ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

استفاده از مشاور چه مزایایی دارد؟

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مزایای استفاده از مشاور کسب و کار و سازمان

در این مقاله از مدیرنو؛ به مزایای استفاده از مشاور در سازمان می‌پردازیم. این پرسش را مطرح می کنیم که استفاده از مشاور چه مزایایی دارد. در مقالات قبلی به مشاوره مدیریت چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟ و چگونه مشاوره مدیریت سازمان را نجات می‌دهد؟ پرداختیم، مشاوره تنها به حوزه‌های فنی مدیریتی و عملکرد سازمان منتهی نمی‌شود. در تعاملات مشاوره‌ای علاوه بر مباحث ذکرشده، مباحثی نظیر خدمات آموزشی، تحقیقاتی و اطلاعاتی نیز ارائه می‌شود و عملاً این حوزه‌ها به‌موازات هم ارائه می‌گردند.

مزایای استفاده از مشاور در سازمان

پیشنهاد مطالعه: مشاوره کسب و کار

1- مشاوره و آموزش

یکی از مزایای استفاده از مشاور ، آموزش است. هیچ مشاوره‌ای از آموزش جدا نیست.

چراکه در هر پروسه مشاوره‌ای، تعامل مدیران و پرسنل سازمان با راهکارها و روندهای اجرایی جدید می‌تواند یک تا چندین دوره آموزشی فشرده باشد.

تنها در صورتی کارفرما مطلب جدیدی نمی‌آموزد که تمام مراحل مشاوره به همراه اجرای رویکردهای تغییراتی سازمان را خودِ مشاور و تیم منتخب به اتمام برسانند و به همین دلیل است که پیشنهاد ما به تمام شرکت‌ها این است که اجرای مراحل و فرآیندهای جدید را با نظارت مستقیم تیم مشاوره دهنده خود به انجام برسانند.

از طرفی مشاوره دهنده ممکن است موارد آموزشی لازم را در پیش‌بینی خود لحاظ نموده باشد. درصورتی‌که نیاز به تغییرات مهمی در سیستم‌های اطلاعات مدیریت یا در استراتژی‌ها و تکنیک‌های بازاریابی صورت پذیرد باید از آموزش‌های گسترده استفاده گردد.

 

2- مشاوره و تحقیق

تحقیق و مشاوره ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. شرکت‌های مشاوره مطرحی وجود دارند که به‌صورت تخصصی در امر مشاوره در حال فعالیت هستند. جامعه آماری خود را شرکت‌ها و سازمان‌های طرف قراردادشان قرار داده و از اطلاعات و نتایج به‌دست‌آمده در جهت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی اقتصادی سود می‌برند.

از طرفی بسیاری ازاین‌گونه شرکت‌ها، نتایج این تحقیقات را به فروش رسانده و از این راه به سودهای کلان نیز دست می‌یابند. شرکت‌های مشاوره به دلیل نزدیکی و تعامل مستقیم با بنگاه‌های اقتصادی محل مناسبی جهت اجرا چنین برنامه‌هایی هستند.

 

3- مشاوره و اطلاعات

شرکت‌های مشاور مخزن حجم زیادی از اطلاعات هستند. همچنین در جمع‌آوری و پردازش این اطلاعات تخصص دارند. اطلاعات موجود در شرکت‌های مشاوره همچون اطلاعات بیمار نزد پزشک محرمانه تلقی خواهد شد. در صورت استفاده از اطلاعات در پروژه‌های تحقیقاتی با رعایت کامل حقوق مشاوره گیرندگان اتفاق خواهد افتاد. عموماً مدیری که با مشکلی روبه‌رو می‌شود می‌تواند یکی از راه‌حل زیر را مورداستفاده قرار دهد:

  1. جمع‌آوری اطلاعات درباره مسئله
  2. توجه به برنامه‌های آموزشی که مسئله در آن‌ها عمیقاً موردبحث قرار می‌گیرد.
  3. تقاضا از یک مشاور در جهت حل مسئله

 

سایر مزایای استفاده از مشاور

بهینه سازی و تقویت روابط بین مشاور و مشتری

فرآیند مشاوره یک فعالیت دوطرفه است. این فرآیند با درخواست مشتری که از احساس نیاز بر خواسته شده، شروع و به ارائه خدمات از طرف مشاور ختم خواهد شد. روابط متقابل بین مشتری و مشاوران کمی پیچیده است. در هر حال مشاور برای سازمان شخصی بیرونی تلقی می‌شود. پیشنهادات مشاور می‌تواند موردپذیرش یا عدم پذیرش قرار گیرد. چه بسیار پیشنهادات سازنده‌ای که به دلایل گوناگون هرگز به اجرا درنیامدند.

برقراری ارتباط بین مشاور و مشتری کار آسانی نیست. هردو طرف باید نسبت به مشکلات و مباحث کار آشنا بوده و تلاش مشترکی جهت دستیابی به اهداف موردنظر نمایند. یکی از اشتباهاتی که کارفرمایان در امر مشاوره مدیریت مرتکب می‌شوند، عدم توانمندی در توضیح کامل مشکلات و مسائل به مشاور است. یعنی مشتری خود از زوایای گوناگون با مشکل آَشنا نبوده و نمی‌تواند مبحث را به خوبی برای مشاور بازگو کند.

پیشنهاد می‌شود تا قبل از تسلط کامل به جوانب مسئله، از تقاضا برای جذب مشاور جداً خودداری کنید.

متأسفانه برخی از مشتریان تصور می‌کنند که اگر همکاری فعالی با مشاور داشته باشند درواقع مثل این است که خودشان کار را انجام می‌دهند. به مشاور هزینه‌ای می‌پردازند که در عمل هیچ کاری برای آن‌ها انجام نداده است. آن‌ها می‌گویند:

مشاوری که بر همکاری مشتری تکیه دارد مثل کسی است که ساعت شمارا قرض می‌گیرد تا زمان را به شما بگوید. گاهاً مشتری احساس می‌کند که نباید کل اطلاعات مورد درخواست مشاور را به وی بدهد. حتی کارکنان خود را راهنمایی می‌کند که اطلاعات را پنهان کرده و به مشاور ندهند. این نشان می‌دهد که برخی از مشتریان نیاز به همکاری فعالانه و خودکار با مشاور را احساس نمی‌کنند.

به خاطر داشته باشید در تعاملات مشاور و مشتریان هیچ ارتباط مولدی بین سازمان‌ها و شرکت‌های دو طرف همکاری حاصل نمی‌شود. بلکه این افراد درون‌سازمانی (مثلاً مدیر و مشاور مربوطه) هستند که با ارتباطات خود می‌توانند روند تعاملات را به بهترین روش پیش ببرند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه مشاوره کسب و کار مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

برچسب ها: مزایای استفاده از مشاور