ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

کارآفرین کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
کارآفرین کیست اهمیت خودشناسی در مسیر کارآفرینی

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه کارآفرین کیست و چطور کارآفرین شویم می پردازیم. در ادامه به اهمیت خودشناسی در کارآفرینی اشاره خواهیم کرد. واضح است برای انجام هر کاری، نیاز به پیش نیازهایی داریم. باید توانایی و استعدادهایی داشته و همچنین آموزش‌هایی ببینیم. از آسان ترین کارها از جمله حرف زدن و راه رفتن گرفته تا اختراعات بزرگ بشریت، همگی با استفاده از عوامل درونی از جمله توان و استعداد و عوامل بیرونی همچون آموزش انجام می گیرند.

پر واضح است عوامل درونی، غیر اکتسابی و عوامل بیرونی اکتسابی و آموزشی هستند. البته در عالم هستی، استثنا نیز وجود دارد. همواره کسانی بوده اند که کارهایی را بر خلاف ویژگی‌های شان انجام داده اند. افراد بزرگی در عرصه علم و هنر همچون ادیسون که به خاطر کندذهنی از مدرسه اخراج شد. اما در نهایت عامل تحوّل زندگی بشریت شده و برق را اختراع کرد. یا کریستی برون که با وجود معلولیت بسیار شدید حرکتی توانست در سن 7 سالگی با کمک پای چپ بنویسد. شروع به نوشتن داستان زندگی‌اش نمود و فیلم تهیه شده از داستان او  برنده جایزه اسکار شد.

امّا این افراد چطور توانستند تحسین برانگیز باشند؟ آن ها چطور توانستند بر نداشته‌های خود غلبه کرده و کارهای بزرگی انجام دهند؟ بی شک چیزی جز شناخت سرمایه‌های درونی، نمی تواند چنین تحولی در انسان به وجود آورد. در این مقاله به پاسخ سوال؛ کارآفرین کیست و چطور کارآفرین شویم می پردازیم.

کارآفرین کیست و چطور کارآفرین شویم؟

سرمایه‌های درونی انسان‌ها، از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده امّا کشف و به کارگیری این استعداد منوط به خواست انسان است. فردی که خواستار انجام اقدامی تحوّل‌گر و متفاوت در زندگی خود است، باید از تمام توان درونی خود استفاده کند. باید خود را شناخته و توانایی‌های خود را شکوفا نماید.

با توجه به اهمیت تحصیل و شغل در دنیای امروز، شناخت خود نقش مهمی دارد. در مشاغل استخدامی، افراد حق انتخاب زیادی ندارند، امّا در مشاغلی همچون کارآفرینی، خودشناسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اکثر مردم فکر می‌کنند که کارآفرین بودن به معنای داشتن یک ایده خارق‌العاده است. اما واقعیت این است که برای شروع کاری جدید نیازمند ایده‌ای هستید که به درستی کار کند، مردم به آن نیاز داشته باشند و از همه مهم تر حداقل برای افرادی که روی ایده شما سرمایه‌گذاری می‌کنند، قابل اندازه گیری باشد.

پیشنهاد مطالعه :

مهم ترین نیاز کارآفرین

یکی از مهم‌ترین عواملی که هر کارآفرین برای ساختن کسب و کارش نیاز دارد و مهم‌ترین چیزی که او را حتی در بدترین شرایط سرپا نگه می‌دارد، انگیزه است. با توجه به اینکه شکست بخش جدایی ناپذیر از مسیر اکثر کارآفرین ها است، پس انگیزه و شوقی تمام نشدنی برای ادامه‌ راه ضروری است. این یعنی کارآفرین هرگز راضی نمی‌شود فقط همان جایی که هست مانده و به دنبال رویایش نباشد. هر فرد در این عرصه باید دقیقا بداند چه قابلیت‌هایی داشته و حتی شکست نباید او را به عنوان یک کارآفرین یا یک انسان، از دست یافتن به حداکثر ظرفیتش بازدارد.

سوالاتی که یک کارآفرین باید به آنها پاسخ دهد؟

این انگیزه چگونه در فرد ایجاد می‌شود؟ اصلاً آیا ایجاد می‌شود یا ذاتی است؟ کدام گروه از ویژگی‌ها ذاتی و کدامشان اکتسابی است؟ کدامیک از ویژگی‌ها در کارآفرینی الزامی و ذاتیست و بدون آن‌ها نباید به سمت کارآفرینی رفت؟ کدام ویژگی ها اکتسابیست و می‌توان در طول زندگی به دست آورد؟

با طرح این سوال‌ها خواستیم به اهمیت شناخت ویژگی‌های شخصیتی در روند کارآفرینی بپردازیم. خودشناسی سبب می‌شود فرد خود را شناخته و گام به مسیری نهد که موفق‌تر عمل کند. همه ما در دوران مدرسه دوستانی داشتیم که استعداد های متفاوتی داشتند. یکی عاشق ریاضی بود و دیگری عاشق ادبیات؛ یکی در درس تاریخ نمرات بالایی می‌گرفت و دیگری در فیزیک.

به این گروه از استعدادها و ویژگی های، دایره شایستگی گفته می شود.

دایره شایستگی چیست؟

عبارت دایره شایستگی توسط وارن بافت خلق شد. دایره شایستگی یعنی حوزه‌هایی که در آن خوب هستید و در صلاحیت و شایستگی و توانایی بالایی دارید.

بیرون از دایره شایستگی، مسائلی وجود دارند که یا فقط بخشی از آن را متوجه می‌شوید یا اصلا چیزی از آن نمی‌دانید. وارن بافت می گوید: دایره شایستگی‌تان را بشناسید و به آن پایبند بمانید. ابعاد این دایره اهمیت زیادی ندارد اما شناختن مرزهای آن بسیار حیاتی است.

اهمیت شناخت دایره شایستگی؟

شاید در گذشته به شناخت ویژگی‌های درونی افراد و انتخاب‌های زندگی، اهمیتی داده نمی‌شد. کارها یدی و ساده تر بودند امّا اکنون پیچیدگی‌های زندگی، شرایط را تغییر داده. برای انتخاب رشته تحصیلی، انتخاب شغل، انتخاب همسر و … شناخت ویژگی های شخصیتی از ملزومات ضروری هر تصمیم و انتخابی می‌باشد.

، انتخاب شغل و حیطه فعالیت، از اتفاقات مهم زندگی هر فرد است. نمی‌توان فردی را مجبور به اشتغال در شغلی کرد که هیچ علاقه و استعدادی در آن ندارد؛ یا اگر هم مشغول به آن شغل شود، نمی‌توان از او انتظار شکوفایی و خلاقیت داشت.

نمی‌توان از او خواست برخلاف عقاید و علائق خود، بیشتر از ساعت معمول کار کند یا کاری در جهت پیشرفت و معنویت شغل و سِمَتش انجام دهد. امّا تصور کنید فردی مدت‌ها به دنبال شغل مورد علاقه‌اش باشد، بدون شک او با اشتیاق فراوان کارش را انجام داده و در جهت رشد و تعالی شغل و اهداف سازمانش تلاش می‌کند.

در مقیاس بزرگتر، فردی که به دنبال کارآفرینی و ایجاد کسب و کار است، باید بیشتر از سایر موقعیت‌های شغلی به خودشناسی اهمیت بدهد. زیرا او به عنوان صاحب کسب و کاری هر چند کوچک، مسئول بوده و باید آن را به تعالی برساند. کارآفرین قدم اول را برای توسعه و رسیدن به پیشرفت برداشته، نه اینکه در نیمه راه خواسته ها و اهداف خود را رها کند.

کارآفرینی جاده‌ای با پیچ و خم‌های فراوان بوده و کارآفرینان هرروز با چالش‌ها و مشکلات ویژه‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند. یکی از موضوعات مهم برای هر کارآفرینی، تجدید انگیزه و انرژی برای ادامه راه و تصویرسازی موفقیت‌های آینده است.

چگونه برای کارآفرینی، به خودشناسی برسید؟

خودشناسی، با خود اندیشی، فکر کردن و یا حتی انتقاد و قضاوت در مورد خود تعریف می‌شود. خودشناسی به توصیف اطلاعات فردی و دانش فرد از خود برمی‌گردد. اینکه فرد بتواند شناخت درستی از عادات، عقاید، رفتار، عکس‌العمل خود داشته باشد، یعنی خود را به خوبی شناخته است.

زمانی که از شما سؤال می‌شود، “اگر در نانوایی، کسی بدون صف وارد نانوایی شده و نان بخرد، شما چه عکس‌العملی از خود نشان می‌دهید؟ در مقابلش سکوت می‌کنید؟ مؤدبانه به او هشدار می‌دهید؟ آیا به او پرخاش می‌کنید و با تندی با او برخورد می‌کنید؟”.

صرف‌نظر از هرکدام این پاسخ‌ها، مهم اینست که شما بتوانید خود را در آن موقعیت تصور کرده و بدانید که اکثر اوقات کدام گزینه را برمی‌گزینید. رفتار انسان در موقعیت‌های مختلف متفاوت است. ما انسان‌ها، ربات نیستیم که همیشه در مقابل رفتار A، عکس‌العمل B را نشان دهیم. بلکه در اکثر اوقات، عکس‌العمل B را نشان می‌دهیم و موقعیت‌هایی هستند که مستلزم تغییر رفتار بنا به صلاح‌دید فرد می‌باشند. پس شناخت عکس‌العمل یکی از معیارهای خودشناسی است.

به گفته دبی فورد، نویسنده کتاب “نیمه پنهان درون”، شناخت چهار عامل توان، خلاقیت، استعداد و رؤیاها به شناخت درون انسان می‌انجامد. درونی که به زعم نویسنده، پنهان است و باید آن را کشف کرد. دکتر دین اُرنیش توصیه می‌کند پس از شناخت جنبه‌های درونی وجودمان، آن‌ها را بپذیریم و دوست بداریم.

 

مختصری از معیارهای خودشناسی

حال به معرفی ابزارهایی می‌پردازیم که در علوم انسانی مختلف ازجمله روانشناسی، اثبات‌شده و نتایج درستی به بار آورده‌اند.

آزمون‌های خودشناسی بسیاری در دسترس هستند که نتایج تقریباً درستی ارائه می‌کنند؛ آزمون‌های خودشناسی غالباً با سؤال های چهارگزینه‌ای و تجزیه‌وتحلیل پاسخ‌ها، شناختی نسبی را ایجاد می کنند. ازجمله این آزمون‌ها می‌توان به سیستم P&T،lifecycle،brain function، و بیوریتم اشاره کرد.

سیستم(passion and talent) P&T، استعدادها و علائق واقعیتان را به شما می‌شناساند. سیستم lifecycle، به شما می‌گوید در کدام مرحله از چرخه زندگی هستید و آیا زمان فعلی برای تصمیمی که گرفته‌اید، مناسب است یا خیر. سیستم brain function، عملکرد و ظرفیت مغزتان را بررسی می‌کند. یکی دیگر از سیستم ها؛ سیستم بیوریتم، انرژی روزانه، توانایی‌ها، حس‌ها و منطق را در هر روز از سال به تفکیک موردبررسی قرار می‌دهد و روزهای مناسب برای تصمیم‌گیری منطقی یا رفتار احساسی را معرفی می‌کند.

با مطالعه و بررسی هرکدام از این آزمون‌ها، یافته‌های جدید و جالبی در مورد خود به‌دست می‌آورید که هرگز به ذهنتان نرسیده است. از منابع مکتوب معتبری که در این زمینه توصیه روانشناسان می‌باشد، کتاب “نیمه پنهان درون” و “خودشناسی با روش یونگ” می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم از تست‌های روانشناسی سایت مدیرنو استفاده بفرمائید.

کلام آخر:

نتایج آزمون خودشناسی، در مراحل مختلف زندگی قابل‌استفاده است. ازجمله این مراحل که بسیار نیز مهم می‌باشد، انتخاب شغل است. بازار کارآفرینی بسیار داغ بوده و بهترین راه برای رونق اقتصاد و کاهش بیکاریست. امّا آیا از هر مسیری می‌توان قدم به این عرصه نهاد؟

آن چیز که قطعی و شفاف است، انتخاب حوزه موردعلاقه و استعدادتان است. به‌طور مثال تحصیلاتتان در زمینه کامپیوتر است امّا تجارت را بیشتر می‌پسندید. می‌دانید که نمی‌خواهید مدت‌زمان زیادی را پشت میز کامپیوتر و در حال طراحی و برنامه‌نویسی باشید، امّا دانشی هم در زمینه تجارت و بازار ندارید.

اینجاست که باید به دنبال علاقه‌تان باشید و بیشتر و بیشتر آموزش ببینید. بدانید که آموزش در زمینه‌ای که علاقه دارید، با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. کارآفرینان موفق زیادی در زمینه متفاوتی از تحصیلاتشان فعالیت داشته‌اند. چون وقتی وارد عمل می‌شوند، تازه به شناختی از خود می‌رسند که پیش‌تر از آن باید می‌رسیدند.

این‌ها همه از خودشناسی نشأت می‌گیرد. شاید بهتر است اینها را به فرزندان خود بیاموزیم؛ یا به آن‌ها کمک کنیم در شناخت خود قدم برداشته و با ثبات رفتار کنند. هرلحظه از زندگی، تصمیم‌گیری و انتخاب است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

کلیدواژه ها: کارآفرین کیست و چه ویژگی هایی دارد

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات