ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

معرفی استاندارد های ایزو

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
مقدمه ای بر معرفی استاندارد های ایزو

در این مقاله از مدیرنو؛ به معرفی استاندارد ایزو می‌پردازیم. در ادامه مقدمه‌ای بر معرفی استاندارد ایزو خواهیم داشت. در سلسله مقالاتی که در بخش استانداردهای ایزو منتشر خواهیم کرد به معرفی مهم‌ترین و کاربردی‌ترین اطلاعات در حوزه استاندارد ایزو (ISO) خواهیم پرداخت. مزایا و منافع آن برای سازمان شمارا شرح خواهیم داد. در مقاله حاضر به معرفی و توضیح اولیه در خصوص استاندارد و توضیح استانداردهای محبوب ایزو خواهیم پرداخت.

استاندارد سندی است که می‌تواند الزامات، مشخصات، دستورالعمل‌ها و یا ویژگی‌های موردنیاز برای اطمینان از انطباق همیشگی مواد، محصولات، فرآیندها و خدمات با اهداف سازمان را فراهم آورد. سازمان ملی استاندارد بیش از 2100 استاندارد بین المللی منتشر نموده است.

 

معرفی استاندارد ایزو

مزایای استاندارد های بین المللی ایزو چیست؟

استاندارد بین المللی ایزو ستون فقرات جامعه ما هستند. تضمین‌کننده ایمنی و کیفیت محصولات و خدمات، تسهیل‌کننده تجارت بین المللی، بهبود محیط زندگی ما، کاهش هزینه‌ها، به حداقل رساندن ضایعات و خطاها و افزایش بهره وری ازجمله تأثیرات استانداردهای ایزو در جامعه می‌باشد.

انطباق با استانداردهای بین المللی ایزو به مشتریان کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که محصولات، سیستم‌ها و سازمان‌ها؛ ایمن، قابل‌اعتماد و برای محیط پیرامون مفید هستند.

در مقاله “پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ چه مزایایی دارد؟ ” از مدیرنو، به معرفی مهم‌ترین مزایای استانداردهای ایزو پرداخته‌ایم.

مزایای اقتصادی استانداردهای ایزو

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که استانداردهای ایزو به تقویت کسب و کار و اقتصاد کمک می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در انگلستان استانداردها باعث رشد 8.5 بیلیونی در تولید ناخالص داخلی و در کانادا از سال 1981 باعث تزریق 91 بیلیون دلار به اقتصاد شدند.

 

مزایای استاندارد های ایزو در کسب و کارها

استانداردهای بین المللی ایزو ابزارهای استراتژیک و راهنماهایی هستند که به سازمان‌ها برای مقابله با چالش‌های متناسب با کسب و کار مدرن کمک می‌کنند. استانداردهای ایزو تضمین می‌کنند که عملیات کسب و کارها در کارآمدترین حالت ممکن هستند و با افزایش بهره وری به سازمان برای دستیابی به بازارهای جدید کمک می‌کنند.

 

استاندارد ایزو به سازمان‌ها کمک می‌کند تا:

  • از طریق سیستم‌ها و فرآیندهای بهبودیافته هزینه‌های خود را کاهش دهند.
  • رضایت مشتریان را از طریق بهبود سطح ایمنی و کیفیت فرآیندها افزایش دهند.
  • از طریق حصول اطمینان از سازگاری محصول و خدمات به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند.
  • تأثیرات محیطی را کاهش دهند.

برای مثال ایزو 9001 نشان‌دهنده بهبود فروش، رضایت مشتری و افزایش سهم بازار و ایزو 14001 نشان‌دهنده تأثیر مثبت بر عملکرد زیست محیطی می‌باشد. همچنین سازمان‌ها از شرکت در فرآیند توسعه استانداردهای ایزو سود می‌برند. مطالعات انجام‌شده توسط یکی از اعضای ایزو در فرانسه نشان می‌دهد که، شرکت‌های درگیر در استاندارد ایزو شاهد رشد 20% فروش سالانه خود هستند.

 

مزایای استانداردهای ایزو برای مشتریان

ایزو بیش از 21000 استاندارد دارد که تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی روزانه را شامل می‌شود. وقتی‌که محصول و خدمات منطبق با استانداردهای بین المللی ایزو باشد این اطمینان را به مشتری می‌دهند که ایمن، قابل‌اعتماد و از کیفیت خوب برخوردار می‌باشند.

به‌عنوان‌مثال استانداردهای ایزو در ایمنی جاده‌ها، اسباب بازی‌ها و بسته بندی‌های پزشکی فقط نمونه‌هایی هستند که نشان می‌دهند ایزو به تبدیل جهان به مکانی امن‌تر کمک می‌کند.

برای اطمینان از اینکه منافع استاندارد بین المللی ایزو تا جای ممکن گسترده است و تمامی جنبه‌ها را پوشش می‌دهد، ایزو از همراهی و مشارکت مصرف کنندگان (مشتریان) برای توسعه استاندارد با کمیته سیاست‌های مصرف کننده استقبال می‌کند. استاندارد بین المللی از تمامی جنبه‌های زیست محیطی مانند هوا، آب، کیفیت خاک، انتشار گازها و تابش اشعه‌ها محصولات را بررسی و به سلامت شهروندان کمک می‌کند.

 

مزایای استانداردهای ایزو برای دولت

استاندارد ایزو یک تجربه و تخصص جهانی فراهم کرده که به‌عنوان یک منبع حیاتی برای دولت در هنگام توسعه سیاست‌های عمومی به‌کار می‌رود.دولت‌ها می‌توانند از استاندارد ایزو برای حمایت از سیاست‌های دولتی که شامل منافع بسیاری است استفاده کنند، این منافع عبارت‌اند از:

  • استفاده از نظرات کارشناسی: با یکپارچه سازی استاندارد ایزو و مقررات دولتی، دولت‌ها می‌توانند از نظرات کارشناسان بدون نیاز به دخالت مستقیم آنها در خدمات خود بهره مند شوند.
  • باز کردن تجارت جهانی: استانداردهای بین المللی ایزو توسط بسیاری از دولت‌ها به تصویب رسیده‌اند، بنابراین یکپارچه سازی آنها و مقررات ملی تضمین می‌کند که الزامات موردنیاز برای صادرات و واردات از سراسر جهان یکسان است، درنتیجه حرکت کالاها، خدمات و فناوری‌ها بین کشورها راحت‌تر و آسان‌تر صورت می‌گیرد. همچنین استاندارد ایزو موانع تجارت جهانی را با ارائه مباحث فنی رفع می‌کند، اگرچه آنها در سطح منطقه یا بین المللی باشد.

 

معرفی استانداردهای محبوب ایزو

ایزو 9000 – مدیریت کیفیت

خانواده ایزو 9000 جنبه‌های مختلفی از مدیریت کیفیت را نمایش می‌دهد و شامل برخی از استانداردهای شناخته‌شده ایزو می‌باشند. استانداردها ابزارها و راهنمایی‌هایی هایی را تعیین می‌کند که سازمان بتوانند تضمین کنند که محصولات و خدماتشان الزامات مشتری را رعایت کرده و کیفیتشان مستمراً در حال بهبود است.

 

استاندارد خانواده ایزو 9000 شامل موارد زیر می‌باشد:

  1. ایزو 9001:2015 – مجموعه‌ای از الزامات سیستم مدیریت کیفیت می‌باشد.
  2. ایزو 9000:2015 – معانی کلمات و مفاهیم پایه را پوشش می‌دهد.
  3. ایزو 9004:2009 – تمرکز بر روی مؤثر تر و کارآمدتر کردن یک سیستم مدیریت کیفیت دارد.
  4. ایزو 19011:2011 – مجموعه‌ای از راهنمایی‌ها در مورد ممیزی داخلی و خارجی از سیستم مدیریت کیفیت می‌باشد.

 

توضیح کوتاه درباره استاندارد ایزو 9001:2015

مجموعه‌ای از معیارها برای یک سیستم مدیریت کیفیت و تنها استاندارد در این خانواده است که می‌توان برایش گواهی دریافت کرد. (اگرچه اخذ گواهی الزام نمی‌باشد). ایزو 9001 برای هر سازمانی، بزرگ یا کوچک، بدون در نظر گرفتن زمینه فعالیت آن سازمان، قابل‌استفاده می‌باشد. در حقیقت بیش از یک‌میلیون سازمان و کسب و کار در بیش از 170 کشور گواهی ایزو 9001 دارند.

این استاندارد بر پایه تعدادی از اصول سیستم مدیریت کیفیت می‌باشد. شامل: تمرکز قوی بر روی مشتری، انگیزه و مفهوم مدیریت ارشد، رویکرد فرآیندی و بهبود مستمر. این اصول در مقاله اصول مدیریت کیفیت توضیح داده‌شده‌اند.

استفاده از ایزو 9001:2015 این اطمینان را حاصل می‌کند که مشتریان، محصولات و خدمات با کیفیت و سازگار با خواسته‌های خود دریافت می‌کنند. که باعث افزایش سوددهی کسب و کار می‌شود.

معرفی استاندارد های ایزو

1- گواهی ایزو 9001:2015

“چک کردن سیستم” یک بخش حیاتی از ایزو 9001:2015 است. توصیه می‌شود که سازمان‌ها برای بررسی چگونگی عملکرد سیستم مدیریت، ممیزی داخلی انجام دهند. یک سازمان ممکن است به‌منظور بررسی انطباق خود با استاندارد از یک مرجع صدور مستقل استفاده کند. اما الزامی برای این کار وجود ندارد. روش دیگر دعوت از مشتری برای ممیزی سیستم مدیریت کیفیت می‌باشد.

ایزو دارای طیف وسیعی از استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت بر اساس ایزو 9001 می‌باشد. که سازگار با بخش‌ها و صنایع خاص است. شامل:

  • ایزو TS 29001: نفت، پتروشیمی و صنایع گاز طبیعی
  • ایزو 13485: دستگاه‌های پزشکی
  • ایزو IEC 90003: مهندسی نرم افزار
  • ایزو 17582: سازمان انتخاباتی در تمام سطوح دولتی
  • ایزو 18091: دولت محلی

اگر برای سازمان خود نیاز به مشاوره iso دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

منبع: iso

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات