ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

روش های بهبود تعامل کارکنان در سازمان

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

روش های بهبود تعامل کارکنان در سازمان

در این مقاله پادکست از مدیرنو به روش های بهبود تعامل کارکنان در سازمان می‌پردازیم. موسسه جهانی گالوپ اومده تحقیقی انجام داده و طبق این تحقیق گفته که فقط 15% از کارکنان در محل کارشون مشارکت دارند. این عدد وحشتناکیه. شاید تو ایران درصد تعامل کارکنان در سازمان خیلی کمتر از اینا باشه.

آمار بعدی ثابت کرده که پرسنل متعد می تونن 17% بهره وری بیشتری داشته باشن. به این فکر کنید اگه مشارکت بین پرسنلتون بالا باشه بهره وری پرسنلتون 17% بالا میره. این یعنی خروجیش در تمام حساب مالی، فروش، رضایت مشتریان، تکرار مشتریان و خروج کمتر پرسنل از سازمانتون تأثیر میذاره. پس تعامل کارکنان در سازمان رو خیلی جدی بگیرید.

در این مقاله میخوایم در رابطه با تعامل و چسبندگی کارکنان در سازمان صحبت کنیم. بیایید نگاهی به 10 اقدامی که می‌توانید برای بهبود تعامل کارکنان در سازمان و محل کار خودتون بپردازید، بیندازیم.

بنر میان مقاله منابع انسانی

چگونه می‌توان تعامل کارکنان در سازمان را با 10 ایده ساده بهبود بخشید

1. بهبود کارایی در محل کار

آیا با فناوری قدیمی و شیوه‌های ناکارآمد کار می‌کنید؟

این موضوع به‌احتمال‌زیاد کیفیت کار شما و کارکنانتون رو تحت تأثیر قرار می‌ده. بررسی‌های اخیر نشان داده که فرآیندهای ناکارآمد تا 26 درصد از روز کاری یک کارمند را تلف می‌کنند.

سؤال بزرگ اینه که چطور می‌توانیم این را بهبود بخشیم؟

آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. به این فکر کنید که آیا مسیرها و ابزارهایی که در سازمانتون دارید، اون کیفیت مطلوب رو داره یا نه.

یک مثال بزنیم: گاهی اوقات در بعضی از سازمان‌ها بخش‌هایی که با اینترنت سروکار دارن، حالا به هر دلیلی اینترنتشون کنده. جالبه توی این سازمان‌ها زمان تلف‌شده برای این‌که اون افراد یا اون بخش‌ها، اطلاعاتی که می‌خوان رو بتونن دانلود یا آپلود کنن، همون زمان‌های پرتی هست که کارمند اتفاقاً از این زمان‌های پرت حالش هم بد میشه.

این یکی از نمونه هاییه که باعث افت بهره وری در سازمان‌ها میشه. برای این‌که بتونید کارایی رو بالا ببرید باید به همین موارد توجه کنید.

 

2. ارتباطات درون سازمانی را بهبود ببخشید

هنگام در نظر گرفتن چگونگی بهبود تعامل کارکنان در سازمان ، ارتباطات یکی از مهم‌ترین عواملیه که باید در نظر داشته باشید. به‌هرحال، ارتباطات جزء جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ماست. به‌خصوص در محل کار!

ارتباطات تعیین می‌کنه که وظایف روزانه خودمون رو چقدر به‌طور مؤثر انجام می‌دهیم. یا چگونه با همکاران تعامل می‌کنیم. شاید شاهد افزایش نادرست ارتباط بین کارمندان خودتون باشین. به‌خصوص اگه یه سازمان یا شرکت بزرگی دارید.

این احتمالاً به این دلیله که کارکنان قادر به برقراری ارتباط باهم نیستن. یا برای تبادل اطلاعات به فرآیندهای قدیمی و ناکارآمد متکی اند. بهبود روش‌های ارتباطی نیروی کار باید یکی از اولین مواردی باشه که باید به آن توجه کرد.

 

3. شناخت نیروی انسانی

شناخت کارکنان شما کمک زیادی به ایجاد احساس ارزشمندی در کارکنان و افزایش بهره وری آنها می‌کنه. بیش از 91 درصد از متخصصان منابع انسانی معتقدند که به رسمیت شناختن و پاداش باعث می‌شه کارکنان بیشتر بمونن.

نه تنها انگیزه آن‌ها افزایش پیدا می‌کنه، بلکه دیگران هم الهام می‌گیرن تا برای همان شناخت کار کنن. در نهایت روحیه محل کار رو تقویت می‌کنه. شناخت پرسنل توسط مدیران، یک محیط کاری مثبت ایجاد می کنه. که به‌نوبه خود باعث تقویت روحیه، بهبود رفاه کارکنان و افزایش بهره وری و تعامل کارکنان در سازمان شما می‌شه.

روش های بهبود تعامل کارکنان در سازمان

4. تعامل را تشویق کنید.

محل کار همیشه نباید در مورد کار باشه. در واقع، ایجاد روابط خارج از یک محیط حرفه‌ای می‌تونه راهی مؤثر برای بهبود ارتباطات در کل کسب و کار شما باشه. با ایجاد رویدادها یا جوامع در محل کار خود، افراد همفکر می‌تونن پیوندها را با بخش‌های مختلف سازمان مستحکم کنن. روابطی رو ایجاد کنن که ممکنه در غیر این صورت وجود نداشته باشه.

بعضی از مدیران متأسفانه فکر می‌کنن اگه نیروی انسانی تعامل خوبی باهم داشته باشن، به ضرر سازمانه. این موقعی اتفاق میوفته که ارتباط درستی بین شما و پرسنلتون وجود نداشته باشه. سازمان اون اعتماد لازم رو ایجاد نکرده باشه. در غیر این صورت چه اشکالی داره که پرسنل ارتباط خوبی باهم داشته باشن.

 

5. روی کارمندان خود سرمایه گذاری کنید

آیا می‌دونستین که اگه روی چیزهایی که کارکنانتان احساس می‌کنن در آن‌ها کمبود دارن سرمایه‌گذاری نکنید، ممکنه در نهایت مشارکت کارمندان خودتون رو از دست بدین؟

با کنار گذاشتن بودجه برای برآوردن خواسته‌ها و نیازهای کارکنانتون، در اصل، مستقیماً در خود شرکت سرمایه گذاری می‌کنین. پس روی پرسنلتون سرمایه گذاری کنید و به فکر برآورده کردن نیازهاشون باشید.

 

6. روی رفاه کارکنان تمرکز کنید.

رفاه و مشارکت کارکنان دست‌به‌دست هم می‌دهن. زمانی که سازمان تلاش می‌کنه تا رفاه کلی اونا رو افزایش بده، افراد خیلی راحت‌تر با کار خود روبرو میشن. بنابراین، فکر کنین چه کاری می‌تونین انجام بدین تا تمرکز خودتون رو بیشتر به سمت رفاه کارکنان تغییر بدین؟

یک ابتکار سلامت در سطح شرکت یک راه عالی برای بهبود مشارکت و تعامل کارکنان در سازمان هست. کارمندانی که احساس می‌کنن برای کسب‌وکارشان ارزش قائل هستن و واقعاً از آنها مراقبت می‌شه، تمایل بیشتری به بازگردوندون این توجه به سازمان دارن.

7. بازخورد بدید

یک نظرسنجی انجام شد و توش 1000 تا کارمند شرکت کردن. بیشتر از 33% از اون کارمندان خواهان بازخوردهای منظم بودن. سیستم‌های ارزیابی عملکرد رو برای ایجاد بازخوردهای منظم توی سازمانتون اجرا کنید. سیستم‌هایی که میتونه توی بلند مدت کمک کنه بهره وری عملکرد سازمانی شما بالا بره.

علاوه بر اون وقتی شما سیستم بازخورد مدون دارید مشارکت و میزان تعامل کارکنان در سازمان هم بالا می‌ره. وقتی این مشارکت بالا بره نهایتاً افزایش درامد شما حاصل میشه.

 

8. فرهنگ سازمانی تون رو تقویت کنید

آیا می‌دونستین که اگه کارمندان یک هدف مشترک و یک فرهنگ مشترک داشته باشن، مشارکت بیشتری خواهند داشت؟ تنها 23 درصد از مدیران میگن که شرکتشون در همسویی اهداف کارکنان با اهداف شرکت، عالی است.

بنابراین، داشتن یک فرهنگ مشترک نه تنها ثبات در کسب و کار رو ارتقا می‌ده، بلکه به سازمان‌ها اجازه می‌ده از یک محل کار باز و دوستانه بهره‌مند بشن. فرهنگ شرکت همچنین یک محیط کاری سرگرم‌کننده و جذاب ایجاد می‌کنه. که می‌تونه منجر به سطح بالاتری از بهره وری و روابط کارکنان بشه. داشتن فرهنگ کاری شفاف برای اطمینان از وجود اعتماد بین مدیریت و کارکنان حیاتیه.

9. به تجربه پرسنلی سازمانتون فکر کنید

از زمانی که یک پرسنل در سازمان شما مشغول به کار میشه و در روتین‌های روزانه سازمان درگیر میشه، چه بلاهایی سرش میاد. از ارتباطات از ابزارها از خواسته‌ها و نیازهایی که برای انجام بهتر کارهاش نیاز داره. ببینید چه اتفاقی داره براش میوفته. این نیاز به رصد دائمی تجربه پرسنلی داره. اگه روی تجربه پرسنلی کار و روش سرمایه گذاری کنید میتونید به دستاوردهای خوبی برسید.

 

10. به کار انعطاف پذیری بدهید

برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیر و فرصت‌های کاری از راه دور تقریباً راه‌هایی تضمینی برای افزایش مشارکت و بهبود تعامل کارکنان در سازمان هستن. این نوع انعطاف‌پذیری، تعادل دست‌نیافتنی بین کار و زندگی که کارکنان می‌خوان رو برآورده می‌کنه.

87% از کارکنان انتظار دارن که سازمانشون در ایجاد تعادل بین مسئولیت‌های کاری و تعهدات شخصی ازشون حمایت کنه. چرا به کارکنان خودتون این توانایی رو نمی‌دید که ساعات کاری شون رو برای برآوردن نیازهای شخصی خودشون تنظیم کنن؟ این نشان می‌ده که شما برای اعضای تیم خود در سطح شخصی ارزش قائلید.

 

به‌طور خلاصه

اکنون که می‌دانید مشارکت کارکنان چیست. چرا مهمه و چه اقداماتی برای افزایش مشارکت کارکنان باید انجام بدید. وقتشه دست به کار بشید! اگر در سازمان برای تعامل بین کارکنانتون با مشکل مواجه هستید می تونید از طریق آموزش سازمانی و یا تماس با ما از همکاران ما مشاوره دریافت کنید.

 

منبع: oak

 

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات