ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

عوامل موثر در برندینگ

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

پادکست:

ندارد
عوامل موثر در برندینگ گام های مهم در برندینگ

در این مقاله از مدیرنو به عوامل موثر در برندینگ می‌پردازیم. در ادامه در رابطه با گام‌های حیاتی در برندینگ صحبت خواهیم کرد. اما قبل از اینکه بگیم عوامل موثر در برندینگ چه چیزهایی هست و چه گام‌هایی باید برداریم، قبلش می‌خواهم در مورد چرایی برندینگ صحبت کنم. این‌که ما از کار کردن، تمرکز و هزینه‌ای که روی برندینگ صرف می‌کنیم، چه چیزی به‌دست میاریم. عائده سازمان چیه؟

یکی از اون موارد اینه که سازمان میتونه ارزش بیشتری رو توی جامعه و بازار هدف خودش طلب کنه. قیمت بیشتری رو از مشتری میتونه به گیره. همچنین پرسنل بهتری رو میتونه جذب کنه. در بحث مربوط به جنگ قیمتی وارد نمیشه. رقبا هیچ‌وقت نمیتونن این شرکت رو وارد جنگ قیمتی کنن. همه‌ی اینها پارامترهاییِ که از تمرکز روی برندینگ حاصل میشه.

بنر میان مقاله فروش

حالا به این سؤال میرسیم که عوامل موثر در برندینگ چیه

ما باید چه گام‌هایی رو در بحث مربوط به برندینگ برداریم؟

گام اول بحث مربوط به چشم اندازه

یکی از عوامل موثر در برندینگ داشتن چشم اندازه.

یک برند باید بدونه چه مسیری رو می‌خواهد بره. چشم‌انداز همون نقطه ایست که در سال‌های آتی قراره ما بهش برسیم. باید یک مقدار تِم رؤیایی داشته باشه. اما خیلی دور از دسترس هم نباشه. پس اولین گام در برندینگ، گام چشم‌انداز سازمانه. که سازمان تکلیفش با خودش، پرسنلش و مسیرش کاملاً مشخص میشه.

گام دوم؛ رصد رقبا

اما گام دوم بحث رصد رقباست. ما در پروسه برندینگ، برای اینکه بتونیم سازمانمون رو به یک برند قدرتمند در صنعت خودمون تبدیل کنیم، باید رقبای خودمون رو کاملاً بشناسیم. فرم‌ها و پارامترهای مختلفی برای رصد رقبا وجود داره. شما می تونید با استفاده از این فرم‌ها و شاخص‌ها به مقاصدتون برای شناسایی بهتر رقبا دست پیدا کنید.

اما نکته اینجاست:

  • ما چرا باید رقیب رو بشناسیم و یا بدونیم رقیب نقاط قوت و ضعفش چیه؟
  • چرا باید بدونیم نقاط قوت و ضعف ما چه مواردی هست و در بازار از کدوم هاش میتونیم استفاده کنیم؟

هر کدوم از نقاط قوت و ضعف رقبا میتونه چراغ راهی باشه که به ما ثابت کنه میتونیم تو اون حوزه وارد بشیم یا نه. یا اگر وارد شدیم باید از چه پارامترهایی استفاده کنیم.

 

گام سوم؛ پرسونای مخاطب

یکی دیگر از عوامل موثر در برندینگ اینه که من دنبال چه مشتری‌ها و یا چه گروه‌هایی از مشتری‌ها هستم.

ویژگی‌های شخصیتی، جایگاه‌های اجتماعی، موقعیت مکانی و هر آن چیزی که در رابطه با خصوصیات مشتری ایده آلم باید بدونم رو باید تدوین و مشخص کنم. میتونید از بدنه درون سازمانتون، از مشتریان حال حاضرتون و نهایتاً از مشاورهای بیرونی سازمان کمک بگیرید و پرسونای مخاطبتون رو مشخص کنید.

شاید اشتباهی که خیلی از مدیران می‌کنند شما هم مرتکب بشید. این‌که بگید همه‌ی آدم ها مشتری ما هستن. این بزرگ‌ترین اشتباهه. چون شما باید به یه سری از گروه‌ها و مشتری‌ها نه بگید اون ها مشتری‌های شما نیستن. حاشیه سودی که شما می‌خواهید رو بهتون نمیدن. این مشتری‌ها نمی تونن باعث بشن که شما رشد کنید. نهایتاً برای به‌دست آوردنشون هزینه‌های زیادی باید پرداخت کنید.

گام چهارم؛ مأموریت و چرایی سازمان

این چرایی سازمان به ما کمک میکنه که سازمان چرا وجود داره.

دانستن چرایی وجود سازمان، یکی از عوامل موثر در برندینگ هست و اون رو میتونیم در پیام‌های برند و سازمانمون انتقال بدیم.

گاها در جلسات مختلف وقتی از مدیران می‌پرسیم چرایی سازمانتون چیه؟

خیلی از مدیران در جواب این سؤال، در رابطه با پول در آوردن و رشد کردن صحبت میکنن. ما سازمانمون رو زدیم که پول در بیاریم. این اتفاقه. اما چرایی قدرتمندی نیست. اصلاً چرایی نیست. بله ماحصل یک مجموعه پول در اوردنه. اما چرایی سازمان نمیتونه باشه.
این رو یادتون باشه در سازمان باید تمامی افراد سازمان از چرایی و چشم انداز سازمان اطلاع داشته باشن و الا به خروجی لازم و مدنظر نمی‌رسید.

 

گام پنجم؛ تفاوت و مزیت سازمان

ویژگی خاص و متفاوت برند خودتون رو مشخص کنید.

گام بعدی در پروسه برندینگ بحث مربوط به تفاوته و یا مزیت سازمان شماست. ما در برندهای مختلف و معتبر دنیا، هر برند رو که واکاوی می‌کنیم به یه سری ویژگی‌های یونیک می‌رسیم. ویژگی‌ای که مختص اون برند هست و برندهای دیگه، خصوصاً رقبا در اون حوزه کار نمیکنن. پس شما هم باید اون تفاوتتون رو در بحث مربوط به برندتون لحاظ کنید.

 

گام ششم؛ شخصیت برند

یکی از عوامل موثر در برندینگ اینه که ما روی شخصیت برندمون کار کنیم. در بحث شخصیت برند ما پارامترهای مختلفی داریم. این‌که برند شما مرده یا زنه چه خصوصیاتی داره. فکر کنید برند شما یک آدمه. اولاً این‌که جنسیتش چیه و چه خصوصیاتی داره و همه‌ی این پارامتر هارو در بحث شخصیت برند باید تدوین کنید. تا بدونید برند شما قراره چه پیامی رو القا کنه.

این اتفاق در بحث مربوط به رنگ‌ها و فضاهایی که باید ورود کنید و ابزارهایی که باید استفاده کنید میتونه به شما کمک کنه. اگه اینا رو داشته باشید دیگه مخاطب شما گیج نمیشه که این برند چه حسی رو می‌خواهد منتقل کنه. یه جوریایی همه‌جا یه صدا از سازمان شما بیرون میاد. 

پیشنهاد مطالعه :

گام هفتم؛ ساختن داستان

این‌که از کجا شروع کردیم و چرا شروع کردیم و به کجا می‌خواهیم برسیم.

این میتونه تبدیل به یک داستان بشه و یکی از عوامل موثر در برندینگ هست. بیزنس های بزرگ دنیا حتی اومدن از داستان‌های برند خودشون کارکترهایی و کارتون‌ها یا حتی فیلم‌هایی ساختن و روانه بازار کردن.
شما هم میتونین روی داستان برندتون کار کنید. این داستان رو حداقل تمام کسایی که دارن توی سازمانتون کار می‌کنند باید بدونن. اگر این اتفاق بیوفته، این‌ها می تونن این داستان رو به مشتریانشون و اعضای خانواده و دوستانشون منتقل کنند. این میتونه باعث توسعه برند، نام برند و هویت برند شما بشه.

 

گام هشتم؛ لوگو و شعار سازمان

پارامتر بعدی بحث مربوط به لوگو و شعار سازمانه. ما در بحث مربوط به لوگو و شعار سازمان، بر اساس تمام مواردی که تا اینجا گفتیم، باید یک یکپارچگی در لوگو و شعار سازمانمون هم داشته باشیم.

لوگوی سازمان شما، معرف شخصیت سازمان شماست.

لوگویی که در عین سادگی بتونه پیام مارو منتقل کنه. یک اشتباه بزرگی که عمده کسب و کارها مرتکب میشن اینه که میان لوگوهای پیچیده انتخاب میکنن. لوگویی که نیاز به رمزگشایی و مهندسی داره تا بفهمی این لوگو چی میخواد بگه. لوگو هرچقدر ساده‌تر باشه برای مخاطب قابل درک تره. پس ما باید تو بحث لوگو و شعار سازمانی بایدها و الزاماتش رو رعایت کنیم.

گام نهم؛ انتقال به اعضاء

مورد آخر در عوامل موثر در برندینگ اینه که به یک نکته می‌رسیم. اون نکته فراگیری تمام این موارد در سازمانتونه. شما باید این موارد رو توی سازمانتون از بالاترین درجات تو سطوح پایین‌ترین پخش‌کنید و توسعه بدین. توی اماکن عمومیتون نصب کنید. روی بردها به اطلاع افراد برسونید که برند شما چه ویژگی‌هایی و خصوصیاتی داره. چه مسیرهایی رو قراره بره. چرا به وجود اومده. تمامی پارامترهایی که باید روش کار کنید تا بتونید یک برند قدرتمند داشته باشید که رقبا هرلحظه با زیر فروشی شما رو اذیت نکنند.
اگه تبدیل به یک برند بشید علاوه بر تمام مزیت‌هایی که ابتدای مقاله گفتیم می تونید به حاشیه سود خوب و به رشد خوب دست پیدا کنید. امیدوار باشید که بیزنستون حالا حالاها کار کنه.

پس هوشمندانه عمل کنید…

علی معبودی

اگه در مورد برندینگ سؤالی دارید به صفحه مشاوره تبلغات و برندینگ مدیرنو مراجعه کنید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات