ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

13 سوال مهم و کاربردی در مصاحبه شغلی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

سوال مصاحبه شغلی در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم

در این مقاله به اینکه در در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؟ می‌پردازیم و در ادامه سوالات مهم برای مصاحبه استخدامی و شغلی موفق را شرح خواهیم داد. امروزه مصاحبه‌شغلی هم برای کارجو و هم برای کارفرما از اهمیت زیادی برخوردار و از طرفی بسیار سخت بوده. اینکه در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم و چه سؤالاتی میتوانند در انتخاب بهینه کمک کنند هم از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

 

مصاحبه شغلی موفق به پارامترهای زیادی بستگی دارد و اینکه در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم بستگی به شغل، شرکت، صنعت و حتی مدیر استخدام کننده میتواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، مدیر استخدامی که به دنبال کارمندی برای پر کردن یک موقعیت ابتدایی در یک صنعت است، رویکرد متفاوتی برای مصاحبه با مدیر استخدامی دارد که به دنبال کارمندی برای پر کردن یک پست ارشد اجرایی  است. آماده شدن برای مصاحبه‌شغلی می‌تواند ترسناک باشد و چیزهای زیادی وجود دارند که به دانستن بهترین سؤالات برای پرسیدن کمک می‌کنند.

مثلاً آیا برای پرسیدن سوالات مصاحبه استخدامی به رزومه داوطلب نگاه کرده‌اید؟ آیا در مورد تجربیاتی که در رزومه آنها درج شده، کنجکاوید؟ در مورد کارجو چه می‌دانید که بتوانید از آنها برای مصاحبه شغلی موفق استفاده کنید؟

 

داشتن دلیل برای هر سوال

به‌عنوان مصاحبه‌کننده، شما باید به دلایل پشت هر سؤالتان فکر کنید و هیچ سؤالی را بدون فکر و دلیل از کارجو نپرسید.

سوالات مصاحبه شغلی می‌توانند برای درک بیشتر شخصیت کارجو باشند یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجربیات کاری، هرچه که هست باید دلیل پرسیدن سؤال برای خود شما روشن و شفاف باشد. همان‌طور که اشاره شد، مصاحبه‌شغلی کار سخت و دشواریست، چون در دوره‌ای به سر می‌بریم که تعداد متقاضیان با کیفیت، کار به‌شدت کم و رقابت برای جذب و حفظ چنین گروهی به‌شدت بالاست.

تقریباً 75 درصد از کارفرمایان اعتراف می کنند که فرد نامناسبی را برای شغلی استخدام کرده اند. بهترین راه برای جلوگیری از این اشتباه، یک فرآیند مصاحبه قوی و مداوم است.

درک شخصیت متقاضی

علاوه بر این، شما به‌عنوان مصاحبه‌کننده باید سعی کنید به شخصیت متقاضی پی برده و متوجه شوید که تعامل او با سایر کارمندان چطور خواهد بود. اینکه چگونه در تیم شما عملکرد خواهند داشت و به‌دست آوردن تمام آن اطلاعات در یک مصاحبه‌شغلی 30 دقیقه‌ای کار آسانی نیست.

شاید برایتان این پرسش مطرح باشد که در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؟ برای دریافت پاسخ‌های خوب، باید سؤالات خوبی بپرسید.  در ادامه مقاله لیستی از بهترین سوالات مصاحبه شغلی و استخدامی که باید از کارجویان بپرسیم آورده شده است.

چگونه بهترین سوالات مصاحبه را برای پرسیدن انتخاب کنیم

برای اینکه مشخص کنید به عنوان مصاحبه کننده و کارفرما چه می خواهید یا باید بپرسید، ابتدا باید چند سوال از خود بپرسید.

  • نقشی که می خواهید ایفا کنید چیست؟ به مهارت های سخت و مهارت های نرم مورد نیاز برای این کار فکر کنید.
  • دوست دارید در نامزدی که قرار است مصاحبه کنید چه چیزی ببینید؟ جزئیاتی را که در رزومه آنها پوشش داده نمی شود در نظر بگیرید.
  • چه تیپ شخصیتی در این نقش موفق خواهد بود؟ به فرهنگ شرکت خود فکر کنید. چه کسی می تواند به آن اضافه کند؟

هنگامی که پاسخ این سؤالات را بدانید، در راه انتخاب فرد جدید، بهترین سوالات را خواهید پرسید. شما حداقل باید چند سؤال کلی مشابه از هر نامزد بپرسید تا به کاهش سوگیری در فرآیند مصاحبه کمک کند.

در مرحله بعد، رزومه نامزد یا هر اطلاعات دیگری را که تاکنون در اختیار شما قرار داده اند، بررسی کنید و برخی از سوالات استخدامی را از آن بسازید. آیا آنها بخشی از چیزی منحصر به فرد بودند؟ آیا آنها مجموعه خاصی از مهارت ها را دارند که شما علاقه مند به دانستن بیشتر در مورد آن هستید؟ با در نظر گرفتن این جزئیات نامزد، می توانید چند سؤال خوب در مصاحبه مخصوص آن نامزد خاص ارائه دهید.

در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؟

1. از خودت برام بگو

هدف از پرسیدن چنین سؤالی بازگو کردن اطلاعات نوشته‌شده در رزومه نیست.

با طرح چنین سؤالی به دنبال اطلاعاتی که در رزومه فرد درج نشده، هستید. این سؤال در ابتدای مصاحبه‌شغلی می‌تواند اولویت و علاقه‌مندی فرد برای حوزه‌های مرتبط و غیر مرتبط با کار را مشخص نماید. درخواست از کارجویان برای به اشتراک گذاشتن چیزی که در رزومه آنها وجود ندارد، به آنها اجازه می دهد تا جزئیات کلیدی را که قادر به درج در درخواست اولیه خود نبودند به نمایش بگذارند.

 

2. شرایط کاری دشواری که با آن روبرو بوده‌اید چیست و چگونه بر آن غلبه کرده‌اید؟

این سؤال چندین هدف را دنبال می‌کند. هدف اول اینست که بدانید یک کارمند از پس سختی‌ها برمی‌آید یا نه. در بسیاری از موارد، شرایط دشوار باعث می‌شوند تا افراد حرفه‌ای شوند. در تمامی سؤالات با دقت به پاسخ کارجو گوش دهید که آیا تغییر وضعیت می‌دهند؟ آیا به‌صورت دفاعی پاسخ دادند؟

 

3. نقاط قوت و ضعف شما چیست؟

درحالی‌که این سؤال، از سوالات قدیمی مصاحبه شغلی است اما هنوز هم یک سؤال کاربردی است. درک نقاط قوت یک فرد، به‌ویژه آنهایی که خود آنها را شناسایی می‌کنند، زمانی مهم است که در نظر بگیرید که آیا آنها برای شرکت و نقش مناسب هستند یا خیر.

با درک نقاط قوت کارجو، می‌توانید ببینید که آیا مهارت‌های نرم متقاضی با مسئولیت‌های کاری مورد نظر همسو هستند یا نه؟

اگر می‌خواهید از یک متقاضی کار در مورد نقاط قوتش بپرسید، باید در مورد نقاط ضعفش هم بپرسید. ممکن است با افرادی مواجه شوید که می‌گویند هیچ نقطه‌ضعفی ندارند. یا حتی ممکن است هنگام پاسخ به این درخواست اعتمادبه‌نفس خود را از دست بدهند. شما باید به دنبال مطرح‌شدن جزئیات نقاط ضعف متقاضی باشید. برای این کار باید سؤالات مربوط به نقاط قوت و ضعف را با طرح سؤالات چرایی ادامه دهید.

 

4. برای یک یا چند سال آینده چه اهدافی دارید؟

این سؤال به شما کمک می‌کند بفهمید که آیا کارجو مایل به رشد و پیشرفت هست یا نه.

پاسخ به این سؤال می‌تواند متعدد و متنوع باشد و برای تحلیل بهتر پاسخ‌ها باید از متقاضی بخواهید که توضیحات بیشتری در مورد اهداف و چرایی آنها برایتان عنوان کند.

 

5. همکارانتان شما را چگونه توصیف می‌کنند؟

این یکی دیگر از سوالات مصاحبه شغلی موفق است که باید از مصاحبه‌شونده بپرسید. این سؤال باعث می‌شود که کارجو به شخصیت و نحوه تعامل خود با تیم‌های قبلی بپردازد.

6. در شرایط با محدودیت زمانی قرار گرفتید؟ عملکردتان چطور بود؟

این سؤال مهمی است که باید از یک متقاضی کار برای پست‌های با ضرب‌الاجل زمانی بپرسید. اگر احساس می‌کنید که کارجو اغلب تا آخرین لحظه منتظر می‌ماند تا کار خود را تحویل دهد، ممکن است این یک نشانه باشد که باید به آن توجه کنید.

 

7. جالب‌ترین پروژه‌ای که در تجربه خود روی آن کار کرده‌اید، چیست؟

اگر در پی کشف بیشتر تجربیات متقاضی ها هستید، علاوه بر آنچه که آنها نسبت به آن علاقه دارند، این سؤال می‌تواند کارساز باشد.

با علم به اینکه آنها به چه کارهایی علاقمندند، می‌توانید میزان لذت آنها از وظایف کاری را اندازه‌گیری کنید. همچنین، می‌توانید به درک بهتری از کارهایی که آنها دوست ندارند یا ترجیح می‌دهند انجام ندهند را نیز برسید.

پیشنهاد مطالعه: ۷ سوال مصاحبه برای استخدام برترین ها

 

8. فرهنگ ایده آل شرکت شما چیست؟

آیا شخصی که با او مصاحبه می‌کنید برای فرهنگ شرکت شما ارزش قائل است؟

با پرسیدن سؤال در مورد فرهنگ شرکت، به دنبال درک این موضوع هستیم که چه چیزی برای کارجو اهمیت دارد. تا تشخیص دهیم که چقدر با شرکت شما هماهنگ است.

این سؤال به شما به‌عنوان مصاحبه‌کننده هم این فرصت را می‌دهد که در مورد فرهنگ شرکت خود، هرگونه مزیت یا ویژگی خاص و اینکه ارتباط افراد از چه کیفیتی برخوردار است صحبت کنید تا کارجو درک بهتری از شرکت شما داشته باشد.

اگر متوجه شدید که فرهنگ شرکت شما با آنچه کارجو می‌خواهد مطابقت ندارد، بهترین اقدام جذب نکردن کارجوست. چون در صورت جذب چنین فردی در سازمان باید منتظر عواقبی نظیر اختلال در فرهنگ عمومی شرکت و نارضایتی در پرسنل قدیمی باشید.

 

9. در یک کارفرما به دنبال چه سبک رهبری هستید؟

بخشی از یافتن مناسب برای یک سازمان، انتخاب نامزدهایی است که می توانند در تیم فعلی شما پیشرفت کنند. برخی از افراد از کار با یک مدیر آزاد خوشحال تر هستند، در حالی که برخی دیگر قدردان ساختار و راهنمایی عملی بیشتری هستند. شما می خواهید نامزدی پیدا کنید که با سبک رهبری مدیر خود و سبک رهبری فراگیر شرکت به خوبی کار کند.

شما می توانید این سوال را با درخواست از آنها برای توصیف مدیر مورد علاقه خود یا به اشتراک گذاشتن مثالی از رهبر مورد تحسین خود تکمیل کنید. این به آنها اجازه می دهد تا ویژگی های رهبری را که در محل کار برایشان ارزش قائل هستند برجسته کنند.

 

10. چرا می‌خواهید برای شرکت ما کار کنید؟

این سوال، یکی از بهترین سوالات مصاحبه استخدامی است. چنین سؤالی نمایانگر اینست که آیا داوطلب در مورد شرکت اطلاعاتی به‌دست آورده؟ چرا می‌خواهد در شرکت شما کار کند؟ کدام ویژگی باعث تمایل فرد برای ورود به سازمان شما شده است؟ و مهم‌تر از همه، این سؤال به شما درک واضحی از مصاحبه می‌دهد که آیا نامزد فقط شغلی می‌خواهد یا به‌طور خاص مشتاق کار کردن در شرکت شماست.

این سوال بسیار کلیدی است. در شرایطی که جذب نیرو برای سازمانها بسیار سخت شده است، شما باید سازمانتان را طوری بسازید که کارجویان علاقمند به کار کردن در آن باشند. و در وهله اول باید بتواندی ایرادات خود را شناساسی و رفع نمایید. در رابطه با ارزایابی سازمانتان و شناخت ایرادات و مشکلات فعلی و دریافت راهکار میتوانید جهت رزرو وقت با دفاتر مدیرنو تماس بگیرید. و یا به صفحه مشاوره کسب و کار مراجعه نمایید.

 

11. چگونه این نقش از اهداف شغلی شما پشتیبانی می کند؟

هنگام استخدام یک عضو جدید تیم، معمولاً می خواهید نامزدی را پیدا کنید که علاقه مند به ماندن طولانی مدت باشد. شما همچنین می خواهید اهداف شغلی آنها را درک کنید. برخی از افراد ممکن است به سادگی به دنبال گام بعدی در حرفه خود باشند و برخی دیگر ممکن است دید کلی از رشد خود فراتر از نقش بعدی خود داشته باشند. هر دو موقعیت کاملاً خوب است.

این سوال به شما کمک می کند تا با برجسته کردن اینکه چگونه نقش باز با اهداف شغلی آنها مطابقت دارد، طول عمر بالقوه هر کارجو را تعیین کنید. داوطلبان این فرصت را خواهند داشت تا توضیح دهند که چگونه این موقعیت به آنها امکان می دهد مجموعه مهارت های خود را رشد دهند، در یک زمینه خاص تجربه کسب کنند، یا تحصیلات رسمی خود را در یک محیط واقعی اعمال کنند. برخی از کاندیداها حتی ممکن است مسیر روشنی را از نقشی که در حال حاضر به دنبال آن هستند تا یک موقعیت رهبری دیگر شناسایی کنند.

همه اینها به شما کمک می کند تا نامزدی را انتخاب کنید که واقعاً به این نقش اختصاص داده شده و انگیزه بیرونی قوی برای موفقیت دارد.

دوره آموزشی مدیریت و رهبری اثربخش

12. معمولاً هنگام کار با یک تیم چه نقشی را بر عهده می گیرید؟

حتی مستقل ترین موقعیت ها اغلب نیاز به سطحی از ارتباطات و همکاری دارند. پرسیدن در مورد اینکه یک کارجوی آینده نگر چگونه در یک محیط تیمی کار می کند، می تواند بینش ارزشمندی در مورد توانایی آنها در همکاری با دیگران به شما بدهد. این می تواند به شما کمک کند که خودآگاهی داوطلب را هنگام کار با دیگران ارزیابی کنید و در مورد اینکه آنها چگونه خود را در پویایی گروه درک می کنند بیشتر بدانید.

این سوال همچنین به شما ایده می دهد که چگونه شخصیت و سبک کاری آنها با نقش مطابقت دارد.

 

13. سؤالی دارید؟

در نهایت، می‌توانید مصاحبه خود را با این پرسش که آیا “سوالی دارید؟” به‌پایان برسانید.

با این سؤال، می‌خواهید هر چیزی را که برای مصاحبه‌شونده مهم است اما مطرح نشده، باز کنید. با طرح چنین سوالی، آنها این فرصت را خواهند داشت که در مورد ویژگی‌های کار، حقوق و مزایا، ساعات کار، تعطیلات و دیگر مزایای کار کردن در شرکت شما سؤال کنند.

اگر کارجو سوالی نداشته باشد هم می‌تواند نشانه بدی باشد. چون می‌تواند نشانه عدم آمادگی قبلی او باشد. یا تحقیقات خود را انجام نداده‌اند. یا به‌اندازه کافی علاقه‌مند نیستند که تمام اطلاعاتی را که می‌توانند جمع آوری کنند را به‌دست بیاورند.

کلام آخر در رابطه با مصاحبه شغلی:

امروزه مصاحبه‌ شغلی برای هر دو طرف سخت است. به همین دلیل داشتن لیستی خوب از سوالات مصاحبه شغلی بسیار مهم است. در این مقاله سعی کردیم به این نکته بپردازیم که در مصاحبه‌شغلی چه بپرسیم و چرا بپرسیم. یکی از خدماتی که مجموعه مشاوره مدیرنو ارائه میکند، انجام مصاحبه های شغلی برای سازمانهاست که چه از بعد، تخصصی و چه از بعد شخصیتی افراد جویای کار را تایید یا رد مینماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با دفاتر ما تماس بگیرید.

اگر برای مصاحبه‌شغلی وقت و اطلاعات تخصصی کافی نداشته و نیاز به برون سپاری به افراد متخصص در حوزه منابع انسانی دارید، صفحه مشاوره جذب نیروی انسانی مدیرنو را مطالعه کنید.

 

منابع: insightglobal هیات تحریریه مدیرنو

 

عضویت
اطلاع از
3 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات

سپاس از لطف شما که این گونه زحماتی که کشیدیدچهار چوب کار و فرهنگ و…رو به رایگان در اختیار عموم قرار میدید.از خداواند سلامت وشادابی آرامش در کنار خانوادهتان خواستاریم بی شک خداوند همانگونه به رایگان پادکست گذاشتید هوای شماها رو داره و برای آینده مملکت خودمون عالی میشه مدیران با سواد مردمان با منش و عقل کامل

موجب خرسندی ماست که این مطالب و محتوا ها برای شما سودمند بوده .
بسیار متشکریم.

عالی