ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

اصول تبلیغات موثر در کسب و کار

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
بهترین راه های تبلیغات برای جذب مشتری

در این مقاله از مدیرنو؛ به اصول تبلیغات موثر در کسب و کار برای ساخت تبلیغات تاثیر گذار می‌پردازیم. بهترین روش ایجاد تبلیغات موثر در ایران چیست و چگونه با تبلیغاتمان دیگران را جذب کنیم؟ هر آگهی یا تبلیغ تجاری برای اینکه بتواند مخاطب را به سوی محتوای پیام خود جلب کند نیازمند جاذبه تبلیغاتی است. درواقع در میان انبوه پیام‌های تبلیغاتی، تنها پیام‌هایی تأثیرگذارند که دارای جذابیتی برای مخاطب باشند. در این مقاله انواع جاذبه های تبلیغاتی را تشریح کرده تا با چگونگی ساخت تبلیغات تاثیرگذار آشنا شوید.

مدیران بازاریابی باید تلاش کنند تا بین پیام تبلیغاتی خود و جذابیتی که برای آن پیام انتخاب می‌نمایند و همچنین مشتریان هدف یک ارتباط معناداری ایجاد کنند. متداول‌ترین جاذبه‌هایی که در پیام‌های تبلیغاتی مورداستفاده قرار می‌گیرد عبارت‌اند از: جاذبه منطقی، احساسی، خنده، ترس و جاذبه اخلاقی.

بنر میان مقاله فروش

اصول تبلیغات موثر در کسب و کار

در این مقاله به تشریح هرکدام از این جاذبه‌ها در جذب مخاطب می‌پردازیم:

  1. جاذبه منطقی
  2. جاذبه احساسی
  3. جاذبه خنده و طنز
  4. جاذبه ترس
  5. جاذبه اخلاقی

 

1- جاذبه منطقی

یکی از راه های جذب مشتری ایجاد جاذبه منطقی است. تبلیغ دهنده باید به دنبال جاذبه یا مطلبی باشد که پاسخ مورد انتظار او را به دنبال داشته باشد.

یکی از راه های حصول این هدف از طریق بهره‌گیری از جاذبه‌های منطقی است که به دلبستگی‌های شخصی مخاطبان هدف، مربوط می‌شود. جاذبه‌های منطقی نشان می‌دهد که کالا، منافع و مزایای مورد انتظار را در بردارد. پیام‌هایی که کیفیت، صرفه‌جویی، فایده و کاربرد کالا را نشان می‌دهد ازجمله پیام‌هایی‌اند که در آنها از جاذبه‌های منطقی استفاده‌شده است.

در جاذبه منطقی به‌طور مشخص و صریح مزایای کالا، خود کالا، ویژگی‌های آن و … عنوان می‌گردد و از پرداختن به مسائل و موضوع‌های حاشیه‌ای خودداری می‌شود.

عمده‌ترین دغدغه ارائه‌کننده تبلیغ اینست که ذهن مخاطب را به خود کالا و خدماتی که فراهم می‌آورد جلب کند و از پرداختن به حواشی و تحریک احساسات افراد خودداری می‌کند. در مورد کالاهایی که خریدار علاقه‌مند به دانستن جزئیات فنی و نحوه کارکرد آن می‌باشد، این نوع جاذبه مناسب به نظر می‌رسد.

جاذبه منطقی، یکی از پرتکرارترین اصول تبلیغات موثر در کسب و کار است.

 

2- جاذبه احساسی

راه دیگر جذب مشتری ایجاد جاذبه احساسی است. نقطه مقابل تبلیغ با جاذبه منطقی، تبلیغ با جاذبه احساسی است.

در تبلیغ با جاذبه احساسی برخلاف جاذبه منطقی، سعی در تحریک احساسات فرد و برانگیختگی آن و رسیدن به نتیجه مورد نظر از این طریق است. برخی کتاب‌های تبلیغات، تبلیغ یا جاذبه خنده و یا جاذبه ترس را زیرمجموعه تبلیغ یا جاذبه احساسات می‌دانند و در برخی از کتاب‌ها آنها را مستقلاً در نظر می‌گیرند.

هدف تبلیغ یا جاذبه احساسات، عبارت است از ایجاد و برقراری ارتباط بین کالا و مصرف‌کننده، که آن را استراتژی اتصال نیز می‌گویند. تبلیغ با جاذبه احساسات، احتمال درک بهتر پیام را برای مخاطب فراهم می‌آورد. تبلیغ احساسی ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته و فرد را بیشتر با کالا درگیر می‌کند. استفاده از چنین جاذبه ای در تبلیغ، درعین‌حال که ممکن است اثر بهتری بر روی فرد بگذارد. بااین‌همه نمی‌توان از طریق آن اطلاعات مفید و کافی و مناسبی را در خصوص کالا به مخاطب انتقال داد.

 

3- جاذبه خنده و طنز

از دیگر اصول تبلیغات موثر ، جاذبه خنده و طنز است. تبلیغ با جاذبه خنده و یا جاذبه ترس هر دو زیرمجموعه تبلیغ با جاذبه احساسات است.

می‌توان گفت تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می‌شود در نقطه مقابل تبلیغاتی است که با محتوای ترس ارائه می‌شود. تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می‌شود، در زمره تبلیغاتی است که بهتر از همه شهرت میابد. در بین تبلیغاتی که به نمایش درمی‌آید بیشتر از بقیه به یاد مانده و در مورد آن صحبت می‌شود.

امروزه ساخت تبلیغات تاثیرگذار یک تخصص است و استفاده از جاذبه خنده و طنز نیز یکی از جاذبه های سخت در اصول تبلیغات موثر است.

متخصصان تبلیغات برای استفاده از تبلیغ موثر با محتوای خنده دلایل متعددی دارند. ازجمله اینکه پیام‌های مفرح و خنده‌آور در جلب توجه مشتری و ایجاد تمایل او نسبت به تبلیغات جدی، اثربخش‌تر به نظر می‌رسد. این نوع تبلیغ همچنین با تغییر نگرش و ایجاد احساس مثبت در مخاطب، اثربخشی پیام را افزایش می‌دهد. این روحیه و احساس مثبت نه تنها تمایل و علاقه مخاطب را به تبلیغ بیشتر می‌کند بلکه گرایش و احساس او را به کالاها یا خدمات شرکت ما شدت می‌بخشد. همچنین عنوان می‌شود که تبلیغ با جاذبه خنده از یک جهت دیگر نیز اثربخش به نظر می‌رسد.

ازآنجایی که خنده ذهن افراد را به خود معطوف می‌کند. ازاین‌رو احتمال اینکه مخاطب را به انتقاد در مقابل تبلیغ بکشاند، کمتر می‌شود.

 

معایب تبلیغ با جاذبه خنده

درعین‌حال که موارد بالا، دلایل موجه و خوبی برای استفاده از عامل خنده و طنز در تبلیغ ارائه می‌کند. اما عده‌ای از کارشناسان بازاریابی و متخصصان تبلیغ اعتقاد چندانی به این نوع تبلیغات ندارند. بسیاری از متخصصان معتقدند درعین‌حال که تبلیغ با محتوای خنده در جلب نظر مشتری به پیام تبلیغاتی بسیار اثربخش است، اما این جلب نظر به بهای از دست رفتن محتوای پیام تمام می‌شود.

همواره این نگرانی وجود دارد که امکان دارد عامل خنده ذهن مخاطب را از مارک کالا، خود کالا و ویژگی‌های موردنظر ما دور کند.

توجه او را معطوف به موقعیت خنده و یا فردی که عامل خنده است کند. البته تدوین و ساخت تبلیغات تاثیرگذار با جاذبه خنده بسیار دشوار است. درنهایت ممکن است تبلیغی تهیه شود که درک آن برای عمده مخاطبان نامأنوس و مشکل باشد.

بنابراین بسیاری از متخصصان تبلیغات ترجیح می‌دهند که به‌جای استفاده از تبلیغ با محتوای خنده، از تبلیغ با محتوای منطقی و عقلایی که بر روی ویژگی‌های کالا و نکات عمده و اصلی تمرکز دارد استفاده کنند. ازاین‌رو دلایل متعددی هم در تأیید و هم در نفی تبلیغ با محتوای خنده وجود دارد و بدیهی است که برای هر کالایی نمی‌توان از چنین تبلیغی استفاده کرد.

4- جاذبه ترس

همان‌طور که عنوان شد، تبلیغاتی که با محتوای ترس ارائه می‌شود، در نقطه مقابل تبلیغاتی است که با محتوای خنده ارائه می‌شود.

برخی از مواقع بازاریابان، در پیام‌های تبلیغاتی از جاذبه ترس استفاده می‌کنند تا از این طریق در مخاطب، نگرانی به وجود آورند. آنها را تحریک به انجام و یا عدم انجام کاری کنند. این کار با شیوه‌های زیادی می‌تواند انجام گیرد.

برخی از تبلیغات به مخاطرات فیزیکی و جسمی و یا سایر عواقب منفی که ممکن است در صورت عدم‌تغییر نگرش فرد رخ دهد، اشاره می‌کند. پیام‌های ترس‌آور همچنین ممکن است بدین‌صورت عمل کند که اگر فرد رفتار خاصی را اتخاذ نکند ممکن است به پیامدهای بدی مبتلا شود.

پیام‌های ترس‌آور شاید به طریق دیگری نیز عمل کند. بدین‌صورت که اگر فرد یک کالا و یا خدمات را استفاده نکند، ممکن است از سوی جامعه و یا دوستان طرد شود. اصولاً عملکرد تبلیغات با جاذبه ترس به‌صورت سلبی است. به‌این‌ترتیب که نشان می‌دهد استفاده یا عدم استفاده از کالا یا خدمات خاص و یا عدم‌تغییر رفتار و یا نگرش نسبت به موضوعی خاص، امکان انواع خطرات اعم از خطرات مالی، اجتماعی، ایمنی و … را برای فرد به همراه داشته باشد.

 

5- جاذبه اخلاقی

یکی دیگر از انواع جاذبه‌ها در اصول تبلیغات موثر ، جاذبه اخلاقی میباشد. این نوع جاذبه بر روی درست یا غلط بودن چیزی تکیه می‌کند. از جاذبه اخلاقی وقتی استفاده می‌شود که هدف، وادار کردن مردم به حمایت و طرفداری از پاره‌ای از مسائل اجتماعی است.

 

کلام آخر

با توجه به نوع محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید و همچنین هدف تبلیغ و گروه سنی مخاطبانتان، باید از جاذبه‌های یادشده در محتوای تبلیغتان استفاده نمایید. ساخت تبلیغات تاثیرگذار تنها با پیروی از اصول تبلیغات موثر امکان پذیر است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره بازاریابی و فروش مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

منبع: کتاب مدیریت تبلیغات

 

برچسب ها: بهترین روش های تبلیغات موثر در کسب و کار در ایران , بهترین روش های تبلیغات موثر در فروش در ایران , تبلیغات تاثیر گذار , بهترین روش تبلیغات در ایران

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات