ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

نحوه برخورد با مدیر جدید

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
نحوه برخورد و رابطه با مدیر جدید

در این مقاله از مدیرنو؛ به نحوه برخورد با مدیر جدید می‌پردازیم. اینکه چگونه با مدیر جدید خود صحبت و برخورد کنیم از اصول اساسی یک رابطه کاری است. در ادامه به بایدها و نبایدهای نحوه برخورد و رابطه با مدیر جدید خواهیم پرداخت.

در مقاله ارتباط کارمند با رئیس یا مدیر نیز به این مبحث پرداخته ایم. پیشنهاد می کنیم مطالعه کنید.

نحوه برخورد با مدیر جدید

باید ها و نباید های رابطه با مدیر جدید

در بعضی از مشاغل تغییر پرسنل و سازمان‌دهی مجدد به‌طور پیوسته صورت می‌گیرد و این به این معنی است که شما ممکن است به فاصله‌ی هرچند ماه یک‌بار یک مدیر جدید داشته باشید. در این وضعیت که احساس تغییر قانون و جایگاه وجود دارد، نحوه برخورد شما با مدیر جدید چگونه است. شما چگونه با مدیر جدید خود رابطه‌ای مؤثر ایجاد می‌کنید؟ چه میزان باید در این راه سرمایه‌گذاری کنید؟ برای رشد و موفقیت در جایگاه خود چگونه می‌توانید آنچه را که نیاز دارید داشته باشید؟

 

آنچه که کارشناسان می‌گویند:

نحوه برخورد و مدیریت رابطه‌ی شما با مدیر خودتان به‌اندازه کافی چالش‌برانگیز است. زمانی که آن شخص هر 6 ماه یک‌بار عوض می‌شود این کار دشوارتر و زمان‌برتر هم می‌شود. “بخش بزرگی از کار، رابطه‌هاست”، شما با مردم بر اساس نظم خاصی ارتباط برقرار می‌کنید، برای شناخت آنها، ایجاد هنجارها و الگوها.

شاید فکر کنید افتادن در یک چرخه‌ی داشتن مدیران جدید یکی از خسته‌کننده‌ترین چیزها در دنیاست و انگیزه‌ی شما ممکن است کاهش یابد و نسبت به قبل منفعل شوید اما برعکس در این حالت شما بایستی فعال‌تر شوید.

 

برای قابل‌تحمل‌تر کردن دشواری‌های داشتن مدیران جدید نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

یک مصاحبه ترتیب بدهید:

یک مدیر جدید می‌تواند برای چشم‌انداز شغلی شما خطرناک باشد. زیرا کسی که شمارا استخدام می‌کند به شما علاقه بیشتری دارد نسبت به کسی که بعد از او مدیر می‌شود. بنابراین شما باید تا جایی که می‌توانید در نحوه برخورد خود به‌گونه‌ای وانمود کنید که مدیر جدید شمارا استخدام کرده است. برنامه‌ریزی کنید که او را ملاقات کرده و یک نسخه از رزومه کاری خود را به این جلسات بیاورید. همانند یک مصاحبه شغلی از موفقیت‌های خود بگویید. در مورد اینکه چه کسی هستید، چطور کار می‌کنید و از توانایی‌ها و اهداف خود بگویید.

خیلی مهم است که حتماً این جلسه را در سریع‌ترین زمان ممکن با مدیر جدید داشته باشید.

 

اولویت‌های جدید را کشف کنید:

در مرحله بعد باید در مورد موضوع مهمی جستجو کنید. باید متوجه شوید که چرا مدیر جدید منصوب‌شده و هدف آن چیست.

ممکن است با شکست‌های مدیر سابق ارتباط داشته باشد. اما به‌احتمال‌زیاد انتصاب یک مدیر جدید خبر از تغییر در مسیر سازمان و مأموریت آن می‌دهد. برای کشف این موضوع با همکاران و هم‌رده‌های خود در بخش‌ها و قسمت‌های دیگر یا با یک مدیر رده‌بالاتر صحبت کنید. برای آنکه نحوه برخورد شما با مدیر جدید بهتر باشد، به رفتار مدیر جدید خود دقت کنید. بعدازآن خود را با اولویت‌های جدید هم سو کنید و یا اگر چنانچه سازمان شما قدم در یک مسیری متفاوت نسبت به گذشته نهاده به این موضوع فکر کنید که آیا هنوز هم می‌خواهید با آن همراه باشید؟

 

اصلاح و تنظیم

یکی از چالش‌برانگیزترین موارد در تعامل با این تغییرات مکرر این است که ” همگام شدن با ریتم تغییرات جدید دشوار است”. مزیت کار کردن با یک فرد در طول یک دوره این است که شما میدانید که چه انتظاراتی باید داشته باشید و در بسیاری از موارد می‌توانید مسائل را پیش‌بینی کنید.

هنگامی‌که چارت سازمانی اداره در دست تغییر است، شما نیاز به بروز رسانی مدل‌های ذهنی خود و اصلاح رفتار و شیوه‌ی کاری خوددارید. به این افراد به چشم مدیران خود نگاه نکنید بلکه آنها را به‌عنوان مشتری‌های خیلی ویژه که هرکدام خصلت‌ها و نیازهای ویژه‌ی خود را دارند، ببینید.

شما نیاز به انطباق و تغییر با شرایط جدید دارید. از هر مدیر جدید سؤال کنید که چطور تمایل به برقراری ارتباط دارد و اغلب چه زمانی نیاز به بروز رسانی وضعیت و اطلاعات کاری و با چه جزئیاتی خواهد داشت. بعد از چند ماه از او بازخورد بگیرید و به بررسی عملکرد خود بپردازید.

در روابط سرمایه‌گذاری کنید هرچند هم که موقتی باشند.

در دام این تفکر نیفتید که “من نیازی به ایجاد ارتباط با مدیر جدیدی که ممکن است عوض شود، ندارم”. شما باید بدون توجه به مدت‌زمان تصدی فرد در آن پست سرمایه‌گذاری بزرگی انجام دهید. داشتن ارتباط خوب با همکاران و مدیر، روز کاری را لذت‌بخش و کارآمدتر می‌کند. نیازی نیست که تبدیل به دوست صمیمی مدیر جدیدتان شوید اما فکر خوبی است تا برای شناخت او تلاش کنید. در مورد علایق و عادت‌ها، برنامه‌های آخر هفته و خانواده‌ی او سؤال بپرسید. کنجکاو باشید.

 

تمرکز بر یادگیری

حتی در حرفه‌ای‌ترین شرایط هم نباید همیشه برای نیازهای کاری خودتان به مدیرتان تکیه کنید بلکه شما هم باید سعی کنید مسائل جدیدی یاد بگیرید. یقیناً یک مدیر جدید چیزهای مفیدی برای آموختن به شما خواهد داشت. شاید او یک فروشنده بسیار باهوش، یک استراتژیست بازاریابی فوق‌العاده یا دارای فن بیانی عالی است. ممکن است کارفرمایان گذرا و موقت مربیگری خوبی انجام ندهند اما آنها اغلب اطلاعات جدید، یک تجربه جدید و یک دیدگاه نو با خود می‌آورند. آنها می‌توانند این اجازه را به شما بدهند تا با نگاهی نو به‌کارتان بنگرید، بنابراین از این فرصت یادگیری بهره ببرید.

 

گرایش و دیدگاه خود را بررسی کنید

ممکن است احساس کنید که به مدیر جدید نسبت به مدیر قبلی علاقه‌ای ندارید و آن‌چنان احترامی برای او قائل نیستید، اما بهتر است که در این احساسات منفی ساکن نمانید. حواس و انرژی خودتان را معطوف به نقاطی کنید که احساس می‌کنید بر آن کنترل دارید و این‌طور فکر کنید که می‌توانید اوضاع را بهبود ببخشید، درست مثل یک دستیار و همکار.

در مورد مدیر جدیدتان هم به همکارانتان شکایت و اعتراض نکنید. اگر زمانی نیاز به تخلیه احساسات دارید با همسر و یا دوستان خود صحبت کنید. به دنبال افرادی باشید که به اعتراضات شما بازخورد و عکس‌العمل مناسبی می‌دهند.

 

حفظ ارتباطات

یکی از نقاط روشن تغییرات مکرر مدیریت این است که: تعداد مدیران ارشدی که می‌توانند کار شمارا تأیید کنند افزایش می‌یابد. بنابراین هوشمندانه است که تعامل با مدیران جدید، هرچند کوتاه‌مدت را به‌عنوان بخشی از شبکه‌ی رشد حرفه‌ای کار خودتان در نظر بگیرید. این شبکه‌ها می‌توانند در مسیرهایی که برای ما قابل پیش‌بینی نیستند مفید باشند.

هیچ‌گاه بدگویی مدیر کنونی خود را در مقابل مدیر سابق خود انجام ندهید. این کار نه تنها رابطه‌ی شمارا با مدیر جدیدتان به هم می‌ریزد بلکه احساسی را که مدیر سابق نسبت به شما داشت را لکه‌دار می‌کند.

 

اصولی را که باید به یاد داشته باشید:

بایدها:

  • کمی تلاش کنید تا متوجه شوید که چرا این شخص به‌عنوان مدیر جدید منصوب‌شده است و هدف آن چیست.
  • برای سازگاری با مدیر جدید باید با شرایط تطبیق پیدا کنید و سبک‌کاری و بعضی رفتارهای خود را تغییر دهید.
  • برای شناخت مدیر جدید خود در حد شخصی و حرفه‌ای تلاش کنید.

نبایدها:

  • دلخور و آزرده نشوید. بهتر است که انرژی خود را متمرکز کنید تا اوضاع را بهبود ببخشید.
  • فرض کنید که مدیر جدید چیزی برای آموختن به شما ندارد به‌جای آن فکر کنید که چه چیزی اون می‌داند و شما نمی‌دانید!
  • بدگویی کردن از مدیر جدید در مقابل مدیر سابق. این عمل می‌تواند به رابطه‌ی شما با مدیر جدیدتان صدمه بزند و ذهنیت‌های شمارا برای مدیر سابق برملا کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: hbr

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات