ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

نکات مهم در قرارداد طراحی سایت

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
نکات مهم در بستن قراداد طراحی سایت

در این مقاله از مدیرنو؛ به نکات بسیار مهم در بستن قرارداد طراحی سایت اشاره خواهیم کرد. آیا میدانید برای طراحی سایت چه چیزهایی نیاز است؟ در بستن قراردادسایت و قبل از امضای آن موارد مهمی وجود دارد که حتماً باید رعایت شوند. در موراد بسیاری مشاهده‌شده که اغلب افراد حاضر در بازار، به دلیل ناآشنا بودن با اصطلاحات و نیازهای طراحی سایت و متأسفانه سوءاستفاده برخی شرکت‌ها، بدون در نظر گرفتن نکات مهم در قرارداد طراحی سایت اقدام به بستن قراردادهای نامناسب کرده‌اند.

قرارداد طراحی‌سایت آیتم‌های مختلفی دارد، اما یکسری نکات مهم در قرارداد طراحی سایت هستند که معمولاً به دلیل عدم آگاهی افراد نادیده گرفته‌شده و رعایت نکردن هر یک از موارد زیر مشکلات زیادی برای شما پیش خواهد آورد که عملاً موجب بی‌فایده بودن طراحی سایت شما خواهد شد. تأکید می‌کنم رعایت این نکات مهم در قرارداد طراحی سایت بسیار ضروری است.

بنر میان مقاله فروش

مواردی که معمولاً در قرارداد طراحی‌سایت نادیده گرفته می‌شوند:

  • نوع طراحی سایت
  • سئو سایت
  • امنیت سایت
  • سرعت سایت
  • هاست یا میزبان سایت
  • دامین یا دامنه سایت
  • دسترسی های لازم

 

نوع طراحی سایت

نوع طراحی سایت بسیار مهم است. نوع طراحی سایت شما از نظر ظاهری و برنامه نویسی باید به‌گونه‌ای باشد که به نیازهای امروز شما پاسخ دهد. این نیازها شامل بهینه بودن ساختار برنامه نویسی، ریسپانسیو بودن (هماهنگی با نسخه موبایل و تبلت)، سرعت استاندارد، ساختار بهینه برای سئو و رابط کاربری خوب می‌باشد. یکی از مهم ترین عوامل کاهش کیفیت سایت در همه زمینه ها، نوع طراحی و برنامه نویسی و ساختار سایت است. در صورتیکه که ساختار سایت شما بهینه نباشد، کلیه زحمات و هزینه هایی که برای سئو می کنید، بی فایده خواهد بود.

 

سئو سایت

seo مخفف Search Engine Optimization و به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو به زبان ساده معرفی سایت شما به گوگل و سایر ابزارهای جستجو است. در قراردادهای طراحی‌سایت دو نوع سئو وجود دارد. سئو اولیه و سئو پیشرفته. سئو اولین مرحله پس از تأیید و تحویل سایت است.

سئو اولیه

سئو اولیه در قرارداد حتماً باید ذکر شود.

سئو اولیه شامل معرفی صفحه اصلی سایت شما به گوگل است. به گونه‌ای که با جستجوی اسم سایت خودتان در گوگل، آن را در بالاترین مرتبه نشان دهد. درصورتی‌که این مورد یعنی معرفی صفحه اول سایت به گوگل و یا سایر ابزارهای جستجو ذکر نشود، درواقع کار سایت شما نیمه‌تمام است. شما یک سایت دارید که فقط خودتان از آدرس آن باخبر هستید و مشتریان شما نمی‌توانند با جستجو آنرا پیدا کنند. طراحی ساختار سایت شما باید برای سئو بهینه باشد.

سئو اولیه هزینه بسیار کمتری نسبت به سئو پیشرفته دارد و مبلغی در همان قرارداد طراحی‌سایت برای آن در نظر گرفته می‌شود.

زمانی که سایت شما به‌صورت کامل طراحی و بارگذاری شد سئو اولیه انجام می‌شود. بین 1 تا 2 ماه بعد از سئو اولیه، سایت شما باید در بالاترین لیست جستجوی گوگل قرار بگیرد. درصورتی‌که که 2 ماه از سئو سایت شما گذشت و آنرا در لیست جستجوی گوگل و یا سایر ابزارهای توافق شده، نیافتید، می‌توانید از طراح سایت در این مورد توضیح بخواهید.

 

سئو پیشرفته

سئو پیشرفته اما کمی متفاوت است. به سئو پیشرفته پشتیبانی سئو نیز می‌گویند.

برای انجام این نوع سئو، باید قرارداد مجزای 3 تا 9 ماهه بسته شود. درصورتی‌که می‌خواهید علاوه بر صفحه اصلی سایت، سایر صفحات سایت شما نیز در جستجوی گوگل نمایش داده شود، باید قرارداد سئو پیشرفته داشته باشید. معمولاً مبلغ و هزینه قرارداد سئو پیشرفته بر اساس تعداد کلمات کلیدی و میزان رقبای این کلمات در سایت‌های دیگر، بررسی و بهبود ساختار سایت، بررسی رتبه سایت در ابزارهای مختلف، بررسی و بهبود سرعت، محتوا گذاری و … در نظر گرفته می‌شود.

پیشنهاد مطالعه :

امنیت سایت

امنیت سایت یعنی جلوگیری از هرگونه هک و سوءاستفاده از سایت شما و اطلاعات و محتویات آن. در حالت عادی طراح و برنامه نویس سایت شما موظف است سایت را به گونه ای طراحی کند که امنیت کافی در مقابل حملات را داشته باشد. این مورد هم همانند سئو به دو صورت اولیه و پیشرفته است.

 

امنیت اولیه

امنیت اولیه سایت باید در اصول برنامه نویسی سایت و تحویل کامل و سالم سایت رعایت شود. همچنین طراح و برنامه نویس سایت باید ابزاری که نشان‌دهنده میزان امنیت سایت باشد در پنل مدیریت در اختیار شما قرار دهد.

 

امنیت پیشرفته

به آن پشتیبانی امنیت سایت هم می‌گویند.

اگر در سایت خود اطلاعات و یا موارد مهمی دارید بهتر است پشتیبان امنیت سایت داشته باشید. در این مورد کلیه امور مربوط به بررسی‌های امنیتی سایت بر عهده پشتیبان است. پشتیبان امنیت سایت مسئول پاسخگویی و پیگیری امور امنیتی شما خواهد بود. در قرارداد طراحی‌سایت یا قرارداد امنیتی مجزا با توجه به سطح درخواستی و میزان اهمیت امنیت سایت خود مبلغ ماهانه، سه ماهه، شش ماهه، سالانه و … پرداخت می‌کنید. پشتیبان در مدت قرارداد مسئول و پاسخگوی امنیت سایت شما خواهد بود.

 

سرعت سایت

سرعت سایت شما به عوامل زیادی بستگی دارد. یکی از مهم ترین این عوامل نوع طراحی و برنامه نویسی و ساختار سایت است. عامل دیگر حجم تصاویر و فایل ها، عدم وجود کش صفحات و … است. در صورتیکه که ساختار سایت شما بهینه نباشد، سرعت سایت شما به شدت افت خواهد کرد و این امر بر روی افت سئو سایت شما نیز تأثیرگذار خواهد بود. قبل از بستن و امضای قرارداد طراحی وب سایت ، حتما این مورد را در نظر بگیرید.

 

هاست سایت

هاست سایت که گاها به آن میزبان سایت نیز می‌گویند، بستر لازم برای قرارگیری سایت شما در فضای آنلاین است. درواقع اگر بخواهیم مثال بزنیم، هاست همانند کامپیوتر است. هارد، Cpu، ram و … دارد. در واقع‌ هاست فضایی است که اطلاعات سایت در آن قرار می‌گیرد. این فضا باید حجم و سرعت کافی و مناسبی داشته باشد. کیفیت امکانات سخت‌افزاری ارائه‌دهنده‌ هاست، در میزان سرعت و کیفیت بارگذاری سایت و حتی سئو تأثیر زیادی خواهد داشت.

برای اینکه بعد از اتمام مراحل طراحی و تحویل گرفتن سایت مشکلی برای دسترسی شما پیش نیاید، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید؛

 

خرید هاست

حتی‌الامکان هاست را خودتان بخرید. سعی کنید از میزبان‌های اینترنتی معتبر، هاست خریداری کنید. در این موردتحقیق کنید. درصورتی‌که این کار را به طراح سایت سپردید، از او بخواهید که‌هاست باکیفیت بالا و قیمت مناسب برایتان انتخاب کند. همچنین در پنل کاربری هاستی که از آن خرید می‌کند، اطلاعات و شماره و ایمیل شمارا ثبت کند.

 

فضای مورد نیاز برای هاست سایت

حجم و فضای هاست شما به محتویات سایت شما و نوع فعالیتتان در آینده بستگی دارد. درصورتی‌که کار خاصی انجام نمی‌دهید، حداقل دو برابر حجم محتویات سایت خودتان، حجم‌هاست خریداری کنید. حداقل حجم موردنیاز 1 گیگابایت است. اما درصورتی‌که در آینده قصد بارگذاری انواع فایل‌ها و ویدئو و تصویر و … دارید، حجم کار خود را بررسی کرده و بر اساس آن تصمیم بگیرید. از طراح خود بخواهید در این مورد به شما توضیح دهد.

 

خرید دامین یا دامنه سایت

دامنه سایت، آدرس اینترنتی است که با واردکردن آن در مرورگرها، سایت شما به نمایش درخواهد آمد. رایج‌ترین دامنه‌های سایت معمولاً به پسوندهای.ir و.com و.org و … ختم خواهد شد. این آدرس در اختیار همگان قرار می‌گیرد. سعی کنید اسم راحت و مناسب با نوع فعالیت خودتان انتخاب کنید. حتی‌الامکان دامنه سایت را نیز خودتان خریداری کنید. درصورتی‌که امکان این کار برایتان وجود ندارد، از طراح بخواهید این کار را برایتان انجام دهد. درصورتی‌که از قبل دامنه نخریده باشید می‌توانید از یک شرکت هم‌هاست و هم دامین بخرید.

پیشنهاد مطالعه :

دسترسی های لازم

سعی کنید دسترسی‌های کامل را از طراح سایت دریافت کنید. پس از اتمام طراحی و پیاده سازی سایت و گذشت یک سال، برای تمدید دامین و هاست خود به اطلاعات کامل برای ورود به پنل های کاربری نیاز خواهید داشت. لیست این دسترسی‌ها به شرح زیر است:

  • آدرس ورود به پنل مدیریت سایت همراه با نام کاربری و رمز عبور
  • دسترسی کامل به تمامی سطوح پنل مدیریت، برای مدیریت کلیه امور سایت
  • آدرس ورود به پنل کاربری خرید هاست به همراه نام کاربری و رمز عبور
  • آدرس ورود به هاست، به همراه نام کاربری و رمز عبور
  • آدرس ورود به پنل کاربری خرید دامین به همراه نام کاربری و رمز عبور. درصورتیکه چندین دامین با پسوندهای مختلف نظیر .ir و .com و … خریدید، مشخصات ورود به پنل کاربری هر کدام را به صورت مجزا دریافت کنید.
  • کلیه خریدها با اطلاعات شما نظیر نام و نام خانوادگی، آدرس، تلفن، موبایل و بخصوص ایمیل خود شما انجام شود.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در ابتدا عرض شد، بستن قرارداد طراحی وب سایت شامل موارد مهم زیادی است. در این مقاله از مدیرنو؛ تنها به نکات و موارد مهمی که معمولاً در قرارداد طراحی سایت از دید شما پنهان می‌مانند و نادیده گرفته می‌شوند اشاره شد. هرکدام از این موارد از نظر تخصصی جزئیات بسیار بیشتری دارند که در مقالات بعدی به آنها خواهیم پرداخت. امیدواریم با در نظر گرفتن این موارد اولیه قبل از امضای قرارداد، لبخند رضایت بر لبانتان بنشیند.

اگر کسب و کار فعالی دارید و برای گسترش آن نیاز به مشاوره دارید با ما تماس بگیرید.

نویسنده: زهرا جمالی

کلیدواژه ها: نکات قرارداد طراحی سایت

عضویت
اطلاع از
0 نظر
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات