ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

6 اشتباه آزار دهنده در فروش

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
اشتباهات فروش محصولات و خدمات

اشتباهات آزار دهنده در فروش کسب و کار چیست؟. در این مقاله از مدیران نواندیش، به اشتباه های آزاردهنده در فروش می‌پردازیم که کسب و کار شما را به خطر انداخته و باعث نارضایتی مشتریان می‌شود. همه ما در فروش با فروشندگانی سروکار داشته‌ایم که به‌ جای اینکه ما را به خرید محصولات یا خدمات راغب کنند، باعث اذیت و آزار ما شده‌اند.

فروشندگان امکان دارد خواسته باشند محصولشان را به‌سرعت هرچه‌تمام‌تر به شما بفروشند یا اصلاً به نیاز شما توجهی نداشته و به سخنان شما گوش ندهند.  شما کدام‌یک از این اشتباهات را در کسب و کارتان مرتکب شده‌اید؟

بنر میان مقاله فروش

6 اشتباه آزار دهنده در فروش

1- شما به‌ عنوان فروشنده ، نام مشتری را نمی‌دانید و او را به یاد نمی‌آورید.

قطعاً این کمترین کاریست که شما می‌توانید به هنگام فروش برای درک مشتری یا حتی مشتری بالقوه انجام دهید. سال‌ها پیش، یکی از فروشنده‌های ما نمی‌توانست فرقی بین دو همکار را متوجه شود. این دو تا همکار اصلاً هیچ شباهتی به هم نداشتند، اما فروشنده همیشه در یادآوری اسم این دو نفر دچار اشتباه می‌شد.

اوایل این اشتباه جالب و خنده‌دار بود. اما جالب نبود که این اشتباه در فروش شما تا چندین سال ادامه داشته باشد! بعد از چندین ملاقات در طی چندین سال، قطعاً از حالت جک و خنده‌دار بودن خارج‌شده و تبدیل به بی‌ادبی و بی‌احترامی خواهد شد. واقعاً ما تعجب می‌کردیم که آن فرد چطور می‌تواند فراموش کند و به این اندازه بی‌توجه و حواس‌پرت باشد!

 

2- بیشتر از اینکه گوش بدهید، حرف می‌زنید.

اکثر فروشندگان، خیلی خوش‌صحبت اند و این ویژگی اصلی شغل فروشندگی است. اما فروشندگان حرفه‌ای می‌دانند که در جلسات فروش، منحرف شدن از موضوع اصلی می‌تواند به ضررشان تمام شود. شما اگر مانند کسی که در تلویزیون برنامه اجرا می‌کند، با مشتری‌تان صحبت می‌کنید، این‌طور برداشت می‌شود که شما کاملاً به‌طور دقیق می‌دانید که آنها به چیزی نیاز دارند و چه چیزی برای آنها و شرکتشان مناسب‌تراست.

بهتراست که روش دیگری را امتحان کنید. از خریداران بخواهید تا مشکلشان را برایتان توضیح دهند و به شما دید خوبی بدهند، لذا شما می‌توانید پیشنهادات و راهکارهای آگاهانه‌تری که متناسب با مشکل آنهاست، را به آنها ارائه نمایید. زمانی که شما بیشتر گوش می‌دهید، ارتباط قوی‌تری ساخته و احترام بیشتری را به مشتریان انتقال داده که به شما ارزشی به‌اندازه یک مشاور داده خواهد شد.

3- شما بیش‌ از حد برای فروش تماس می‌گیرید.

قبل از پیدایش اینترنت و ایمیل، تماس تلفنی یکی از مهم‌ترین روش‌های فروش محسوب می‌شد. اما تا زمانی که یک تماس به نتیجه مطلوب نمی‌رسید، فروشندگان بی‌وقفه با مشتریان تماس می‌گرفتند به امید اینکه بالاخره بتوانند با آنها قرار ملاقات گذاشته و محصولشان را به فروش برسانند. این‌گونه روش‌ها ممکن است درگذشته جوابگو بوده باشند، اما فروش دربرگیرنده سختی‌های بیشتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کنید!

مشتریان نمی‌توانند برای مدت‌زمان طولانی به تماس‌های مکرر فروشندگان پاسخ و یا واکنش خوبی نشان بدهند. امروزه راهکارهای مدیریت ارتباط با مشتریان به کمک کسب و کارها آمده تا به‌جای تماس‌های بی‌وقفه و بی‌هدف مشتریان، بدانند که تمرکزشان را بر چه مشتریان و بازار هدفی قرار دهند.

اغلب مردم تفاوت بین بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی را نمی‌دانند. این یعنی آنها ارزش هر یک از روش‌ها را نمی‌دانند. کلمه‌های بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی هنوز به‌جای هم استفاده می‌شوند این کار می‌تواند باعث تداخل شرح وظایف شود.

بااین‌حال اگر می‌خواهید بیشترین بازدهی را از کمپین تلفنی خود داشته باشید، داشتن اطلاعات درباره تفاوت‌ها و چگونگی استفاده مفید از آنها برای کمک به کسب و کارتان حیاتی میباشد. در مقاله ” بازاریابی تلفنی و فروش تلفنی چه تفاوت‌هایی دارند؟ ” با تفاوت این دو آشنا خواهید شد.

 

4- به شخصِ درستی در حال فروش نیستید.

یافتن شخص مناسب در فروش به میزان زیادی به موفقیت شما در فروش کمک کرده و از اتلاف زمان جلوگیری می‌کند. یکی از اشتباهات خیلی از فروشندگان در فروش اینست که بدون اطلاع از قدرت خرید مشتری یا اطلاعات تکمیلی درباره نیاز او به محصول اقدام به فروش کالا یا خدمات می‌کنند.

این باعث اتلاف وقت فروشنده و مشتری شده و نتیجه‌ای به دنبال نخواهد داشت. قبل از مراجعه حضوری به یک شرکت، فروشندگان باید از طریق وب‌سایت یا شبکه‌های اجتماعی شرکت اطلاعاتی کسب کنند. تا مطمئن شوند که با شخص درستی ارتباط برقرار کرده و به فرد مناسب رجوع کنند.

 

5- شما به‌ طور مکرر در طول جلسه فروش به تلفنتان نگاه می‌کنید.

اولویت باید در صدر انجام کلیه امور روزمره شما قرار گیرد. امکان دارد در طول جلسه فروش منتظر یک تماس مهم باشید و این بسیار وسوسه‌انگیز میباشد تا زیرچشمی و دزدکی به تلفنتان نگاه کنید. اما باید از این کار خودداری کنید! زمانی که با مشتری هستید رسیدگی به درخواست او جزء اولویت شماست. نگاه کردن به گوشی موبایلتان این برداشت را می‌رساند که فکر شما جای دیگریست و این جلسه فروش و یا این مشتری برای شما به‌اندازه کافی مهم نیست که تمام حواستان را به او نمی‌گذارید.

 

6- در هنگام صحبت با مشتری، آمادگی ندارید.

ما درباره یک ملاقات غیر منتظره در یک رستوران محلی صحبت نمی کنیم. یا در مورد قرار ملاقات برای ساعت 5 بعد از ظهر روز جمعه حرف نمی زنیم. بلکه درباره یک ملاقات برنامه ریزی شده صحبت می کنیم. تماس و یا قرار ملاقات فروشی که بدون برنامه ریزی صورت گیرد، یکی از اشتباه های فروش میباشد که هم مبتدی ها و هم فروشندگان حرفه ای انجام می دهند. زمانی را برای فکر کردن به نتیجه دلخواهتان صرف کنید. هم برای مشتری و هم برای خودتان. این ها به عملکرد شما کمک کرده تا نتیجه بیشتر و بهتری بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

منبع: salesforce