

سعی کنید در تدوین برنامه‌ی بلند مدت خود، علاوه بر ذکر این سه مورد، نقش افراد را نیز برایشان مشخص کنید. این کار به اعضای تیمتان، انگیزه می‌دهد.

  • حمایت مناسب را هم درون تیم خود و هم فراتر از آن به‌دست آورید. اینکه افراد شمارا به‌عنوان رهبر تیم قبول داشته باشند، به امور سرعت می‌بخشد. سعی کنید با قاطعیت و مهربانی، افراد را به سمت خود جلب کنید. در بیرون از تیم خود نیز حمایت ذینفعان و همکارانی که برای برنامه‌ی شما مهم هستند را به‌دست آورید. زودتر از موعد حمایت‌ها را کسب کنید تا زمانی که به آن‌ها نیاز داشتید، قابل دستیابی باشند.
  • انتظارات را سریعاً مشخص کنید. همه‌ی اعضای تیم انتظار ارتقا و ترفیع دارند و رئیس نیز انتظار دارد فروش تا سال بعد، سه برابر شود. این را بدانید که به معجزات مورد انتظار نائل نخواهید شد. تصویری از لبه‌ی پرتگاهِ قریب‌الوقوع ترسیم کنید و ارائه دهید. اگر نظر شما پذیرفته شد، در آن صورت می‌توانید موفقیت را به همراه تیم خود بسازید. در غیر این صورت تلاشتان به هیچ هدفی نخواهد رسید.

اما تیم کارآفرینی از شما چه می‌خواهد؟

منطقی است که برای کسانی که از آن‌ها انتظاراتی دارید، انتظاراتی را نیز برآورده کنید. اما قبل از آن باید بدانید که تیم کارآفرینی از شما چه می‌خواهد. حتماً دیده‌اید در فرم‌های استخدامی استاندارد، یک بند به‌عنوان “میزان حقوق درخواستی” قرار داده می‌شود.

این نمونه‌ای از میزان انتظار فرد داوطلب را نشان می‌دهد. واضح است فردی که در ابتدای مسیر میزان حقوق بالایی می‌خواهد، آمادگی و صلاحیت همکاری در پروژه کارآفرینی را ندارد. اما تمام درخواست‌ها مادی نیستند. در ذیل به چند مورد که تیم کارآفرینی از رهبر خود می‌خواهد اشاره می‌کنیم:

 

– چشم انداز

این مورد را در قسمت به‌دست گرفتن مهار تیم ذکر کردیم. اهمیت این موضوع اشاره دارد به اینکه افراد می‌خواهند بدانند در سیستمی که عضو هستند هدف چیست، مقصد چیست و آن‌ها در این مسیر چه نقشی دارند. انگیزه‌ی آن‌ها منوط به تأثیر نقش آن‌ها در نیل به اهداف سازمانی است.

– توانایی انگیزه دادن

در مرحله‌ای از عمر مدیریتی خود، درباره‌ی هرم نیازهای مازلو خواهید خواند. این به‌صورت پاسخی به معمای انگیزش افراد خواهد بود. بنابراین راهنمای کوتاهی درباره‌ی اصل نظریه ارائه خواهد شد و یک جایگزین عملی‌تر که همه‌روزه می‌توانید استفاده کنید. نیازهای جسمانی، امنیت، محبت، عزت نفس و خودشکوفایی، به ترتیب از سلسله مراتب نیازهای انسان‌ها هستند.
می‌بینیم که نیاز به مادیات از اهمیت کمتری برخوردار است اما نیاز به خودشکوفایی از نیازهای مهم انسان‌ها به شمار می‌آید. این به این معنی نیست که فردی که نیاز مالی فراوانی دارد، به شغلی تن می‌دهد که درآمد کم اما معنویات بالایی دارد. پرواضح است مادامی‌که نیازهای جسمانی و امنیت برطرف نشود، نیاز به عزت نفس و خودشکوفایی اهمیتی نخواهد داشت.

برای بررسی عملکرد کارکنان و پاداش دادن بر اساس عملکرد آنها، به سیستم ارزیابی عملکرد مدیرنو مراجعه فرمایید.

هیچ دو شرکتی هرچند با تعداد پرسنل، ابعاد فیزیکی و حیطه کاری مشترک، شکل و ساختار یکسانی ندارند. به همین دلیل هم برخی از کسب و کارها از همکارانی شاد، باانگیزه و راضی تشکیل‌شده و برخی دیگر هرچقدر تلاش می‌کنند (شاید به‌ظاهر علاقه‌مند باشند اما در عمل هیچ تلاشی نمی‌کنند) به دستاوردی در حوزه انگیزش پرسنل نمی‌رسند در مقاله “۶ راهکار برای انگیزه بخشی به پرسنل ” از مدیرنو، به موارد مهمی در این زمینه اشاره می نماییم.

 

– اقتدار

تیم‌ها و آدم‌ها از عدم قطعیت، که خود منجر به تردید و ترس می‌شود، گریزان‌اند. آن‌ها از دوباره کاری و تأخیری که همراه بی تصمیمی است ناراحت می‌شوند. همیشه نقاب رهبری به‌صورت داشته باشید، اجازه ندهید عدم قطعیت و تردید شما به تیم سرایت کند. اگر مجبورید تغییر جهت دهید، تغییر جهت دهید؛ شاید تیم غر بزند، می‌زند اما نه به اندازه‌ی وقتی‌که هیچ تصمیمی نمی‌گیرید.

 

– مهارت هنگام بحران

بحران‌ها شهرت رهبران را تقویت و نابود می‌کنند. بحران منجر به ترس، عدم قطعیت و شک می‌شود. کار شما فقط دست و پنجه نرم کردن با بحران نیست، بلکه این است که به دیگران اعتماد به نفس دهید که از شما تبعیت کنند.

 

– صداقت

در چشم اعضای تیم کارآفرینی ، مدیرانی که از این نظر ضعیف ارزیابی شوند، در هر چیز دیگری هم ضعیف به چشم می‌آیند. مدیرانی که ازنظر صداقت رتبه‌ی خوبی دارند، در تمام زمینه‌ها، امتیاز خوبی می‌گیرند. صداقت، صرفاً به معنی عدم بی‌صداقتی نیست؛ بلکه به معنی اعتماد است. هیچ‌کس نمی‌خواهد با رئیسی کار کند که به او اعتماد ندارد و اعضای تیم کارآفرینی ، می‌توانند اعتماد را با چهار آزمون ساده بسنجند.

  • آیا می‌توانم به رئیسم اعتماد کنم به آنچه می‌گوید عمل خواهد کرد؟
  • آیا می‌توانم به رئیسم اعتماد کنم که ترفیع و پاداش دهد؟
  • آیا رئیسم در مورد عملکرد من، صادق و صریح و سازنده برخورد خواهد کرد؟
  • آیا می‌توانم به رئیسم تکیه کنم که وقتی در موقعیتی گیر افتادم به من کمک کند؟
  • اگر بتوانید در آزمون چهارگانه‌ی فوق قبول شوید، فرصت دارید انتظارات تیم کارآفرینی خودتان را برآورده کنید.

 

تعیین اهداف

می‌دانیم که یک هدف باید این خصوصیات را داشته باشد:

  • خاص
  • قابل اندازه گیری
  • قابل حصول بودن
  • مرتبط
  • محدود به زمان

اهداف کارآفرین ممکن است ساده باشند اما رسیدن به آن‌ها ساده نیست. سؤالات واقعی در مورد هدف، عبارت‌اند از:

 

هدف معقول چیست؟

مشکلی که در کار دفتری و مدیریتی وجود دارد، ابهام اهداف است. می‌توانید تاریخی را برای تحویل دادن گزارشی برای سرپرست مشخص کنید؛ ممکن است این گزارش 200 صفحه‌ای یا دو صفحه‌ای باشد.

آیا به نظر شما این زمان برای حصول چنین هدفی معقول است؟ با تجربه‌ای که به مرور زمان به‌دست می‌آید و با سؤال کردن از افراد می‌توانید زمان موردنیاز و معیار سنجش هدف را برآورد کنید. زیاد شدن حساسیت، خستگی، خطاهای ناچیزی که در کار ظاهر می‌شود و امثالهم از علائم این است که فرد زیر فشار و در حال فرسایش است.

 

آیا می‌دانم هدف پذیرفته و درک شده است؟

مثل همیشه بهترین راه، سؤال کردن است. از عضو تیم کارآفرینی خود بخواهید در چند جمله، کاری را که از آن‌ها درخواست کرده‌اید انجام دهند را تکرار کند.

افراد گرایش دارند چیزی را بشنوند که می‌خواهند بشنوند. باید بررسی کنید همان چیزی را که گفته‌اید شنیده‌اند، نه چیزی که آن‌ها می‌خواهند شما به زبان بیاورید؛ و بعد می‌توانید از آن‌ها بپرسید آیا با چیزی که درخواست انجام دادنش را مطرح کرده‌اید موافق هستند یا نه.

 

آیا هدف به‌دست خواهد آمد یا خیر؟

مطمئن شوید هدفی که تعیین کرده‌اید فرصت معقولی برای عملی شدن دارد. یک بار دیگر، از روی تجربه‌ی خود، باید بدانید که در چه محدوده‌ی زمانی چه چیزی به‌دست خواهد آمد. اما لازم است انتظارات خود را بررسی کنید. همه‌ی ما تمایل داریم فراموش کنیم اجرای نوع کاری که اکنون به دیگران محول می‌کنیم چقدر سخت بود و چقدر وقت گرفت.
از اعضای تیم کارآفرینی بپرسید آیا گمان می‌کنند هدف، سر موقع به دست خواهد آمد. از آن‌ها بپرسید چه موانعی وجود دارد و به چه کمکی نیاز دارند. این نباشد که فقط هدف را تعیین کنید و بروید و آن‌ها را به حال خود واگذار کنید تا حصول هدف. پشتیبانی شما باعث ایجاد مشارکت و تعهد می‌شود.

در مقاله‌های آتی، موارد دیگری از رهبری یک تیم کارآفرینی را برمی‌شماریم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات