ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

چگونه پیشرفت شغلی داشته باشیم؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

چگونه در شغل خود به سرعت رشد و پیشرفت کنیم رشد و پیشرفت شغلی کارکنان در سازمان

در این مقاله پادکست از مدیرنو به اینکه رشد و پیشرفت شغلی کارکنان در سازمان به چه معناست و چگونه در شغل خود به سرعت رشد و پیشرفت کنیم می‌پردازیم. رشد و پیشرفت شغلی کارکنان در سازمان فقط حرکت به سمت یک نقش جدید و مسئولیت بیشتر نیست. پیشرفت کاری به معنای کسب مهارت های جدید، ملاقات با افراد جدید و به دست آوردن دیدگاه های جدید، افزایش حقوق یا ادامه تحصیل است. رشد حرفه ای می‌تواند باعث شود که از موقعیت کاری خود احساس رضایت بیشتری داشته باشید و در مهارت های مرتبط با حرفه خود اطمینان بیشتری داشته باشید.

پیشرفت شغلی چیست؟

پیشرفت شغلی فرآیندی است که طی آن متخصصان در سراسر صنایع از مجموعه مهارت‌ها و عزم خود برای دستیابی به اهداف شغلی جدید و فرصت های شغلی چالش برانگیزتر استفاده می‌کنند. برخی از شرکت‌ها برنامه‌های ارتقای شغلی را ارائه می‌کنند که به کارکنان موجود اجازه می‌دهد در داخل شرکت پیشرفت کنند.

مزایای رشد و پیشرفت شغلی کارکنان در سازمان چیست؟

رشد و پیشرفت شغلی کارکنان در سازمان می‌تواند تغییرات مثبتی ایجاد کند که می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دستمزد بالاتر
  • مزایای بهتر
  • چالش های با ارزش تر
  • موقعیت های رهبری
  • مهارت های جدید
  • شبکه حرفه ای بزرگتر
  • شهرت حرفه ای بیشتر
  • فرصت های بیشتر برای تغییر

 

مسیر پیشرفت شغلی خود را مشخص کنید

اولین قدم برای رشد و پیشرفت شغلی کارکنان در سازمان اینست که از خود بپرسید دوست دارید به چه چیزی برسید. شناسایی مسیر پیشرفت کاری برای خودتان مفید است تا بتوانید مراحل لازم برای رسیدن به آن را تعیین کنید.

مسیر رشد شغلی شما می‌تواند فهرستی از اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی باشد که می‌خواهید در طول حرفه خود به آنها برسید. ممکن است مفید باشد که مسیر خود را به‌عنوان یک راهنما در نظر بگیرید نه مجموعه‌ای از مراحل سفت و سخت که باید دنبال کنید، زیرا تجربیات و اطلاعات جدید ممکن است شما را ترغیب کند که اهداف خود را در طول زمان تنظیم کنید.

شما با شرکت در « آزمون های روانشناسی فردی و شغلی » می توانید به شناخت بهتری از خود و استعدادهای شغلی تان برسید و تصمیم درست‌تری برای روند کاری خودتان بگیرید.

زمانی که مسیر پیشرفت کاری خود را شناسایی می‌کنید، بررسی کنید ارزشهای شرکت شما چگونه با اهداف شخصی شما همسو می‌شود: این تلاقی بین آنچه می‌خواهید به دست آورید و آنچه شرکت شما معتقد است مهم است، می‌تواند به شما کمک کند سریعتر مسیر رشد را شناسایی کنید.

جنبه های پیشرفت شغلی کارکنان در سازمان

در ادامه به جنبه های پیشرفت شغلی و اینکه چگونه پیشرفت کنیم خواهیم پرداخت.

جنبه 1: ارزش خود را افزایش دهید

1- با سلسله مراتب شرکت خود آشنا شوید.

با نحوه سازماندهی شرکت و سازمان خود آشنا شوید و در مورد موقعیت‌های کلیدی آن اطلاعات کسب کنید.

کارکردهای آن منصب ها را بیابید و مشخص کنید چه کسی آنها را اشغال می‌کند. درک ساختار سلسله مراتبی به شما کمک می‌کند تا در مورد فرصت‌های بالقوه پیشرفت شغلی بیشتر بدانید. همچنین احساس بهتری نسبت به فرآیندهای تصمیم گیری شرکت خواهید داشت.

 

2- از اتلاف وقت و منابع خودداری کنید.

تمام تلاش خود را بکنید تا زمانی که سر کار هستید، وقت خود را هدر ندهید.

سعی کنید منابعی مانند کاغذ، برق و لوازم اداری را هدر ندهید. به عنوان مثال، اگر مجبور به چاپ ده ها یا صدها نسخه از یک سند هستید، کار خود را بررسی و دوباره بررسی کنید. هدر دادن جوهر و کاغذ چاپگر به دلیل یک اشتباه بی دقت به سرپرستان شما نشان می‌دهد که برای منابع شرکت ارزشی قائل نیستید.

پیشنهاد مطالعه :

3- برای انجام ماموریت شرکت خود تلاش کنید.

کارآمد کار کنید و خروجی خود را اصلاح کنید تا از بالاترین کیفیت برخوردار باشد.

پروژه ها را در حد توان خود و به موقع انجام دهید تا به نتیجه شرکت کمک کنید. اگر به جای تکمیل پروژه ها صرفا برای اینکه آنها را از سر راه بردارید، به انجام پروژه ها توجه بیشتری نشان دهید، سازمان شما را به عنوان یک کارمند ارزشمندتر دیده و در مسیر پیشرفت شغلی قرار می‌گیرید.

 

4- کارها را بدون درخواست انجام دهید.

فراتر از شرح شغل خود بروید.

از کارهای کوچک گرفته تا شروع پروژه‌های بزرگ، خود آغازگر باشید و کارفرمایان خود را مجبور نکنید که شما را به صورت جزئی و خرد مدیریت کنند. مثال‌ها می‌تواند شامل هر چیزی باشد، از برداشتن یک تکه کاغذ مچاله شده در دفتر گرفته تا طراحی روشی آسان‌تر برای گرفتن موجودی.

ادامه یادگیری در مورد محل کار فعلی شما ضروری است. هرچه بیشتر در مورد عملیات و اهداف شرکت خود بدانید، پیش‌بینی راه‌هایی برای مفید کردن خود آسان‌تر می‌شود.

 

5- دستاوردهای خود را پیگیری کنید

داشتن داده‌های قابل اندازه‌گیری در مورد خروجی‌ کارتان در زمان بررسی‌های عملکرد و ترفیع مفید خواهد بود.

فایلی از پروژه‌های موفقی که رهبری کرده‌اید، معاملاتی که به دست آورده‌اید یا روش‌هایی که در پول شرکت صرفه‌جویی کرده‌اید، نگه دارید. به عنوان مثال، اگر به مذاکره در مورد معامله ای کمک کردید که بهای تمام شده کالاهای فروخته شده بخش خود را تا 15% کاهش داد، حتماً جزئیات آن دستاورد را برای بررسی عملکرد آینده ثبت کنید. اگر طراح هستید یا در یک زمینه خلاقانه فعالیت می‌کنید، نمونه کارها را از خروجی خود نگه دارید.

 

6- شبکه با مربیان بالقوه

به افرادی که به اهداف شما رسیده اند نزدیک شوید و تمام تلاش خود را بکنید تا از آنها درس بگیرید.

با افراد در داخل و خارج از شرکت خود تماس بگیرید، و از آنها یک قرار قهوه بخواهید، تا افکار آنها را برای راهنمایی ها و بازخورد صادقانه دریافت کنید. اگر شخصی در شرکت شما هست که به کاری که می‌خواهید انجام دهید تسلط دارد، از او بپرسید: “آیا برای یک قهوه یا ناهار سریع وقت دارید؟ من از فرصتی برای صحبت در مورد موفقیت شما در این صنعت سپاسگزار خواهم بود.” اگر فرصتی برای درخواست حضوری از آنها ندارید، به آنها ایمیل بفرستید.

نشان دادن علاقه زیادتان به رشد و پیشرفت کاری به فردی که در یک موقعیت کلیدی در محل کارتان قرار دارد، در زمانی ارتقای شغلی یا زمانی که به یک مرجع نیاز دارید، به شما کمک می‌کند تا در بین سایر کارکنان متمایز شوید.

 

7- قدردانی خود را ابراز کنید

اینکه به طور مرتب به سرپرستان خود نشان دهید که از فرصت ها و راهنمایی هایی که ارائه می‌دهند سپاسگزار هستید، تأثیر زیادی در رشد و پیشرفت شغلی شما در سازمان خواهد داشت.

از غیرصادق بودن بپرهیزید و سعی کنید هنگام تشکر از سرپرستان و مافوق های شرکت، دقیق باشید.

فرض کنید مدیر عامل شرکت شما یک یادداشت هفتگی برای نیروی کار ارسال می‌کند. گذرا به آنها بگویید: “ببخشید، من فقط می‌خواستم از شما برای یادداشت‌های هفتگی توصیه و تشویق تشکر کنم. آنها ارزشمند هستند و در کار من تفاوت ایجاد کرده اند!”

 

جنبه 2: مهارت‌های خود را تقویت کنید

1- از زمان استراحت خود برای مطالعه و یادگیری استفاده کنید

با گوش دادن به پادکست ها و خواندن مقالات از زمان استراحت خود نهایت استفاده را ببرید.

صرف نظر از صنعت شما، موارد زیادی برای کمک به بهبود مهارت‌ها و پیشرفت شغلی شما وجود دارد. از فرصت رفت و آمد خود استفاده کنید برای گوش دادن به پادکست یا کتاب صوتی مرتبط با صنعت خودتان که توسط فردی در رتبه و دانش بالای در حوزه کاری شما نوشته شده، استفاده کنید. شما می توانید از منابع مختلف پادکست تهیه کنید.

ما در مدیرنو، پادکست های آموزشی کاملا رایگان برای مدیران و کارکنان فراهم کردیم.

در زمان استراحت‌های خود به‌جای استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا خندیدن به میم‌ها، مقالاتی در مورد پیشرفت‌های مرتبط یا فناوری‌های جدید بخوانید. اگر خانواده‌تان در روزهای آخر هفته برای انجام کارهایشان بیرون رفته‌اند و شما در خانه تنها هستید، به جای تماشای تلویزیون از زمان برای یادگیری استفاده کنید.

 

2- دانش صنعت خود را از طریق توسعه حرفه ای گسترش دهید

علاوه بر آموزش خود در زمان استراحت، به کنفرانس‌ها بروید، در کلاس‌ها شرکت کنید و از فرصت‌های پیشرفت حرفه‌ای و شغلی که برایتان پیش می‌آید استفاده کنید. اینکه خود را به یک متخصص در صنعت خود تبدیل کنید، عملکرد شما را در شغل فعلی بهبود می‌بخشد و شما را به نامزد مطلوب تری در آینده تبدیل می‌کند.

همچنین می توانید از دوره های آموزش درون سازمانی استفاده کنید.

 

3- با تیم کار کنید

کار تیمی بخش مهمی از رشد است زیرا به استحکام روابط حرفه ای کمک می‌کند و ارزش کار با دیگران را می‌آموزد.

در بیشتر موارد، شما بخشی از یک تیم در محل کار خواهید بود و نشان دادن ویژگی های رهبری می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای پیشرفت شغلی شما باز کند. گسترش شبکه حرفه‌ای شما نیز می‌تواند در هر سطحی مفید باشد و به ویژه زمانی که در حال پیشرفت هستید مفید است. همانطور که رشد می‌کنید، ممکن است نیاز به مراجع یا پشتیبانی از شبکه خود داشته باشید، بنابراین ایده خوبی است که اغلب کار گروهی و ارتباط را تمرین کنید.

 

جنبه 3: تغییر شغل

1- تغییر شغل هر سه سال یکبار

دیگر این تصور وجود ندارد که تغییر شغل غیرقابل وفادار یا غیر وفادار باشد.

کسانی که هر سه سال یکبار شغل خود را تغییر می‌دهند، نسبت به کارمندانی که مدت طولانی‌تری در یک شرکت می‌مانند، درآمد بیشتری کسب می‌کنند. اعتقاد بر اینست که در طول زندگی، افرادی که به این صورت کار می‌کنند حداقل 50 درصد بیشتر درآمد دارند.

علاوه بر افزایش درآمد، لیست مخاطبین خود را نیز گسترش می‌دهید، مهارت‌های جدیدی به دست می‌آورید و با روش های جدیدی برای اداره و سازماندهی یک شرکت روبرو می شوید.

 

2- در یک شرکت استارتاپی استخدام شوید

تمام تلاش خود را بکنید تا حداقل یک بار در اواسط کار خود با یک استارتاپ شغلی ارتباط پیدا کنید.

در اواسط دوران کار حرفه ای، شما در زمینه کاری خود تخصص خواهید داشت، و یک استارتاپ به شما این فرصت را می‌دهد تا آنچه را که آموخته اید به بهترین نحو عملی کنید. شما دسترسی مستقیم‌تری به رهبران شرکت که به شما امکان شکل دادن به سازمان، عملیات و اهداف را می‌دهد خواهید داشت.

شما قادر خواهید بود یک علامت قابل مشاهده، قابل اندازه گیری و ماندگار از خود به جای بگذارید که به ایجاد طیف گسترده‌ای از فرصت‌های شغلی آینده کمک می‌کند. “توسعه و پیاده سازی پروتکل های خرید جدید برای یک شرکت به سرعت در حال رشد” یک مکمل عالی برای رزومه و پیشرفت شغلی شما است.

 

3- شغل هایی با چالش هایی انتخاب کنید که بیش از مهارت‌های شما باشد

“ضرورت” مادر اختراع است. زمانی که چالش‌ها از مهارت‌های شما فراتر می‌روند، به احتمال زیاد توانایی‌های جدیدی به دست خواهید آورد.

از خود راضی شدن به مسئولیت‌های فعلی خود بپرهیزید. اگر حوصله دارید، سعی کنید مسئولیت‌های جدیدی را در شغل فعلی خود بیابید یا به دنبال موقعیت چالش برانگیزتری در جای دیگری باشید. معمولا شغل هایی که چالش بیشتری دارند موقعیت رشد و پیشرفت شغلی بیشتری را برای کارکنان در سازمان فراهم می‌آورند.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با پیشرفت شغلی کارکنان به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منابع: wikihow و هیئت تحریریه مدیرنو

کلیدواژه ها: پیشرفت شغلی کارکنان , پیشرفت شغلی در سازمان , چگونه پیشرفت کنیم . چگونه پیشرفت شغلی داشته باشیم , چگونه پیشرفت کاری داشته باشیم , چگونه در شغل خود پیشرفت کنیم

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات