ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

مهم ترین دلایل بی انگیزگی نیروی انسانی در ایران چیست؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
ضربات جبران ناپذیر بی انگیزگی کارکنان

در این مقاله از مدیرنو به “مهم ترین دلایل بی انگیزگی نیروی انسانی در ایران” می‌پردازیم. کاهش انگیزه کارکنان یکی از مهمترین دلایل بی انگیزگی سازمانی نیروی انسانی و پرسنل در ایران است. در محیط‌های کاری مدرن و امروزی، چیدمان نیروی انسانی و نقش آن در موفقیت و شکست کسب و کار، جایگاهی به‌مراتب متفاوت‌تر از گذشته به خود گرفته است. اینکه رابطه منابع انسانی و مدیریت از جایگاه سنتی خود یعنی تفکر از طرف مدیریت و نیروی فیزیکی از طرف منابع انسانی جای خود را به مشارکت در تصمیم‌گیری و راهبری سازمان از هر ۲ گروه (مدیریت و منابع انسانی) داده است، باعث می‌شود تا نگاه دقیق‌تری به فرآیند مدیریت در عصر حاضر بیندازیم.

بنر میان مقاله منابع انسانی

دیگر نمی توان تنها با برطرف کردن سطوح زیرین نیازهای انسانی (سلسله مراتب نیازهای مازلو)، مثل حقوق و مزایای کاری، دادن شغل و غیره به سطح مطلوبی از کیفیت کاری نیروی انسانی و در نتیجه سطح رضایت مشتریان دست یافت. زمانی که کسب و کاری نتواند سطح رضایت مشتریان خود را در حد مطلوب حفظ کند، نمی تواند دست به نتایج متفاوتی در صنعت خود بزند.

 

اصلی ترین ضربه بی انگیزگی و بی تفاوتی کارکنان

یکی از ضربات اصلی عدم وجود انگیزه در سازمان، نرخ بالای تغییرات و جابه‌جایی پرسنل کسب و کار است. این جابه‌جایی هزینه‌های سنگینی را به شما و کسب و کار شما تحمیل خواهد نمود. بخش اعظم این هزینه‌ها در دفاتر حسابداری درج نخواهند شد.

برخی از این هزینه ها شامل:

هزینه‌های آموزش پرسنل جدید، هزینه‌های از دست دادن زمان برای جایگزینی، هزینه‌های جا ماندن از رقابت و… . این هزینه‌ها نامشهود بوده و به سازمان لطمات زیادی وارد می‌نمایند. و متأسفانه تنها هزینه‌های آگهی جذب، حقوق و مزایای انتخاب‌های اشتباه در فرآیندهای جایگزینی در دفاتر حسابداری ثبت خواهند شد.

این تنها ضربه‌ای نیست که از بی انگیزگی و بی تفاوتی کارکنان نصیب ما و کسب و کار ما می‌شود! از دست دادن مزیت رقابتی‌مان یکی دیگر از لطمات بی‌شمار عدم وجود انگیزه در سازمان است.

درصورتی‌که کارکنان شما خوشحال نیستند و یا به عبارتی ساده‌تر از بودن در سازمان شما لذت نمی‌برند، حتی یک‌لحظه هم نباید فکر کنید که تقصیر و مشکل از جانب آنهاست. بلکه مشکل اصلی شما هستید! این شمایید که نمی‌توانید انگیزاننده‌هایی متناسب با شرایط کسب و کار و همکارانتان ایجاد کنید. خبر بد اینست که بی انگیزگی و بی تفاوتی کارکنان باعث می شوند که شما مزیت رقابتی تان را از دست بدهید. در صورتی که تا امروز با این چالش رو به رو نشده اید، مطمئن باشید که به زودی این چالش خودش را در کسب و کار شما نشان خواهد داد.

 

توجه شما را به پادکست زیر با عنوان “لذت بردن از کار” جلب می نمائیم.

 

درصورتی‌که از سیستم ارتباطی باز در سازمان برخوردار نباشید، قطعاً همکارانتان بازخوردی به شما نخواهند داد. درنتیجه گام اول در راستای رفع این معضل، توجه به علامت‌های هشداردهنده موجود در کسب و کار شماست.

نشانه های بی انگیزگی کارکنان

غیبت‌های رو به افزایش، تأخیر در ورود و تعجیل در خروج، وعده‌های عقب‌افتاده مداوم، اشتباهات همیشگی و نهایتاً کاهش اشتیاق. به خاطر داشته باشید که هریک از پرسنل شما، مستقیم یا غیرمستقیم در فرآیند خدمت‌رسانی به مشتریان حضورداشته و می‌توانند درنتیجه نهایی تأثیر بگذارند.

به این مثال توجه کنید و ببینید چطور بی انگیزگی و بی تفاوتی کارکنان می تواند خدمات به مشتری را از مسیر مطلوب خود خارج می کند :

فرض کنید آقای اکبری راننده شرکت پخش است. او در طول ۳ سال فعالیت خود، با توجه به تلاشی که برای شغلش کرده به جایگاه موردنظر دست پیدا نکرده. از سوی مجموعه به رسمیت شناخته‌نشده. مدیر مجموعه که سرپرست ۳۰ نفر است نام او را به‌سختی به یاد می‌آورد، اما از بی انگیزگی و بی تفاوتی او شکایت می‌کند. همکاران موردتعامل در بخش‌های دیگر نیز به‌ندرت با وی در مورد روندهای کاری صحبت می‌کنند. دراین‌بین آقای اکبری روحیه و انگیزه خود را ازدست‌داده و هرروز دغدغه کمتری نسبت به کیفیت کار خود دارد. او سفارش‌های مشتریان را به‌اشتباه به مقصد می‌رساند و نارضایتی زیادی برای مشتریان ایجاد شده.

شکایت مشتریان از اشتباهات این پرسنل مداوما به دفتر مجموعه ارائه می‌شود. در چند مورد شرکت، مشتریان خود را ازدست‌داده. این بی انگیزگی در آقای اکبری و شاید هم در دیگر پرسنل این مجموعه باعث ضررهای کوتاه‌مدت و بلندمدت زیادی شده. مجموعه برای جلوگیری از ضررهای بیشتر، مجبور به پرداخت هزینه های پنهان بیشتر (هزینه‌های جابه‌جایی مداوم نیروی کار) شده.

در مثال فوق، عدم وجود سیستم انگیزش باعث شد تا پرسنل مربوطه باعث نارضایتی و از دست دادن مشتریان بنگاه موردنظر شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، شرکت‌های آمریکایی هر ۵ سال یک‌بار، نیمی از مشتریان خود را از دست می‌دهند. بیشتر این ریزش‌ها مربوط به عدم ارائه مطلوب خدمات به مشتریان آنهاست. شما به‌عنوان مقام اجرایی در کسب و کار نباید اجازه دهید رقبایتان مشتریان شمارا به‌راحتی از دستتان دربیاورند. آن‌هم مشتریانی که در شرایط کنونی بازار به‌سختی به‌دست می‌آیند.

لزوم انگیزه بخشی به پرسنل غیرقابل‌انکار بوده و خوشحال نگه‌داشتن پرسنل، باعث خوشحال و راضی شدن مشتریان میشود. درنتیجه شرکت شما به سودآوری بیشتری خواهد رسید. پس به‌عنوان مدیر ارشد یا سرپرست سازمان باید نسبت به بی انگیزگی و بی تفاوتی کارکنان آگاه باشید. تا بتوانید جلوی ضررهای احتمالی و گاها غیرقابل‌برگشت را بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات