ورود/ثبت نام

تماس با ما
مرکز تخصصی مشاوره و آموزش کسب‌وکار

عوامل خطرناک در برقراری ارتباط موثر با دیگران

در این مقاله میخوانید

سطح:

تخصصی

ویدئو:

ندارد

پادکست:

ندارد
4 عامل خطرناک در برقراری ارتباط موثر با دیگران

در این مقاله از مدیرنو به عوامل خطرناک در برقراری ارتباط موثر با دیگران میپردازیم. عوامل خطرناک که مانع برقراری ارتباط موثر با دیگران میشود چیست؟ چگونگی بکارگیری مهارت ارتباط موثر؟ یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید یاد بگیریم، مهارت ارتباط موثر است. زیرا ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم و  می توانیم از طریق استفاده درست از مهارت ارتباط موثر با یکدیگر در تماس باشیم.

در این مقاله قصد داریم در مورد عوامل خطرناک و نبایدهای برقراری ارتباط موثر صحبت کنیم. نبایدهای یک ارتباط موثر، رفتارها و کارهاییست که اگر در ارتباط با دیگران انجام دهیم باعث سرد شدن رابطه و درنهایت از بین رفتن آن می‌گردد.

از آنجایی که ما اغلب از طریق حالت های مختلف ارتباط برقرار می کنیم، باید در بکارگیری مهارت ارتباط موثر تخصص لازم و کافی را داشته باشیم. انجمن مدیریت منابع انسانی (SHRM) 400 شرکت با 100000 کارمند یا بیشتر را مورد بررسی قرار داد. SHRM دریافت که شرکت‌ها گزارش داده‌اند که سالانه 62.4 میلیون دلار از درآمد خود را به دلیل ضعف در بکارگیری مهارت ارتباط موثر از دست داده‌اند. این مبلغ برای هر شرکت است که مجموعاً بیش از 24 میلیارد دلار خواهد شد که مبلغ بسیار زیادی برای از دست دادن درآمد است!

عوامل خطرناک در برقراری ارتباط موثر با دیگران

از جمله عواملی که مانع  بکارگیری درست مهارت ارتباط موثر در برقراری ارتباط با دیگران می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- انتقاد کردن

انسان‌ها کلاً از انتقاد بدشان می‌آید و همیشه در برابر انتقاد حالت تدافعی به خود می‌گیرند. اگر می‌خواهید ارتباط موثر و پایداری داشته باشید، تا آنجا که امکان دارد از انتقاد کردن دوری کنید. مگر مواردی که انتقاد سازنده باشد. نکته خیلی مهم در مورد انتقاد این است که، زمانی یک انتقاد سازنده و اثرگذار می‌باشد که به‌صورت ملایم بیان شود.

باران اگر نم‌نم ببارد در زمین نفوذ می‌کند ولی اگر تند ببارد بر روی زمین جاری می‌شود. انتقاد هم اگر ملایم باشد سازنده و تأثیر گذار است در مقابل اگر تند باشد چیزی جز حالت تدافعی و بازخورد تند طرف مقابل را به همراه ندارد.

یکی از تکنیک‌های خیلی موثر در انتقاد کردن، تکنیک همبرگری است. با این تکنیک می‌توانیم تندی انتقاد را از بین بریم و انتقاد را ملایم و سازنده کنیم.

در این تکنیک از مهارت ارتباط موثر

  • نان اول: نکته مثبت یا تعریف و تمجید از طرف مقابل.
  • همبرگر: انتقاد (در مورد رفتار و عملکرد فرد انتقاد می‌کنیم نه خود فرد)
  • نان دوم: نقاط قوت و یا تعریف و تمجید از طرف مقابل.

مثال:

سعید تو نیروی فوق‌العاده خوب و پرتلاشی هستی اما بی‌نظمی تو در کارها به شرکت صدمه می‌زند با توجه به شناختی که از تودارم، مطمئنم می تونی این مشکل را برطرف کنی.

 

2- گوشه و کنایه زدن

گوشه‌کنایه زدن، زخم‌زبان زدن، متلک گفتن و کنترل نکردن زبان از جمله عواملی است که مانع از بکارگیری مهارت ارتباط موثر می شود و پیامدهای مخربی داشته و به‌طور مستقیم روی روان فرد مقابل تأثیر می‌گذارد. حتی باعث از بین رفتن خیلی از روابط و زندگی اجتماعی می‌شود. از همه بدتر این است که این رفتار در فرد، تبدیل به عادت شود و عواقب بدی همچون بی‌محلی اطرافیان، دوستان و آشنایان و دور شدن از آن‌ها را به همراه داشته باشد.

3- ملامت و سرزنش کردن

فرض کنید 2  دوست دارید. دوست اول همیشه به شما انگیزه می‌دهد، شمارا تشویق و اگر اشتباهی از شما سر بزند به شما راهنمایی و کمک می‌کند تا موفق شوید. دوست دوم اگر اشتباهی کند در اکثر مواقع شما را ملامت و سرزنش کرده و برچسب منفی می‌زند.

حال شما از کدام دوست بیشتر خوشتان می‌آید و دوست دارید با او در ارتباط باشید؟؟؟؟

جواب شما قطعاً دوست اول است.

ملامت و سرزنش دیگران عواقب بدی داشته و باعث می‌شود آن‌ها را از خود دور، اعتمادبه‌نفس آنها را گرفته و در نهایت کاری کنیم از ما نفرت پیدا کنند. بنابراین اگر اطرافیانمان اشتباهی کردند آنها را راهنمایی کنیم نه سرزنش و ملامت که از بدترین موانع برقراری ارتباط موثر است.

 

4- تهدید کردن

یکی دیگر از عواملی که مانع بکارگیری مهارت ارتباط موثر می‌شود تهدید کردن و با تهدید حرف زدن است. کسی که با تهدید با دیگران صحبت می‌کند کاملاً واضح است که مهارت‌ ارتباط موثر و متقاعدسازی دیگران را بلد نیست و می‌خواهد با اعمال تهدید و زور و جبر به خواسته‌هایش برسد.

نمونه‌ای از تهدیدهای روزمره:

  • مادری که فرزندش را تهدید می‌کند اگر تکالیف مدرسه را انجام ندهد شکایتش را نزد پدرش می‌برد.
  • مردی یا زنی که همسرش را تهدید می‌کند اگر فلان کار را نکند حق ندارد به خانه پدرش برود.
  • کارفرمایی که پرسنلش را تهدید می‌کند اگر فلان کار را انجام ندهند حق مرخصی رفتن ندارند.

 

5- عدم شفافیت و اعتماد

در صورت عدم شفافیت و اعتماد، بکارگیری مهارت ارتباط موثر در برقراری ارتباط با هر چیزی بسیار دشوار خواهد بود. به عنوان مثال، اگر کارکنان شما احساس کنند که شما قرار است چیزی را در مجموعه متوقف کنید، مضطرب می‌شوند، برخی گمانه‌زنی می‌کنند و در نتیجه هرگونه تلاشی که برای برقراری ارتباط با آنها انجام می‌دهید برایشان دشوارتر خواهد بود. بنابراین وجود شفافیت در سازمان باعث برقراری اصول ارتباط موثر در محیط کار می شود.

 

6- سبک های متفاوت ارتباطی

هر کسی سبک ارتباطی خود را دارد. برخی از افراد بسیار مستقیم هستند در حالی که برخی دیگر رویکرد غیر مستقیم را ترجیح می دهند. برخی از داده های دقیق در هنگام ارتباط استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر به کلیات تکیه می کنند. گاهی اوقات، یک نفر آنقدر در شیوه برقراری ارتباط خود اصرار دارد که برقراری ارتباط با دیگرانی که به سبک ارتباطی متفاوتی متکی هستند دشوار است. بنابراین برای استفاده درست از مهارت ارتباط موثر لازم است که با هر کس متناسب با سبک ارتباطی خودش برخورد کنیم.

 

کلام آخر

موارد بالا از جمله موانع ارتباطی در بکارگیری مهارت ارتباط موثر است. تأمل، همدلی، قرار دادن خود در جای دیگران و تمرین به شما کمک می کند تا مهارت های خود را تقویت کنید. ارتباط موثر مثبت، واکنش مثبت و ارتباط منفی، واکنش منفی به همراه دارد بنابراین با رعایت کردن و انجام ندادن عوامل مطرح‌شده در این مقاله رابطه مثبت با دیگران ایجاد و پاسخی مثبت از آنها دریافت کنید. افرادی که امکان بکارگیری مهارت ارتباط موثر را ندارند، نمی‌توانند با طرف مقابل صحبت و منظورشان را بیان کنند و این عوامل تأثیر نامطلوبی روی فرد مقابل گذاشته و درنهایت این رابطه منجر به شکست می‌گردد.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این مورد به صفحه آموزش درون سازمانی مدیرنو مراجعه فرمایید.

با ما در ارتباط باشید.

برگرفته از: drexel , هیئت تحرریه مجموعه مدیرنو

کلیدواژه ها: مهارت ارتباط موثر, اصول برقراری ارتباط موثر در محیط کار, ارتباط موثر یعنی چه

طرح مشاوره کسب و کار 90
چرا طرح 90 برای کسب و کار شما نیاز است ؟