ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

10 نکته بازاریابی کسب و کار در زمان کرونا

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
بازاریابی برای کسب‌وکار در زمان کرونا

در این مقاله از مدیرنو، به ارائه نکات و درس آموخته های بازاریابی در زمان کرونا خواهیم پرداخت. تا چند ماه پیش کی فکر می‌کرد که کرونا سبب شه که “فاصله اجتماعی” و “ماسک” به یک اتفاق معمولی در زندگی و کسب و کار ما تبدیل بشه. خیلی از کسب و کارها در زمان کرونا روبه تعطیلی برن، برخی اوج بگیرن و یا عده کثیری از افراد روزهای زیادی توی خانه هاشون بمونن و مجموعه‌های زیادی فقط به‌صورت آنلاین خدمت‌رسانی کنند.

بنر میان مقاله فروش

درسته که ویرس کرونا برای همه اتفاق غیر منتظره بود. اما برخی کسب و کارها خیلی سریع تونستن با این بحران کنار بیان و تو کسب و کار خودشون تغییرات لازم و مهمی ایجاد کنن. پیشنهاد متخصص‌های اقتصادی اینه که کسب و کارهای کوچک و متوسط میتونن با انجام یک سری فعالیتها در حوزه بازاریابی شانس زنده بودنشونو با توجه به وقوع چنین اتفاقی بالا به برن.

اگه مدیر کسب و کار، مدیر فروش و حتی مدیر بازاریابی هستین، اقدامات زیادی در حوزه بازاریابی در دوران کرونا وجود داره که با انجام اونها میتونین برای روزهای سخت آماده‌باشید. در این مقاله درباره 10 نکته بازاریابی کسب و کار که در دوران کرونا از اهمیت زیادی برخوردارن و البته کاربردین صحبت می‌کنیم:

 بازاریابی کسب و کار

نکات و درس آموخته های بازاریابی در دوران کرونا

 

1- بررسی دارایی هاتون در حوزه بازاریابی

اگر تابه‌حال این کارو انجام ندادین الان فرصت خیلی خوبی برای این‌کاره. عکس‌ها، ویدئوها، مقالات وب سایتتون و کلیه اطلاعاتی که در مورد محصولات و خدماتتان چه به‌صورت فیزیکی و چه به‌صورت آنلاین موجوده چک کنید. اگه جایی نیاز به اصلاح داره الان زمان بسیار خوبیه که این اصلاحاتو انجام بدید.

به کلیه مواردی که گفته شد با دید نقادانه نگاه بیاندازید. این نکته را در نظر بگیرین که با انجام چه تغییراتی بیشتر میتونین روی مشتری‌ها اثر بزارین. پیام‌هایی که برای مشتری‌ها میفرستین بررسی کنین. اگه شما بزرگ‌ترین شرکت دنیا هم باشین ولی پیام مناسبی برای ارتباط با مشتری ارسال نکنین اونهارو از دست میدین.

 

2- نوشتن برنامه استراتژیک بازاریابی

در طول این دوران، در مورد روش‌هایی که میتونین امروز و یا به‌زودی، بازاریابی محصولاتو انجام بدید فکر کنید. چون بعد از رد شدن کامل از بحران کرونا، شما میخواید مشتریانی بیشتری رو که قراره زندگی عادی شونو ادامه بدن به‌دست بیارید. نمیدونم درحال حاضر وضعیت کسب و کار خودتون چطوره؟! امیدوارم تو این دوران تونسته باشید حیات کسب و کار خودتونو حفظ کرده باشید. چون شروع کردن از صفر خیلی سخت تره، خصوصاً اگه رقباتون تو این مدت فعال بوده باشن.

  • اگه میخواید بدونین استیو جابز در اپل از چه استراتژی‌ای برای بازاریابی محصولات استفاده کرده. پیشنهاد می‌کنم مقاله  ” 10 درس کاربردی بازاریابی اپلحتماً بخونید

کسب و کار در زمان کرونا

3- تقویت بازاریابی دیجیتال

بعد از اپیدمی و بحران کرونا، کمتر کسی پیدامیشه که از اهمیت دنیای دیجیتال برای کسب و کار در زمان کرونا باخبر نباشه!. شاید بشه امروز باقدرت بیشتری این مطلبو عنوان کرد که کمتر کسب و کاری هست که امروز توی شبکه‌های اجتماعی فعال نباشه!. اما اگر بنا به هر دلیلی تا حالا شبکه‌های اجتماعی تونو فعال نکردید، الان دیگه باید این بخش از کارتون تقویت و راه اندازی بشه. چون رسانه‌های دیجیتال سریع‌تر، ارزون تر و موثرتر از رسانه‌های سنتی هستن. کمپین شبکه‌های اجتماعی میتونه به‌سرعت پیام بازاریابی شمارو به مخاطبان هدف تون برسونه.

 

4- بررسی سایت خودتون

وب‌سایت شما مثل شناسنامه کسب و کار شماست. درسته ممکنه همه‌جا بکار نیاد و همیشه همراهتون نباشه، اما هویت و اصالت شما با اون سنجیده میشه. برای رونق و بازاریابی در دوران کرونا بهترین فرصته که روی ارتقا وب سایتتون کارکنین. عکس‌ها و اطلاعاتی که نیاز به بروز رسانی دارن اصلاح و سایت‌های رقباتونو چک کنین. ببینین چه بخش‌هایی اونا دارن که شما ندارین. اگر بنا به هر دلیلی هم وب‌سایت ندارین، حتماً به فکر راه‌اندازی وب‌سایت خوب و کاربردی برای مجموعه تون باشین.

پیشنهاد مطالعه: نکات قرارداد طراحی سایت

 بازاریابی کرونا

5- در شبکه‌های اجتماعی فعال باشین.

از اهمیت شبکه‌های اجتماعی گفتم و لازمه که در شرایط کنونی برنامه پست‌های شبکه اجتماعی تونو به‌روزکنین. مثلاً ویدئوهایی که لازمه تهیه بشه. میتونین در مورد محصولات و خدماتتون در ویدئوها توضیح بدید. یا حتی نظرات مشتری تونو با استفاده از تماس‌های صوتی و تصویری ضبط کنید. این ویدئوها میتونن به شناخته شدن شما کمک کنن.

میدونستین ۹۷٪ از بازاریابان از شبکه‌های اجتماعی برای رسیدن به مخاطبان استفاده میکنن؟

6- تکمیل اطلاعات خودتون

هر چیزی که در مورد داده‌های فروشتون دارید زیر و رو کنین. اطلاعاتی که از تک‌تک مشتری هاتون دارین بررسی و به چشم‌انداز شرکتتون فکر کنین. فعالیت‌های آفلاین و آنلاین تونو بازبینی و همه اون چیزهایی که تا قبل از این دوره جدی نمی‌گرفتید چک کنید. ببینین چطور میشه اطلاعات مهمی که لازم دارید تکمیل کرد.

وام کرونا

7- بهبود رویه های پاسخ‌دهی به نظرات مشتریان

بسته به نوع کسب و کار ، این روزها باید به سؤالات آنلاینی که درباره شما پرسیده میشه بهتر، سریع‌تر و تا جایی که میشه شفاف‌تر پاسخ بدین. چگونگی پاسخ دادن به نظراتو مکتوب کنید. به یکی از اعضای تیم خودتون آموزش بدین که به نظرات و سؤالات مخاطبینتان خصوصاً در دنیای دیجیتال پاسخ بده. همچنین وقت و آموزش لازمو برای جواب دادن به دیدگاه‌های منفی اختصاص دهید.

 

8- انجام عکس برداری و فیلم برداری

اگه شرایط و امکانات مناسب برای عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای از محصولات و خدماتتونو ندارید، اشکالی نداره. به جاش آموزش‌های لازم برای استفاده بهتر و حرفه‌ای تر از گوشی هوشمندتونو توی اولویت قرار بدید.

تسهیلات کرونا

9- تدوین استراتژی های دسترسی به مشتریان

دسترسی به مشتریانتون کاملاً بستگی به نوع کسب و کار، ارتباطاتتون با مشتریان و هدفتون داره. اگه مشتری هاتون عادت دارن که از طریق پیامک و یا شبکه‌های اجتماعی با شما ارتباط داشته باشن، این ارتباطو قطع نکنین. به این فکر کن که چطور میتونین ارتباط اجتماعی و کمک به مشتریان تون رو بیشترکنید.

 

10- بازاریابی گروهی و تیمی

ایده‌هارو با افرادتون به اشتراک بزارین. صحبت کرده و گوش بدین. در حال حاضر برای بازاریابی در دوران کرونا مراحل عملیاتی جدید و تغییرات لازمو در نظر بگیرین. میتونین از متخصص خارج از سازمان تون هم ‌مشاوره بگیرید تا بهتون دیدگاه جدیدتری اضافه کنه و مکمل شما باشه تا به نتایج بهتر و بیشتری برسین. به‌جای اینکه جا بزنین و کرونا رو به بحران دنباله‌دار تبدیل کنید، اقدامات لازمو شناسایی کرده و انجام بدید تا هرچه زودتر به محدوده امن دست پیداکنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید. 

با ما در ارتباط باشید.

برگرفته از منبع: njbmagazine

 

کلیدواژه ها: بازاریابی در کرونا, بازاریابی در دوران کرونا, درس آموخته های کرونا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *