ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

10 سؤال کلیدی در مصاحبه های استخدام

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
10 سؤال کلیدی در مصاحبه های استخدام

در این مقاله از مدیرنو؛ به 10 سؤال کلیدی در مصاحبه استخدام می‌پردازیم. سؤال های خوب در مصاحبه های استخدامی باعث می‌شوند تا چهره واقعی فرد ظاهرشده و شما بتوانید ضعف‌ها، قوت‌ها، سطح دانش، مهارت‌ها و توانمندی‌های منابع انسانی را بسنجید. مزیت دیگر سؤالات خوب و ممتاز در مصاحبه استخدامی ، وادار شدن مصاحبه شونده به صحبت بیشتر است. تا فرد تنها به رزومه خود اکتفا نکرده و بتواند از توانمندی‌های خود دفاع نماید.

سؤال های کلیدی در مصاحبه استخدام

با توجه به اینکه در ادامه 10 سؤال کلیدی در مصاحبه استخدامی را مرور می‌کنیم اما به یاد داشته باشید که یک مصاحبه کننده باهوش به‌تناسب مخاطب خود از این سؤالات و سؤالات رایج استفاده خواهد کرد.

1-از توانمندی‌هایتان که می‌تواند به ما و مجموعه کمک کند، توضیح دهید.

این سؤال مخاطبین را به دو گروه ” پیشروها و دنباله‌روها ” تقسیم می‌کند. با این سؤال کسانی که آمادگی حضور در این جایگاه و درخشش در آن را ندارند مشخص می‌شوند. اینکه کدام دسته از متقاضیان برای به‌دست آوردن این شغل آماده جنگیدن شده‌اند. از جواب‌های دریافتی در مصاحبه می‌توانید آنهایی را که آمادگی خاصی برای تصدی شغل مربوطه را ندارند به خوبی بشناسید، آنهایی که باری به هر جهت در جستجوی هر شغلی هستند و به اصطلاح رایج “هرچه پیش آید خوش آید” در مورد آنان صدق می‌کند.

در پروسه‌های بهره وری منابع انسانی حلقه‌ی گمشده‌ای قرار دارد. کم توجهی به آن لطمات جبران ناپذیری به کسب و کارهای ایرانی وارد نموده. حلقه‌ای که باوجود اهمیت استراتژیک آن، به‌سادگی از آن عبور می‌کنند. استخدام و فرآیندهای مرتبط با آن از کلیدی‌ترین مباحث مربوط به منابع انسانی است که در مقاله “چگونه بهترین‌ها را استخدام کنیم؟” به شرح و بسط این موضوع پرداخته‌ایم.

 

2– چرا باید شمارا استخدام کنیم؟

این سؤال یکی از بهترین سؤالاتی است که می‌تواند متقاضیان حرفه‌ای و مناسب را از دیگران جدا سازد. با توجه به رقابت شدید در عرصه کاریابی، هر کارجوی باهوشی باید دلیل یا دلایل قانع کننده‌ای برای پذیرش و تفاوت خود با سایرین داشته باشد. زمانی که به هنگام جذب منابع انسانی آگهی استخدام را منتشر می‌کنید با انبوهی از رزومه‌های مختلف اما گفته‌های تقریباً یکسان مواجه می‌شوید. به همین دلیل این سؤال می‌تواند کمک شایانی برای تعیین بهترین گزینه به شما داشته باشد.

کارجویی که تجربه منحصربه‌فرد، آموزش خاص و جایگاهی در شغل مربوطه و یا علاقه مندی مشخصی داشته باشد به خوبی می‌تواند شمارا برای استخدام خود قانع کند. قطعاً در مواجهه با چنین سؤالی به شما اطمینان خواهد داد که در مجموعه شما نیز چنین شرایطی را فراهم خواهد کرد. اگر او را استخدام کنید!.

 

در استخدام باید به دنبال نیروی کار ارزان و بی تجربه و یا نیروی کار متخصص و گران باشید.

10 سؤال کلیدی در مصاحبه های استخدام

 

3- درصورتی‌که بتوانید حرفه و یا تحصیلات خود را مجدداً شروع کنید، چه تغییراتی در آن خواهید داد؟

زمانی که از کارجویان بخواهید تا در مورد تصمیمات مهم زندگی خود برایتان بگویند، می‌توانید به جنس تفکرات آنان (مثبت یا منفی) پی برده و همچنین توانمندی‌هایشان را بر اساس تصمیمات گذشته‌شان در حوزه حرفه‌ای و شخصی بسنجید. این‌گونه سؤالات می‌توانند روشنگر چشم انداز کارجویان و میزان جاه طلبی‌شان باشد.

 

4- اگر با مدیر یا سرپرست قبلی شما تماس بگیریم و بخواهیم موردی از شما که نیاز به توسعه و بهبود دارد را اعلام کند، آن مورد کدام زمینه است؟

قطعاً کارجویان از پاسخ صحیح به این سؤال نمی‌توانند طفره روند. چراکه آنها می‌دانند مسئول قبلی‌شان در پاسخ به این سؤال به‌صورت شفاف و واضح عمل خواهد کرد. این سؤال می‌تواند روشنگر بزرگ‌ترین ایرادات و ضعف‌های آنان باشد.

 

5- توصیفی از بهترین مدیر خود که تا امروز داشته‌اید را ارائه کنید.

این سؤال نیز در مصاحبه استخدام می‌تواند توصیفی از نوع روابط گذشته کارجو با مدیرش را در اختیار شما بگذارد. چراکه این سؤال ابعاد شخصیتی و کاری کارجو را به بهترین شکل ممکن بازگو مینماید. مصاحبه کننده می‌تواند نوع و سطح مهارت‌های ارتباطی شخصی، کاری و فرهنگی کارجو را به خوبی درک کند. از توضیحات کارجو می‌توانید حتی به تمایل آنها به خودمختاری در اجرای امور یا پیرو اهداف سازمانی بودنشان را تشخیص دهید.

 

6- چه چیزهایی به شما انگیزه می‌دهد؟

این سؤال در مصاحبه استخدام می‌تواند مشخص کننده نیروهای محرکه کارجویان باشد. اینکه کارجویان از دید بلند مدتی در حوزه کاری برخوردارند یا تنها به منافع مالی می‌اندیشند. اگر انگیزاننده‌های کارجویان با اهرم‌ها، قابلیت‌ها و فرهنگ کسب و کارتان یکسان باشد، شما بیش از نیمی از راه استخدام مطلوب را طی کرده‌اید. و گزینه پیش رو گزینه ایده آلی به‌عنوان منابع انسانی‌تان خواهد بود.

 

7- چه شکست‌هایی در زندگی‌تان تجربه کرده‌اید؟

زمانی که کارجویان درباره شکست‌های گذشته خود صحبت می‌کنند، جنبه‌های شخصیتی، مهارت‌های ارتباطی و همچنین توانایی همکاری در تیم‌های کاری فرد مشخص می‌شود. پاسخ کارجویان می‌تواند پرداختن به حواشی منفی شکست‌هایشان باشد. یا توصیف چگونگی رفع مشکلات و روش‌های مقابله آنان با مشکلاتی مثل کمبود بودجه، زمان و برهم خوردن اولویت‌هایشان باشد.

 

8- در مورد سخت‌ترین مذاکرات خودتان تا امروز بگویید.

هر شغلی شامل مذاکرات سخت و آسانی است. یا بهتر بگوییم زندگی روزمره ما شامل مذاکرات متعددی است. این سؤال عمق نگاه مصاحبه کننده را در مورد توانمندی هدایت و پیشروی کارجو در مذاکرات مشکل را بیشتر خواهد کرد.

نکته: هدف از این سؤال بررسی توانمندی‌های مذاکره‌ای کارجو نیست!

مذاکره کنندگان حرفه‌ای در چنین شرایطی، از چند جهت به مشکل پرداخته و توضیحاتی ازاین‌دست که چطور مسائل را در مذاکره مرتب نموده و از چه طریق راه حل‌ها را با معیارهای دو طرف سازگار نموده‌اند، می‌پردازند.

در هنگام استخدام کارمند ، چگونه تشخیص می‌دهید که فرد انتخاب شده برای کار در بخش خدمات مشتری می‌تواند عضو فعال و مؤثری باشد؟ پرسش‌های صحیح در انجام مصاحبه، نسبت به سابقه‌ی کاری فرد، اطلاعات بیشتری می‌دهد، زیرا فرد مجبور به تفکر شده و برای پاسخ به سؤالات، به تجارب خود رجوع می‌کند.

9- یک تصمیم راهبردی را چطور اتخاذ می‌نمایید و آن را با همکارانتان در میان می‌گذارید؟

اینکه چطور کارجوی موردنظر این انتقال و همراهی را با دیگر همکاران داشته باشد می‌تواند نشانگر ابعاد مدیریتی و راهبردی آنان باشد. آنها شاید یکی از راهکارهای نوشتاری، رودررو به‌صورت انفرادی یا گروهی را برگزینند.

 

10- 5 سال آینده خود را شرح دهید.

این‌که کارجو چطور به این سؤال در مصاحبه استخدام پاسخ خواهد داد به‌مراتب مهم‌تر از نوع پاسخ اوست. زمانیکه در حال پاسخ به این سؤال هستند باید به واکنش‌ها و حرکات بدنشان توجه نمایید. اینکه آیا چشمانشان در حین بازسازی آینده برق می‌زند یا نه. درصورتی‌که با چنین اشتیاقی درباره آینده صحبت کردند، حتماً هر کاری می‌کنند تا نیروی لازم برای دستیابی به آینده ایده آل را در سازمانتان فراهم آورند. این بدین معنیست که می‌توانید سازمانتان را به روند رشد منابع انسانی‌تان پیوند دهید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مصاحبه سازمانی و دعوت به همکاری مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات