ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

ارزیابی 360 درجه سازمانی چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
معایب و مزایای ارزیابی 360 درجه سازمانی چیست

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه ارزیابی 360 درجه سازمانی چیست می‌پردازیم. ارزیابی 360 درجه کارکنان یک روش حرفه‌ای دریافت بازخورد است که امکان بازخورد درباره‌ی عملکرد پرسنل را ارائه می‌دهد. این گزارشات به‌طورکلی توسط مدیریت در مورد کارمندان درخواست می‌شود. کسانی که در این ارزیابی‌ها شرکت دارند، معمولاً شامل: رییس، همکاران، گزارش دهندگان و مدیرانی بوده که به‌طور مرتب با شخص در تعامل هستند.

نام این روش از این‌رو “سیصد و شصت درجه” گذاشته‌شده که بازخورد عملکرد افراد را در تمام جهات بررسی می‌کند.

 

تفاوت ارزیابی 360 درجه کارکنان با نوع سنتی چیست؟

تفاوتش اینست که با ارزیابی‌های سنتی که پرسنل و کارکنان تنها توسط مدیران مستقیم و از روی عملکرد بررسی می‌شدند، متفاوت می‌باشد و بر پیشرفت کارکنان با توجه به پیشرفت اهداف شغلی تمرکز دارد. در روش سنتی مدیر ممکن است در بررسی خود از دیگر پرسنل و یا حتی مدیران در مورد شخص موردنظر سؤال کند. در مقابل، ارزیابی سیصد و شصت درجه کارکنان بر مهارت‌ها، ارتباطات و مشارکت‌هایی که کارمند در سازمان انجام می‌دهند تمرکز دارد.

هدف آن ارائه یک دیدگاه متعادل در مورد یک کارمند از مجموع دیدگاه‌های دیگران نسبت به نقش عملکردی وی مانند رهبری، کارگروهی، ارتباطات و تعامل، مدیریت، مشارکت کارکنان، عادت‌های کاری، پاسخگویی، چشم انداز و موارد دیگر مرتبط با شغل شخص می‌باشد. این نوع بررسی به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا تأثیر کارکنان بر انجام و پیشبرد اهداف و افزایش رضایت مشتریان که توسط اعضای تیم دیده می‌شود را برآورد کنند.

در طول چند سال گذشته تغییر به یک هنجار در دنیای کسب و کار تبدیل‌شده و تنها سازمان‌هایی که بتوانند تغییرات را به‌آسانی مدیریت کنند، می‌توانند از رقبای خود پیشی بگیرند. بعد از انجام آن نیز باید با نحوه مدیریت تغییر در پرسنل و سازمان آشنایی کافی داشته باشید که در مقاله ” دلایل مقاومت کارکنان به تغییرات ” از مدیرنو، به این موضوع پرداخته‌ایم.

 

ارزیابی 360 درجه سازمانی چگونه انجام می‌شود؟

سازمان‌ها از روش‌های مختلفی برای انجام آن استفاده می‌کنند. برخی از آنها در همه‌جا یکسان و برخی متناسب بافرهنگ و محیط سازمانی می‌باشند. هدف این ارزیابی‌ها، اخذ نکات کلیدی و مهم از کارکنان بدون دادن اطلاعات بیش‌ازحد به آنها می‌باشد. به‌طورمعمول مدیریت به دنبال دریافت پاسخ برای سؤالات خاصی می‌باشد. بنابراین استفاده از این نوع ارزیابی برای به اشتراک گذاری و ساماندهی اطلاعات مناسب است.

برخی از سازمان‌ها از ابزارهای الکترونیکی، که به هر شخص درزمینه موردنظر امتیاز می‌دهد استفاده کرده و کاملاً به‌صورت آنلاین کار می‌کنند و برخی دیگر از سؤالات باز (سؤالاتی که جواب بلی یا خیر نداشته باشد) استفاده می‌کنند.

همچنین بعضی از سازمان‌ها برای انجام ارزیابی‌ها از مشاوران خارجی استفاده می‌کنند. مشاوران داده‌ها را بررسی، تجزیه و تحلیل کرده و با مدیران و کارکنان به اشتراک می‌گذارند. در ادامه مدیران و کارکنان با یکدیگر تعامل کرده و با کمک مشاوران و برای ارتقای شخصی و سازمانی برنامه ریزی می‌کنند.

مدیرنو با در اختیار داشتن دانش و تجربه‌ی موردنیاز، در ارزیابی‌های مختلف در کنار سازمان‌ها بوده و آنها را با توجه به نیاز و خواسته مدیریت بررسی می‌کند. همچنین در برنامه ریزی جهت توسعه کارکنان و سازمان، هدف گذاری و ایجاد ساختار مناسب و بهبود سازمان به آنها کمک می‌کند.

درصورت نیاز به راهنمایی های بیشتر به صفحه مشاوره کسب و کار مجموعه مدیرنو مراجعه کنید.

 

ارزیابی 360 درجه در سازمان های پیشرفته

در سازمان‌های پیشرفته که در آنها جو اعتماد و اطمینان جریان دارد، کارکنان بازخوردها را مستقیماً به یکدیگر می‌دهند. مدیر به‌عنوان یک فیلتر جهت جلوگیری از به اشتراک گذاری مستقیم ارزیابی‌ها عمل نمی‌کند.

به یاد داشته باشید که مهم نیست چگونه و از چه طریق بازخوردها را جمع آوری کرده و ارزیابی‌ها را انجام می‌دهید. اما مهم است مطمئن شوید که این بازخوردها توصیفی بوده و در جهت ارتقای افراد و سازمان باشد. اگر در سازمان خود اشتراک گذاری بازخوردها را باز و آزاد گذاشتید، مکرراً به کارکنان در مورد نحوه و روند کار و ایجاد تأثیر مثبت یادآوری کنید.

درهرصورت چگونگی معرفی، نظارت و ارزیابی‌های این فرآیند در اثربخشی، موفقیت و شکست آن بسیار اهمیت دارد. پیشنهاد می‌شود در این مسیر حتماً از مشاوران باتجربه یاری بگیرید. چراکه هر فرآیندی در صورت پیاده سازی نادرست می‌تواند عواقب بدی به دنبال داشته باشد. عدم اجرای یک فرایند بهتر از اجرای اشتباه و نادرست آن می‌باشد.

 

درصورتی که در سازمانتان نیاز به ارزیابی 360 درجه دارید و یا نیاز به مشاوره سیستم سازی دارید با ما تماس بگیرید .

منابع: thebalance ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات