ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد

در این مقاله از مدیران نواندیش؛ به عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان می‌پردازیم. در قسمت اول این مقاله به 10 راهکار افزایش انگیزه کارکنان پرداختیم. همچنین به 9 مورد دیگر از عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان خواهیم پرداخت. چطور موتور انگیزه کارکنان را روشن کنیم؟

انگیزه نقش مهمی در ابعاد مختلف سازمانی داشته و مدیران سازمان‌ها جهت دستیابی به اهداف سازمانی در دنیای رقابتی امروز، موظف به ایجاد انگیزه در افراد سازمان هستند. در مقاله قبلی با عنوان ” 10 راهکار ساده در افزایش انگیزه کارکنان “، به روش‌های ساده و کاربردی در افزایش انگیزه خود و کارمندانتان اشاره شد، در این مقاله نیز به روش‌های دیگری در این خصوص می‌پردازیم.

بنر میان مقاله منابع انسانی

ایجاد انگیزه در کارکنان

11- پیش بینی نتایج مثبت و به اشتراک گذاری آنها

با پیش بینی و تجسم موفقیت، دستیابی به آن نیز راحت‌تر و آسان‌تر خواهد بود. متخصصان رشته‌های مختلف، از ورزشکاران گرفته تا موسیقیدانان و مدیران اجرایی، همگی این تکنیک‌ها را برای بهبود انگیزه خود به‌کار می‌گیرند.

اگر شما هدف واضح و روشنی دارید، پس باید گفت که نیمی از راه را رفته‌اید.

به تیم خود کمک کنید تا بفهمند دستیابی به هدف یعنی چه. وقتی نسبت به آن هدف و یا آن نتیجه دلخواه پیشرفت‌هایی کسب می‌کنند، آن پیشرفت‌ها را به‌عنوان منبعی انگیزشی بین دیگران پخش‌کنید.

 

12- پیدا کردن هدف

پیدا کردن هدف یکی از عوامل ایجاد انگیزه در کارکنان است. وقتی گفته می‌شود که نسل فعلی کارکنان با انجام کارهای هدفمند انگیزه پیدا می‌کنند، واقعاً درست است. این نکته تقریباً برای تمام کارکنان صدق می‌کند. اینکه بدانید کاری که انجام می‌دهید تغییراتی را ایجاد می‌کند، عامل کلیدی دیگری برای حفظ انگیزه است. تشخیص تأثیر کاری که برای مشتری، شرکت، یا برای دنیا انجام می‌دهید بسیار مهم است.

13- افسارها را شل کنید.

استقلال یکی از مؤثرترین محرک‌های انگیزشی است. به کارکنان خود فرصت دهید تا خودشان تعیین کنند کِی و چطور کار خود را انجام دهند. این کار باعث بهبود بهره وری آنها شده و به حفظ انگیزه کارکنان کمک می‌کند. به کارکنانتان بگویید که تا یک تاریخ معین چه کاری را باید انجام دهند؛ به آنها اجازه دهید تصمیم بگیرند چه وقت می‌خواهند آن کار را انجام دهند. برای برخی این نکته ممکن است شروع زودهنگام کارها و برای برخی دیگر این موضوع شاید به‌منزله کار در آخر هفته‌ها باشد.

در اینجا نکته کلیدی اینست که به کارکنان خودتان آزادی عمل دهید. تا هر وقت بیشترین انگیزه را داشتند به سراغ آن کار بروند، و نه هر وقت که در محیط کار هستند. دادن کنترل بیشتر کارها به آنها باعث از بین رفتن یکی از بدترین دشمنان انگیزه کارمندان در محل کار می‌گردد – یعنی مدیریت ذره‌بینی (Micro management).

 

14- احساس امنیت را برای کارمندان فراهم آورید.

در اینجا منظور احساس امنیت شخصی کارکنان است، مثلاً اینکه آنها هفته بعد نیز هنوز جایی برای کار کردن دارند. نظریه روانشناسی نیازهای مازلو، نشان می‌دهد سلسله مراتبی از نیازهای اساسی وجود دارد که افراد برای اینکه بتوانند برای رسیدن به پتانسیل کامل خود انگیزه کافی داشته باشند، به آنها نیاز دارند. در این سلسله‌مراتب، امنیت دقیقاً بعد از نیازهای فیزیولوژیکی مانند غذا و آب قرارگرفته است.

وقتی‌که کارکنان احساس امنیت کردند، انگیزه بیشتری پیداکرده و پتانسیل‌های خود را افزایش می‌دهند.

 

15- ژست قدرتمند گرفتن

حالت و ژست شما چیزهای زیادی را درباره سطح انگیزه شما بیان می‌کند، و در حقیقت می‌توان آنها را تحت تأثیر خود قرار دهد. یک لحظه به ژست‌های خودتان و ژست‌هایی که در اطراف محل کارتان می‌بینید فکر کنید. آنها چه چیزهایی را به شما نشان می‌دهند؟ اگر به شما بگویند که ژست‌های شما مثبت نیستند، پس باید ژست‌های دیگر را امتحان کنید، و ببینید که چطور انگیزه کلی شمارا تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

16- همکاری تیمی را تشویق کنید.

همکاری تیمی یکی از بهترین محرک‌های انگیزشی است. مشاهده تلاش‌های دیگران و خودتان در کنار یکدیگر احساس بسیار خوبی به شما می‌دهد. وقتی انگیزه شما پایین است تیمتان در کنارتان هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا بتوانید این مرحله را پشت سر گذاشته و به وضعیت ایده آل خود باز گردید.

به چگونگی ساختن و بنا کردن محیط کاری خود فکر کنید: آیا این محیط همکاری تیمی را تشویق می‌کند، یا باعث محدود شدن تعاملات بین کارکنان می‌شود؟ اگر فرصت کار کردن در کنار یکدیگر را از کارکنان خود دریغ کرده‌اید، باید بدانید که در حال از دست دادن فرصت بسیار بزرگی هستید.

 

17- پاداش های کوچک و پایدار

پاداش دادن به کارکنان برای تلاش‌ها و کوشش‌های آنها یک قانون انگیزشی به‌حساب می‌آید که می‌توان گفت باید بی‌قید شرط اجرا شود. راه‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد و برخی تأثیر بیشتری نسبت به بقیه دارند. پاداش‌های سالانه معمول‌ترین و رایج‌ترین روش برای قدردانی از تلاش‌ها و کوشش‌های کارکنان است. متأسفانه این پاداش‌ها معمولاً انگیزه‌ای که برای آن طراحی‌شده‌اند را فراهم نمی‌آورند. این پاداش‌های سالانه امکان دارد ناامیدکننده و ناعادلانه در نظر گرفته شوند. ازاین‌جهت تأثیر منفی بر انگیزه کارکنان در محل کار به بار آورند. ارائه پاداش‌های کوچک‌تر و سازگارانه تر، راه بهتری برای افزایش انگیزه کارکنان در طول زمان است.

 

18- منظره و چشم انداز را عوض کنید.

گاهی اوقات یک تغییر کوچک در چشم انداز محیط کار می‌تواند تغییرات بزرگی در انگیزه به وجود آورد. در صورت امکان به این موضوع فکر کنید که محیطی که شما و تیمتان در آن کار می‌کنید بر انگیزه شما تأثیر می‌گذارد. اگر منبع نور طبیعی در این محیط کم باشد، آنگاه شاید قدم زدن در بیرون با یکدیگر امری با ارزش و مهم باشد.

اگر حتی چند لحظه را در محیطی متفاوت سپری کنید شاید نگرش و ایده جدیدی به‌دست آورید، و اغلب این کار باعث افزایش انگیزه می‌شود.

19- تمرکز ذهنی را تمرین کرده و ترویج دهید.

شاید تصور می‌کنید صرف مقداری از وقت روزانه خود برای تمرین تقویت ذهنی دارای تأثیراتی منفی باشد. اما در بسیاری از موارد، برعکس این موضوع صحیح است و این کار تأثیرات مثبتی در بر دارد.

بسیاری از ما دارای شغل‌هایی هستیم که استرس فراوانی به بار می‌آورد. اما همان‌طور که محققان هاروارد در مقاله خود توضیح دادند، «استرس تابعی از رویدادها نیست، بلکه تابعی از نگرشی است که شما نسبت به آن رویدادها دارید.»

اتخاذ تمرکز ذهنی در محیط کار می‌تواند باعث افزایش بهره وری و انگیزه شود.

تمام کارها و وظایف محوله مانند هم نیست و همه این کارها قرار نیست آسان و راحت باشند. اشکالی در مورد این موضوع وجود ندارد. مشکل وقتی به وجود می‌آید که شما تیمی داشته باشید که فکر می‌کند هر روز پر از تقلا و دردسر است. شما برای خوش گذراندن و لذت بردن در محیط کار به میز پینگ پونگ یا امثال آن نیازی ندارید. از هر فعالیتی که انجام می‌دهید لذت ببرید و سعی کنید چیز سرگرم‌کننده در فعالیت‌های روزانه خود پیدا کنید. به این موضوع فکر کنید که چه چیزهایی کار کردن در سازمان شمارا عالی می‌کند.

تیم شما از میزان انگیزه‌ای که یک مقدار بسیار اندک شادی و سرگرمی به دنبال می‌آورد، قطعاً تعجب خواهد کرد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: blog.bonus.ly

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات