ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

10 خطای رایج در مدیریت و رهبری (اجتناب از دام های جهانی)

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

10 خطای رایج در مدیریت و رهبری

در این مقاله، ما به 10 مورد از رایج‌ترین خطاهای رهبری و مدیریت می‌پردازیم. در ادامه آنچه را که می‌توانید برای جلوگیری از بروز خطای رهبری و مدیریت انجام دهید رو به شما خواهیم گفت. اگر بتوانید این موارد را در اینجا یاد بگیرید، از دردسرهای زیادی نجات خواهید یافت.

خطاهای مدیریت و رهبری

1. عدم ارائه بازخورد

آدمی کلاً سمت چیزهای منفی نمی‌ره، دوست نداره نقاط ضعف دیگران رو بهش گوشزد کنه همین حس باعث میشه خیلی از مدیران سمت ارائه بازخورد نرن. چرا؟! چون اون حاله خوب رو دوست ندارند که به هم بزنن. ولی به‌موازات اون زمانی که سمت ارائه بازخورد نمیریم طبق نظرسنجی، عدم ارائه بازخورد رایج‌ترین اشتباهی است که رهبران مرتکب می‌شوند.

وقتی بازخورد فوری به افراد خود ارائه نمی‌کنید، همونقدر فرصت بهبود عملکرد رو از پرسنلمون سلب می‌کنیم. برای جلوگیری از این خطای مدیریت و رهبری ، یاد بگیرید که چگونه به‌طور منظم به تیم خود بازخورد بدهید.

برای اطلاع بیشتر در این مورد، به صفحه ارزیابی عملکرد کارکنان مراجعه کنید.

 

2. برای تیم خود وقت نگذارید

وقتی یک مدیر یا رهبر هستید، به‌راحتی می‌توانید آن‌قدر در حجم کاری خود غرق شوید که خود را در دسترس تیم خود قرار ندهید. بله، شما پروژه‌هایی دارید که باید ارائه دهید. اما اولویت شما باید تیم تون باشه بدون شما تیم تون نمیدونه که باید چه‌کارهایی انجام بده، و حمایت و راهنمایی لازم برای رسیدن به اهدافشون را ندارند.

با محدود کردن زمان در برنامه خود به‌طور خاص برای افراد خود و با یادگیری نحوه گوش دادن فعالانه به تیم خود از اینگونه خطاهای مدیریت و رهبری اجتناب کنید.

هوش عاطفی خود را توسعه دهید تا بتوانید بیشتر از تیم خود و نیازهای آنها آگاه شوید و زمانی منظم داشته باشید که “درهای شما همیشه باز است”، به‌طوری‌که افراد شما بدانند چه زمانی می‌توانند از شما کمک بگیرند.

3. بیش‌ازحد دور شدن از کار

یکی از تیم شما به‌تازگی یک پروژه مهم را تکمیل کرده . مشکل اینست که او مشخصات پروژه را اشتباه متوجه شده و شما با او در ارتباط نبودید که او روی آن کار می‌کرد. حالا، او پروژه را به روشی اشتباه به پایان رسانده و شما با توضیح دادن این موضوع به مشتری عصبانی مواجه می‌شوید.

 

4. بیش‌ازحد دوستانه بودن

بسیاری از ما می‌خواهیم با افراد تیممان دوستانه و صمیمی دیده شویم. به‌هرحال، افراد از کار کردن برای مدیرانی که با آنها دوستانه رفتار می‌کنند، خوشحال‌تر هستند. بااین‌حال، گاهی اوقات مجبور می‌شوید در مورد افراد تیم خود تصمیمات سختی بگیرید و اگر بیش‌ازحد با آنها دوست باشید، برخی افراد وسوسه می‌شوند که از رابطه شما سوءاستفاده کنند.

این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید با افراد خود معاشرت کنید. اما، شما باید بین دوست بودن و رئیس بودن تعادل برقرار کنید. برای جلوگیری از بروز این خطاهای رهبری و مدیریت مطمئن شوید که مرزهای مشخصی را تعیین کرده‌اید، تا اعضای تیم وسوسه نشوند از شما سوءاستفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه :

5. شکست در تعریف اهداف

وقتی افراد شما اهداف مشخصی نداشته باشند، در طول روز کاریشان، به هم می‌ریزند.

آنها نمی‌توانند مولد باشند اگر هیچ ایده‌ای نداشته باشند که برای چه‌کار می‌کنند، یا معنای کارشان چیست. آنها همچنین نمی‌توانند حجم کاری خود را به‌طور مؤثر اولویت‌بندی کنند، به این معنی که پروژه‌ها و وظایف به ترتیب اشتباه تکمیل می‌شوند.

با یادگیری نحوه تعیین اهداف SMART برای تیم خود از این خطای مدیریت و رهبری اجتناب کنید. از یک منشور تیمی استفاده کنید تا مشخص کنید تیم شما به کجا می‌رود و منابعی را که می‌تواند از آنها استفاده کند را به‌تفصیل توضیح دهید. همچنین، از اصول مدیریت بر اساس اهداف استفاده کنید تا اهداف تیم خود را با مأموریت سازمان هماهنگ کنید.

 

6. برداشت اشتباه در مورد انگیزه

آیا می‌دانید واقعاً چه چیزی به تیم شما انگیزه می‌دهد؟ در اینجا یک نکته وجود دارد: به‌احتمال‌زیاد، این فقط پول نیست!

بسیاری از رهبران این اشتباه را مرتکب می‌شوند که تصور می‌کنند تیم آنها فقط برای پاداش پولی کار می‌کند. بااین‌حال، بعید است که این تنها چیزی باشد که به آنها انگیزه می‌دهد.

برای مثال، افرادی که به دنبال تعادل بیشتر بین کار و زندگی هستند ممکن است با روزهای دورکاری یا کار انعطاف‌پذیر انگیزه داشته باشند. دیگران با عواملی مانند موفقیت، مسئولیت بیشتر، تمجید یا حس رفاقت انگیزه خواهند داشت.

 

7. استخدام با عجله

هنگامی‌که تیم شما حجم کار زیادی دارد، مهم است که افراد کافی برای مقابله با آن داشته باشید. اما پر کردن سریع یک نقش خالی می‌تواند یک اشتباه فاجعه‌بار باشد.
عجله در استخدام می‌تواند منجر به استخدام افراد نامناسب برای تیم شما شود: افرادی که همکاری نمی‌کنند، ناکارآمد یا غیرمولد هستند. آنها همچنین ممکن است به آموزش اضافی نیاز داشته باشند و باعث کاهش سرعت دیگران در تیم شما شوند.

با شخص اشتباه، اگر همه‌چیز به نتیجه نرسد و آنها بروند، زمان و منابع ارزشمندی را هدر خواهید داد.

بدتر از آن، سایر اعضای تیم به دلیل مجبور شدن به “راهبری” بازیکن کم‌کار استرس و ناامیدی خواهند داشت. شما می‌توانید برای جلوگیری از بروز خطای مدیریت و رهبری با یادگیری نحوه استخدام مؤثر، و به‌ویژه در مورد افرادی که وارد تیم خود می‌کنید، از بروز اینگونه خطاهای رهبری و مدیریت جلوگیری کنید.

8. الگو نبودن

اگر در طول وقت کاری تماس تلفنی شخصی برقرار می‌کنید یا در مورد مدیرعامل خود منفی صحبت می‌کنید، آیا می‌توانید انتظار داشته باشید که افراد تیم شما نیز این کار را انجام ندهند؟ احتمالاً نه!

به‌عنوان یک رهبر، باید یک الگو برای تیم خود باشید.

این بدان معناست که اگر آنها نیاز دارند تا دیروقت بمانند، شما نیز باید دیر بمانید تا به آنها کمک کنید. یا اگر سازمان شما قانونی دارد که هیچ‌کس پشت میز خود غذا نمی‌خورد، آن را مثال بزنید و هر روز برای ناهار به اتاق استراحت بروید. همین امر در مورد نگرش شما نیز صدق می‌کند اگر گاهی اوقات منفی گرا باشید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که افرادتان منفی نگر نباشند.

بنابراین به یاد داشته باشید، تیم شما همیشه شما را زیر نظر دارد. اگر می‌خواهید رفتار آنها را شکل دهید، از رفتار خود شروع کنید. آنها از این روند پیروی خواهند کرد.

9. عدم تفویض اختیار

برخی از مدیران تفویض اختیار نمی‌کنند، زیرا احساس می‌کنند هیچ‌کس به‌جز خودشان نمی‌تواند کارهای کلیدی را به‌درستی انجام دهد. این می‌تواند مشکلات بزرگی را به‌عنوان گلوگاه‌های کاری در اطراف آن‌ها ایجاد کند، زیرا آنها دچار استرس و سوختگی می‌شوند.

تفویض اختیار تلاش زیادی از قبل می‌طلبد، و اعتماد به تیم برای انجام درست کار می‌تواند سخت باشد. اما تا زمانی که وظایفی را محول نکنید، هرگز زمانی نخواهید داشت که بر روی «دیدگاه وسیع‌تری» تمرکز کنید که بیشتر رهبران و مدیران مسئول آن هستند. علاوه بر این، در توسعه افراد خود شکست خواهید خورد تا بتوانند فشار را از روی شما بردارند.

 

10. درک نادرست نقش شما

هنگامی‌که یک رهبر یا مدیر می‌شوید، مسئولیت‌های شما با مسئولیت‌هایی که قبلاً داشته‌اید بسیار متفاوت است. بااین‌حال، فراموش کردن این نکته آسان است که شغل شما تغییر کرده است و اکنون باید از مجموعه مهارت‌های متفاوتی برای مؤثر بودن استفاده کنید.

این باعث می‌شود برای کاری را که برای انجام آن استخدام شده‌اید – رهبری و مدیریت – نکنید. برای جلوگیری از بروز خطای مدیریت  رهبری مطمئن شوید که این مهارت‌ها را یاد می‌گیرید. اگر بخواهید تنها به مهارت‌های فنی تکیه کنید، هر چقدر هم که خوب باشند، شکست خواهید خورد!

 

منبع: mindtools

کلیدواژه ها: خطای مدیریت , خطاهای مدیریتی , خطای مدیریتی , اشتباهات مدیریتی

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات