ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

روش های ستاره شدن و قبولی در مصاحبه استخدامی

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
ستاره شدن در مصاحبه استخدامی چگونه در مصاحبه های استخدامی بهترین باشیم و ستاره شویم

در این مقاله از مدیرنو؛ به ستاره شدن در مصاحبه استخدامی و اینکه چگونه در مصاحبه‌ های استخدامی بهترین باشیم و ستاره شویم می‌پردازیم. بارها و بارها شنیده‌اید که می‌گویند برای ایجاد تأثیر مثبت اولیه فقط یک بار فرصت دارید. این قضیه علی‌الخصوص در مورد مصاحبه‌های کاری کاملاً صادق است؛ بنابراین کاری کنید که آن تأثیر اولیه نتیجه‌بخش باشد. این نکات طلایی را بخوانید تا بتوانید کاری کنید که خدایان استخدام در مصاحبه‌های کاری شمارا برگزینند.

 

ستاره شدن در مصاحبه های استخدامی

  • از پیش به بهترین وجه برنامه ریزی کنید
  • تمام توانمندی‌های خود را به شرایط و مقتضیات شغل مزبور ارتباط دهید
  • گزارش‌های مشتری پسند و مختصری درباره‌ی خود در ذهن داشته باشید
  • کاری کنید که مدیر دایره‌ی استخدام حسابی از شما خوشش بیاید
  • از هر مصاحبه‌ای یک جایزه اسکار به خانه ببرید

 

از پیش به بهترین وجه برنامه ریزی کنید

وقتی قرار هست برای دریافت بهترین پیشنهادهای کاری به‌شدت زیر ذره بین قرار بگیرید و مجبورباشید به سؤالات موشکافانه پاسخ دهید و کاری کنید خیال کارفرمایانی که می‌ترسند در استخدام اشتباه کنند آسوده شود، آنچه تفاوتی عمده درنتیجه‌ی کار ایجاد می‌کند میزان آمادگی شماست. باید نشان دهید با نیازهای شرکت هماهنگید، این قابلیت را دارید که خیلی زود در کارها به‌سرعت موردنیاز برسید و خلاصه همه‌جوره با شرکت همگام و متفقید.

با توجه به اطلاعاتی که امروزه درباره شرکت‌ها و صنایع وجود دارد به‌راحتی می‌توانید در مورد موسسه موردنظرتان تحقیق کنید و با آمادگی کامل در جلسه مصاحبه حاضر شوید.

 

ارتباط دادن تمام توانمندی‌های خودتان به شرایط و مقتضیات شغل مزبور

برای بهترین و ستاره شدن در مصاحبه استخدامی ، چنانچه در طول مصاحبه دریافتید مصاحبه کننده حین توصیف چشم انداز شغل موردنظر و فرد ایده آل برای احراز آن‌یکی دوتا از شرایط ذکرشده در استخدام را از قلم انداخته، به کمک او بشتابید و خودتان باتدبیر و موقع شناسی مطالب ازقلم‌افتاده را مطرح نمائید. باید نشان دهید که این موقعیت شغلی را جدی گرفته‌اید. این رویکردی است که کارفرما می‌پسندد و می‌ستاید. اگر می‌خواهید پیشنهادهای کاری را از آن خودکنید، باید نیازهای شرکت را هدف گیری نمائید و عملکردتان در مصاحبه بر اساس این اهداف باشد.

 

در ذهن داشتن گزارش‌های مشتری پسند و مختصری درباره‌ی خودتان

به‌احتمال قریب‌به‌یقین، از شما خواهند خواست شکلی از سؤال «برام از خودتون بگید» را پاسخ دهید. اگر در جواب این سؤال، مثل یک بچه 13 ساله، بگویید: «چی می خواین بدونین؟» قطعاً به شانس استخدامتان کمکی نکرده‌اید. چنین رویکرد ناپخته‌ای باعث می‌شود طرفتان حس کند آماده نیستید.

در عوض این کار، گزارشی کوتاه و مشتری پسند (حداکثر 2 دقیقه و حتی‌المقدور کمتر از یک دقیقه) در ذهن داشته باشید که توصیفگر میزان تحصیلات، تجربه و مهارتتان باشد و نقاط قوتتان را به مشاغلی که در جست‌وجوی‌شان هستید ربط دهد.

پس‌ازاین که مختصر و مفید واقعیت‌های مربوط به پیشینه‌تان را بیان کردید، با افزودن چند جمله درباره شخصیتتان به گزارشتان تب‌وتاب بیشتری بدهید، جملاتی که ویژگی‌هایی نظیر کنجکاوی، تعهد و انگیزه برای موفقیت را شامل می‌شوند.پ

 

کاری کنید که مدیر دایره‌ی استخدام حسابی از شما خوشش بیاید و دیگر همه‌چیز حل است

وقتی قرار باشد کارفرمایان از میان افرادی که ازنظر فنی واجد شرایط هستند یکی را انتخاب کنند، تقریباً همیشه فردی را برمی‌گزینند که بیشتر به دلشان می‌نشینند و به خاطر بسپارید:

برای بهترین و ستاره شدن در مصاحبه استخدامی ، علاوه بر خوش‌وبش کردن، ابزار مشترک، ارتباط چشمی و سایر تکنیک‌های صمیمیت زای معروف، حواستان به فرصت‌های خاص هم باشد:

  • فرض نمایید که مصاحبه کننده حسابی گرفتار به نظر می‌رسد، تلفن‌هایش مدام زنگ می‌خورند و افراد مختلف باعجله به سراغش می‌آیند و گفت‌وگوی شمارا قطع می‌کنند. به نشانه‌ی همدلی لبخندی بزنید و با او همدردی نمایید: انگار امروز از اون روزاست! معنای ضمنی این جمله اینست که دغدغه‌هایت را درک می‌کنم.
  • یا اینکه فرض کنید که دارید نمونه کار نشان می‌دهید. بپرسید آیا می‌توانید برای بحث درباره‌ی نمونه‌تان به آن‌طرف میز بروید و کنار مصاحبه کننده قرار بگیرید. در این حالت «باهم» به کار می‌نگرید.

 

از هر مصاحبه‌ای یک جایزه اسکار به خانه ببرید

صفرکیلومتر هستید؟ پیشکسوتید؟ کارمندید؟ رئیس کل هستید؟ فرقی نمی‌کند. با پیروی از یک سری راهکارهای اجرایی خاص که در صحنه‌ی هر مصاحبه‌ای با موفقیت همراه‌اند. می‌توانید عملکردی فوق‌العاده داشته باشید. برخی از این پیشنهادها ساده و آشنا هستند. اما بسیاری از افراد که برای مدتی در جریان کار مصاحبه نبوده‌اند می‌توانند از آن‌ها به‌عنوان یادآوری بهره بگیرند.

 

1- دوست داشتنی بودن

وقتی در مصاحبه شرایطی پیش رویتان قرار داده می‌شود که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانید آن را محقق نمایید و تقریباً مطمئنید این قضیه مثل تیر خلاص کار شمارا خواهد ساخت، برای جبران این کاستی و به‌عنوان حربه‌ی آخر چنین پاسخی را امتحان نمائید:

فرض می‌کنیم شما تصمیم می‌گیرید کار رو به من پیشنهاد کنیدو من هم می‌پذیرم. ضمن این‌که به‌شدت تلاش می‌کنم تا حجم کار اصلی شما رو سبک کنم. برای اینکه بتونم کم و کاستیم رو در این شغل بیشتر جبران کنم، چه‌کار می تونم بکنم؟ اینجا شما دارید ضرورتاً روی خواستنی بودنتان حساب می‌کنید.

 

2- آراسته و پیراسته کردن زبان بدن

مصاحبه کنندگان همه‌چیز شمارا زیر نظر می‌گیرند. نه تنها لباس و پاسخ‌هایتان به سؤالات مصاحبه، بلکه زبان بدن، حرکات صورت، حالت نشستن یا ایستادن، راه رفتن و ژست‌های شمارا.

 

3- منبع شور و شادی

از کاربرد کلمات منفی (مانند متنفرم، به‌هیچ‌عنوان نمی‌خواهم، اصلاً و ابداً و نمی‌پذیرم) دوری نمایید و از طرح موضوعات خطرناک بپرهیزید؛ مثلاً دعوایتان با همکاران قبلی را نیازی نیست شرح دهید. هیچ‌وقت بد رئیس قبلی‌تان را نگویید. امکان دارد رئیس جدید احتمالی‌تان با رئیس قبلی‌تان هم‌ذات‌پنداری کند و تصمیم بگیرد هرگز رئیس شما نشود.

 

4- همراه داشتن یک خودکار و یک دفترچه یادداشت

توصیه می‌شود در جلسه‌ی مصاحبه هرازگاهی نکته‌ای را یادداشت نمائید، به‌شرط این‌که سعی نکنید از همه‌چیز، کلمه به کلمه، یادداشت بردارید. برای نمونه وقتی جواب سؤالی بلافاصله به ذهنتان نمی‌آید، باید یادداشتی جهت یادآوری بنویسید تا به‌وقتش به این مسئله برگردید و درباره‌اش با مصاحبه کننده صحبت نمایید. به یاد داشته باشید یادداشت کردن آنچه گوینده می‌گوید باعث خرسندی او می‌شود.

چشم و گوشتان را باز نگه‌دارید
فقط در پی بازارگرمی و فروش نباشید. زمانی را هم به گوش دادن اختصاص دهید. وقتی مدام فکر و ذکرتان این باشد که قرار است در گام بعدی چه بگویید، لحظات و فرصت‌های حساس را از دست می‌دهید. بنابراین روی مهارت‌های شنیداری‌تان کارکنید. وقتی سؤال مصاحبه کننده را متوجه نمی‌شوید، از او بخواهید شفاف‌تر آن را بیان کند.

منبع: کتاب مصاحبه های کاری به زبان آدمیزاد

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با مدیریت کسب و کار به صفحه مصاحبه سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباطباشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات