ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

توسعه فردی چیست و چه مزایایی دارد؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
توسعه فردی

برنامه توسعه فردی چیست ؟

برنامه های رشد و توسعه فردی یا IDP ها می توانند به عنوان ابزار مهمی برای متخصصان و کارمندان باتجربه و یا حتی مدیران در ساختار توسعه خود عمل کنند. درک چگونگی ایجاد یک برنامه توسعه و رشد فردی به شما کمک میکند مهارت های مورد نیاز خود را ایجاد کرده و توانایی های موجود خود را برای رسیدن به اهداف حرفه ای و پیشرفت شغلی خود تقویت کنید. طبیعتا توسعه فردی آنگونه که برخی افراد باور دارند، کار آسانی نیست. هر آدمی ویژگی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل منطقی است که پیشرفت فردی برای هر آدمی با فرد دیگر فرق داشته باشد. اما معنی این کلمه در واقع چیست؟ چه مزایایی می تواند برای فرد به همراه داشته باشد؟ چرا هر فرد باید به دنبال توسعه خود باشد؟ جواب این سوالات را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

IDP یا همان برنامه توسعه فردی (individual development plan)، نقشه مسیر شغلی شماست. با استفاده از IDP شما جایگاه فعلی خود را ارزیابی می‌کنید؛ مشخص می‌کنید که در کجا هستید و می‌خواهید به کجا برسید. در برنامه توسعه فردی، افراد مسئولیت یادگیری‌های خود را برعهده دارند و فعالیت‌های کلیدی جهت توسعه و یادگیری مشخص می‌شود.

توسعه شخصی

منظور از برنامه توسعه فردی چیست؟

برنامه توسعه فردی یک برنامه عملی است که برای بهبود دانش، مهارت ها و توانایی های فرد ایجاد می‌شود. برنامه توسعه فردی می تواند به متخصصان و مدیران کمک کند تا یک برنامه عملی برای رشد شغلی و توسعه حرفه ای کارکنان ترسیم کنند. بسیاری از مجموعه های مشاوره نیز از این فرم ها برای کمک به کارکنان سازمان در تعریف و دستیابی به اهداف بلندمدت خود استفاده می کنند. به طور معمول، یک IDP شامل یک یا دو صفحه است که موقعیت حرفه ای فعلی و اهداف شغلی آینده شما را خلاصه می کند. به شما اجازه می دهد:

  • نقاط ضعف خود را تقویت کنید.
  • عملکرد کلی‌تان بهبود یابد.
  • مهارت ها و شایستگی های تثبیت شده‌تان را تقویت کنید.
  • بینشی در مورد اهداف شغلی کوتاه مدت و بلند مدت ارائه دهید.

برنامه توسعه فردی سازمانی می تواند به کارکنان و مدیران چارچوبی برای سنجش پیشرفت بدهند. این برنامه‌ها معمولاً شامل معیارها و تاکتیک‌هایی هستند که می‌توانید برای رسیدن به اهداف خود از آنها استفاده کنید. مانند گذراندن دوره‌های توسعه حرفه‌ای، کسب گواهی‌نامه‌ها و جستجوی مسئولیت‌های اضافی در محل کار.

توسعه فردی منجر به رشد، خودشناسی، عزت نفس افراد می شود.

مزایای برنامه توسعه فردی :

یک IDP یا برنامه رشد و توسعه فردی موثر می تواند برخی از مزایای زیر را ارائه دهد:

  • اهدافتان را مشخص می‌کنید: برنامه توسعه فردی متخصصان را ترغیب می کند تا اهداف کوتاه مدت و بلندمدت خود را در نظر بگیرند، که ممکن است به شما در ایجاد یک برنامه عمل برای رسیدن به آنها کمک کند.
  • مهارت‌هایتان را بهبود میبخشید: این ابزارها به شما کمک می‌کنند شکاف‌های مهارتی را شناسایی کرده و در مورد چگونگی یادگیری مهارت‌های مهمی که می‌توانند به شما در پیشرفت در صنعت کمک کنند، تحقیق کنید.
  • نقاط قوت و ضعف خودتان را پیدا میکنید: درک اینکه در چه چیزی مهارت دارید و در چه مواردی می توانید پیشرفت کنید، می تواند به شما کمک کند حرفه خود را اصلاح کنید، تخصص خود را انتخاب کنید و توانایی های خود را افزایش دهید.
  • با یک مربی در ارتباط میشوید: بسیاری از افراد با یک سرپرست، مربی شغلی یا مربی برنامه رشد و توسعه فردی شروع میکنند، بنابراین می‌تواند به شما کمک کند تا با یک حرفه‌ای باتجربه که به شما راهنمایی می‌کند، هماهنگ شوید.
  • موجب افزایش تعامل شما میشود: برنامه رشد فردی اغلب متخصصان را تشویق می کند تا روی خودشان سرمایه گذاری کنند که این کار اعتماد به نفسشان را افزایش میدهد. و رفته رفته موجب تعامل بیشتر با شغل و اطرافیانشان میشود.

چگونه یک برنامه توسعه فردی بنویسیم:

مراحل زیر میتواند به شما در ایجاد یک IDP یا برنامه رشد و توسعه فردی موثر و معنادار کمک کند:

1. اهداف حرفه ای خود را تعیین کنید

به این فکر کنید که چه فرصت های حرفه ای به شما انگیزه و هیجان می دهد. در مورد اینکه چه چیزی به شما انرژی می دهد و کجا اشتیاق خود را پیدا می کنید فکر کنید. این بینش‌ها ممکن است به شما کمک کند تا در موضوعات و فعالیت‌هایی که برای شما معنادار هستند، تلاش کنید، که ممکن است منجر به انتخاب یک شغل کامل شود. برخی از نکات قابل تامل عبارتند از:

  • کدام فرصت ها در حال حاضر در دسترس شما هستند؟
  • از چه فعالیت هایی در محل کار یا مدرسه لذت می برید؟
  • چه مهارت هایی را می خواهید یاد بگیرید تا برای آینده خود آماده شوید؟
  • جایی که خود را در شش ماه یا سال آینده می بینید، کجاست؟

2. نقاط قوت خود را مشخص کنید

یک IDP یا برنامه رشد فردی از شما می خواهد که صادقانه در مورد توانایی های خود فکر کنید. این کمک می کند تا یک جلسه با مدیر یا مشاور خود ترتیب دهید تا در مورد نقاط قوت، مهارت ها و علایق خود صحبت کنید. همچنین توجه به مواردی که می تواند توجه بیشتری را برای آموزش اضافی به کار گیرد، مفید است. یک راه سازنده برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه کسی هستید این است که از خود بپرسید «چرا». به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مهارت‌های فنی خود را بهبود ببخشید، به این موضوع بپردازید که چرا چنین احساسی دارید. عینی بودن در مورد نقاط قوت و ضعف ممکن است به شما در ایجاد یک برنامه موثرتر کمک کند.

3. اهداف خود را مشخص کنید

در مرحله بعد، می توانید اطلاعات خود را جمع آوری کرده و از آن برای ایجاد اهداف قابل مدیریت برای پیشرفت حرفه ای خود استفاده کنید. در این بخش، به توانایی‌هایی که برای مسیر شغلی شما حیاتی هستند، بپردازید و مشخص کنید که برای رسیدن به اهداف خود چه برنامه‌ای انجام می‌دهید. به عنوان مثال، اگر یکی از اهداف شما بهبود مهارت های برنامه نویسی است، در اینجاست که نحوه برنامه ریزی برای انجام این کار را مشخص می کنید. شما می توانید پیشنهاد ثبت نام در دوره های آنلاینی را بدهید که رایج ترین زبان های برنامه نویسی را آموزش میدهند.

یکی از کلیدهای یک برنامه توسعه فردی که به خوبی نوشته شده این است که تا حد امکان خاص باشد تا به شما کمک کند موفقیت خود را اندازه گیری کنید. ممکن است بنویسید که می خواهید یاد بگیرید که چگونه از فرمول ها و توابع جدید در اکسل برای بهبود توانایی خود در جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کنید. وقتی نوبت به بررسی طرح می رسد، می توانید از نمودارها، صفحات گسترده و نمودارهای داده برای ارزیابی پیشرفت خود استفاده کنید.

4. طرح خود را اجرا کنید

هنگامی که برنامه خود را ایجاد کردید، می توانید اجرای آن را در حرفه خود شروع کنید. ایده خوبی است که یک کپی از طرح خود را در مکانی به راحتی در دسترس نگه دارید. به این ترتیب، می توانید اغلب به آن ارجاع دهید و پس از تکمیل موارد، موارد را بررسی کنید. این به شما کمک می کند پیشرفت خود را پیگیری کنید. از جدول زمانی و تاریخ های مشخص شده در برنامه آگاه باشید. همچنین می‌توانید برای دریافت منابع و فرصت‌ها برای رسیدن به اهدافتان با مشاور یا مدیر خود تماس بگیرید.

5. به تعیین اهداف ادامه دهید

به یاد داشته باشید که برنامه خود را به صورت دوره ای بازبینی کنید تا در حین دستیابی به اهداف اولیه، اهداف جدیدی را تعیین کنید. این امر باعث بهبود مستمر می شود که ممکن است به شما در پیشرفت در طول حرفه‌تان کمک کند. نگه داشتن اسناد رشد خود ممکن است مفید باشد. به عنوان مثال، ایجاد یک نمونه کار که نشان می دهد کار شما در طول زمان بهبود می یابد یا ردیابی پیشرفت شما در یک وبلاگ شخصی ممکن است به شما کمک کند تا در مورد پیشرفت حرفه ای خود فکر کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.

توسعه فردی بسیار وسیع تر از توسعه شغلی می باشد. زیرا پیشرفت شخصی تمام نقطه های زندگی هرکس را در بر می‌گیرد و بر روی تمام آن ها تاثیر مثبت دارد. اما در توسعه شغلی فقط کسب و کار فرد مورد پیشرفت قرار می گیرد. در واقع افراد می توانند با توسعه فردی، در شغل و یا کسب و کار خود هم توسعه داشته باشند.

مزایا پیشرفت فردی

نکاتی برای ایجاد یک برنامه توسعه فردی

در اینجا چند نکته اضافی وجود دارد که باید هنگام ایجاد طرح خود در نظر بگیرید:

توانایی های فعلی خود را مشخص کنید:

اولین گام در ایجاد یک برنامه توسعه فردی، ارزیابی عینی و صادقانه بدنه کار و مجموعه مهارت های خود است. این می تواند به شما کمک کند مطمئن شوید که تمام اهداف شما به طور واقع بینانه قابل دستیابی هستند. به یاد داشته باشید که همیشه می توانید IDP خود را در آینده طوری تنظیم کنید که اهداف بلندپروازانه تری را شامل شود. تعیین اهداف قابل دستیابی که بر مهارت های فعلی شما تکیه دارند بسیار مهم است.

در نظر بگیرید که کدام فرصت های یادگیری برای شما در دسترس است:

اگر در حال حاضر مشغول به کار هستید، کارفرمای شما ممکن است مشتاق کمک به شما در رسیدن به اهداف حرفه ای باشد. بسیاری از سازمان‌ها فرصت‌های توسعه حرفه‌ای را به کارمندان ارائه می‌دهند یا برای هر گونه آموزش و تحصیلی که دنبال می‌کنند، هزینه را بازپرداخت می‌کنند. از کارفرمای خود بپرسید که آیا آموزش یا دوره های مرتبط ارائه می دهد یا خیر.

به منابع مورد نیاز فکر کنید:

در نظر بگیرید که چه مقدار زمان، پول و آموزش ممکن است برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. این ممکن است به شما کمک کند تا برنامه ای مناسب برای وضعیت فعلی خود ایجاد کنید. برای مثال، اگر بودجه محدودی دارید و نمی‌توانید در یک برنامه آموزشی تمام وقت شرکت کنید، ممکن است از سخنرانی‌های ویدیویی رایگان استفاده کنید و برای تقویت مهارت‌های خود کتاب‌هایی را از کتابخانه بخوانید.

برای مثال میتوانید از پادکستهای مدیریتی ما که همگی رایگان هستند استفاده کنید: لینک صفحه پادکستهای مدیرنو

5 اساس رشد شخصی

هنگامی که حرف از توسعه فردی می شود، باید به سلسله مراتب مواردی که برای پیشرفت شخصی احتیاج است، اشاره کرد. نیازهای مهم افراد باید رفع شوند تا آنها بتوانند به بیشترین میزان پتانسیل خود برسند. رسیدن به خودشکوفایی که از مهمترین نیازهای پیشرفت شخصی است به این معنی است که افراد مختلف به بیشترین سطوح خود شناسی، اعتماد به نفس، رشد فردی و خودآگاهی برسند. موارد زیر زمینه هایی برای توسعه شخصی به شرح زیر است:

  • رشد معنویت فرد و کشف ارزش های خود
  • آماده شدن ذهن برای توسعه شخصی
  • گسترش روابط اجتماعی و یادگیری مهارت های ارتباطی
  • تقویت احساسات مختلف مانند شادی، ترس، هیجان و …
  • اهمیت به اندام ها و تقویت قدرت بدنی و افزایش سلامت بدن با ورزش کردن

این موارد مهم ترین زمینه ها برای توسعه فردی می باشد. هر فرد برای آنکه بتواند در هر هدفی موفق باشد باید این زمینه ها را فراهم کند.

پیشنهاد میکنیم برای خودشناسی بهتر تستهای رایگان ما را بزنید: لینک صفحه تستهای مدیرنو

مزایا پیشرفت فردی

پیشرفت فردی تنها برای رسیدن به هدف نیست. بلکه توسعه شخصی مزایای بسیار مهمی دارد. هر شخص می تواند با پیشرفت شخصی خود در زندگی به مزایایی دست پیدا کند که در لحظات مختلف زندگی آنها نقش مهمی داشته باشد. این مزایا پیشرفت فردی عبارت اند از:

  1. انعطاف پذیری بیشتر
  2. افزایش آمادگی ذهنی
  3. افزایش خودآگاهی و عزت نفس
  4. بهبود روابط شخصی و اجتماعی
  5. بیشتر شدن دانش ها و مهارت های آموخته شده

این موارد از مهم ترین مزایای توسعه فردی می باشد. در واقع افراد هنگامی که زمینه های توسعه شخصی را برای خود فراهم کنند و آنها را به دست آورند، این مزایا درون آنها ایجاد می شود.

موفقیت فردی

کلام آخر در رابطه با رشد و توسعه فردی:

پیشرفت اتفاقی است که تمام افراد می خواهند در زندگی آنها برای زمینه های مختلف اتفاق بیفتد. اما برای پیشرفت کردن در نقاط مختلف نیاز به پیش زمینه هایی وجود دارد که مهم ترین آنها پیشرفت شخصی می باشد. افراد می توانند با توسعه فردی زندگی خود را ارتقا بدهند. با توسعه شخصی ذهن و جسم فرد آماده می شود تا بتواند در هر زمینه ای در زندگی خود موفق تر باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با همکاری مدیرنو برای رشد و توسعه کارکنان سازمانتان با ما تماس بگیریدو یا به صفحه مشاوره منابع انسانی مراجعه نمایید.

 

منابع: indeed و هیات تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات