ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

راهکار جذب مشتری در بحران اقتصادی بازار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
3 راهکار جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی بازار

در این مقاله از مدیرنو؛ به راهکار جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی بازار می پردازیم. چگونه در بحران اقتصادی بازار مشتری جذب بکنیم؟ با ما در ادامه همراه باشید…

بنر میان مقاله فروش

جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی بازار

شرایط بحرانی شرایطیست که در آن‌هم تقاضا و هم عرضه کاهش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه تقاضا کاهش پیداکرده ، ولی همچنان عرضه محصولات کاهش و قیمت آنها همواره در حال افزایش است. شرایطی را به وجود می‌آورد که، مشتریان و مصرف‌کنندگان برای تأمین نیازها و خواسته‌هایشان با دقت فراوان، بعد از جستجو در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های حضوری و مقایسه انواع مختلف یک کالا باقیمت‌های متنوع، تصمیم را برای خرید یا نخریدن می‌گیرند.

در بحران اقتصادی بازار، تعداد زیادی از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دچار سردرگمی و ریزش شدید مشتری می‌شوند. حتی کار بعضی از آنها به ورشکستگی و تعطیلی می‌کشد.

3 راهکار جذب مشتری در شرایط بحران اقتصادی بازار

1. تغییر در بسته‌بندی محصولات و خدمات

یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین راهکارها در شرایط بحران اقتصادی بازار این است که هر کسب‌وکاری، بسته‌بندی و قالب محصولات و خدمات خود را بازطراحی کند. بدین‌صورت که هر کسب‌وکاری بدون کاهش کیفیت، محصولات و خدمات را ازنظر حجم، تعداد و قیمت آنها در بسته‌بندی‌ها و پکیج‌های متنوع و مختلف به بازار هدف عرضه کند.

همچنین کسب‌وکارها می‌توانند با دسته‌بندی کردن محصولات ، محصولات مکمل را در کنار هم و در یک بسته‌بندی ویژه با یک قیمت استثنایی به بازار عرضه کنند. این کار باعث افزایش جذابیت کسب‌وکار فوق، نزد مشتری هدف شده و او را ترغیب به بازدید از فروشگاه و کسب‌وکار آنلاین یا آفلاین می‌کند.

به‌عنوان‌مثال؛ اگر شما کسب‌وکاری در حوزه محصولات غذایی دارید. می‌توانید برای وعده صبحانه یک پکیج ویژه طراحی و تولید کنید. به مشتریان هدفی که کارمند هستند و یا فرصت صرف صبحانه در منزل را ندارند ارائه کنید.

 

2. استفاده از شبکه‌های اجتماعی

کسب‌وکارها در شرایط بحران اقتصادی بازار باید تا حد امکان هزینه‌های خود را مدیریت و یا کاهش دهند. بهترین و کم‌هزینه‌ترین راه برای بازاریابی محصولات و خدمات خود جهت جذب مشتری، استفاده هوشمند و برنامه‌ریزی‌شده از شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، فیس‌بوک، لینکدین و …) به‌صورت تولید محتوا در قالب عکس نوشته و ویدیوهای جذاب و سرگرم‌کننده برای مخاطبان هدف است.

با توجه به تحقیقات به‌عمل‌آمده، شبکه اجتماعی اینستاگرام در صدر پرطرفدارترین و محبوب‌ترین رسانه‌های آنلاین نزد مخاطبان ایرانی قرار دارد. اکثر افراد و کسب‌وکارها می‌توانند با تولید محتوای ارزشمند متناسب با نیاز مشتری و تعامل با مخاطبان، برای کسب‌وکار و برندشان، جایگاهی ویژه را اختصاص دهند. با اعتبار سازی و اعتمادسازی نزد مشتریان، آنها را به سمت خرید هدایت کنند.

به‌عنوان‌مثال؛ فرض کنیم شما فروشگاه مواد غذایی دارید و در بحران اقتصادی بازار قرار دارید. می‌توانید در چنین شرایطی از طریق اینستاگرام تولید محتوا کنید. ویدیوهایی، درباره خاصیت انواع مواد غذایی و نحوه درست شدن آنها بسازید. همچنین از تصاویر فروشگاه و فروشنده‌ها و … استفاده کنید. از سایر قابلیت‌های اینستاگرام برای مخاطبان هدف استفاده کنید. آنها را دعوت به بازدید از فروشگاه حضوری و حتی خرید آنلاین و غیرحضوری کنید.

3. استفاده از رویدادهای صنایع دیگر

محصولات و خدمات کسب‌وکارها هرچه بیشتر نزد مشتریان احتمالی معرفی و ارائه شوند، احتمال جذب مشتری نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بدین منظور یک کسب‌وکار می‌تواند از طریق رویدادهای صنایع و صنف‌های دیگر و حضور در آن رویدادها و ارائه رایگان قسمتی از محصولات و خدمات ، درصدد معرفی کامل کسب‌وکار خود در بحران اقتصادی بازار برآید.

به‌عنوان‌مثال اگر کسب‌وکاری در حوزه عطر و ادکلن دارید، می‌توانید با شرکت در همایش یا سمینارهای صنف‌ها و حوزه‌های دیگر یا برنامه‌هایی از این نوع، با هماهنگی برگزارکنندگان نمونه کوچکی از محصولات خودتان را برای شرکت‌کنندگان ارائه دهید و بدین‌وسیله آنها را به سمت فروشگاه حضوری یا آنلاین خودتان برای بازدید و خرید هدایت کنید.

با توجه به مطالب گفته‌شده می‌توان نتیجه گرفت که کسب‌وکارها در شرایط بحران اقتصادی بازار می‌توانند با تکیه‌بر شناخت نیازها و خواسته‌های مشتریان هدف، تحلیل رفتار مصرف‌کننده و استفاده از فرصت‌ها و خلاءهایی که در بازار هدف وجود دارد، جذب مشتری کرده و بحران پیش‌ رو را به فرصتی جهت رشد و درآمدزایی بیشتر تبدیل کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: entrepreneur ، هیئت تحریریه مدیرنو

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات