ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

گاهی باید تسلیم شد، اما چه زمانی؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
گاهی باید تسلیم شد تسلیم شدن یعنی چه

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه گاهی باید تسلیم شد، اما چه زمانی خواهیم پرداخت. تسلیم شدن یعنی چه؟ درباره فواید تسلیم نشدن، پشتکار و شکست ناپذیری بسیار شنیده‌اید و یا خوانده‌اید و حرف زدن درباره تسلیم شدن شاید کمی عجیب باشد.

تسلیم شدن یعنی چه؟

گاهی باید تسلیم شد، اما چه زمانی؟

بگذارید با یک سؤال شروع کنیم؛ آیا صرف زمان، هزینه و منابع را برای یک هدف یا ایده ناکارآمد و بی‌فایده را عقلانی می‌دانید؟ مسلماً جواب شما خیر است. می‌توان گفت که شکست هر کسب و کاری از سه جنبه خارج نیست، حالت اول ضعف ایده و هدف است یعنی از ابتدا مسیر اشتباه انتخاب‌شدهدوم اجرای اشتباه و جنبه سوم زمان و محیط است. پس موفقیت اجرای درست ایده قوی در زمان و محیط مناسب است.

بررسی دلایل انتخاب هدف اشتباه و همین‌طور اجرای اشتباه و مشکلات محیطی بحثی جداگانه است، آما آنچه در این مقاله می‌خوانید برای زمانی است که مسیر اشتباه را رفته‌اید و در تشخیص اشتباه خود و کنار کشیدن از پیگیری دچار چالش شده‌اید.

مرز بین پیگیری و تسلیم شدن کجاست؟

داشتن این طرز فکر که در هر حالت و با هر هزینه‌ای باید به مسیر خود ادامه دهید و برای رساندن خود و یا مجموعه خود به موفقیت تلاش کنید طرزی فکری کاملاً اشتباه است و همین‌طور این طرز فکر که در رویارویی با اولین مشکلات و سختی‌ها فکر کنید مسیرتان اشتباه است و دست از کار بکشید هم اشتباه است.

امکان دارد سال‌ها برای هدف خود شبانه‌روز تلاش کنید، ضررهای بسیاری را متحمل شوید، تمام طرح‌ها و برنامه‌ها را اجرا کرده‌اید ولی بازهم به هدف خود نرسیده‌اید و یا به‌اصطلاح درجا می‌زنید. حتی تغییرات لازم را اعمال کردید ولی بی‌ثمر بوده، همکارانتان از پیگیری و تحمل سختی‌ها خسته می‌شوند و ساز جدایی می‌زنند، افراد جدید هم رغبتی به اهداف شما نشان نمی‌دهند و شما همچنان منتظر تغییر شرایط و دستیابی به وضعیت بهتر هستید.

 

رابطه تنگاتنگی بین رویاها و زندگی کاری انسان‌ها وجود دارد.

درواقع ما بیشتر وقت‌ها رویاهای خود را با ایده‌ها و اهدافمان پیوند می‌دهیم. علاوه بر جنبه خوب آنکه همان پشتکار بیشتر است جنبه بدی هم دارد که باعث عدم تمایل به کنار کشیدن از مسیری است که فکر می‌کنیم تنها راه رسیدن به رویاها و اهدافمان است. چاره کار اینست که خود را منحصر به یکسری اهداف و مسیرهای مشخص نکنید و مسیرهای مختلفی برای رسیدن به رویاها و اهداف بلند مدت متصور شوید.

همیشه راه‌های جایگزین داشته باشید و آماده هر حادثه‌ای باشید. کنار کشیدن از مسیر اشتباه و بازگشت به مسیر درست یک کار عقلانی و درست است اما این به معنای پذیرش آنچه محیط تحمیل می‌کند نیست.

موارد متعددی از موفقیت شرکت‌ها و کارآفرینان وجود دارد که در مسیرشان سال‌های سخت و بدون سود سپری‌شده تا رگه‌هایی از موفقیت پیدا شد. نکته اصلی در این موارد پتانسیل و قدرت بالای اهدافشان بوده، ایده‌ای کاملاً حساب‌شده و با دقت اجراشده. همین‌طور محیطی مساعد که متلاطم نیست و پیش بینی را امکان‌پذیر می‌کند. اما به تعداد شکست‌ها و تسلیم شدن افراد موفق در گذشته‌شان هم توجه کنید.

 

برای دستیابی به اهداف، زمان تعیین کنید.

آنچه بیش از همه باید به آن توجه شود زمان است. از دست دادن زمان و صرف آن برای کاری بی‌نتیجه اشتباهی جبران‌ناپذیر است.

پس باید در ابتدا باید زمانی را تعیین کنید که به اهداف موردنظرتان دست‌یابید. اگر در زمان تعیین‌شده به آنچه می‌خواستید نرسیدید مسیر انتخابی را ارزیابی کنید. مدیریت پروژه مبحثی گسترده است که بخشی از آن تعیین زمان تکمیل پروژه یا همان هدف است.

هیچ‌کس مارک زاکربرگ را با عنوان تسلیم‌شده نمی‌شناسد اما او هم این تجربه را دارد.

سال 2004 زمانی که فیسبوک فقط پانصد هزار عضو داشت مارک زاکربرگ بیشتر وقت خود را برای ساخت یک اپلیکیشن اشتراک فایل می‌گذاشت و اعتقاد داشت این اپلیکیشن پتانسیل بیشتری برای پیشرفت دارد، اما این‌گونه نشد. سال 2006 زاکربرگ توسعه این اپلیکیشن را کنار گذاشت و تسلیم شد. پس‌ازآن تمام‌وقت را برای توسعه فیسبوک گذاشت و حالا بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد.

پیشنهاد مطالعه :

چه زمانی باید از مسیر اشتباه خارج و تسلیم شویم؟

نمی‌توان برای تسلیم شدن یک جواب قاطع داد. یا یک فرمول جادویی برای همه اهداف و کسب و کارها ارائه داد تا نقطه شکست را تشخیص داد. چون که هر کسب و کار و تجارتی کاملاً متفاوت هستند. و اینکه چطور باید زمان تسلیم شدن را تشخیص داد خود مستلزم مدیریت قوی است. که فقط با یادگیری و کسب تجربه می‌توان به آن دست‌یافت. مشابه فردی که در بازار بورس می‌داند چه زمانی باید سهام خود را بفروشد و چه زمانی سهام بخرد. باید آنالیز درست از بازار و محیط کار و تجارت داشته باشد. در یک جمله شناخت و زمان‌سنجی درست نسبت به محیط داشته باشد.

بعضی وقت‌ها باید تسلیم شد. وقتی کاری انجام می‌دهید که در راستای رسیدن به اهداف اصلی‌تان بی‌معنا و بی‌ثمر باشد و متوجه می‌شوید اگر در مسیر دیگری بودید، هدفی بهتری داشتید و یا در حوزه دیگری فعالیت می‌کردید با صرف زمان و هزینه کمتر جایگاه بهتری به‌دست می‌آوردید.

  • مانند افرادی نباشید که کل زندگی خود را در مسیر اشتباه پیموده‌اند. و تازه متوجه شده‌اند که راه درست را انتخاب نکرده‌اند.
  • نگران روزهای بعد از شکست و تسلیم نباشید. خوشبختانه انسان به‌سرعت حوادث را می‌پذیرد و فراموش می‌کند.
  • همیشه در انتخاب مسیر، اجرای برنامه‌ها و شناخت محیط بیشترین تلاش را به خرج دهید اما در گوشه ذهن خود همیشه یک راه خروج داشته باشید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

 

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات