ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

استراتژی رشد کسب و کار چیست و چگونه کار می کند؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
استراتژی رشد کسب و کار چیست و چگونه کار می کند

در این مقاله از مدیرنو، به تشریح انواع استراتژی رشد در کسب و کار (شرکت) با ذکر مثال خواهیم پرداخت. هر کسی که در گذشته تجربه فعالیتهای بازاریابی را داشته می‌تواند این مورد را تایید کند که؛ رشد یک کسب و کار آسان نیست. در واقع، یکی از سخت‌ترین کارهایی که احتمالاً در حرفه خود انجام خواهید داد، همین موضوع رشد کسب و کارتان است. چرا رسیدن به اهداف و قرار گرفتن در مسیر رشد، تا این حد برای مدیران سخت و گاها ناامید کننده است؟

پس توصیه می‌کنیم ادامه این مقاله را مطالعه بفرمایید تا پاسخ سوالات خود را در حوزه استراتژی های رشد کسب و کار به دست آورید.

بنر میان مقاله فروش

استراتژی رشد در کسب و کار چیست؟

به گفته Gartner.com، استراتژی رشد در کسب و کار برنامه شرکت برای غلبه بر چالش های فعلی و آینده برای تحقق اهداف سازمان در مسیر توسعه است.

نمونه‌هایی از اهداف استراتژی رشد شامل افزایش سهم و درآمد بازار، کسب دارایی‌های بیشتر و بهبود محصولات یا خدمات سازمان است. به عبارت دیگر، استراتژی های رشد چارچوب هایی هستند که به یک کسب و کار اجازه رشد می‌دهند. وقتی چیدمان کسب و کارها به درستی انجام شود، عموما می‌توان شاهد رشد آنها بود که منجر به جذب مشتریان و درآمد بیشتر می‌شود.

یک استراتژی رشد باید شامل چه چیزی باشد؟

یک استراتژی رشد باید شامل تمام مولفه‌ها و ملزومات استراتژیکی که برای رشد مورد نیاز است، باشد. برای شفافیت بیشتر، استراتژی رشد یک برنامه یا طرح بازاریابی نیست و همچنین یک نقشه راه اجرایی و تاکتیکی نیست.

استراتژی رشد کسب و کار، یک استراتژی سطح بالا است که مجموعه‌ای از تصمیمات کلان را هدایت می‌کند.

استراتژی های رشد چگونه کار می‌کنند؟

استراتژی های رشد با همسو کردن تیم بازاریابی با اهداف بلندمدت و سپس تشکیل برنامه‌ای مدون در مورد چگونگی دستیابی به آن اهداف، کار می‌کنند.

یک استراتژی رشد مستلزم آن است که تمام بخش‌های یک سازمان از زوایای مختلف بر رشد شرکت متمرکز شده< و شامل استراتژی بازاریابی سازمان نیز می‌باشد. شرکت‌هایی مانند Dropbox، فیس‌بوک و بسیاری از نام‌های معروف دیگر با استقرار استراتژی های رشد به موفقیت‌های بزرگی رسیدند.

اهمیت استراتژی رشد

همانطور که در بالا به طور خلاصه به آن اشاره کردیم، استراتژیهای رشد مهم هستند چون به سازمان اجازه می‌دهد تا بر آنچه می‌خواهد تمرکز کند و سپس هر چیزی را که برای دستیابی به آن اهداف لازم است تعریف کند.

طبق دفتر آمار کار آمریکا، نزدیک به 20 درصد از کسب و کارهای جدید فعالیت خود را حتی قبل از رسیدن به دو سالگی متوقف می‌کنند. حتی بدتر از آن، تنها 45٪  از کسب و کارهای تازه تاسیس به 5 سال کار می‌رسند. پس بسیار واضح است که رشد برای ادامه حیات کسب و کار و تبدیل شدن به عضو ماندگاری در بازار ضروری است.

انواع استراتژی های رشد کسب و کار

قبل از هر اقدامی باید اطلاع دقیقی از انواع مختلف استراتژی های رشد کسب و کار داشته باشید. سپس می‌توانید بهترین استراتژی را برای سازمان خود انتخاب کنید.

1. استراتژی توسعه محصول

استراتژی رشد توسعه محصول شامل توسعه محصولاتی است که انتظارات مشتری را برآورده می‌کند یا فراتر از آن است. اغلب اوقات، این محصولات نیازهای برآورده نشده‌ای را که مشتریان می‌خواهند یا حتی از آن اطلاعی ندارند را برآورده می‌کنند.

2. استراتژی نفوذ در بازار

نفوذ در بازار استراتژی رشدی است که از طریق آن یک کسب و کار تلاش می‌کند تا سهم بازار را از سایر بازیگران در بازار بگیرد. این اغلب منجر به رقابت بر سر قیمت می‌شود، یا جایگاه نام تجاری یا خدمات خود را به گونه‌ای قرار می‌دهد که بسیار مطلوب تر از رقبا باشد.

3. استراتژی توسعه بازار

استراتژی توسعه بازار یکی دیگر از استراتژی های رشد است که یک کسب و کار از آن برای معرفی محصول یا خدمات خود به مخاطبانی استفاده می‌کند که هنوز به آنها دست پیدا نکرده است. همانطور که به نظر می‌رسد، سازمان به دنبال توسعه بازاری است که در آن محصول یا خدمات خود را بفروشد.

4. اکتساب، ادغام، استراتژی رشد مشارکت

این نوع استراتژی رشد شامل ادغام یا مشارکت با سایر مشاغل در تلاش برای دستیابی سریعتر و بیشتر به سهم بازار است. بر خلاف استراتژی رشد ارگانیک، این نوع اغلب شامل جدول زمانی تسریع شده و استقرار سریع منابع و سرمایه برای ایجاد سریع یک کسب و کار یا واحد تجاری جدید است.

چه کسانی می‌توانند از استراتژیهای رشد بهره‌مند شوند؟

مهم نیست که یک سازمان در چه سطحی از کسب و کار فعالیت می‌کند، نوعی استراتژی رشد می‌تواند کسب و کار را به سطح بعدی برساند.

استارت آپ ها

استارت‌آپ‌ها محتمل‌ترین کاندیداها برای به کارگیری استراتژی های رشد هستند، به‌ویژه اگر توسط سرمایه‌گذارانی مخاطره‌آمیز که برای بازگرداندن سرمایه‌هایشان صبر طولانی مدت ندارند، حمایت شوند.

اغلب اوقات، استارت‌آپ‌هایی را خواهید دید که از استراتژی‌های رشد محصول استفاده می‌کنند، زیرا آنها معمولاً در مسیر ارائه محصولات نوآورانه بوده و در عین حال تیم‌های ضعیفی که به دنبال تغییر جهان هستند را دارند.

 

اگر استارت آپی دارید و یا در آن کار می کنید مقالات زیر می تواند برای شما مفید باشد :

چگونه برای استارتاپ خود همکار پیدا کنیم؟

کسب و کارهای خرد

کسب و کارهای کوچک نمونه‌های درخشانی از رشد ارگانیک در عمل هستند. از آنجایی که آنها یک استارتاپ نیستند، فرآیندها و تیم‌هایی را ایجاد کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد تا از مرز شکست‌های 2 ساله که در بالا به آن اشاره کردیم، در امان باقی بمانند.

با این حال، از آنجایی که آنها مانند شرکت‌های بزرگ جیب بزرگی ندارند، باید در نحوه خرج کردن پول عاقلانه عمل کنند.

بنابراین، به احتمال زیاد کسب‌وکارهای کوچکی را خواهید دید که از استراتژی نفوذ در بازار استفاده می‌کنند و بر سر قیمت یا کیفیت با تعداد بالایی از کسب‌وکارها مبارزه می‌کنند.

قبل از ایجاد کسب و کار کوچک خودتان این مقاله را بخوانید : کسب و کارهای کوچک پرسود 1402

 

شرکت ها

مهم نیست که یک شرکت چقدر بزرگ شود، همیشه جایی برای رشد وجود دارد. شرکت‌ها معمولاً از مدل ادغام و اکتساب استفاده می‌کنند، چون دارای پول نقد و منابع داخلی زیادی هستند که به راحتی می‌توانند تیم‌ها یا واحدهای تجاری اضافی را جذب کنند.

با این حال، به دلیل منابع داخلی بزرگ و تنوع استعدادهای موجود در سازمان، ممکن است از هر یک از استراتژیهای رشد دیگر نیز استفاده کنند.

مقاله 5 درس از ریچارد تمپلار برای مدیران برای مدیران به طور خاصی پیشنهاد می شود .

 

مثال هایی از استراتژی های رشد کسب و کار

تاریخ مملو از سازمان‌های بی‌شماری است که به دلیل استراتژی‌های رشد مناسب، به موفقیت دست یافته‌اند. بیایید نگاهی به برخی از موارد موفق بیندازیم.

شرکت اپل

نمونه ای از توسعه محصول

وقتی در مورد استراتژی رشد توسعه محصول صحبت می‌کنیم، شرکت‌های کمی هستند که از موفقیتی که اپل در توسعه محصولات جدید به دست آورده، پیشی گرفته باشند.

نحوه استفاده از استراتژی رشد توسعه محصول

برای چندین دهه، اپل خود را به عنوان یک مبتکر منحصر به فرد که به طور مداوم محصولات پیشرفته‌ای را تولید می‌کند که مشتریان دوست دارند، تثبیت کرده است.

  • آنها آی پاد را توسعه دادند که صنعت موسیقی را متحول کرد.
  • آنها آیفون را با انقلابی در صنعت گوشی‌های هوشمند توسعه دادند.
  • آنها آی پد را توسعه دادند که انقلابی در صنعت تبلت‌های شخصی ایجاد کرد.

و اینها فقط چند مورد از استراتژی های توسعه محصول اپل است.

اما همانطور که می‌دانید، اپل با ارائه محصولات جدید به مشتریان خود سابقه‌ای ثابت در قفل کردن موفقیت دارد.

نتایج

اپل یکی از محبوب ترین برندهای روی کره زمین است و در نتیجه یکی از با ارزش ترین شرکت های تاریخ است. اپل نه تنها صدها میلیارد دلار ارزش دارد، بلکه در سطح جهانی نیز پیروانی دارد.

مشتریان، محصولات خود را دوست دارند و در آینده نیز به خرید آنها ادامه خواهند داد.

 

اوبر

نمونه ای از استراتژی نفوذ در بازار

اوبر نمونه‌ای عالی از شرکتی است که استراتژی های رشد نفوذ در بازار را به خوبی درک کرده و با استفاده از تقریباً تمام عناصر این نوع استراتژی، رشد کسب و کار و شرکت خود را تسهیل کرده است.

مقاله بازاریابی اپل و 10 درس کاربردی آن اگر به سیستم کسب و کار اپل علاقه دارید به شما پیشنهاد می شود .

 

نحوه استفاده از استراتژی رشد نفوذ در بازار

اوبر یک برنامه ارجاع برای مشتریان ایجاد کرد که به آنها امکان می‌داد علیرغم فعالیت در بازار رقابتی پر از رقابت، به شدت گسترش یابند. مشتریان موجود Uber می‌توانند دوستان خود را به این پلتفرم معرفی کنند و به آنها اعتبار رایگان Uber برای ثبت نام به عنوان یک مشتری جدید ارائه دهند.

هنگامی که آن مشتری وارد چرخه مشتریان اوبر شد، مشتری ارجاع کننده پول نقد و اعتبار رایگان به دست می‌آورد.

از طرفی هنگامی که رانندگان موجود، رانندگان جدیدی را به پلتفرم ارجاع می‌دادند، راننده جدید پاداش نقدی خوبی دریافت می‌کرد که گاهی تا 2500 دلار ارزش دارد. در ازای آن، راننده ارجاع دهنده نیز همان سطح پاداش نقدی را دریافت می‌کند.

نتایج

این نوع برنامه ارجاع به اوبر اجازه می‌دهد تا به پایگاه فعلی مشتریان و رانندگان خود دسترسی داشته و با سرعتی رشد کند که اکثر شرکت‌ها هرگز تجربه نکرده‌اند. اوبر آنقدر سهم بازار را به دست آورد که شرکت‌های تاکسیرانی موجود اعلام ورشکستگی کرده و به اوبر این امکان را داد که نه تنها بازار حمل و نقل را کاملاً متحول کند، بلکه خود را به عنوان یکی از شرکت‌های لجستیک برتر جهان معرفی کند.

 

نایک

نمونه ای از استراتژی توسعه بازار

نایک مترادف با رشد سریع در آن چیزی است که زمانی شکستن آن بسیار دشوار بود.

نحوه استفاده از رشد توسعه بازار

نایک خطراتی را پذیرفت که هیچ شرکت پوشاک دیگری پیش از این ریسک نکرده بود. در روزهای اولیه نایک، این شرکت اساساً با پیشنهاد به مایکل جردن قراردادی به ارزش سالانه 500.000 دلار، از سال 1984، با وی امضا کرد. نایک در این معامله که در مجموع 7،000،000 دلار بود، تقریباً تمام بودجه بازاریابی خود را صرف این قرارداد کرد.

همانطور که مایکل جردن به تسلط خود در زمین بسکتبال ادامه داد، نایک در نتیجه حمایت مالی خود از وی (کفش جردن ایر) به رشد خود ادامه داد.

نتایج

نایک اکنون نامی شناخته شده و یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در ورزش است. آنها در اوایل ریسک پذیرفتند، سپس به این کار ادامه دادند، تا اینکه خندقی در اطراف خود ساختند که رقابت با آن بسیار سخت است.

متا

مثالی از اکتساب، ادغام، استراتژی رشد مشارکت

فیسبوک که اخیراً اسم شرکتی خود را به متا تغییر داده است، در مدت زمان نسبتاً کوتاهی به رشد نجومی دست یافته است.

خواندن مقاله چگونه مثل زاکربرگ رهبری کنیم؟ مدیر و بنیان گذار شرکت متا (فیسبوک ) به شما پیشنهاد می گردد.

 

نحوه استفاده از استراتژی رشد، ادغام و مشارکت

فیس‌بوک از استراتژی های رشد مختلفی در کسب و کار خود استفاده کرده است، اما مسلماً مهم‌ترین آنها خرید شرکت‌ های فناوری امیدوارکننده مانند واتس‌اپ و اینستاگرام بوده است.

از آنجایی که این پلتفرم‌ها در سطح جهانی طرفداران زیادی پیدا کردند، فیس‌بوک با خرید آن شرکت‌ها و استفاده از آن پلتفرم‌ها برای تبلیغ یکدیگر سرمایه‌گذاری کرد.

نتایج

متا اکنون بزرگترین مجموعه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی روی کره زمین است که تعداد کاربران فعال روزانه آن بیشتر از مجموع بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دیگر است.

در نتیجه، این شرکت میلیونرها و همچنین تعداد زیادی میلیاردر را در جمع سرمایه‌گذاران خود به خدمت گرفته است.

بهترین استراتژی های رشد کسب و کار چیست؟

به سختی می‌توان گفت که بهترین استراتژی رشد چیست، زیرا هر کسب و کاری اهداف و مقاصد خاص خود را دارد و به همین دلیل، هر کدام باید بهترین استراتژی رشد را برای خود به کار گیرند.

اگر برای تدوین بهترین استراتژی رشد سازمان خود مشکل دارید، پیشنهاد می‌کنیم با کارشناسان واحد مشاوره مدیرنو تماس بگیرید. همین امروز با ما تماس بگیرید و استراتژی های رشد

شرکت خود را تنظیم و به اجرا در آورید!

منابع: yorcmo ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
2 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

آموزش هاتون به صورت حضوری فقط برگزار میشه ؟

درود و وقتتون بخیر . خیر جناب قاسم پور جلسه های آموزشی ما درصورت نیاز مدیران به صورت غیرحضوری هم قابل اجرا می باشد
برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید