ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

شخصیت برند چیست ؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
شخصیت برند چیست و مشتریان چه تصویر ذهنی از برند شما دارند

در این مقاله از مدیرنو؛ به اینکه انواع شخصیت برند چیست و مشتریان چه تصویر ذهنی از برند شما دارند می پردازیم. ایجاد تصویر ذهنی از برند نیازمند برنامه‌های بازاریابی اثرگذار است که بتواند تداعیات مطلوب، منحصربه‌فرد و قدرتمند را با برند در حافظه مصرف‌کننده پیوند بدهد. همان برداشتی که مخاطبان از کسب و کار و محصولات شما در ذهن خود دارند.

بنر میان مقاله فروش

شخصیت برند چیست؟

به مجموعه ای از ویژگی های انسانی اشاره دارد که به یک نام تجاری نسبت داده می شود. یک برند، ارزش ویژه برند خود را با داشتن مجموعه ای ثابت از ویژگی هایی که بخش خاصی از مصرف کننده از آن لذت می برد، افزایش می دهد. این شخصیت یک ارزش افزوده کیفی است که برند علاوه بر مزایای عملکردی خود به دست می آورد. به این ترتیب، شخصیت برند چیزی است که مصرف کننده می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

به عنوان مثال : تجربه شخصی، کسب اطلاعات از منابع مختلف و حتی تبلیغات دهان به دهان. پس هرعملی که از برند شما به مشتریان برسد می‌تواند به توسعه برند شما کمک کرده یا ضرر برساند.

مفاهیم بنیادین

مجموعه ای از ویژگی های انسانی است که به یک نام تجاری نسبت داده می شود.
شرکت ها باید شخصیت برند خود را به طور دقیق تعریف کنند تا برای مصرف کنندگانشان طنین انداز شوند.
هدف برند یک شرکت باید برانگیختن یک واکنش احساسی مثبت از مشتری هدف باشد.

شخصیت برند چگونه کار می کند؟

به چارچوبی که به یک شرکت یا سازمان کمک می کند تا احساس مردم در مورد محصول، خدمات یا ماموریت خود را شکل دهد، شخصیت برند می گویند. شخصیت برند یک شرکت، واکنش عاطفی را در مشتریان هدف، با هدف تحریک اقدامات مثبتی که به نفع شرکت است، برمی انگیزد.

مشتریان اگر یک برند را شبیه به شخصیت خودشان ببینند، احتمال خرید آنها بیشتر است.
انواع شخصیت برند , مراحل ایجاد شخصیت برند , شخصیت سازی برند , شناخت هویت و شخصیت برند , تعریف هویت برند , چگونه هویت برند بسازیم,انواع شخصیت برند

هیجانی: بی دغدغه، با روحیه و جوان
با اخلاص: مهربانی، متفکر بودن و گرایش به ارزش های خانوادگی
غیرمتعارف: خشن، سخت، در فضای باز و ورزشی
شایستگی: موفق و تأثیرگذار، که توسط رهبری برجسته می شود.
پیچیدگی: شیک، معتبر و گاهی اوقات پر ادعا

شخصیت‌های برند در عصر دیجیتال که فناوری اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI) در حال رشد است، از اهمیت بیشتری برخوردارند. همانطور که مصرف کنندگان از خرید آنلاین لذت می برند یا شرکت ها ترجیح می دهند ترجیحات آنها را پیش بینی کنند، مطالعات نشان می دهد که مردم همچنان خواهان تعامل شخصی سازی شده و خدمات مستقیم به مشتری در مورد نحوه انجام تجارت با شرکت ها هستند.

پیشنهاد مطالعه :

تفاوت شخصیت برند و تصویرسازی

تصاویر یک شرکت، مجموعه ای از دارایی های خلاقانه است که مزایای ملموس برند آن را به اشتراک می گذارد. برعکس، شخصیت برند یک شرکت مستقیماً یک تداعی عاطفی در ذهن گروهی از مصرف کنندگان ایده آل را ایجاد می کند.

برای یک شرکت مهم است که شخصیت برند خود را به طور شفاف و دقیق تعریف کند تا برای مشتری هدف نمایان شود. تدوین شخصیتی قدرتمند برای برند، منجر به افزایش ارزش ویژه برند شده و نگرش برند را در بازار مشخص می کند. شخصیت برند، عامل کلیدی کمپین های بازاریابی موفق است.

 

نمونه های واقعی

Dove صداقت را به عنوان مبنای شخصیت کسب و کار و برند خود انتخاب می کند. با انجام این کار، این شرکت امیدوار است که مشتریان خانم را جذب کند.
برندهای لوکسی مثل: مایکل کورس و شانل، با تمرکز بر سبک زندگی باکلاس، پر زرق و برق و مد روز، که مشتریان پرخرج را به خود جذب می‌کنند، پیچیدگی را هدف قرار می‌دهند.
REI، فروشگاه خرده‌فروشی تجهیزات تفریحی، دارای شخصیت تجاری غیرمتعارفی است و هدف آن الهام بخشیدن به مخاطبان هدف خود (معمولاً افراد ماجراجو) برای قوی و انعطاف‌پذیر بودن است.

 

جایگاه سازی برند

جوهره‌ی جایگاه سازی و ایجاد شخصیت برند ، ارائه مزیت رقابتی پایدار است. شرکت‌ها می‌توانند این مزیت‌ها را برای مصرف‌کنندگان از طریق مقایسه خود با رقبا آشکار سازند یا به صورت نامحسوس در ذهن آنان ایجاد کنند. مزیت‌ها و تفاوت‌ها می توانند مانند ابزار جانبی یک محصول باشند که باعث خاص تر شدن محصول در بین مصرف‌کنندگان آنان گردد. به عنوان مثال، باشگاه موتورسواران شرکت هارلی دیویدسون یا تصویر ذهنی مرد گاوچران در روی سیگارهای مارلبرو.

در برند سازی هر سازمانی، مراحل و گام‌هایی تحت عنوان “نردبان برند سازی” وجود دارند. بدین معنی که نمی‌توانیم بدون سپری کردن هرمرحله به مرحله دیگر گام برداریم. گام‌های موثر در نردبان برند سازی از هویت تا مفهوم و سپس واکنش‌ها و ایجاد رابطه با برند شکل می‌گیرد و بر اساس توضیحات داده‌شده ما نمی‌توانیم بدون ایجاد هویت برای برند خود، مفهوم خاصی را در ذهن مصرف‌کننده ایجاد کنیم.

پاسخ‌ مشتریان به برند، بدون وجود معنا و مفهوم درست از آن رخ نمی‌دهند و بدون اینکه پاسخ‌های مناسبی را در مصرف‌کنندگان شعله‌ور کرده باشیم، نمی‌توانیم به اجبار رابطه‌ی نزدیکی میان برند و مشتری‌ها ایجاد کنیم. به همین دلیل است که؛ برندینگ یک فرآیند زمان بر و طولانی ست.

در پادکست زیر در خصوص وجوه تمایز و وجوه اشتراک هر برند صحبت می نماییم:

عملکرد برند

اصلی‌ترین مفهوم ارزش ویژه برند، عملکرد محصول است. به این دلیل که آنچه مصرف‌کننده از برند تجربه می‌کند، آنچه درباره آن از دیگران می شنود و آنچه شرکت می‌تواند از بهره‌گیری از ارتباطات خود درباره برند به مشتری بگوید، همگی تحت تأثیر محصول قرار دارند.

یکی از پیش‌نیازهای موفقیت بازاریابی ، طراحی و ارائه محصولی ست که بتواند به طور کامل نیازها و خواسته‌های مشتری را ارضا کند. همان طور که قبلاً نیز عنوان شد، نتایج مطالعات نشان داده‌اند که برندهای با کیفیت بالا می‌توانند از نظر عملکرد مالی بهتر از سایرین باشند و بازده بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند.

عموما، برترین جایگاه برند به کسب مزیت‌های عملکردی وابسته است. برندی که کاستی‌های عملکردی دارد به ندرت می‌تواند بر مشکلات خود فائق آید.

هیچ راه میانبری برای ایجاد برند موفق وجود ندارد و برند قدرتمند به صورت اتفاقی ایجاد نمی‌شود. بلکه دستاورد پیمودن مجموعه‌ای از گام‌های منطقی و برنامه‌ریزی‌شده است. بر همین اساس، مدت زمان لازم برای ایجاد شخصیتی قدرتمند برای برند، رابطه‌ی نزدیکی با زمان اختصاص داده شده برای ایجاد آگاهی کافی و درک عمیق در ذهن مصرف‌کنندگان دارد.

یکی از نکات مهم اینست که هر برند قدرتمندی از دو بعد 1- عقل و 2- قلب، مشتری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین، دو راه مختلف برای ایجاد وفاداری به برند وجود دارد، اما برندهای قدرتمند اغلب هردو مسیر را در پیش می‌گیرند. برندهای قدرتمند، عملکرد محصول و تصویرسازی ذهنی را باهم در می‌آمیزند تا بتوانند مجموعه‌ای از واکنش‌های پر رنگ، گوناگون و مکمل را نسبت به برند ایجاد کنند.

 

مزایای شخصیت برند

تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهند که انواع مختلف تداعیات مطلوب از برند می توانند بر ارزیابی مصرف کننده از محصول، نگرش نسبت به کیفیت و میزان خرید تاثیر گذار باشد. از طرفی آَشنایی با برند می تواند سطح اعتماد و اتخاذ تصمیم خرید را افزایش داده و پیامدهای منفی ناشی از تجربه نامطلوب آن برند را کاهش دهد.

تحقیقات دیگری نشان داده، برندهایی که از سهم بازار بزرگ‌تری برخوردارند در مقایسه با برندهایی که سهم بازار اندکی در اختیاردارند، به احتمال زیاد از مشتری‌های وفادار بیشتری برخوردارند. این نکته در علم بازاریابی با اصطلاح ” مخاطره دوگانه ” معرفی می‌شود.

برای اینکه بتوان خریداری را به عنوان مشتری وفادار برند شناخت، تکرار خرید لازم است اما کافی نیست. ممکن است فرد در دفعات مختلف یک برند را خریداری کند، اما به آن وفادار نباشد. وفاداری به برند تنها یکی از مزیت‌های متعدد ایجاد برندهای بهره‌مند از تصویر ذهنی ( شخصیت برند) مطلوب و ارتقای ارزش ویژه برند برای سازمان‌ها به شمار می‌آید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: مدیرنو

کلیدواژه ها: انواع شخصیت برند , مراحل ایجاد شخصیت برند , شخصیت سازی برند , \nشناخت هویت و شخصیت برند , تعریف هویت برند , چگونه هویت برند بسازیمانواع شخصیت برند , مراحل ایجاد شخصیت برند , شخصیت برند

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات